2018
Bønn: Nøkkelen til vitnesbyrd, og gjenopprettelsen
April 2018


Bønn: Nøkkelen til vitnesbyrd og gjenopprettelsen

Fra en generalkonferansetale i oktober 2003.

Følg Joseph Smiths eksempel, og gjenopprettelsens mønster. Vend dere til Skriftene. Knel i bønn. Spør i tro. Lytt til Den hellige ånd.

Bilde
clasped hands

Fotografi fra Getty Images

Som ledere i Kirken får vi ofte spørsmålet: “Hvordan får jeg et vitnesbyrd om Jesu Kristi gjengitte evangelium?”

Det å få et vitnesbyrd og omvende seg, begynner med studium og bønn, for deretter å etterleve evangeliet med tålmodighet og standhaftighet, og innby og vente på Ånden. Joseph Smiths liv, og gjenopprettelsens mønster, er utmerkede eksempler på denne prosessen. Når [jeg taler om]… gjenopprettelsens begivenheter, [bør dere] se etter trinnene som fører til vitnesbyrd…

Stor forvirring

Joseph Smith ble født 23. desember 1805 i Sharon, Vermont, USA. Han kom inn i en familie som ba og studerte Bibelen. I sin ungdom begynte han å bli interessert i religion, og oppdaget en “stor forvirring” omkring Kristi læresetninger, hvor “prest stred mot prest og konvertitt mot konvertitt” (Joseph Smith – Historie 1:6).

Denne forvirringen… begynte århundrer tidligere i det som har blitt kalt det store frafall. Kristi dag “skal ikke komme”, sa apostelen Paulus. “For først må frafallet komme” (2 Tessalonikerbrev 2:3).

Noen tiår etter Kristi oppstandelse ble hans apostler drept, hans læresetninger ble forvrengt, og prestedømmet ble fjernet fra jorden. Men Paulus så vår tid, og profeterte at i “en husholdning i tidenes fylde [ville Gud] samle alt til ett i Kristus” (Efeserne 1:10). Han ville gjenopprette Kristi sanne kirke på jorden igjen…

Joseph finner et svar

Joseph [befant seg som 14-åring] midt i en “[religiøs] ordstrid og meningsbrytning”. Han spurte ofte seg selv: “Dersom ett av [disse trossamfunn] er det rette, hvilket er det og hvordan kan jeg få vite det?” (Joseph Smith – Historie 1:10).

Joseph vendte seg til Bibelen for å få svar. “Om noen av dere mangler visdom,” leste han i Jakobs brev, “da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal han få den” (Jakobs brev 1:5).

Bilde
joseph praying

Detalj fra Mitt hjertes ønsker, av Walter Rane

I tråd med Jakobs rettledning gikk Joseph til en lund nær sitt hjem og ba. Da han påkalte Gud, steg “en lysstøtte… ned”, klarere enn ved middagstid, og han så “to personer”. “En av dem talte… kalte [Joseph] ved navn og sa idet han pekte på den annen: Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” (Joseph Smith – Historie 1:16-17).

Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus talte med Joseph. De besvarte hans spørsmål. De sa at Kristi sanne kirke hadde gått tapt fra jorden. Joseph skjønte at disse medlemmene av Guddommen var separate og atskilte personer, at de kjente ham ved navn, og at de var villige til å besvare hans bønner. Himlene ble åpnet, frafallets natt var slutt, og evangeliets lys begynte å skinne.

I likhet med Joseph, er det mange av oss om søker sannhetens lys… I likhet med Joseph må vi studere Skriftene, be… [være] ydmyke, og [lære] å utøve tro.

Moroni og gullplatene

I løpet av de tre årene etter hans første syn, [sa Joseph at han ofte følte seg motløs på grunn av sine svakheter og ufullkommenheter]. Men han mistet ikke troen og glemte ikke bønnens kraft.

21. september 1823, 17 år gammel, knelte [Joseph] for å be “om tilgivelse for alle [sine] synder”… og [for å få vite sin] “stilling overfor [Gud]” (se Joseph Smith – Historie 1:29). Mens han ba, så han… et lys, som tiltok i styrke “inntil rommet var lysere enn det er ved middagstid” (vers 30). I dette lyset sto en person kledd i en kjortel som var “overmåte hvit” (vers 31). Han kalte Joseph ved navn og presenterte seg som Moroni. Han sa at “Gud hadde et verk [Joseph] skulle utføre”, og fortalte ham om en fordums opptegnelse skrevet på gullplater, som ble Mormons bok da den var oversatt. Boken inneholdt en opptegnelse om evangeliets fylde. (Se vers 33-34)… Joseph ble ledet til… denne opptegnelsen, som var nedgravd… i høyden Cumorah i nærheten.

