2020
Att bli som han
November 2020


Att bli som han

Endast med Frälsarens gudomliga hjälp kan vi alla utvecklas mot att bli som han.

Även för den som noggrant studerar Jesu Kristi liv och verksamhet är Frälsarens uppmaning att vara ”sådan som jag är” 1 överväldigande och till synes ouppnåelig. Kanske är du som jag – alltför väl medveten om dina fel och brister, så att du mentalt kanske finner det mer bekvämt att gå en väg utan uppförsbackar och med liten tillväxt. ”Den här lärosatsen är säkert orealistisk och överdriven”, rationaliserar vi medan vi av bekvämlighet väljer minsta motståndets lag och därmed bränner färre kalorier av nödvändig förändring.

Men tänk om detta att bli ”sådan som [han] är” inte är bildligt talat, trots vårt jordiska tillstånd? Tänk om det till viss grad är uppnåeligt i det här livet och faktiskt är en förutsättning för att få vara med honom igen? Tänk om ”sådan som jag är”, är exakt och precis vad Frälsaren menar? Vad innebär det? Hur mycket skulle vi vara villiga att anstränga oss för att bjuda in hans mirakulösa kraft i våra liv så att själva vår natur kan förändras?

Äldste Neal A. Maxwell lärde: ”När vi begrundar att Jesus har befallt oss att bli som han inser vi att vi i vårt nuvarande tillstånd inte nödvändigtvis är ogudaktiga utan snarare väldigt halvhjärtade, och har väldigt bristande entusiasm för hans sak – som även är vår sak! Vi lovprisar, men efterliknar honom sällan.” 2 En ung protestantisk präst, Charles M. Sheldon, uttryckte liknande känslor så här: ”Vår kristendom älskar lätthet och bekvämlighet för mycket för att vilja ta upp något så grovt och tungt som ett kors.” 3

Faktum är att alla har fått direktivet att bli som han, precis som Jesus Kristus blev som Fadern. 4 Allteftersom vi gör framsteg blir vi mer kompletta, fulländade och fullt utvecklade. 5 En sådan lära baseras inte på någon sekts lärosatser utan kommer direkt från Mästaren själv. Det är utifrån det här perspektivet livet ska levas, samtal föras och relationer byggas. I sanning finns det inget annat sätt att hela såren i trasiga relationer eller i ett söndrat samhälle, än att vi var och en mer fullständigt efterliknar Fridsfursten. 6

Låt oss se hur vi kan påbörja en genomtänkt, medveten och avsiktlig strävan att bli som han är, genom att förvärva Jesu Kristi egna egenskaper.

Besluta och lova

För några år sedan stod min hustru och jag vid foten av vandringsleden uppför Japans högsta berg, Fuji. När vi började bestigningen tittade vi upp mot toppen i fjärran och undrade om vi kunde ta oss dit.

Bild
Berget Fuji

Allteftersom vi tog oss fram började trötthet, ömma muskler och effekterna av höjden kännas av. Mentalt blev det viktigt för oss att bara fokusera på nästa steg. Vi sa: ”Jag kanske inte är nära toppen än, men just nu kan jag ta nästa steg.” Efter hand blev den överväldigande uppgiften uppnåelig – steg för steg.

Det första steget på vägen mot att bli som Jesus Kristus är att ha en önskan att bli det. Att förstå uppmaningen att bli som han är bra, men den förståelsen måste kombineras med en längtan efter att förändras, ett steg i taget, bortom den naturliga människan. 7 För att utveckla den önskan måste vi veta vem Jesus Kristus är. Vi måste veta något om hans karaktär 8 och vi måste leta efter hans egenskaper i skrifterna, kyrkans möten och på andra heliga platser. När vi börjar lära oss mer om honom ser vi hans egenskaper återspeglas i andra. Det uppmuntrar oss i vår egen strävan, för om andra till viss grad kan förvärva hans egenskaper så kan vi det.

Om vi är ärliga mot oss själva viskar Kristi ljus 9 inom oss att det finns ett avstånd mellan var vi är jämfört med Frälsarens åtrådda karaktär. 10 En sådan ärlighet är avgörande om vi ska kunna utvecklas mot att bli som han. Ärlighet är ju en av hans egenskaper.

