2020
Be, sök och bulta
November 2020


Be, sök och bulta

En viktig del i vår himmelske Faders plan är möjligheten att kommunicera med honom när vi vill.

För fyra månader sedan, när jag studerade skrifterna, läste jag om Almas mission i Ammonihah och stötte då på det här förslaget i Kom och följ mig: ”När du läser om de stora välsignelser som Gud gav Nephis folk (se särskilt Alma 9:19–23), fundera över de stora välsignelser han har gett dig.”1 Jag bestämde mig för att göra en lista över välsignelser Gud har gett mig och skriva ner dem i min digitala version av manualen. På bara några minuter hade jag listat 16 välsignelser.

Främst bland dem var de stora välsignelserna av Frälsarens barmhärtighet och försonande offer för min skull. Jag skrev om välsignelsen att få representera Frälsaren som ung missionär i Portugal, och senare tillsammans med min eviga livskamrat Patricia i Brasilienmissionen Porto Alegre södra, där vi tjänade tillsammans med 522 mäktiga och underbara missionärer. På tal om Patricia, så var många av de välsignelser jag skrev ner välsignelser vi har åtnjutit tillsammans under våra 40 år som gifta – däribland vår besegling i São Paulo tempel i Brasilien, våra tre underbara barn, deras makar och våra 13 barnbarn.

Mina tankar gick också till mina rättfärdiga föräldrar som undervisade mig om evangeliets principer när jag växte upp. Jag blev särskilt påmind om ett tillfälle då min kärleksfulla mor knäböjde med mig för att be vid min säng när jag var omkring tio år gammal. Hon måste ha känt att mina böner behövde förbättras om de skulle kunna nå min Fader i himlen. Så hon sa: ”Jag ber först och efter min bön så ber du.” Hon följde det mönstret flera kvällar, tills hon var övertygad om att jag hade lärt mig både i princip och i praktik hur jag skulle tala med min himmelske Fader. Jag kommer att vara för evigt tacksam för att hon lärde mig att be, för jag lärde mig att min himmelske Fader hör mina böner och besvarar dem.

Faktum är att detta var en annan välsignelse jag skrev på min lista – gåvan att kunna höra och få veta Herrens vilja. En viktig del i vår himmelske Faders plan är möjligheten att kommunicera med honom när vi vill.

En inbjudan från Herren

När Frälsaren besökte Amerika efter sin uppståndelse upprepade han en inbjudan som han gett sina lärjungar i Galileen. Han sa:

”Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och det ska öppnas för er.

För var och en som ber han får, och den som söker han finner, och för den som bultar ska det öppnas” (3 Ne. 14:7–8; se även Matt. 7:7–8).

Vår profet, president Russell M. Nelson, har gett oss en liknande inbjudan i vår tid. Han har sagt: ”Be i Jesu Kristi namn om dina bekymmer, din fruktan, dina svagheter – ja, om ditt hjärtas innersta längtan. Och lyssna sedan! Skriv ner de tankar som kommer till ditt sinne. Skriv ner vad du känner och följ upp med de handlingar du manas att utföra. När du upprepar den här processen dag efter dag, månad efter månad, år efter år, kommer du att ’tillväxa i uppenbarelsens princip’.”2

President Nelson tillade: ”I kommande dagar blir det inte möjligt att överleva andligt utan den Helige Andens ledande, tröstande och ständiga inflytande.”3

Varför är uppenbarelse så livsviktig för vår andliga överlevnad? Därför att världen kan vara förvirrande och högljudd, full av svek och distraktioner. Kommunikation med vår Fader i himlen gör det möjligt för oss att sålla ut vad som är sant och vad som är falskt, vad som är relevant för Herrens plan för oss och vad som inte är det. Världen kan också vara hård och hjärtslitande. Men när vi öppnar våra hjärtan i bön känner vi ofta den tröst som kommer från vår himmelske Fader och en försäkran om att han älskar och värdesätter oss.

Be

Herren sa att ”var och en som ber han får”. Att be verkar enkelt, och ändå är det mäktigt eftersom det visar våra önskningar och vår tro. Men det kräver tid och tålamod att lära sig förstå Herrens röst. Vi är uppmärksamma på tankar och känslor som kommer till sinnet och hjärtat, och vi skriver ner dem, så som vår profet har rått oss att göra. Att skriva ner intryck är en viktig del av att få. Det hjälper oss minnas, undersöka och på nytt känna vad Herren undervisar oss om.

