2022
Ikuinen liitto
Lokakuu 2022


”Ikuinen liitto”, Liahona, lokakuu 2022.

Ikuinen liitto

Kaikki ne, jotka ovat tehneet liiton Jumalan kanssa, pääsevät osallisiksi erityisestä rakkaudesta ja armosta.

Kuva
kuva Jeesuksesta Kristuksesta

Herra Jeesus Kristus, Del Parson

Sotien ja sotahuhujen repimässä maailmassa totuuden, valon ja Jeesuksen Kristuksen puhtaan rakkauden tarve on suurempi kuin koskaan. Kristuksen evankeliumi on loistava, ja olemme siunattuja tutkiessamme sitä ja eläessämme sen opetusten mukaan. Me riemuitsemme mahdollisuuksistamme kertoa siitä – todistaa sen totuuksista, missä sitten olemmekin.

Olen puhunut usein Abrahamin liiton ja Israelin kokoamisen tärkeydestä. Kun otamme vastaan evankeliumin ja meidät kastetaan, me otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen pyhän nimen. Kaste on portti, joka johtaa siihen, että meistä tulee kaikkien niiden lupausten kanssaperillisiä, jotka Herra antoi muinoin Abrahamille, Iisakille, Jaakobille ja heidän jälkeläisilleen.1

”Uusi ja ikuinen liitto”2 (ks. OL 132:6) ja Abrahamin liitto ovat pohjimmiltaan sama asia – kaksi tapaa ilmaista liitto, jonka Jumala on tehnyt kuolevaisten miesten ja naisten kanssa eri aikoina.

Adjektiivi ikuinen tarkoittaa, että tämä liitto oli olemassa jo ennen maailman perustamista! Taivaan suuressa neuvonpidossa esitettyyn suunnitelmaan sisältyi vakavoittava ymmärrys siitä, että meidät kaikki erotettaisiin pois Jumalan edestä. Jumala kuitenkin lupasi, että Hän varaisi Vapahtajan, joka voittaisi lankeemuksen seuraukset. Jumala sanoi Aadamille tämän kasteen jälkeen:

”Sinä olet hänen järjestyksensä mukaan, joka oli ilman päivien alkua ja vuosien loppua kaikesta iankaikkisuudesta kaikkeen iankaikkisuuteen.

Katso, sinä olet yhtä minussa, Jumalan lapsi; ja näin voi kaikista tulla minun lapsiani.” (Moos. 6:67–68.)

Aadam ja Eeva ottivat vastaan kastetoimituksen ja aloittivat kehityskulun olla yhtä Jumalan kanssa. He olivat astuneet liittopolulle.

Kun myös sinä ja minä astumme sille polulle, alamme elää uudella tavalla. Luomme siten Jumalan kanssa suhteen, jonka ansiosta Hän voi siunata ja muuttaa meitä. Liittopolku johtaa meidät takaisin Hänen luokseen. Jos annamme Jumalan vallita elämässämme, tuo liitto johtaa meitä yhä lähemmäksi Häntä. Kaikkien liittojen on tarkoitus olla sitovia. Ne luovat suhteen, jolla on ikuiset siteet.

Erityistä rakkautta ja armoa

Kun olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, me jätämme puolueettoman maaperän ainiaaksi. Jumala ei hylkää suhdettaan niihin, jotka ovat luoneet Häneen sellaisen siteen. Itse asiassa kaikki ne, jotka ovat tehneet liiton Jumalan kanssa, pääsevät osallisiksi erityisestä rakkaudesta ja armosta. Heprean kielellä tuota liittorakkautta kutsutaan nimellä hesed (חֶסֶד).3

Sanalle hesed ei ole sopivaa englanninkielistä vastinetta. Kuningas Jaakon raamatunkäännöksen kääntäjät ovat varmasti kamppailleet sen kanssa, kuinka kuvata hesediä englanniksi. He valitsivat usein sanan ”lovingkindness” [laupeus]. Tämä kuvaa paljon mutta ei kaikkea hesed-sanan merkityksestä. Myös muita käännöksiä käytettiin, kuten ”armo” ja ”hyvyys”. Hesed on ainutlaatuinen termi, joka kuvaa liittosuhdetta, jossa kumpikin osapuoli sitoutuu olemaan luotettava ja uskollinen toinen toiselleen.

