2022
De droom van mijn grootvader
Oktober 2022


‘De droom van mijn grootvader’, Liahona, oktober 2022.

Kom dan en volg Mij

Daniël 1–6

De droom van mijn grootvader

Mijn grootvader zag de kracht en waarheid van het evangelie in dankzij de dingen die hij zag.

Afbeelding
man oogst hooi

Illustraties, Sija Hong

Toen Moroni aan de profeet Joseph Smith verscheen, haalde hij belangrijke Schriftteksten en leringen van Maleachi en Jesaja aan. Hij haalde echter ook een profetie uit het tweede hoofdstuk van Joël aan:

‘Daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees: uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw ouderen zullen dromen dromen, uw jongemannen zullen visioenen zien’ (Joël 2:28; zie ook Geschiedenis van Joseph Smith 1:41).

Dromen zijn een manier waarop de Heer waarheid aan zijn kinderen openbaart. Ze kunnen deel uitmaken van een goddelijk proces om geestelijk begrip te vergroten.

We lezen in Job:

‘Want God spreekt één of twee keer, maar men slaat er geen acht op:

‘in een droom, een visioen in de nacht, als een diepe slaap op de mensen valt, in de sluimer op de slaapplaats.

‘Dan openbaart Hij het voor het oor van de mensen, en Hij verzegelt hun tuchtiging’ (Job 33:14–16).

Familie-erfgoed

In een dergelijke droom werden de oren van mijn grootvader geopend en ontving hij instructies die ons gezin voorgoed zouden veranderen.

Brígido Becerra groeide op in Puebla (Mexico). Helaas groeide Brígido op zonder vader, en op 11-jarige leeftijd overleed zijn moeder in zijn armen. Hij bleef alleen achter om te proberen het beste van zijn leven te maken. In die tijd waren er geen sociaal-maatschappelijke programma’s of mogelijkheden om een weesjongen als Brígido te helpen. Brígido kreeg niet de nodige begeleiding of zorg en raakte aan de drank. Deze verslaving had een negatieve invloed op bijna elk aspect van zijn leven.

Op een bepaald moment werd zijn verslaving zo ernstig dat hij bang was zijn vrouw en kinderen te verliezen. In zijn wanhoop besloot hij te bidden. Hij was niet godsdienstig opgevoed, dus sprak hij op zijn eigen manier een gebed uit. Hij smeekte om hulp bij het overwinnen van zijn verslaving en hij zocht oprecht naar een manier om aan zijn problemen te ontsnappen.

Antwoord op gebed

Enige tijd na dat gebed kwamen zendelingzusters van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen bij hem langs. Ze hadden zijn vrouw, Julia, ontmoet en hadden de kinderen over het jeugdwerk in de plaatselijke wijk verteld. Ze vroegen Brígido nu om toestemming zodat de kinderen naar de kerk konden gaan.

De zusters begonnen Brígido en zijn gezin in de herstelling van het evangelie van Jezus Christus te onderwijzen. In die tijd gebruikten zendelingen viltborden om tijdens de les platen te laten zien. In deze les toonden ze een plaat van de profeet Joseph Smith. Brígido herkende de man van de plaat meteen. Hij zei tegen de zendelingzusters dat hij deze man kende. Ze waren verbaasd toen Brígido dat zei. Hij woonde in Mexico. Joseph Smith woonde in de Verenigde Staten en was daar vele jaren vóór de geboorte van Brígido gestorven. Brígido kon Joseph Smith onmogelijk kennen.

Afbeelding
grote slang om man gewikkeld

Droom

Toen vertelde mijn grootvader de zendelingen over zijn droom. Hij vertelde dat hij in zijn droom op zijn kleine boerderij alfalfa met een machete aan het oogsten was en ander voedsel verzamelde om zijn kippen en varkens te voeren. Onder zijn werk werd hij aangevallen door een grote slang. Mijn grootvader vocht zo goed mogelijk tegen de slang, maar die wikkelde zich om hem heen, opende haar bek en wilde hem in zijn geheel inslikken.

Op dat gevaarlijke moment werd de kop van de slang afgehakt door een man in witte kleding met een zwaard. Toen de slang dood neerviel, keek Brígido op om te zien wie zijn leven had gered. Hij herkende de man niet, maar zag dat hij in het wit was gekleed. Toen legde hij uit dat de man op de plaat van de zusters, dezelfde man uit zijn droom was. Brígido had onmiddellijk gezien dat dit de man uit zijn droom was, de man die hem had gered. Nu wist hij dat de man Joseph Smith heette.

