2020
Gud ska göra något ofattbart
November 2020


Gud ska göra något ofattbart

Gud har förberett sina barn och sin kyrka för den här tiden.

En kort tid efter att de sista dagars heliga hade anlänt till Saltsjödalen började de bygga sitt heliga tempel. De kände att de äntligen hade funnit en plats där de kunde tillbe Gud i fred, fria från förföljelse.

Men just när templets grund nästan var klar kom amerikanska soldater för att med tvång installera en ny guvernör.

Eftersom kyrkans ledare inte visste hur pass fientlig armén skulle vara beordrade Brigham Young de heliga att evakuera och täcka över tempelgrunden.

En del medlemmar i kyrkan undrade säkert varför deras ansträngningar för att bygga Guds rike ständigt motverkades.

Så småningom var faran över, och tempelgrunden grävdes fram och undersöktes. Det var då pionjärbyggarna upptäckte att några av de ursprungliga sandstensblocken hade spruckit, vilket gjorde dem olämpliga som grund.

Därför lät Brigham dem reparera grunden så att den utgjorde ett tillräckligt stöd för granitväggarna1 i det majestätiska Salt Lake-templet.2 Slutligen kunde de heliga sjunga psalmen ”En grundval blev lagd”3 och veta att deras heliga tempel var byggt på en solid grund som skulle hålla i generationer.

Bild
Salt Lake-templets grund

Den här berättelsen kan lära oss hur Gud använder motgångar för att åstadkomma sina syften.

En världsomfattande pandemi

Om det här låter bekant med tanke på de omständigheter i vilka vi befinner oss i dag, är det på grund av att det är bekant.

Jag tvivlar på att det finns en enda person som hör min röst eller läser mina ord som inte har påverkats av den världsomspännande pandemin.

Till er som sörjer förlusten av släktingar och vänner: vi sörjer tillsammans med er. Vi vädjar till vår himmelske Fader att trösta er.

Långtidsverkningarna av det här viruset når bortom fysisk hälsa. Många familjer har förlorat inkomster och hotas av hunger, osäkerhet och rädsla. Vi beundrar de osjälviska ansträngningar som så många gjort för att förhindra spridningen av den här sjukdomen. Vi blir ödmjuka inför de stillsamma uppoffringar och de ädla ansträngningar som gjorts av dem som satt sin egen säkerhet på spel för att hjälpa, hela och stötta människor i nöd. Våra hjärtan är fulla av tacksamhet för er godhet och medkänsla.

Vi ber innerligt att Gud ska öppna himlens fönster och fylla era liv med Guds eviga välsignelser.

Vi är frön

Mycket är fortfarande okänt vad gäller det här viruset. Men om det är något jag vet så är det att vår himmelske Fader inte blev tagen på sängen av viruset. Han behövde inte kalla in extrabataljoner av änglar, utlysa krismöten eller överföra resurser från divisionen för världens skapelse för att hantera ett oväntat behov.

Mitt budskap i dag är att även om den här pandemin inte är något vi ville ha eller väntade oss har Gud förberett sina barn och sin kyrka för den här tiden.

Ja, vi kommer att uthärda det här. Men vi ska göra mer än att bara bita ihop, klamra oss fast och vänta på att saker går tillbaka till det som förut var normalläget. Vi ska gå framåt, och vi blir bättre till följd av det.

På sätt och vis är vi frön. Och för att frön ska kunna uppnå sin potential måste de grävas ner innan de kan skjuta upp. Det är mitt vittnesbörd att även om vi ibland känner oss begravda under livets prövningar eller omgärdade av känslomässigt mörker kommer Guds kärlek och välsignelserna i Jesu Kristi återställda evangelium att låta något ofattbart slå ut.

Välsignelser kommer av svårigheter

Varje tidsutdelning har mött perioder av prövningar och svårigheter.

Enok och hans folk levde under en tid som präglades av ogudaktighet, krig och blodsutgjutelse. ”Men Herren kom och bodde tillsammans med sitt folk.” Han hade något ofattbart i åtanke för dem. Han hjälpte dem att grunda Sion – ett folk som var ”av ett hjärta och ett sinne” och som ”levde i rättfärdighet”.4

Unge Josef, Jakobs son, kastades i en brunn, såldes som slav, förråddes och övergavs.5 Josef måste ha undrat om Gud hade glömt honom. Gud hade något ofattbart i åtanke för Josef. Han använde den här prövande tiden för att stärka Josefs karaktär och sätta honom i en position där han kunde rädda sin familj.6

Bild
Joseph i Libertyfängelset

Tänk på profeten Joseph Smith när han satt i Libertyfängelset, hur han vädjade om lättnad för de lidande heliga. Han måste ha undrat hur Sion skulle kunna grundläggas i sådana omständigheter. Men Herren talade frid till honom, och den härliga uppenbarelse som följde gav de heliga frid – och den fortsätter att ge er och mig frid.7

Hur många gånger under Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas tidiga år förtvivlade inte de heliga och undrade om Gud hade glömt dem? Men genom förföljelse, faror och hot om utrotning hade Israels Gud och Herre något annat i åtanke för sin lilla hjord. Något ofattbart.