Selestinen avioliitto on sellainen liittosuhde. Aviomies ja vaimo tekevät Jumalan ja toistensa kanssa liiton olla luotettavia ja uskollisia toisilleen.

Hesed on erityistä rakkautta ja armoa, jota Jumala tuntee ja osoittaa niitä kohtaan, jotka ovat tehneet liiton Hänen kanssaan. Ja me vastaavasti osoitamme hesediä Häntä kohtaan.

Kuva
vastavihitty aviopari temppelin ulkopuolella

Kun sinä ja minä olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, meidän suhteemme Häneen tulee paljon läheisemmäksi kuin ennen liittoamme. Nyt meidät on sidottu yhteen.

Valokuva Jerry L. Garns

Koska Jumalalla on hesediä niitä kohtaan, jotka ovat tehneet liiton Hänen kanssaan, Hän rakastaa heitä. Hän jatkaa työskentelyä heidän kanssaan ja tarjoaa heille tilaisuuksia muuttua. Hän antaa heille anteeksi, kun he tekevät parannuksen. Ja jos he harhailevat, Hän auttaa heitä löytämään tiensä takaisin Hänen luokseen.

Kun sinä ja minä olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, meidän suhteemme Häneen tulee paljon läheisemmäksi kuin ennen liittoamme. Nyt meidät on sidottu yhteen. Koska olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, Hän ei koskaan väsy pyrkimyksissään auttaa meitä emmekä me koskaan uuvuta Hänen armollista kärsivällisyyttään meitä kohtaan. Jokaisella meistä on erityinen sija Jumalan sydämessä. Hänellä on suuria toiveita meitä kohtaan.

Tiedät sen historiallisen julistuksen, jonka Herra antoi profeetta Joseph Smithille. Se saatiin ilmoituksen kautta. Herra sanoi Josephille: ”Tämä lupaus koskee teitäkin, koska te olette Abrahamista ja lupaus annettiin Abrahamille” (OL 132:31).

Näin tämä ikuinen liitto palautettiin osana evankeliumin suurta palautusta sen täyteydessä. Ajattele sitä! Temppelissä solmittava avioliiton liitto on suoraan sidoksissa tuohon Abrahamin liittoon. Temppelissä avioparille esitellään kaikki siunaukset, jotka on varattu Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin uskollisille jälkeläisille.

Kuten Aadam, sinä ja minä astuimme henkilökohtaisesti liittopolulle kasteessa. Sitten käymme sille täydemmin temppelissä. Abrahamin liiton siunaukset annetaan pyhissä temppeleissä. Näiden siunausten ansiosta me voimme ylösnousemuksen jälkeen ”periä valtaistuimia, valtakuntia, valtoja, ruhtinaskuntia ja herruuksia ja päästä korotukseemme ja kirkkauteemme kaikessa [ks. OL 132:19]”4.

Vanhan testamentin viimeisessä jakeessa on Malakian lupaus, että Elia ”kääntää isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen” (Mal. 3:24). Muinaisessa Israelissa tällainen viittaus isiin olisi sisältänyt isät Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin. Tätä lupausta selvennetään, kun luemme eri version tästä jakeesta, jota Moroni lainasi profeetta Joseph Smithille: ”Hän [Elia] istuttaa lasten sydämiin isille annetut lupaukset, ja lasten sydämet kääntyvät heidän isiensä puoleen” (JS–H 1:39). Näihin isiin kuuluvat varmasti Abraham, Iisak ja Jaakob. (Ks. OL 27:9–10.)

Kuva
kuva Jeesuksesta Kristuksesta

Niille, jotka tekevät pyhiä liittoja ja pitävät ne, luvataan iankaikkinen elämä ja korotus. Jeesus Kristus on noiden liittojen takaaja.

Yksityiskohta Heinrich Hofmannin teoksesta Kristus ja rikas nuorukainen

Jeesus Kristus – liiton keskipiste

Vapahtajan sovitusuhrin ansiosta Isä pystyy täyttämään lapsilleen antamansa lupaukset. Koska Jeesus Kristus on ”tie, totuus ja elämä”, siitä seuraa, ettei ”kukaan pääse Isän luo muuten kuin [Hänen kauttaan]” (Joh. 14:6). Abrahamin liiton täyttyminen tulee mahdolliseksi Vapahtajamme, Herran Jeesuksen Kristuksen, sovituksen ansiosta. Jeesus Kristus on Abrahamin liiton keskipisteenä.

