2018
Bli kjent med Frelseren
April 2018


Bli kjent med Frelseren

Artikkelforfatteren bor i Utah, USA.

Når du lærer om Jesus Kristus, innbyr du hans fred og tilstedeværelse i ditt liv.

Bilde
Christ praying

Detalj fra Hvor er de ni, av Liz Lemon Swindle

Tenk deg at du leser alt om Frelseren i Skriftene – Bibelen, Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle. Snakk om mye tid og arbeid! Men i januar 2017 ga president Russell M Nelson en utfordring om å gjøre akkurat det – å studere alt som Jesus sa og gjorde i standardverkene. President Nelson sa at han ble “et nytt menneske” ved å gjennomføre prosjektet. Han lærte ikke bare mer om Jesus Kristus, men følte også en fornyet hengivenhet til ham.1

Du kan også komme nærmere Kristus når du lærer om ham. Å studere hans liv og hensikt innbyr hans fred i ditt liv og hjelper deg å bli kjent med ham og vår himmelske Fader. Ta en titt på hvordan disse ungdommene besvarte to spørsmål: (1) Hva er din favoritthistorie om Frelseren i Skriftene, og hvorfor? (2) Og hvordan har ditt studium av evangeliet gitt deg fred?

Jeg liker historien om de 10 spedalske fordi Kristus viste så stor kjærlighet til den spedalske som takket ham. Han sa: “Din tro har frelst deg” (Lukas 17:19; se vers 11-19). Jeg elsker den oppriktige vennligheten han viser alle.

På grunn av noen tragedier på skolen min i det siste, trenger alle der mye fred og trøst. Jeg har funnet styrke og fred ved hjelp av mine studier i Seminar. Seminar-lærerne gjør Skriftene og evangeliet svært personlig for alle. Det er virkelig fint å se forskjellen på Seminar-klasserommet og et vanlig klasserom. Det er rett og slett en annen følelse der som gir fred.

Gabriel S., 16 år, Colorado, USA

Almas historie om tro og Guds ord (se Alma 32:18-43) har lært meg at når vi sår kjærlighet, kan vi motta kjærlighet. Slik Alma forklarer for zoramittene, er tro som et frø. Det er å tro at noe er sant, uten å være der og kunne se det. Troen vokser når man har et ønske om å tro og høre Herrens ord. Alt dette har hjulpet meg å være rolig, styrke meg og få et vitnesbyrd om at vår himmelske Fader ser meg med kjærlige og barmhjertige øyne.

Når jeg studerer Skriftene hver dag, forstår jeg bedre kjærligheten som vår Frelser har til hver enkelt av oss. Denne kunnskapen hjelper meg å forklare for mine venner på skolen at de ikke er alene når de har problemer, fordi det finnes en Gud som elsker oss.

Maria D., 17 år, Guadalajara, Spania

Bilde
Christ with children

Detalj fra Kristus og barna i Mormons bok, av Del Parson

Jeg liker når Frelseren besøker det amerikanske kontinent i 3 Nephi 17, og ber barna om å komme til seg. Han sitter sammen med dem og tilbringer tid med dem én etter én. Det er en fantastisk historie for meg som viser hvem Jesus Kristus er og hvor mye kjærlighet han har til hver enkelt av oss. Jeg tror han vil sitte sammen med hver enkelt av oss også når vi trenger hans hjelp.

I år utfordret jeg meg selv til å lese en side i Skriftene hver dag. Når jeg har gjort det, har jeg begynt å se frem til det hver dag. Jeg har lært så mye av ordene og beretningene i Skriftene når jeg har prøvd å bruke tid på å forstå dem, og jeg har kommet nærmere min himmelske Fader og Frelseren når jeg har lært om dem også. Det har gitt meg mye fred.

Anna C., 17 år, Montana, USA

Jeg elsker når Kristus kommer til Amerika, spør om det er noen syke og plagede blant dem, og så helbreder dem. Så velsigner han de små barna. (Se 3 Nephi 17.) Jeg syns det er en veldig fin og sterk historie. Jeg liker små barn, og jeg liker når folk gir dem ekstra kjærlighet, for barn er så rene. Historien viser meg dybden av Frelserens kjærlighet til oss. Siden han elsket folket den gangen nok til å gjøre alt han gjorde, kan han elske oss i dag også.