Die droom was een duidelijke les voor mijn grootvader. Hij zag het als een rechtstreeks antwoord op zijn gebeden en smeekbeden. Hij zei dat naar zijn idee de slang voor zijn drankverslaving stond. En hij zag in dat hij door de krachtige leringen van de profeet Joseph Smith en de leer van het herstelde evangelie van Jezus Christus zijn verslaving zou kunnen overwinnen. Hij wist dat hij verlichting zou vinden en de volledige zegeningen van de verzoening van Jezus Christus zou ontvangen.

Afbeelding
man en vrouw

De grootvader van ouderling Becerra, Brígido Becerra en zijn vrouw. Foto van hun enige bezoek aan de Verenigde Staten.

Foto ter beschikking gesteld door de auteur

Zegen voor generaties

Kort nadat mijn grootvader Brígido Becerra de zendelingzusters over deze ervaring had verteld, liet hij zich dopen als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Hij hield van het evangelie van Christus. Hij voelde bijzondere liefde voor het Boek van Mormon en alle profeten, en in het bijzonder Joseph Smith.

De droom van mijn grootvader bracht hem tot het ware evangelie van Christus en redde hem niet alleen van een leven van verslaving en verdriet, maar was ook generaties trouwe leden van de kerk tot zegen. Toen mijn grootvader op 98-jarige leeftijd overleed, liet hij ongeveer 120 nakomelingen achter: kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen en achterachterkleinkinderen. Zijn droom en zijn erfgoed van getuigenis en getrouwheid aan de kerk en de Heiland, Jezus Christus, zijn op allen van invloed geweest.

Net als Daniël in het Oude Testament begreep mijn grootvader dat ‘er een God in de hemel [is] Die verborgenheden openbaart’ (Daniël 2:28).

Waarom dromen mensen?

Je kunt je afvragen waarom sommigen van ons weleens geestelijke dromen hebben. Tijdens een algemene conferentie sprak ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen over een ervaring met dromen. Hij sprak over een geïnspireerde priesterschapsleider die het gevoel kreeg dat hij de namen van alle jongeren in zijn ring uit het hoofd moest leren. Kort nadat de leider alle namen vanbuiten had geleerd, openbaarde de Heer waarheid door middel van een droom.

‘Hij droomde een keer over een jongeman die hij alleen van zijn foto herkende’, zei ouderling Bednar. ‘In de droom zag hij de jongeman in een wit overhemd met het naamplaatje van een zendeling. Samen met een collega was hij een gezin aan het onderwijzen. De jongeman had een exemplaar van het Boek van Mormon in zijn hand, en het leek wel of hij van de waarheid van het boek getuigde. Toen werd de priesterschapsleider wakker.

‘Tijdens een priesterschapsbijeenkomst benaderde de leider de jongeman die hij in zijn droom had gezien. Hij vroeg of hij even met hem mocht praten. Na een korte introductie noemde de leider de jongeman bij naam en zei: “Ik ben geen dromer. Ik heb nog nooit een droom over een lid van de ring gehad, behalve over jou. Ik zal je vertellen wat ik gedroomd heb en dan moet je mij helpen begrijpen wat de betekenis ervan is.”

‘De priesterschapsleider vertelde zijn droom en vroeg de jongeman wat de betekenis zou kunnen zijn. De jongeman snakte naar adem en antwoordde eenvoudig: “Het betekent dat God weet wie ik ben.”’1

Misschien ontving mijn grootvader daarom zijn getuigenis in een droom. Het was een waarborg dat God wist wie hij was en welk erfgoed hij kon nalaten. Zijn droom was een getuigenis van de waarheid van het evangelie van Jezus Christus en zou voor eeuwig een grote uitwerking op veel van zijn nakomelingen hebben.

De Heer openbaart ons zijn verborgenheden. Er zijn verschillende manieren waarop we persoonlijke openbaring ontvangen, omdat we allemaal verschillend zijn en omdat Hij een persoonlijke God is. Of het nu door middel van een visioen, een gedachte, een stem in onze gedachten, een gevoel of een droom is, Hij spreekt waarlijk tot u en mij.

Noot

  1. David A. Bednar, ‘De tedere barmhartigheden des Heren’, Liahona, mei 2005, 100; cursivering toegevoegd.