Vanha testamentti ei ole pelkästään pyhä kirja. Se on myös historiakirja. Muistat lukeneesi Sarain ja Abramin avioliitosta. Koska Sarai oli lapseton, hän antoi Herran ohjeiden mukaisesti myös palvelijattarensa Hagarin Abramin vaimoksi. Hagar synnytti Ismaelin.5 Abram rakasti Ismaelia, mutta Ismael ei olisi se lapsi, jonka kautta liitto jatkuisi. (Ks. 1. Moos. 11:29–30; 16:1, 3, 11; OL 132:34.)

Jumala siunasi Saraita, ja vastauksena hänen uskoonsa6 hän tuli raskaaksi vanhuusvuosinaan, jotta liitto jatkuisi hänen poikansa Iisakin kautta (ks. 1. Moos. 17:19). Iisak syntyi liitossa.

Jumala antoi Saraille ja Abramille uudet nimet – Saaran ja Abrahamin (ks. 1. Moos. 17:5, 15). Noiden uusien nimien suominen merkitsi tälle perheelle uuden elämän alkua ja uutta päämäärää.

Abraham rakasti sekä Ismaelia että Iisakia. Jumala sanoi Abrahamille, että Ismael lisääntyisi ja hänestä tulisi suuri kansakunta (ks. 1. Moos. 17:20). Samaan aikaan Jumala teki selväksi, että ikuinen liitto vahvistettaisiin Iisakin kautta (ks. 1. Moos. 17:19).

Kaikista, jotka ottavat evankeliumin vastaan, tulee osa Abrahamin sukulinjaa. Kirjeessä galatalaisille sanotaan:

”Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.

– – Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.

Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.” (Gal. 3:27–29.)

Siten meistä voi tulla liiton perillisiä joko syntymän tai adoption kautta.

Kuva
ihmisiä kokoontuneina kastetilaisuuteen

Kun olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, me jätämme puolueettoman maaperän ainiaaksi. Jumala ei hylkää suhdettaan niihin, jotka ovat luoneet Häneen sellaisen siteen.

Iisakin ja Rebekan poika Jaakob syntyi liitossa. Lisäksi hän päätti solmia sen omasta tahdostaan. Kuten tiedät, Jaakobin nimi muutettiin Israeliksi (ks. 1. Moos. 32:28), joka tarkoittaa ”anna Jumalan vallita” tai ”se, joka voittaa Jumalan kanssa”7.

Toisessa Mooseksen kirjassa sanotaan, että Jumala muisti liittonsa Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa (ks. 2. Moos. 2:24). Jumala sanoi israelilaisille: ”Jos te nyt kuuntelette minua ja pidätte minun liittoni, niin te tulette olemaan – – minun oma kansani” (2. Moos. 19:5).

Ilmaus ”oma kansa” on käännetty heprean sanasta segullah, joka tarkoittaa suuresti arvostettua omaisuutta – ”aarretta”8.

Viides Mooseksen kirja kertoo liiton tärkeydestä. Uuden testamentin apostolit tiesivät tästä liitosta. Kun Pietari oli parantanut ramman miehen temppelin portailla, hän opetti paikalla olleille ihmisille Jeesuksesta. Pietari sanoi: ”Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on korottanut kirkkauteen palvelijansa Jeesuksen” (Ap. t. 3:13).

Pietari päätti sanomansa kertomalla kuulijoilleen: ”Te olette profeettojen lapsia, te olette perineet sen liiton, jonka Jumala teki isienne kanssa sanoessaan Abrahamille: ’Sinun jälkeläisesi kautta tulee siunaus kaikille sukukunnille maan päällä’” (Ap. t. 3:25). Pietari teki heille selväksi, että osa Kristuksen tehtävää oli täyttää Jumalan liitto.

Herra piti samanlaisen saarnan muinaisen Amerikan asukkaille. Siellä ylösnoussut Kristus kertoi ihmisille, keitä he todella olivat. Hän sanoi:

”Te olette profeettojen lapsia, ja te olette Israelin huonetta, ja te kuulutte siihen liittoon, jonka Isä teki teidän isienne kanssa, sanoen Abrahamille: Sinun jälkeläisissäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat.