Vad lär vi oss av de här exemplen – och de hundratals andra i skrifterna?

För det första: De rättfärdiga slipper inte undan skuggornas dalar. Vi måste alla vandra genom svåra tider, för det är under dessa tider av motgångar som vi lär oss de principer som stärker vår karaktär och gör att vi närmar oss Gud.

För det andra: Vår himmelske Fader vet att vi lider, och eftersom vi är hans barn kommer han inte att överge oss.8

Tänk på den medkännande Frälsaren som ägnade så stor del av sitt liv åt att betjäna de sjuka, de ensamma, de tvivlande och de förtvivlade.9 Tror ni han bryr sig mindre om er i dag?

Mina kära vänner, mina älskade bröder och systrar, Gud vakar över er och är en herde för er under dessa tider av osäkerhet och fruktan. Han känner er. Han hör era vädjanden. Han är trofast och pålitlig. Han kommer att uppfylla sina löften.

Gud har något ofattbart i åtanke för var och en av er personligen och för kyrkan som grupp – ett underbart och förunderligt verk.

Tack, Gud, att profeter du sänder

Våra bästa dagar ligger framför oss, inte bakom oss. Det är därför Gud ger oss nutida uppenbarelse! Utan det kanske livet skulle kännas som att flyga i cirklar i väntan på att dimman ska lätta så att vi kan landa tryggt. Herrens avsikter med oss är mycket högre än så. Eftersom detta är den levande Kristi kyrka, och eftersom han leder sina profeter, rör vi oss framåt och uppåt till platser vi aldrig har varit på, till höjder vi knappt kan föreställa oss!

Men det betyder inte att vi inte får uppleva turbulens under vårt flyg genom jordelivet. Det innebär inte avsaknad av instrumentkrångel, mekaniska problem och allvarliga väderutmaningar. Det kan faktiskt bli värre innan det blir bättre.

Som stridspilot och flygkapten lärde jag mig att även om jag inte kunde välja vilka motgångar jag skulle möta under en flygning kunde jag välja hur jag skulle förbereda mig och hur jag skulle reagera. Det som behövs i kristider är lugn och klarsynt tillit.

Hur gör vi det?

Vi inser fakta och återvänder till det fundamentala, till grundläggande evangelieprinciper, till det som betyder mest. Du stärker ditt privata religiösa beteende – som bön och skriftstudier och att hålla Guds bud. Du fattar beslut på basis av beprövad erfarenhet.

Fokusera på det du kan göra och inte på det du inte kan göra.

Du uppbådar din tro. Och du lyssnar på Herrens vägledande ord och hans profeter som leder dig till säkerhet.

Kom ihåg, det här är Jesu Kristi kyrka – han står vid rodret.

Tänk på alla de inspirerade framsteg som skett under bara det senaste decenniet. Låt mig nämna några:

  • Sakramentet betonades åter som det centrala i vår gudsdyrkan på sabbatsdagen.

  • Kom och följ mig tillhandahölls som ett hemcentrerat verktyg som med stöd av kyrkan stärker enskilda och familjer.

  • Vi inledde ett högre, heligare sätt att tjäna alla.

  • Användningen av tekniken för att sprida evangeliet och utföra Herrens verk har brett ut sig över hela kyrkan.

De här mötena under generalkonferensen skulle inte vara möjliga utan teknikens underbara verktyg.

Bröder och systrar, med Kristus vid rodret blir allt inte bara bra, det blir ofattbart.

Arbetet med Israels insamling går framåt

Till en början kan det ha verkat som att en världsomspännande pandemi skulle bli ett hinder för Herrens verk. Till exempel har de traditionella sätten att sprida evangeliet inte varit möjliga. Men pandemin uppdagar nya och mer kreativa sätt att nå ut till dem som är ärliga i hjärtat. Arbetet med Israels insamling ökar i kraft och entusiasm. Hundratusentals berättelser vittnar om det.

En god vän som bor i det vackra Norge skrev till Harriet och mig om en ökning i antalet dop nyligen. ”På platser där kyrkan är liten”, skrev hon, ”blir kvistar grenar, och grenar blir församlingar!”

I Lettland var en kvinna som upptäckte kyrkan genom att klicka på en annons på nätet så lycklig över att höra om Jesu Kristi evangelium att hon kom för att träffa missionärerna en timme tidigare än avtalat, och innan missionärerna hade avslutat den första lektionen frågade hon efter vilket datum hon kunde döpas.

I Östeuropa utropade en kvinna som fick ett samtal från missionärerna: ”Systrar, varför har ni inte ringt tidigare? Jag har väntat!”

Många av våra missionärer är mer upptagna än någonsin. Många undervisar fler människor än någonsin. Det finns en ökad kontakt mellan medlemmar och missionärer.