Jesaja 53:3 forteller at Frelseren er “en smertens mann, vel kjent med sykdom”. Når jeg tenker på Jesu Kristi forsoning, hva han gjennomgikk for oss og at jeg kan få tilgivelse når jeg omvender meg fra mine synder, føler jeg virkelig fred. Mange mennesker i Mormons bok – Mosiahs sønner, Ammon og Alma den yngre – hadde en problemfylt fortid, men de fikk tilgivelse. De vendte seg til Kristus, omvendte seg og ble fantastiske eksempler som vi kan lære av i dag. Det er en trøst for meg å vite at jeg også kan få tilgivelse.

Alina T., 18 år, Oregon, USA

Min favoritthistorie om Jesus er da han gjorde vann til vin under et bryllup, etter forespørsel fra sin mor (se Johannes 2:1-11). Jeg liker denne historien best fordi den viser Jesu respekt for kvinner, og spesielt for sin mor. Denne historien oppfordrer barn til å adlyde sine foreldre, ikke av frykt, men av stor kjærlighet. Jesu Kristi eksempel er det alle skulle strekke seg etter. Hans kjærlighet til sin mor opphørte aldri, og det skulle heller ikke vår kjærlighet til våre foreldre. Det er også mitt favorittskriftsted fordi hans mirakel er en tjenestegjerning, og vi kan også utrette mirakler ved å hjelpe andre.

Denne og andre historier i Skriftene har gitt meg fred. Det er svært betryggende å vite at hvis jeg alltid prøver å lære om Kristus og følge hans læresetninger, kan jeg vende tilbake til vår kjærlige himmelske Fader en dag.

Anne R., 17 år, Victoria, Australia

Jeg liker historien om når Kristus går på vannet. Han går til båten der alle apostlene er, og han oppfordrer Peter til å komme ut på vannet. Peter har først tro og kan gå på vannet, men så mister han sin tro og begynner å synke. Da rekker Kristus ut hånden og griper tak i ham (se Matteus 14:25-33). Historien gjør inntrykk på meg fordi Kristi hånd alltid er med i vårt liv – han beskytter oss.

Mine studier hjelper meg fordi jeg studerer Skriftene om morgenen, og det gjør dagen bedre. Når jeg ikke studerer, blir ikke dagen like lykkelig eller morsom – det føles bare ikke bra. Når jeg leser regelmessig i Skriftene om morgenen, føles dagen min så mye bedre fordi jeg innbyr Den hellige ånd til å være hos meg gjennom dagen.

James K., 17 år, Alaska, USA

Bilde
Christ and the rich young man

Detalj fra Kristus og den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann

Jeg elsker historien om Kristus og den rike unge mannen (se Markus 10:17-22). Den gir meg stor innsikt og et bredere perspektiv med hensyn til å prioritere Gud fremfor alt annet. Å bli bedt om å selge alle jordiske eiendeler ville være svært vanskelig for så godt som alle. Men jeg tror at det å være villig til å sette Gud foran eiendeler er noe av det vi alle må lære i livet. Jesu Kristi uendelige kjærlighet til oss er virkelig fantastisk. Den er absolutt bedre enn noe pengebeløp eller noen eiendel vi kan oppnå i dette liv.

Å lese i Skriftene gir meg fred og trøst, så vel som større visdom og forståelse. Selv om jeg kanskje ikke alltid føler kraften av skriftstudiet umiddelbart, vet jeg at det har en positiv innflytelse på mitt liv og hjelper meg å føle og oppfatte hans tilskyndelser.

Yuzhen C., 19 år, Taichung, Taiwan

Bilde
woman touching the hem

Detalj fra En kvinne rører ved kanten av Kristi kappe, av Heidi Daynes Darley

Når Kristus er på vei til en ung jente som er døende, kommer en kvinne med blødninger og ganske enkelt rører ved klærne hans og blir helbredet. Kristus snur seg og snakker med henne når han skjønner at hun har rørt ved ham (se Lukas 8:43-48). Selv om han var på vei for å hjelpe en annen, tok Kristus seg tid til henne også. Kristus tar seg tid til alle oss også.

Jeg har et virkelig travelt liv, med skole, ballett-timer og andre ærender. Mens jeg gjør alt dette, får jeg ingen alenetid, og jeg føler ikke fred. Når jeg leser i Skriftene eller holder en bønn, føler jeg fred. Det er godt å føle det slik, og få en pause fra galskapen. I slike stunder med fred kommer jeg nærmere Frelseren, og vokser i evangeliet.

Zoe B., 17 år, Utah, USA

Noter

  1. Se Russell M. Nelson, “Profeter, lederskap og guddommelig lov” (verdensomspennende andakt for unge voksne, 8. jan. 2017), broadcasts.lds.org; “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv”, generalkonferansen i april 2017; “Studer Frelserens ord”, Liahona, jan. 2018, 56-59.