Isä on herättänyt minut ensin teille ja lähettänyt minut siunaamaan teitä kääntämällä kunkin teistä pois pahoista teoistanne; ja tämä siksi, että te olette liiton lapsia.” (3. Nefi 20:25–26.)

Voitko nähdä tämän merkittävyyden? Niistä, jotka pitävät liittonsa Jumalan kanssa, tulee syntiä vastustavien sielujen suku! Niillä, jotka pitävät liittonsa, on voimaa vastustaa maailman jatkuvaa vaikutusta.

Kuva
mies nauttimassa sakramenttia

Niistä, jotka pitävät liittonsa Jumalan kanssa, tulee syntiä vastustavien sielujen suku! Niillä, jotka pitävät liittonsa, on voimaa vastustaa maailman jatkuvaa vaikutusta.

Lähetystyö – liitosta kertomista

Herra on käskenyt meitä levittämään tietoa evankeliumista ja kertomaan liitosta muille. Siksi meillä on lähetyssaarnaajia. Hän toivoo, että jokaisella Hänen lapsistaan olisi mahdollisuus valita Vapahtajan evankeliumi ja lähteä liittopolulle. Jumala haluaa yhdistää kaikki ihmiset liittoon, jonka Hän teki muinoin Abrahamin kanssa.

Siten lähetystyö on välttämätön osa Israelin suurta kokoamista. Tuo kokoaminen on tärkeintä työtä, mitä maan päällä nykyään tapahtuu. Mikään muu ei ole sen vertaista suuruudessa. Mikään muu ei ole sen vertaista tärkeydessä. Herran lähetyssaarnaajat – Hänen opetuslapsensa – ovat mukana suurimmassa haasteessa, suurimmassa asiassa, suurimmassa työssä maan päällä tänä aikana.

Mutta on vielä muutakin – paljon muuta. On valtava tarve levittää tietoa evankeliumista ihmisille verhon toisella puolella. Jumala haluaa jokaisen verhon kummallakin puolella nauttivan liittonsa siunauksista. Liittopolku on avoinna kaikille. Pyydämme kaikkia kulkemaan tuota polkua kanssamme. Mikään muu työ ei ole niin yleismaailmallisesti kaikki mukaan ottavaa. Sillä ”Herra on armollinen kaikille, jotka vilpittömin sydämin huutavat avuksi hänen pyhää nimeään” (Hel. 3:27).

Koska Melkisedekin pappeus on palautettu, liittonsa pitävät naiset ja miehet pääsevät osallisiksi evankeliumin kaikista hengellisistä siunauksista (ks. OL 107:18, kursivointi lisätty).

Kirtlandin temppelin vihkimistilaisuudessa vuonna 1836 Elia ilmestyi Herran johdolla. Mikä oli Elian tarkoitus? ”[Kääntää] – – lapset isien puoleen” (OL 110:15). Myös Elias ilmestyi. Mikä oli Eliaan tarkoitus? Antaa Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle ”Abrahamin evankeliumin [taloudenhoitokausi,] ja [hän] sanoi, että meidän ja meidän jälkeläistemme kautta siunattaisiin kaikkia sukupolvia meidän jälkeemme” (OL 110:12). Näin Mestari antoi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle pappeuden valtuuden sekä oikeuden välittää Abrahamin liiton ainutlaatuisia siunauksia muille.9

Kirkossa me kuljemme liittopolkua sekä yksilöinä että yhdessä. Aivan kuten avioliitolla ja perheellä on ainutlaatuinen lateraalinen side, joka herättää erityistä rakkautta, niin on myös sillä uudella suhteella, joka syntyy, kun me sidomme itsemme liittoon vertikaalisesti Jumalamme kanssa!

Tätä Nefi kenties tarkoitti sanoessaan, että Jumala ”rakastaa niitä, jotka haluavat pitää häntä Jumalanaan” (1. Nefi 17:40). Juuri tästä syystä liittoon kuuluu erityistä armoa ja rakkautta – eli hesediä – kaikille, jotka solmivat tämän sitovan ja läheisen suhteen Jumalan kanssa, jopa ”tuhansien sukupolvien ajan” (5. Moos. 7:9).