En närstående sa nyligen till mig: ”Jag tror att personlig uppenbarelse är äkta. Jag tror att den Helige Anden kommer att visa mig allt jag bör göra.4 Det är lätt att tro när jag känner mitt bröst brinna av orubblig övertygelse.5 Men hur kan jag få den Helige Anden att alltid tala till mig på den nivån?”

Till min närstående och till er alla kan jag säga att jag också skulle vilja ständigt känna de där starka intrycken från Anden och alltid klart se vägen jag ska följa. Men det gör jag inte. Det vi däremot kanske oftare känner är den milda, stilla rösten från Herren som viskar i vårt sinne och hjärta: ”Jag är här. Jag älskar dig. Fortsätt; gör ditt bästa. Jag ska stödja dig.” Vi behöver inte alltid veta allt eller se allt.

Den milda, stilla rösten bekräftar, uppmuntrar och tröstar – och många gånger är det precis vad vi behöver den dagen. Den Helige Anden är verklig och hans intryck är verkliga – både de stora och de små.

Sök

Herren fortsatte med att lova: ”Sök, och ni ska finna.” Att söka medför en mental och andlig ansträngning – begrunda, pröva, försöka och studera. Vi söker därför att vi litar på Herrens löften. ”För den som kommer till Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom” (Hebr. 11:6). När vi söker erkänner vi ödmjukt att vi fortfarande har mycket att lära, och Herren kommer att vidga vår fattningsförmåga och förbereda oss för att ta emot mer. ”För se, så säger Herren Gud: ’Jag ska ge människobarnen rad på rad, bud på bud, lite här och lite där. … För åt den som tar emot ska jag ge mer’” (2 Ne. 28:30).

Bulta

Slutligen, sa Herren: ”För den som bultar ska det öppnas.” Att bulta är att handla i tro. När vi aktivt följer Herren, öppnar han vägen framför oss. Det finns en vacker psalm som lyder: ”Så vakna och gör något mer än dröm om din boning i höjd. Göra gott är en lycka du ej kan förtrycka som fyller ditt hjärta med fröjd!”6 Äldste Gerrit W. Gong i de tolv apostlarnas kvorum förklarade nyligen att uppenbarelse ofta kommer medan vi håller på att göra något gott. Han sa: ”När vi försöker nå ut till och tjäna andra tror jag att Herren ger oss en extra dos av sin kärlek till dem och därför till oss. Jag tror att vi hör hans röst – vi känner honom på ett annat sätt – när vi ber för att hjälpa andra omkring oss eftersom det är en av de böner han helst vill besvara.”7

Almas exempel

Det enkla förslaget i Kom och följ mig om att tänka på mina välsignelser förde med sig en ljuv anda och ett par oväntade andliga insikter. När jag fortsatte läsa om Alma och hans verksamhet i Ammonihah upptäckte jag att Alma ger ett bra exempel på vad det innebär att be, söka och bulta. Vi läser att Alma ”ansträngde sig … hårt andligen och kämpade med Gud i mäktig bön om att han skulle utgjuta sin Ande över folket”. Den bönen blev dock inte besvarad så som Alma hade hoppats, utan han blev utkastad ur staden. ”Nedtyngd av sorg” stod Alma i begrepp att ge upp, då en ängel gav följande budskap: ”Välsignad är du, Alma. Lyft därför upp ditt huvud och fröjda dig, för du har stor anledning att fröjdas.” Ängeln sa åt honom att återvända till Ammonihah och försöka igen, och Alma ”återvände … med hast”.8

Vad lär vi oss av Alma om att be, söka och bulta? Vi lär oss att bön kräver andligt arbete, och att det inte alltid leder till det resultat vi hoppas på. Men när vi tappar modet och känner oss nedtyngda av sorg ger Herren oss tröst och styrka på olika sätt. Han kanske inte besvarar alla våra frågor eller löser alla våra problem genast; snarare uppmuntrar han oss att fortsätta försöka. Om vi då med hast rättar vår plan efter hans kommer han att öppna vägen för oss, liksom han gjorde för Alma.

Det är mitt vittnesbörd att det här är evangeliets fullhets tidsutdelning. Vi kan åtnjuta Jesu Kristi försonings välsignelser. Vi har skrifterna som är allmänt tillgängliga för oss. Vi leds av profeter som lär oss Herrens vilja för de svåra tider vi lever i. Dessutom har vi direkt tillgång till egen uppenbarelse så att Herren kan trösta och vägleda oss personligen. Som ängeln sa till Alma har vi ”stor anledning att fröjdas” (Alma 8:15). I Jesu Kristi namn, amen.