Bild
Vrångbilden i lustiga husets speglar

Så, de av oss som är modiga kanske vill fråga en pålitlig familjemedlem, äkta hälft, vän eller andlig ledare vilken av Jesu Kristi egenskaper vi behöver – och vi kan behöva stålsätta oss för svaret! Ibland ser vi på oss själva i buktande skrattspeglar från lustiga huset, som gör oss mycket rundare eller smalare än vi egentligen är.

Pålitliga vänner och släktingar kan hjälpa oss se mer av vårt äkta jag, men även de, hur kärleksfulla och hjälpsamma de än må vara, ser en ofullständig bild. Därför är det avgörande att vi också frågar vår kärleksfulle himmelske Fader vad det är vi står i behov av och vad vi ska lägga våra krafter på. Han har en fullständig bild av oss och kommer kärleksfullt att visa oss vår svaghet. 11 Du kanske får veta att du behöver mer tålamod, ödmjukhet, medmänsklighet, kärlek, hopp, flit eller lydnad, för att nämna några. 12

För inte så länge sedan fick jag en själstänjande upplevelse när en kärleksfull ledare i kyrkan mycket direkt föreslog att jag skulle behöva lite mer av en viss egenskap. Han var kärleksfullt rak på sak. Den kvällen berättade jag om det för min hustru. Hon var barmhärtigt medkännande även om hon höll med om hans förslag. Den Helige Anden bekräftade för mig att deras råd kom från en kärleksfull himmelsk Fader.

Det kan också vara till hjälp att uppriktigt göra aktiviteten om kristuslika egenskaper i kapitel 6 i Predika mitt evangelium. 13

När du väl har gjort en ärlig utvärdering och beslutat dig för att börja bestiga berget, behöver du omvända dig. President Russell M. Nelson har kärleksfullt sagt: ”När vi väljer att omvända oss väljer vi att förändras! Vi låter Frälsaren förvandla oss till den bästa versionen av oss själva. Vi väljer att växa andligen och ta emot glädje – glädjen av återlösning i honom. När vi väljer att omvända oss väljer vi att bli mer som Jesus Kristus!” 14

Att bli som Jesus Kristus är kräver att vi förändrar vårt hjärta och sinne, ja själva vår karaktär, och det är endast möjligt att göra genom Jesu Kristi frälsande nåd. 15

Identifiera och agera

När du nu har beslutat dig för att förändras och omvända dig och har sökt vägledning genom att be, uppriktigt begrunda och eventuellt rådgöra med andra, behöver du välja ut en egenskap som du särskilt vill fokusera på. Du behöver förbinda dig att göra meningsfulla ansträngningar. De här egenskaperna kommer inte gratis och plötsligt, utan genom hans nåd kommer de stegvis medan du strävar.

Kristuslika egenskaper är gåvor från en kärleksfull himmelsk Fader till välsignelse för oss och andra i vår närhet. Följaktligen kommer våra ansträngningar i att förvärva de här egenskaperna att kräva innerlig vädjan om hans hjälp. Om vi eftersträvar de här gåvorna för att kunna tjäna andra bättre, välsignar han oss i våra ansträngningar. Att själviskt trakta efter en gåva från Gud slutar i besvikelse och frustration.

Genom att fokusera djupt på en behövlig egenskap, börjar även andra egenskaper att tillfalla dig när du utvecklas mot att förvärva den egenskapen. Kan en person som fokuserar djupt på medmänsklighet inte även växa i kärlek och ödmjukhet? Kan en person som fokuserar på lydnad inte även vinna större flit och hopp? Dina stora ansträngningar att förvärva en egenskap blir likt tidvattnet som lyfter alla båtar i hamnen.

Skriv ner och framhärda

Det är viktigt för mig när jag strävar efter att bli som han att skriva ner mina upplevelser och vad jag lär mig. När jag studerar med en av hans egenskaper i klar åtanke blir skrifterna förnyade när jag ser exempel på den här egenskapen i hans undervisning, hans verksamhet och hans lärjungar. Mitt öga blir också mer fokuserat på att se egenskapen hos andra. Jag har iakttagit underbara människor både i och utanför kyrkan som har egenskaper som efterliknar hans. De är mäktiga exempel på hur de här egenskaperna kan manifestera sig i vanliga dödliga genom hans kärleksfulla nåd.