Tidigare har vi varit så bundna vid traditionella metoder att det krävdes en pandemi för att öppna våra ögon. Vi kanske fortfarande byggde med sandsten när granit redan fanns tillgängligt. Nu måste vi lära oss hur man använder en mängd olika metoder, inklusive tekniken, för att inbjuda människor – på normala och naturliga sätt – att komma och se, komma och hjälpa till, komma och känna sig hemma.

Hans verk, hans vägar

Det här är Herrens verk. Han uppmanar oss att hitta hans sätt att göra det på, och det kan vara annorlunda än det vi har upplevt tidigare.

Detta hände Simon Petrus och andra lärjungar som fiskade i Tiberiassjön.

”Den natten fick de ingenting.

På morgonen stod Jesus på stranden. …

Han sade: ’Kasta ut nätet på [andra] sidan om båten, så ska ni få.’”

De kastade ut nätet på andra sidan och ”orkade … inte dra upp det för all fisken”.10

Gud har uppenbarat och kommer att fortsätta uppenbara sin allsmäktiga hand. Den dagen kommer då vi ser tillbaka och vet att under den här tiden av motgång hjälpte Gud oss att hitta bättre sätt – hans sätt – att bygga hans rike på en fast grundval.

Jag vittnar om att det här är Herrens verk, och han kommer att fortsätta göra många ofattbara saker bland sina barn, bland sitt folk. Gud håller oss i sina omsorgsfulla och medkännande händer.

Jag vittnar om att president Russell M. Nelson är vår tids profet.

Som en Herrens apostel uppmanar jag och välsignar er till att ”med glädje göra allt det som står i [er] makt. Och sedan kan [ni] med största förvissning stå stilla och se Guds frälsning och hans arm uppenbaras.”11 Och jag lovar att Herren gör så att ofattbara saker kommer av era rättfärdiga ansträngningar. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Kvartsmonzonit som såg ut som granit togs från ett stenbrott i mynningen av Little Cottonwood Canyon, drygt tre mil sydost om staden.

  2. För en djupare inblick i den här historiska perioden, se Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, vol. 2, No Unhallowed Hand, 1846–1893 (2020), kap. 17, 19 och 21.

  3. Se ”En grundval blev lagd”, Psalmer, nr 38.

    Verserna i den här storartade psalmen kan vara ett tema för våra tider, och när vi lyssnar till texten med nya öron ger den oss insikt om de utmaningar vi möter:

    Om hälsa du har eller sjukdom dig når,

    om prövning och glädje dig livet består,

    i när eller fjärran, på land eller hav,

    dig Herren bevarar … det löftet han gav.

    Ej räds, jag är med dig, nu frimodig var.

    Se, jag är din Gud, städs mitt bistånd du har.

    Du renad skall utgå ur luttringens ugn.

    Jag rensar mitt folk … var blott tacksam och lugn.

    När blint ut i mörkret du kallas att gå,

    i sorg och i nöd skall du ändock bestå.

    Jag rikt dig välsignar och står nära dig.

    Jag helgar dig blott … uppå lidandets stig.

    Närhelst du är vilsen i främmande skog,

    förtrösta på mig, ty min nåd är dig nog.

    Ej skadar dig elden, den bränns för din skull.

    Den borttar allt slagg … och den renar ditt guld.

    Den själ, som till Jesus sin lit haver satt,

    skall icke förgätas i mörker och natt.

    Men han skall befrias trots helvetes makt,

    förmedelst min nåde … jag evigt det sagt!

  4. Se Mose 7:13–18.

  5. Josef var kanske så ung som 17 år när hans bröder sålde honom som slav (se 1 Mos. 37:2). Han var 30 år gammal när han började tjäna farao (se 1 Mos. 41:46). Kan ni tänka er hur svårt det måste ha varit för en ung man i sina bästa år att förrådas, säljas som slav, bli falskt anklagad och sedan hamna i fängelse? Josef är verkligen en förebild, inte bara för kyrkans ungdomar utan för varje man, kvinna och barn som vill ta upp sitt kors och följa Frälsaren.

  6. Se 1 Mos 45:4–11; 50:20–21. I Psaltaren 105:17–18 läser vi: ”Han sände en man framför dem, Josef som såldes till slav. Man slog hans fötter i bojor och lade järn om hans hals.” I en annan översättning står det i vers 18: ”De plågade hans fötter med järn, järn har gått in i hans själ” (Young’s Literal Translation). För mig verkar det här säga att Josefs prövningar gav honom en själ lika stark och motståndskraftig som järn – en egenskap han skulle behöva för den stora och ofattbara framtid Herren hade i beredskap åt honom.

  7. Se L&F 121–123.

  8. Om Gud befaller sina barn att vara medvetna om och medkännande mot de hungriga, de behövande, de nakna, sjuka och lidande är han säkert medveten om och nåderik mot oss, sina barn (se Morm. 8:39).

  9. Se Luk. 7:11–17.

  10. Se Joh. 21:1–6.

  11. L&F 123:17.