2020
Jesu Kristi helande kraft
November 2020


Jesu Kristi helande kraft

När vi kommer till Jesus Kristus genom att utöva tro på honom, ingår och håller förbund kan det trasiga hos oss – oavsett orsaken – bli helat.

Sedan början av det här året har vi tvingats möta många oväntade händelser. Förlusten av liv och inkomst på grund av den världsomfattande pandemin har allvarligt påverkat det globala samhället och vår ekonomi.

Jordbävningar, bränder och översvämningar i olika delar av världen, liksom andra väderrelaterade katastrofer, gör att många känner sig hjälplösa, tröstlösa och förkrossade, och undrar om deras liv någonsin blir det samma.

Jag vill berätta något personligt på tal om att bli förkrossad.

När våra barn var små bestämde de sig för att de ville ha pianolektioner. Min man Rudy och jag ville ge vår barn den möjligheten, men vi hade inget piano. Vi hade inte råd med ett nytt piano så Rudy började leta efter ett begagnat.

Samma år på julen överraskade han oss alla med ett piano, och med åren lärde våra barn sig att spela.

Bild
Gammalt piano

När våra söner var vuxna och hade flyttat hemifrån stod det gamla pianot bara och samlade damm, så vi sålde det. Några år gick och vi hade sparat en del pengar. En dag sa Rudy: ”Jag tror det är dags att skaffa ett nytt piano.”

Jag frågade: ”Varför ska vi skaffa ett nytt piano när ingen av oss spelar?”

Han sa: ”Men vi kan skaffa ett piano som är självspelande! Med hjälp av en iPad kan man programmera pianot att spela över 4 000 sånger, även psalmer, sånger av The Tabernacle Choir, alla primärsånger och mycket mer.”

Rudy är en ypperlig försäljare, minst sagt.

Bild
Nytt piano

Vi köpte ett vackert nytt självspelande piano och några dagar senare levererade två stora, starka män hem det till oss.

Jag visade dem var jag ville ha det och gick undan.

Bild
Flytta på pianot

Det var en tung mindre flygel, och för att få in den genom dörren tog de av benen och lyckades få upp den sidledes på handtrucken som de hade tagit med sig.

Vårt hus stod på en liten sluttning och oturligt nog hade det snöat tidigare på dagen så allt var blött och slaskigt. Kan ni se vart det bär hän?

Medan männen flyttade pianot uppför sluttningen halkade det av och jag hörde en stor skräll. Pianot hade åkt av handtrucken och slagit i marken så att det blev ett stort hål i gräsmattan.

Jag sa: ”Kära nå’n. Hur gick det?”

Lyckligtvis var båda männen oskadda.

De tittade bestörta på varandra och sedan på mig och sa: ”Vi ber så mycket om ursäkt. Vi tar tillbaka det till butiken och ber chefen att ringa dig.”

Inom kort pratade chefen med Rudy för att ordna med leveransen av ett nytt piano. Rudy är vänlig och förlåtande och sa till chefen att det var okej om de bara reparerade skadan och körde tillbaka samma piano, men chefen insisterade på att ge oss ett nytt.

Rudy svarade: ”Så illa kan det inte vara. Laga det bara och kör tillbaka det.”

Chefen sa: ”Träet har gått sönder, och när det väl har gått sönder kan det aldrig låta likadant. Ni får ett nytt piano.”

Systrar och bröder, är vi inte alla som det här pianot, med hål, sprickor och skador, och känslan av att vi aldrig blir desamma igen? Men när vi kommer till Jesus Kristus genom att utöva tro på honom, omvända oss och ingå och hålla förbund kan det trasiga hos oss – oavsett orsaken – bli helat. Den här processen, som inbjuder Frälsarens helande kraft i våra liv, återställer oss inte bara till den vi var innan utan gör oss bättre än vi någonsin varit. Jag vet att vi alla genom vår Frälsare Jesus Kristus kan bli lagade, bli hela och uppfylla vårt syfte, precis som en klangfullt, helt nytt piano.

