2018
Veier til sann lykke
April 2018


Veier til sann lykke

Fra talen “Paths for Happiness”, som ble holdt under en eksamensseremoni ved Brigham Young University - Hawaii 8. juni 2017.

Vi kan velge å elske Herren og følge hans veier til lykke.

Bilde
couple standing outside the Oakland California Temple

Mer enn noe annet ønsker vår himmelske Fader vår sanne og varige lykke.

“Vår lykke er formålet med alle de velsignelsene han gir oss – evangeliets læresetninger, bud, prestedømsordinanser, familieforhold, profeter, templer, skaperverkets skjønnhet og til og med anledningen til å oppleve motgang… Han sendte sin elskede Sønn for å utføre forsoningen slik at vi kan være lykkelige i dette livet, og oppnå en fylde av glede i evigheten.”1

Mennesker overalt er på utkikk etter noe. På sin egen måte er de egentlig ute etter lykke. Som med sannheten selv er det imidlertid mange som holdes borte fra lykken “fordi de ikke vet hvor de kan finne den” (L&p 123:12).

Fordi de ikke vet hvor man finner sann og varig lykke, leter de etter den i ting som egentlig bare gir midlertidig nytelse – ved å kjøpe ting, søke verdens heder og ære ved upassende adferd, og ved å fokusere på fysisk skjønnhet og tiltrekningskraft.

Nytelse blir ofte forvekslet med lykke. Det virker som om jo mer folk søker midlertidig nytelse, desto mindre lykkelige blir de. Nytelse varer som regel bare en kort stund.

President David O. McKay (1873-1970) sa: “Du kan få den forbigående nytelsen, ja, men du kan ikke finne glede, du kan ikke finne lykke. Lykke finnes bare langs den godt opptråkkede stien, smal som den enn er, selv om den er rett, som fører til evig liv.”2

For mange er dessverre lykken flyktig. Forskere vet at “lykke er mer enn bare godt humør. Det er en tilstand av velvære som omfatter å leve et godt liv – det vil si, med en følelse av mening og dyp tilfredsstillelse”.3

Forskning viser at lykke ikke kommer av å hoppe fra én opplevelse til den neste. Snarere, det å oppnå lykke innebærer vanligvis en vedvarende innsats i retning av noe viktigere i livet. Lykke kommer av vaner, oppførsel og tankemønstre som vi kan påvirke direkte ved bevisst handling. Mye av vår lykke er faktisk “styrt av oss selv”.4

La oss overveie viktigheten av noen av veiene til lykke som finnes i Skriftene og undervises av vår tids profeter og apostler. Ved trofast og trygt å plante føttene på disse veiene, vil vi kunne oppleve lykke på reisen foran oss.

Dyd

Den første av disse veiene er dyd, som er et mønster for tanker og adferd basert på høye moralnormer. Den omfatter kyskhet og moralsk renhet, som kvalifiserer oss til å komme inn i Herrens hellige templer. Dydige personer har en stillferdig verdighet, og en indre styrke. De er sikre fordi de er verdige til å motta veiledning fra Den hellige ånd. Dyd begynner i hjerte og sinn, og den er akkumulasjonen av tusenvis av små valg og handlinger hver dag.

“La alltid dine tanker være prydet med dyd, da skal du ha større frimodighet for Guds åsyn, og prestedømmets lærdommer skal falle på din sjel som himmelens dugg.

Den Hellige Ånd skal stadig være din ledsager og ditt septer, et rettferdighetens og sannhetens uforanderlige septer, og ditt herredømme skal være et evigvarende herredømme, og uten at det skal utøves noen tvang, skal det strømme til deg evindelig og alltid” (L&p 121:45-46).

President Thomas S. Monson (1927–2018) har sagt at “intet vennskap er mer verdifullt enn deres egen rene samvittighet, deres egen moralske renhet – og for en strålende følelse det er å vite at man står fast i sitt embede, ren, og i visshet om at man er verdig til å gjøre det”.5

Rettskaffenhet

En annen vei til lykke er rettskaffenhet. Eldste Richard G. Scott (1928-2015) i De tolv apostlers quorum understreket dette:

“Du må vite at varig lykke kommer av det du er, ikke av det du har.

Ekte glede kommer av en rettskaffen karakter, og denne bygges ved et mønster av konsekvent riktige avgjørelser… Dine gode avgjørelser bestemmer hvem du er og hva som er viktig for deg. De gjør det lettere å gjøre de rette tingene. For å oppnå lykke nå og gjennom hele livet, må du standhaftig adlyde Herren.”6

Når vi studerer Skriftene, lærer vi at løftene Herren gir oss, oppmuntrer til rettferdig livsførsel. Disse løftene gir næring til vår sjel, gir oss håp ved å oppmuntre oss til ikke å gi opp, selv i møte med våre daglige utfordringer i en verden med nedadgående etiske og moralske verdinormer. Derfor må vi påse at våre tanker, ord og handlinger leder oss på veien tilbake til vår himmelske Fader.

Trofasthet

En tredje vei til lykke er trofasthet. Det er grunnleggende å forstå at Gud velsigner oss ifølge vår tro, som er kilden til å leve med en guddommelig hensikt og evig perspektiv. Tro er et praktisk prinsipp som inspirerer til flid. Den tilkjennegis i vår positive holdning og vårt ønske om frivillig å gjøre alt som Gud og Jesus Kristus ber oss om. Den bringer oss ned på våre knær for å bønnfalle Herren om veiledning, og oppmuntrer oss til å reise oss og handle med frimodighet for å oppnå det som er forenelig med hans vilje.