Neste dag fant Joseph platene, men tiden var ennå ikke inne til at de skulle komme frem. Moroni ba Joseph om å møte ham der, samme dag det påfølgende året i de neste fire årene (se vers 52-53). Joseph adlød. Hvert år gikk han til høyden hvor Moroni ga ham “instruksjoner” (vers 54) angående gjenopprettelsen av Kristi kirke…

Joseph [mottok] platene 22. september 1827, 21 år gammel. Han mottok dessuten et fordums hjelpemiddel til å oversette dem, kalt urim og tummim. Ved hjelp av denne hellige uttyderen og Den hellige ånd tok Joseph fatt på oversettelsesarbeidet…

Gjenopprettelsen utspiller seg

Da Joseph var 23 år gammel og holdt på med oversettelsen av platene, kom han og [hans skriver] Oliver [Cowdery] over et skriftsted om dåp til syndenes forlatelse… De ønsket å vite mer. Joseph visste hva han skulle gjøre.

Den 15. mai 1829 gikk [Joseph og Oliver] ut i skogen for å adspørre Herren. Mens de ba, kom døperen Johannes i en “sky av lys” (Joseph Smith – Historie 1:68). Det var han som hadde døpt Frelseren mens han levde på jorden, [og] han hadde prestedømsnøklene som var nødvendige for å utføre denne ordinansen med myndighet fra Gud…

Johannes… la sine hender på [Josephs hode og deretter på Olivers] og overdro Det aronske prestedømme til [hver av] dem (se L&p 13; Joseph Smith – Historie 1:68–69)… Sent i mai eller i begynnelsen av juni 1829 ble Det melkisedekske, eller høyere, prestedømme overdratt til Joseph og Oliver av apostlene Peter, Jakob og Johannes.

Bilde
conferring the Aaronic Priesthood

Gjengivelsen av Det melkisedekske prestedømme, av Walter Rane

Oversettelsen av Mormons bok ble også ferdig i juni det året, og boken ble utgitt 26. mars 1830… Noen dager senere, 6. april, ble Kirken formelt organisert… Slik det ble profetert av Paulus, ble den fordums Jesus Kristi Kirke igjen opprettet på jorden.

Men gjenopprettelsens arbeid var ikke fullført… [Kirtland tempel, det første templet som ble bygget i denne evangelieutdeling,] ble innviet… 27. mars 1836. En uke senere, 3. april, ble det holdt et møte der. Etter en høytidelig og stille bønn, [viste] Herren Jesus Kristus [seg for Joseph og Oliver]… Moses, Elias og Elijah viste seg også [i Kirtland tempel] og [ga prestedømsnøkler] til Joseph (se L&p 110).

Bilde
in the Kirtland Temple

Detalj fra Jesus Kristus viser seg for profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery, av Walter Rane

Et mønster for oss å følge

Brødre og søstre, kan vi se mønsteret? Alle viktige hendelser i forbindelse med gjenopprettelsen – Det første syn, Moronis besøk og Mormons boks fremkomst, prestedømmets gjengivelse og Jesu Kristi besøk [i] hans hellige tempel – kom først etter bønn…

[Mange ganger] har jeg følt Guds ånds ubestridelige vitnesbyrd, som en ild i mitt hjerte, om at det gjenopprettede evangelium er sant… [Hvis du ikke vet disse tingene selv, vil jeg foreslå at du] følger Moronis oppfordring i Mormons bok: “Og når dere mottar dette, vil jeg be dere innstendig om å spørre Gud den evige Fader, i Kristi navn om ikke disse ting er sanne. Og hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten av det for dere ved Den Hellige Ånds kraft. Og ved Den Hellige Ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting” (Moroni 10:4-5)…

Følg Joseph Smiths eksempel og gjenopprettelsens mønster. Vend dere til Skriftene. Knel i bønn. Spør i tro. Lytt til Den hellige ånd… Og i Jesu Kristi navn lover jeg at “Hvis dere… ber [til Faderen] i tro, stoler på at dere skal motta og holder [hans] bud med flid, skal disse ting visselig gjøres kjent for dere” (1 Nephi 15:11).