Liiton solmiminen Jumalan kanssa muuttaa suhteemme Häneen ainiaaksi. Se siunaa meitä aiempaa suuremmalla rakkaudella ja armolla.10 Se vaikuttaa siihen, keitä me olemme ja kuinka Jumala auttaa meitä tulemaan sellaisiksi mitä meistä voi tulla. Meille luvataan, että mekin voimme olla Hänen ”omaa kansaansa” (ks. Ps. 135:4).

Lupauksia ja etuoikeuksia

Niille, jotka tekevät pyhiä liittoja ja pitävät ne, luvataan iankaikkinen elämä ja korotus, ”suurin kaikista Jumalan lahjoista” (OL 14:7). Jeesus Kristus on noiden liittojen takaaja (ks. Hepr. 7:22; 8:6). Liittonsa pitävät, jotka rakastavat Jumalaa ja sallivat Hänen vallita kaiken muun sijaan elämässään, tekevät Hänestä voimallisimman vaikuttajan elämässään.

Omana aikanamme meillä on etuoikeus saada patriarkallinen siunaus ja saada tietoa yhteydestämme muinaisiin patriarkkoihin. Tuo siunaus antaa myös välähdyksen siitä, mitä on edessä.

Kuva
Jeesus puhuu Pietarin kanssa

Koska olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, Hän ei koskaan väsy pyrkimyksissään auttaa meitä emmekä me koskaan uuvuta Hänen armollista kärsivällisyyttään meitä kohtaan.

Rakastatko sinä minua enemmän kuin näitä?, David Lindsley

Kutsumuksemme liitto-Israelina on varmistaa, että jokainen kirkon jäsen ymmärtää ilon ja etuoikeudet, jotka liittyvät liittojen solmimiseen Jumalan kanssa. Se on kutsu kannustaa jokaista liittonsa pitävää miestä ja naista, poikaa ja tyttöä kertomaan evankeliumista niille, jotka tulevat heidän vaikutuspiiriinsä. Se on myös kutsu tukea ja kannustaa lähetyssaarnaajiamme, jotka lähetetään maailmaan mukanaan ohjeet kastaa ja auttaa Israelin kokoamisessa, niin että yhdessä me voimme olla Jumalan kansa ja Hän on meidän Jumalamme (ks. OL 42:9).

Jokaisella miehellä ja jokaisella naisella, joka osallistuu pappeuden toimituksiin ja joka tekee liittoja Jumalan kanssa ja pitää ne, on suora yhteys Jumalan voimaan. Me otamme Herran nimen päällemme yksilöinä. Me otamme päällemme Hänen nimensä myös kansana. Se, että suhtaudumme palavasti Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon oikean nimen käyttämiseen, on keskeinen keino, jolla me kansana otamme päällemme Hänen nimensä. Todellakin jokainen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ja sen jäsenten hyväntahtoinen teko on ilmaus Jumalan hesedistä.

Miksi Israel hajotettiin? Koska kansa rikkoi käskyjä ja kivitti profeettoja. Rakastava mutta sureva Isä vastasi hajottamalla Israelin kauas ja laajalle.11

Hän kuitenkin hajotti heidät luvaten, että jonakin päivänä Israel koottaisiin jälleen Hänen laumaansa.

Juudan heimolle annettiin vastuu valmistaa maailmaa Herran ensimmäiseen tulemiseen. Tuosta heimosta Maria kutsuttiin olemaan Jumalan Pojan äiti.

Joosefin heimo hänen ja Asenatin poikien Efraimin ja Manassen kautta (ks. 1. Moos. 41:50–52; 46:20) sai vastuullisen tehtävän johtaa Israelin kokoamisessa, valmistaa maailmaa Herran toiseen tulemiseen.

Näin ajattomassa hesed-suhteessa on vain luonnollista, että Jumala haluaa koota Israelin. Hän on meidän taivaallinen Isämme! Hän haluaa jokaisen lapsensa – verhon kummallakin puolella – kuulevan Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin sanoman.

Rakkauden polku

Liittopolku on rakkauden polku – tuo uskomaton hesed, tuo myötätuntoinen huolenpito toisistamme ja toistemme auttaminen. Sen rakkauden tunteminen on vapauttavaa ja kohottavaa. Suurin ilo, mitä tulet koskaan kokemaan, on se, kun olet täynnä rakkautta Jumalaa ja kaikkia Hänen lapsiaan kohtaan.

