2020
Var ständigt vakna och be
November 2020


Var ständigt vakna och be

I dag utvidgar jag min uppmaning att be till alla människor i alla länder över hela världen.

Mina kära bröder och systrar, under den sista veckan av sin jordiska verksamhet lärde Jesus sina lärjungar att ”ständigt [vara] vakna och be om kraft att undfly allt som ska ske och kunna bestå inför Människosonen”.1

Bland allt det som ”måste hända” före hans andra ankomst finns ”stridslarm och rykten om krig[,]… svält och jordbävningar på många platser”.2

I Läran och förbunden säger Frälsaren: ”Och allt ska vara i uppror … för fruktan ska komma över alla människor.”3

Helt visst lever vi i en tid då saker och ting är i uppror. Många fruktar framtiden och mångas hjärtan har vänt sig bort från sin tro på Gud och hans Son Jesus Kristus.

Nyheterna är fyllda av rapporter om våldsamheter. Moraliskt förfall publiceras på nätet. Kyrkogårdar, kyrkor, moskéer, synagogor och religiösa helgedomar har vandaliserats.

En global pandemi har drabbat så gott som varje hörn på jorden – miljontals människor har smittats, över en miljon har dött. Skolexamina, gudstjänster, vigslar, missionstjänst och en mängd andra viktiga livshändelser har störts. Dessutom har otaliga människor lämnats ensamma och isolerade.

Ekonomiska omvälvningar har inneburit utmaningar för väldigt många, särskilt för de mest sårbara av vår himmelske Faders barn.

Vi har sett människor ivrigt utöva sin rätt att protestera fredligt, och vi har sett ilskna pöbelhopar göra upplopp.

Och samtidigt fortsätter vi att se konflikter över hela världen.

Jag tänker ofta på er som lider, är oroliga, rädda eller känner er ensamma. Jag försäkrar er var och en att Herren känner er, att han är medveten om er oro och vånda, och att han älskar er – ingående, personligen, djupt och för evigt.

Varje kväll när jag ber, ber jag Herren välsigna alla som är tyngda av sorg, smärta, ensamhet och sorgsenhet. Jag vet att andra ledare i kyrkan uttrycker samma bön. Våra hjärtan, enskilt och kollektivt, ömmar för er och våra böner sänds upp till Gud för er skull.

Jag tillbringade flera dagar förra året i nordöstra USA och besökte USA:s och kyrkans historiska platser, hade möten med våra missionärer och medlemmar och besökte samhälls- och företagsledare.

Söndagen den 20 oktober talade jag inför en stor åhörarskara nära Boston i Massachusetts. När jag talade kände jag mig manad att säga: ”Jag vädjar till er … att ni ska be för det här landet, för våra ledare, för vårt folk och för de familjer som bor i denna väldiga nation som grundades av Gud.”4

Jag sa också att USA och många av nationerna på jorden, precis som förr i tiden, befinner sig vid ett avgörande vägskäl och behöver våra böner.5

Min vädjan ingick inte i mitt förberedda tal. De orden kom till mig när jag kände Anden mana mig att inbjuda de närvarande att be för sitt land och sina ledare.

I dag utvidgar jag min uppmaning att be till alla människor i alla länder över hela världen. Oavsett hur du ber eller till vem du ber, utöva din tro – vilken tro du än har – och be för ditt land och för dina nationella ledare. Som jag sa förra oktober i Massachusetts står vi i dag vid ett viktigt vägskäl i historien och jordens nationer står i desperat behov av gudomlig inspiration och vägledning. Det här handlar inte om politik eller policy. Det handlar om frid och läkedom som kan komma till enskilda själar såväl som till länders själar – deras städer, orter och byar – genom Fridsfursten och källan till all läkedom, Herren Jesus Kristus.

Under de senaste månaderna har intryck kommit till mig om att det bästa sättet att avhjälpa den nuvarande situationen i världen är att alla människor litar mer fullständigt på Gud och vänder sina hjärtan till honom genom uppriktig bön. Att ödmjuka oss och söka himmelsk inspiration till att utstå eller övervinna det som ligger framför oss är det tryggaste och säkraste sättet för oss att gå framåt med förtröstan i dessa oroliga tider.

Skrifterna betonar böner som Jesus uppsände, såväl som vad han lärde om bön under sin jordiska verksamhet. Ni minns Herrens bön:

”Vår Far i himlen, låt ditt namn bli helgat.

Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden som i himlen.

Ge oss i dag vårt dagliga bröd.

Och förlåt oss våra skulder, så som vi förlåter dem som står i skuld till oss.

Och för oss inte in i frestelse, utan fräls oss från det onda. För riket är ditt, och makten och äran i evighet. Amen.”6

Den här fokuserade, vackra bönen som ofta reciteras av den kristna världen gör det klart att det är lämpligt att be direkt till ”vår Far i himlen” om svar på det som bekymrar oss. Låt oss därför be om gudomlig vägledning.

Jag inbjuder dig att alltid be.7 Be för din familj. Be för länders ledare. Be för de modiga människor som står i frontlinjen i den pågående kampen mot sociala, miljömässiga, politiska och biologiska plågor som påverkar alla människor över hela världen: rika som fattiga, unga som gamla.

