2022
3 beginselen waardoor ik tot Christus ben teruggekeerd
Oktober 2022


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

3 beginselen waardoor ik tot Christus ben teruggekeerd

Dienstbetoon, naastenliefde en geduld zijn de sleutels tot vele harten en zielen die buiten ons bereik lijken te zijn.

Afbeelding
een vader legt zijn hand op de schouder van zijn zoon terwijl zij in de verte kijken

Toen ik 15 was, had ik in de kerk een confrontatie waardoor ik me gekwetst voelde. Ik wilde na die dag nooit meer naar de kerk gaan. Mijn geloof en hoop stortten in toen ik langzaam maar zeker mijn goddelijke identiteit uit het oog verloor. Ik twijfelde enorm en kon geen antwoorden vinden.

Dus probeerde ik buiten het evangelie zingeving te vinden. Ik zakte steeds verder weg terwijl veel van mijn dierbaren bezorgd toekeken. Mijn ouders probeerden me in alle opzichten te helpen. Veel vrienden betrokken me bij hun activiteiten. Ik had echter nog geen ‘machtige verandering in [mijn] hart’ ondervonden (Alma 5:12). Maar doordat de mensen in mijn omgeving christelijke liefde uitstraalden en een goed voorbeeld waren, ontdekte ik na verloop van tijd de betekenis van Gods plan voor mij.

Als jij dierbaren hebt die met hun geloof worstelen, vraag je je misschien af hoe je ze kunt helpen. In mijn geval fungeerden mijn dierbaren als werktuigen van de Heer. Hun liefde en toewijding brachten me terug naar het evangelie.

En jij kunt hetzelfde voor je dierbaren betekenen.

Hier zijn drie beginselen die mijn dierbaren hebben toegepast waardoor ik de liefde van mijn hemelse Vader ging begrijpen:

1. Dienen

‘Want ik denk aan het woord van God dat zegt: Aan hun werken zult u hen kennen; want indien hun werken goed zijn, zijn zij eveneens goed’ (Moroni 7:5).

Mijn bisschop, een vriend en voorbeeld voor mij, nodigde me voortdurend uit om samen met hem te dienen, zelfs toen ik niet meer naar de kerk ging. Hij was zo belangrijk voor me dat ik zijn uitnodigingen niet kon weigeren. We hadden talloze fijne ervaringen door de mensen die we bezochten te dienen. En hij bood altijd aan om ze zelf over evangeliebeginselen te vertellen, zodat ik me niet ongemakkelijk zou voelen.

Hij diende mij terwijl hij me uitnodigde om anderen te dienen, en dat was heel belangrijk voor mij om tot Christus terug te keren.

2. Naastenliefde

‘En de naastenliefde is lankmoedig en goedertieren en niet afgunstig en niet opgeblazen; zij zoekt zichzelf niet, wordt niet verbitterd, rekent het kwade niet toe. […] [Naastenliefde] verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen en doorstaat alle dingen’ (Moroni 7:45).

Mijn vader is een geweldig voorbeeld van naastenliefde. Hij heeft me altijd naastenliefde getoond, ongeacht mijn geloof of keuzes. In een heel donkere tijd sprak ik met mijn vader, en hij benaderde me met de ‘reine liefde van Christus’ (Moroni 7:47). Zonder te oordelen luisterde hij naar mijn zorgen en gaf me eenvoudig en waardevol advies.

Een van de krachtigste dingen die je voor je dierbaren kunt doen, is ze christelijke liefde tonen, ongeacht hun keuzes.

3. Geduld

‘Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet’ (Jakobus 1:4).

Ik keerde terug nadat ik tien jaar niet meer naar de kerk was geweest, en mijn moeder had al die jaren christelijk geduld getoond. Ze had me nooit onder druk gezet en was nooit gefrustreerd geraakt. Ze hield van me, wist wat mijn waarde was, en besefte dat de Geest en onze hemelse Vader invloed op me hadden.

We kunnen het werk van de Heer niet opjagen en we kunnen niemand dwingen. In plaats daarvan kunnen we dicht bij de Geest blijven om te weten wanneer het tijd is om hen die ons lief zijn uit te nodigen of te dienen.

Doordat anderen ervoor kozen om mij te dienen, mij lief te hebben en geduldig te zijn, werd ik gezegend met mogelijkheden en relaties die zonder hun hulp niet mogelijk waren geweest. Door het licht van de Heiland, vooral als dat licht in onze daden tot uiting komt, kunnen anderen terug naar de vreugde van zijn evangelie worden geleid. Ik heb een nederig getuigenis dat God ons allemaal liefheeft, waar we ook zijn of wat we ook hebben gedaan. En Hij kan ons nog meer zegenen als we tot Hem komen. Ik ben erg dankbaar voor het evangelie, en ik getuig dat ik door het christelijke voorbeeld van de mensen in mijn omgeving terug kon keren.