President Russell M. Nelson har sagt: ”När vi möter sorg och prövning är det ett tillfälle att fördjupa vår tro på Gud, att arbeta hårt och tjäna andra. Då helar han vårt förkrossade hjärta. Då skänker han oss personlig frid och tröst. Dessa stora gåvor kan inte fördärvas, inte ens av döden.” 1

Jesus sa:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar,

för mitt ok är milt och min börda är lätt” (Matt. 11:28–30).

Bild
Vår Frälsare Jesus Kristus

För att hela det trasiga genom att komma till Jesus Kristus behöver vi ha tro på honom. ”Att ha tro på Jesus Kristus innebär att förtrösta helt på honom – att lita på hans oändliga makt … och kärlek. Det innefattar att tro på hans lärdomar. Det innebär att tro på att även om vi inte förstår allt, så gör han det. Eftersom han har upplevt alla våra smärtor, prövningar och svagheter vet han hur han ska hjälpa oss höja oss över våra dagliga svårigheter.” 2

När vi kommer till honom ”kan [vi] bli fyllda med glädje, frid och tröst. Allt som är [svårt och prövande] i livet kan bli rätt igen genom Jesu Kristi försoning.” 3 Han har uppmanat oss: ”Vänd er till mig i varje tanke, tvivla inte, frukta inte” (L&F 6:36).

I Mormons bok när Alma och hans folk nästan krossades av de bördor som lagts på dem vädjade folket om hjälp. Herren tog inte bort deras bördor. I stället lovade han:

”Och jag ska även lätta de bördor som lagts på era axlar, så att ni inte ens känner dem på era ryggar, trots att ni är i träldom. Och detta ska jag göra så att ni hädanefter kan stå som vittnen för mig och så att ni säkert kan veta att jag, Herren Gud, besöker mitt folk i deras bedrövelser.

Och nu hände det sig att de bördor som lagts på Alma och hans bröder lättades. Ja, Herren styrkte dem så att de kunde bära sina bördor med lätthet, och de underkastade sig glatt och med tålamod all Herrens vilja” (Mosiah 24:14–15).

Om Frälsarens förmåga att hela och lätta på bördor har äldste Tad R. Callister sagt:

”En av försoningens välsignelser är att vi kan få del av Frälsarens undsättande krafter. Jesaja talade upprepade gånger om Herrens helande, lugnande inflytande. Han vittnade om att Frälsaren var ’ett skydd för den fattige i hans nöd, en tillflykt undan storm, en skugga undan hetta’ (Jes. 25:4). Rörande dem som sörjer förkunnade Jesaja att Frälsaren har makt att ’trösta alla sörjande’ (Jes. 61:2), ’torka tårarna från alla ansikten’ (Jes. 25:8; se även Upp. 7:17), ’ge liv åt de ödmjukas ande’ (Jes. 57:15) och ’förbinda dem som har förkrossade hjärtan’ (Jes. 61:1; se även Luk. 4:18; Ps. 147:3). Så vidsträckt var hans undsättande makt att han kunde ge ’huvudprydnad i stället för aska, glädjens olja i stället för sorg, lovsångsdräkt i stället för en modfälld ande’ (Jes. 61:3).

Vilket hopp springer inte upp i dessa löften! … Hans Ande helar, den förfinar, den tröstar, den blåser in nytt liv i tröstlösa hjärtan. Den har makten att förvandla allt som är fult och ont och värdelöst i livet till något enastående härligt och praktfullt. Han har makten att förvandla jordelivets aska till evighetens huvudprydnad.” 4

Jag vittnar om att Jesus Kristus är vår kärleksfulle Frälsare, Återlösare, store läkare och trofaste vän. Om vi vänder oss till honom lagar han oss och gör oss hela igen. Jag vittnar om att det här är hans kyrka och att han förbereder sig för att återvända till jorden och regera i makt och härlighet. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Jesus Kristus – den store läkaren”, Liahona, nov. 2005, s. 87.

  2. Faith in Jesus Christ”, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), s. 52.

  4. Tad R. Callister, The Infinite Atonement (2000), s. 206–207.