2020
Höjdpunkter från den 190:e halvårskonferensen
November 2020


Höjdpunkter från den 190:e halvårskonferensen

Miljontals människor fann en fridfull stund mitt i osäkerheten under generalkonferensen som hölls den 3–4 oktober 2020. Kyrkans ledare visade vägen till Jesus Kristus med budskap om enighet och kärlek, hopp, helande och att finna frid i gudomligt syfte.

President Russell M. Nelson lärde oss hur vi kan få välsignelserna som kommer av att bli Guds folk.

”När ni väljer att låta Gud råda i era liv får ni uppleva för egen del att Gud är ’en underverkens Gud’ [Morm. 9:11].” – President Russell M. Nelson (se s. 92)

Många talare talade om att vi uppnår personlig tillväxt genom att följa Jesus Kristus, lita på honom och underkasta oss hans vilja.

”När vi ödmjukt vänder oss till [Jesus Kristus], ökar han vår förmåga till förändring.” – Becky Craven (se s. 58)

Åter påverkade coronaviruset det vi såg och hörde under konferensen. Men med ytterligare erfarenhet kom också ett bredare perspektiv då talarna inte bara fokuserade på hopp utan också på större insikt om Guds plan för vår eviga lycka.

”Prov i jordelivets skola [är] en nödvändig beståndsdel i vår eviga utveckling. … Min bön är att vi … tar till oss de värdefulla lärdomar som bara svåra upplevelser kan lära oss.” – Äldste David A. Bednar (se s. 8)

Eftersom oroligheter i samhället nu påverkar många delar av världen fördömde ledarna rasism och våld. De uppmanade oss som sista dagars heliga att bli ett i rättfärdighet, finna enighet i mångfald och hjälpa till att bygga upp ett moraliskt och kärleksfullt samhälle.

”Vi lever … i en tid med synnerligen starka motsättningar. … Vi kan vara en styrka som lyfter och är till välsignelse för samhället i stort.” – Äldste Quentin L. Cook (se s.18)

När ni återupplever konferensen genom det här numret hoppas vi att ni på nytt upplever det hopp och den inspiration ni kände första gången, men också att ni får nya insikter genom era studier under de kommande månaderna.