För att få se verkliga framsteg måste du göra ihållande ansträngningar. I likhet med att bergsbestigning kräver förberedelser före och uthållighet och ihärdighet under bestigningen, så kräver även den här resan verklig ansträngning och uppoffring. I sann kristendom, där vi strävar efter att bli som vår Mästare, krävs alltid våra bästa ansträngningar. 16

Nu följer några varningens ord. Befallningen att bli som han är inte avsedd att få dig att känna skuldkänslor, känna dig ovärdig eller oälskad. Hela vår jordiska upplevelse handlar om framåtskridande, att försöka, misslyckas och lyckas. Hur mycket min hustru och jag än kanske önskade att vi kunde blunda och magiskt förflytta oss till toppen, är det inte det som livet handlar om.

Du duger och du är älskad, men det betyder inte att du är fullständig ännu. Det finns arbete att utföra i det här livet och i nästa. Endast med hans gudomliga hjälp kan vi alla utvecklas mot att bli som han.

I dessa tider när ”allt [verkar] vara i uppror och … fruktan [verkar komma] över alla människor” 17 är det enda botemedlet att sträva efter att bli som Frälsaren 18 , människosläktets Återlösare 19 , världens ljus 20 , och att söka efter honom, han som förkunnade: ”Jag är vägen” 21 .

Bild
Återlösaren

Jag vet att det är möjligt, steg för steg, att bli som han genom hans gudomliga hjälp och styrka. Annars hade han inte gett oss den här befallningen. 22 Jag vet detta – delvis därför att jag ser hans egenskaper i så många av er. Om allt detta vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se 3 Ne. 27:27. För relaterade uppmaningar från Frälsaren, se Matt. 5:48 (”Var alltså fullkomliga, så som er himmelske Far är fullkomlig”); 1 Joh. 2:6 (”Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde”); Mosiah 3:19 (”För den naturliga människan är en fiende till Gud och har så varit från Adams fall, och kommer att så vara i evigheters evighet, om hon inte ger efter för den Helige Andens maningar och lägger av den naturliga människan och blir en helig genom Herren Kristi försoning och blir som ett barn: undergiven, mild, ödmjuk, tålmodig, kärleksfull, villig att underkasta sig allt som Herren anser lämpligt att lägga på henne, alldeles som ett barn underkastar sig sin far”); Alma 5:14 (”Och se, nu frågar jag er, mina bröder i kyrkan: Har ni blivit andligen födda av Gud? Återspeglas hans bild i era ansikten?”); 3 Ne. 12:48 (”Därför vill jag att ni ska vara fullkomliga såsom jag, eller er Fader som är i himlen, är fullkomlig”).

  2. Neal A. Maxwell, Even as I Am (1982), s. 16.

  3. Charles M. Sheldon, In His Steps (1979), s. 185.

  4. Se L&F 93:12–17.

  5. Se kyrkans utgåva av KJV, Matthew 5:48, fotnot b.

  6. Se Jes. 9:6; 2 Ne. 19:6.

  7. Se 1 Kor. 2:14; Mosiah 3:19.

  8. Se Matt. 7:23; 25:12; Mosiah 26:24; David A. Bednar, ”Om ni har lärt känna mig”, Liahona, nov. 2016, s. 102–105.

  9. Se L&F 93:2.

  10. Se Moro. 7:12–19.

  11. Se Eth. 12:27.

  12. Se Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), kapitel 6, ”Hur utvecklar jag kristuslika egenskaper?” Referenser till andra av Frälsarens egenskaper är spridda i skrifterna. Ett par exempel är Mosiah 3:19; Alma 7:23; TA 1:13.

  13. Se Predika mitt evangelium, s. 115.

  14. Russell M. Nelson, ”Vi kan göra bättre och bli bättre”, Liahona, maj 2019, s. 67.

  15. Se Bible Dictionary, ”Grace”; HFS, ”Nåden”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org.

  16. Se Sheldon, In His Steps, s. 246: ”Om vår definition av att vara kristen bara är att man åtnjuter gudsdyrkans privilegier, är generös utan att det sker på ens egen bekostnad, har det roligt och lättsamt omgiven av trevliga vänner och bekväma saker, lever anständigt och samtidigt undviker världens stress med synder och besvär eftersom det är för smärtsamt att bära – om det är vår definition på kristendom är vi sannerligen långt ifrån att följa i hans fotspår, han som trampade vägen under stön och tårar och snyftningar i ångest över en förlorad mänsklighet; som svettades, så att säga, stora blodsdroppar, som ropade från det uppresta korset: ’Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?’”

  17. L&F 88:91.

  18. Se Jes. 43:3.

  19. Se Job 19:25.

  20. Se Joh. 8:12.

  21. Joh. 14:6.

  22. Se 1 Ne. 3:7.