Når du fortsetter på reisen, vil du bli prøvet for å se om du vil gjøre alt som Herren din Gud befaler deg (se Abraham 3:25). Dette er en del av vår erfaring i jordelivet. Det vil kreve at du strever fremover med standhaftig tro på Kristus, blir ledet av Ånden og stoler på at Gud vil sørge for dine behov.

Husk at du ikke må vakle i din tro – selv i tider med store vanskeligheter. Når du er trofast, vil Herren øke din evne til å heve deg over livets utfordringer. Du vil bli i stand til å undertrykke negative impulser, og du vil utvikle evnen til å overvinne også det som synes å være overveldende hindringer.

Hellighet

Bilde
young adults walking toward the Provo City Center Temple

Hellighet, en annen vei til lykke, er knyttet til åndelig og moralsk fullkommenhet. Hellighet betyr renhet i hjerte og hensikt. Hvordan kan vi arbeide hver dag for å få åndelig næring slik at vi kan utvikle den slags guddommelig karakter?

President Harold B. Lee (1899-1973) svarte: “Vi utvikler vårt åndelige jeg ved trening… Vi må gi vår ånd daglige øvelser ved bønn, ved å gjøre gode gjerninger daglig, ved å dele med andre. Vi må gi vår ånd daglig næring ved å studere Skriftene hver dag, ved [familiens hjemmeaften], ved å være tilstede på møter, ved å ta del i nadverden…

Det rettferdige menneske higer mot selv-forbedring fordi han vet at han har behov for daglig omvendelse.”7

Et annet viktig element i hellighet er knyttet til å inngå og holde pakter i templet. Hvis vi er trofaste, kan disse paktene heve oss over våre egne begrensninger og vårt eget perspektiv. Alle de lovede velsignelsene ved Jesu Kristi evangelium kan bli våre ved vår trofasthet til ordinansene og paktene vi inngår foran vår himmelske Fader og Jesus Kristus i templet. En del av det å leve “på en måte som [bringer] lykke” er å bygge et tempel hvor vi kan tilbe og inngå pakter med Herren (se 2 Nephi 5:16, 27).

Hovedpunktet på denne veien er at vi skulle være svært nøye med å utvikle åndelighet og være moralsk rene.

Lydighet

Å holde alle Guds bud er knyttet til de andre veiene til lykke. Etter at nephittene hadde skilt lag med lamanittene, hadde de overmåte stor fremgang når de holdt “Herrens bud, lover og befalinger i alle ting, ifølge Moseloven” (2 Nephi 5:10). Dette mønsteret er en annen viktig side av det å leve “på en måte som [bringer] lykke”.

President Monson har sagt: “Når vi holder budene, blir vårt liv lykkeligere, mer givende og mindre komplisert. Våre utfordringer og problemer vil være lettere å bære, og vi vil motta [Guds] lovede velsignelser.”8 Han sa også: “Kunnskapen vi søker, svarene vi lengter etter og styrken vi ønsker i dag for å møte utfordringene i en innviklet og omskiftelig verden, kan bli våre hvis vi villig adlyder Herrens bud.”9

Frelseren ber oss inntrengende:

“Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud…

Den som har mine bud og holder dem, han er den som elsker meg. Og den som elsker meg, skal bli elsket av min Far. Og jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham” (Johannes 14:15, 21).

Uselviskhet og kjærlighet

Den gylne veien til lykke er en som bærer preg av uselviskhet og kjærlighet – en kjærlighet som har omtanke, interesse for og nestekjærlighet til hver eneste levende sjel. Kjærlighet er direkteruten til den lykke som vil berike og velsigne oss selv og andre. Det betyr, slik Frelseren sa, at du viser kjærlighet også til fiender (se Matteus 5:44).

Når du gjør det, vil du oppfylle det større budet om å elske Gud. Du vil kunne sveve over de onde vindene som blåser – over det tarvelige, det selvødeleggende og det bitre. Sann og varig lykke kommer bare når vi velger å “elske Herren [vår] Gud av hele [vårt] hjerte, og av hele [vår] sjel og av all [vår] forstand” (Matteus 22:37; se også 5 Mosebok 6:5; Markus 12:30; Lukas 10:27).

Vi kan velge å elske Herren og følge hans veier til lykke, som er “hensikten og formålet med vår eksistens”.10

Noter

  1. “Happiness”, Gospel Topics, topics.lds.org.

  2. David O. McKay, i Conference Report, okt. 1919, 180.

  3. “Happiness”, Psychology Today, psychologytoday.com/basics/happiness.

  4. “Happiness”, Psychology Today.

  5. Thomas S. Monson, “Rettferdige eksempler”, Liahona, mai 2008, 65.6.

  6. Richard G. Scott, “Ta riktige valg”, Lys over Norge, jan. 1995, 35.

  7. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee (2000), 176, 178.

  8. Thomas S. Monson, “Hold budene”, Liahona, nov. 2015, 83.

  9. Thomas S. Monson, “Lydighet gir velsignelser”, Liahona, mai 2013, 92.

  10. Joseph Smith, i History of the Church, 5:134.