Se, että rakastaa Jumalaa enemmän kuin ketään tai mitään muuta, on olotila, joka tuo todellista rauhaa, lohtua, varmuutta ja iloa.

Liittopolulla on kyse suhteestamme Jumalaan – meidän hesed-suhteestamme Häneen. Kun olemme solmineet liiton Jumalan kanssa, olemme tehneet liiton Hänen kanssaan, joka pitää aina sanansa. Hän tekee kaiken voitavansa loukkaamatta tahdonvapauttamme auttaakseen meitä pitämään omamme.

Mormonin kirja alkaa ja päättyy viittauksella tähän ikuiseen liittoon. Mormonin kirja viittaa tähän liittoon aina nimisivultaan Mormonin ja Moronin lopputodistuksiin asti (ks. Morm. 5:20; 9:37). ”Mormonin kirjan esiin tuleminen on koko maailmalle merkkinä siitä, että Herra on alkanut koota Israelia ja täyttää liittoja, jotka Hän teki Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa.”12

Rakkaat veljeni ja sisareni, meidät on kutsuttu tänä ratkaisevana aikana maapallon historiassa opettamaan maailmalle ikuisen liiton kauneutta ja voimaa. Taivaallinen Isämme luottaa ehdottomasti siihen, että teemme tätä suurta työtä.

Tämä sanoma esitettiin myös yleiskonferenssin johtohenkilöiden kokouksessa 31. maaliskuuta 2022.

Viitteet

  1. Ks. Russell M. Nelson, ”Liiton lapsia”, Valkeus, heinäkuu 1995, s. 34.

  2. Uusi ja ikuinen liitto on Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys. Siihen sisältyvät kaikki pelastuksellemme välttämättömät toimitukset ja liitot (ks. OL 66:2). Se on ”uusi” aina kun Herra uudistaa tai palauttaa sen, ja se on ”ikuinen”, koska se ei muutu.

  3. Kattava keskustelu hesedistä ja ikuisesta liitosta on julkaisussa Kerry Muhlestein, God Will Prevail: Ancient Covenants, Modern Blessings, and the Gathering of Israel, 2021.

  4. Russell M. Nelson, julkaisussa ”Kristuksen erityistodistajat”, Liahona, huhtikuu 2001, s. 7.

  5. Hepreankielinen sana Ismael tarkoittaa ”Jumala kuulee” (Bible Dictionary, ”Ishmael”).

  6. ”Koska Abraham ja Saara uskoivat, he kykenivät saamaan jälkeläisen, vaikka Saara oli hedelmätön ja heidän aikansa jo oli ohi. Abraham piti lupauksen antajaa luotettavana.” (Hepr. 11:11.)

  7. Bible Dictionary, ”Israel”.

  8. Ks. Bible Dictionary, ”Peculiar”; ”Hebrew and Chaldee Dictionary”, Strong’s Exhaustive Concordance of the Bible, 1984, s. 82, sana 5459.

  9. Ks. Russell M. Nelson, ”Thanks for the Covenant”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuus, 22. marraskuuta 1988, s. 4, speeches.byu.edu.

  10. ”Jokainen liitto Jumalan kanssa on mahdollisuus päästä lähemmäksi Häntä. Jokaiselle, joka pohtii hetken sitä, mitä hän on jo tuntenut Jumalan rakkaudesta, tarjous tämän yhteyden vahvistamisesta ja tämän suhteen lähentymisestä on vastustamaton.” (Henry B. Eyring, ”Making Covenants with God”, Brigham Youngin yliopiston takkavalkeailta, 8. syyskuuta 1996, s. 3, speeches.byu.edu.)

  11. ”Herra käytti kuitenkin tätä valitun kansansa hajottamista maailman kansojen sekaan myös noiden kansojen siunaamiseen” (PKO, ”Israel”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org; ks. myös MK Jaak. 5:1–8, 20).

  12. Russell M. Nelson, ”Kirkon tulevaisuus: Valmistamme maailmaa Vapahtajan toiseen tulemiseen”, Liahona, huhtikuu 2020, s. 9.