Frälsaren lärde oss att inte begränsa vilka vi ber för. Han sa: ”Älska era fiender och be för dem som förföljer er.”8

På Golgatas kors, där Jesus dog för våra synder, levde han som han lärde när han bad: ”Far, förlåt dem, för de vet inte vad de gör.”9

Att uppriktigt be för dem som kan anses vara våra fiender visar vår tro på att Gud kan förändra våra hjärtan och andras hjärtan. Sådana böner bör stärka vårt beslut att göra de förändringar som krävs i våra egna liv, familjer och samhällen.

Oavsett var du bor, vilket språk du talar eller vilka utmaningar du har hör och svarar Gud dig på sitt eget sätt och i sin egen tid. Eftersom vi är hans barn kan vi komma till honom för att få hjälp, tröst och en förnyad önskan att göra en positiv skillnad i världen.

Att be för rättvisa, fred och de fattiga och sjuka räcker oftast inte. Efter att ha knäböjt i bön behöver vi resa oss och göra vad vi kan för att hjälpa – både oss själva och andra.10

Skrifterna är fulla av exempel på troende människor som kombinerade bön med handling för att göra skillnad i sina egna liv och i andras liv. I Mormons bok, till exempel, läser vi om Enos. Det har noterats att ”ungefär två tredjedelar av den här korta boken beskriver en bön, eller en räcka böner, och resten beskriver vad han gjorde till följd av svaren han fick”.11

Vi har många exempel på hur bön gjorde skillnad i vår egen kyrkas historia, som tog sin början med Joseph Smiths första högt uttalade bön i en skogsglänta nära hans föräldrars timmerstuga på våren 1820. Genom att söka förlåtelse och andlig vägledning öppnade Josephs bön himlen. I dag skördar vi frukten efter profeten Joseph och andra trofasta sista dagars heliga män och kvinnor som bad och handlade för att bidra till att upprätta Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Jag tänker ofta på bönerna från trofasta kvinnor som Mary Fielding Smith som, med Guds hjälp, modigt ledde sin familj bort från ökande förföljelser i Illinois till tryggheten i den här dalen, där hennes familj blomstrade andligt och timligt. Efter att ha bett innerligt på sina knän arbetade hon hårt för att övervinna sina utmaningar och välsigna sin familj.

Bönen lyfter oss och för oss samman som individer, familjer, kyrka och värld. Bönen påverkar forskare och hjälper dem till upptäckter av vaccin och läkemedel som får slut på den här pandemin. Bönen tröstar dem som har förlorat närstående. Den vägleder oss till att veta vad vi ska göra för att skydda oss.

Bröder och systrar, jag uppmanar er att fördubbla ert engagemang i bönen. Jag uppmanar er att be på era kammare, under era dagliga promenader, i era hem, i era församlingar och alltid i era hjärtan.12

På ledarnas vägnar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tackar jag er för att ni ber för oss. Jag uppmanar er att fortsätta be att vi ska få inspiration och uppenbarelse till att vägleda kyrkan genom dessa svåra tider.

Bönen kan förändra våra liv. Motiverade av uppriktig bön kan vi förbättra oss och hjälpa andra att göra detsamma.

Jag känner till bönens kraft av egen erfarenhet. Nyligen var jag ensam på mitt kontor. Jag hade nyss genomgått en operation i handen. Den var gul och blå, svullen och gjorde ont. När jag satt vid skrivbordet kunde jag inte fokusera på viktiga och avgörande frågor eftersom jag blev så distraherad av smärtan.

Jag knäböjde i bön och bad Herren hjälpa mig fokusera så att jag kunde utföra mitt arbete. Jag reste mig och gick tillbaka till pappershögarna på skrivbordet. Nästan omedelbart kom klarhet och fokus till mitt sinne och jag kunde slutföra de brådskande ärenden jag hade.

Världens nuvarande kaotiska situation kan verka skrämmande när vi tänker på mängden problem och utmaningar. Men det är mitt innerliga vittnesbörd att om vi i bön ber vår himmelske Fader om de välsignelser och den vägledning vi behöver, kommer vi att veta hur vi kan vara till välsignelse för våra familjer, grannar, samhällen och till och med de länder vi bor i.

Frälsaren bad och gick sedan ”omkring och gjorde gott”13 genom att föda de fattiga, ge mod och stöd åt de behövande, samt sträcka sig ut med kärlek, förlåtelse, frid och vila åt alla som kom till honom. Han fortsätter att sträcka sig ut till oss.

Jag inbjuder alla medlemmar i kyrkan, såväl som våra grannar och vänner i andra trossamfund över hela världen, att göra som Frälsaren rådde sina lärjungar: ”Var ständigt vakna och be14 om frid, tröst, trygghet och tillfällen att tjäna varandra.

Vad stor bönens kraft är och vad vi behöver era böner fyllda av tro på Gud och hans älskade Son i världen i dag! Låt oss minnas och uppskatta bönens kraft. I Jesu Kristi namn, amen.