2020
Det nya normala
November 2020


Det nya normala

Jag uppmanar er att i allt större grad vända era hjärtan, sinnen och själar till vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Mina kära bröder och systrar, generalkonferensens två dagar har varit härliga! Jag håller med äldste Jeffrey R. Holland. Som han nämnde har alla budskap, böner och all musik varit inspirerade av Herren. Jag är tacksam för alla som har deltagit på något sätt.

Hela tiden har jag föreställt mig hur ni lyssnar på konferensen. Jag har bett Herren hjälpa mig förstå vad ni känner, oroar er för eller försöker lösa. Jag har undrat vad jag kan säga då vi avslutar den här konferensen för att ge er den optimism inför framtiden som jag vet att Herren vill att ni ska känna.

Vi lever i en härlig tid som förutsetts av profeter under århundraden. Det här är den tidsutdelning då inga andliga välsignelser ska undanhållas de rättfärdiga.1 Trots att världen är i uppror2 vill Herren att vi ser fram emot framtiden ”med glädjefull förväntan”3. Låt oss inte trampa vatten i gårdagens minnen. Israels insamling går framåt. Herren Jesus Kristus styr sin kyrkas angelägenheter, och den kommer att uppnå sina gudomliga mål.

Utmaningen för er och mig är att se till att var och en av oss uppnår sin gudomliga potential. I dag hör vi ofta talas om ”det nya normala”. Om ni verkligen vill ta till er det nya normala uppmanar jag er att i allt större grad vända era hjärtan, sinnen och själar till vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus. Låt det bli ert nya normala.

Ta till er ert nya normala genom att dagligen omvända er. Försök vara alltmer rena i tanke, ord och handling. Tjäna andra. Behåll ett evigt perspektiv. Ära era ämbeten. Och oavsett era utmaningar, mina kära bröder och systrar, lev varje dag så att ni är bättre förberedda för att möta er Skapare.4

Det är därför vi har tempel. Herrens förrättningar och förbund förbereder oss för evigt liv, den största av alla Guds välsignelser.5 Som ni vet gjorde covid-pandemin att våra tempel tillfälligt behövde stängas. Sedan inledde vi ett noga samordnat återöppnande i faser. När fas 2 nu gäller i många tempel har tusentals par beseglats, och tusentals har tagit emot sin egen begåvning bara under de senaste månaderna. Vi ser fram emot dagen då alla värdiga medlemmar i kyrkan åter kan tjäna sina förfäder och tillbe i ett heligt tempel.

Nu har jag glädjen att tillkännage planer för sex nya tempel som ska byggas på följande platser: Tarawa, Kiribati; Port Vila, Vanuatu; Lindon, Utah, USA; Guatemala City storstadsområde, Guatemala; östra São Paulo, Brasilien och Santa Cruz, Bolivia.

När vi bygger och underhåller dessa tempel ber vi att var och en av er bygger och underhåller er själva så att ni kan vara värdiga att inträda i templet.

Nu, mina kära bröder och systrar, välsignar jag er med att fyllas av Herren Jesu Kristi frid. Hans frid övergår allt jordiskt förstånd.6 Jag välsignar er med en ökad önskan och kapacitet att lyda Guds lagar. Jag lovar att när ni gör det blir ni överösta med välsignelser, bland annat större mod, ökad personlig uppenbarelse, ljuvare harmoni i era hem, och glädje även mitt i osäkerheten.

Må vi gå framåt tillsammans för att uppfylla vårt gudomliga uppdrag – att förbereda oss själva och världen för Herrens återkomst. Det ber jag om och uttrycker min kärlek till er, i Jesu Kristi heliga namn, amen.