2017
Palata ja vastaanottaa
May 2017


Palata ja vastaanottaa

Tärkeimmät tavoitteet, mitä voimme asettaa, ovat palata Jumalan luokse ja vastaanottaa ne iankaikkiset siunaukset, jotka koituvat liittojen solmimisesta ja pitämisestä.

Veljeni ja sisareni, nyt minun tehtävänäni on puhua teille ja teidän tehtävänänne on kuunnella. Tavoitteenani on saada oma tehtäväni päätökseen ennen kuin te päätätte omanne. Teen parhaani.

Vuosien varrella olen havainnut, että ne, jotka tässä maailmassa saavat eniten aikaan, ovat niitä, joilla on näkemys elämästään, tavoitteita, jotka pitävät heidät keskittyneinä näkemykseensä, ja taktisia suunnitelmia siitä, kuinka nuo tavoitteet voi saavuttaa. Tieto siitä, minne on menossa ja kuinka sinne aikoo päästä, voi tuoda elämään merkitystä, tarkoitusta ja saavutuksia.

Joillakin ihmisillä on vaikeuksia nähdä ero tavoitteen ja suunnitelman välillä, ennen kuin he oppivat, että tavoite on päämäärä tai lopputulos, kun taas suunnitelma on reitti, jota noudattaen sinne pääsee. Esimerkiksi meillä voi olla tavoite ajaa johonkin vieraaseen paikkaan, ja kuten muutamat teistä rakkaista sisarista tietävät, me miehet luulemme usein tietävämme, kuinka sinne päästään – ja päädymme usein sanomaan: ”Tiedän. Sen täytyy olla ihan seuraavan kulman takana.” Vaimoni varmaankin hymyilee. Tavoite oli selkeä, mutta määränpään saavuttamiseksi ei ollut käytössä hyvää suunnitelmaa.

Tavoitteiden asettaminen tarkoittaa pohjimmiltaan sitä, että aloittaa pitäen mielessä lopputuloksen. Ja suunnitteleminen on reitin laatimista tuohon lopputulokseen pääsemiseksi. Avain onneen on siinä, että ymmärrämme, millä määränpäillä on todellista merkitystä – ja että käytämme sitten aikamme, tarmomme ja huomiomme asioihin, jotka muodostavat sinne vievän varman tien.

Jumala, taivaallinen Isämme, on antanut meille täydellisen esimerkin tavoitteiden asettamisesta ja suunnittelemisesta. Hänen tavoitteensa on ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen”1, ja Hänen keinonsa sen saavuttamiseksi on pelastussuunnitelma.

Rakkaan taivaallisen Isämme suunnitelmaan sisältyy se, että Hän antaa meille kasvattavan, voimia vaativan, opettavaisen fyysisen kuolevaisuuden, jonka avulla meistä voi tulla enemmän Hänen kaltaisiaan. Se, että iankaikkinen henkemme puetaan fyysiseen ruumiiseen, elämme Hänen Poikansa, Herran Jeesuksen Kristuksen, opetusten ja käskyjen mukaan ja muodostamme iankaikkisen perheen, suo meille Vapahtajan sovituksen ansiosta mahdollisuuden saavuttaa Jumalan tavoitteen, joka on kuolemattomuus ja iankaikkinen elämä Hänen lapsilleen Hänen kanssaan Hänen selestisessä valtakunnassaan.

Viisaaseen tavoitteiden asettamiseen sisältyy ymmärrys siitä, että lyhyen aikavälin tavoitteet ovat tehokkaita vain, jos ne johtavat selkeästi ymmärrettyihin pitkän aikavälin tavoitteisiin. Uskon, että yksi tärkeä avain onneen on oppia, kuinka tulee asettaa itselle tavoitteita ja laatia omia suunnitelmia taivaallisen Isämme iankaikkisen suunnitelman puitteissa. Jos keskitymme tähän iankaikkiseen tiehen, meistä tulee väistämättä kelvollisia palaamaan Hänen luokseen.

On hyvä, että meillä on tavoitteita ja suunnitelmia uraamme, koulutustamme ja jopa golfpeliämme varten. On myös tärkeää, että meillä on tavoitteita avioliittoamme, perhettämme sekä kirkon neuvostojamme ja tehtäviämme varten, ja tämä pätee erityisesti lähetyssaarnaajiin. Mutta suurimpien ja ensisijaisten tavoitteidemme tulee sopia taivaallisen Isän iankaikkiseen suunnitelmaan. Jeesus sanoi: ”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki tämä annetaan teille lisäksi.”2

Tavoitteiden asettamisen asiantuntijat sanovat meille, että mitä yksinkertaisempi ja suoraviivaisempi tavoite on, sitä enemmän voimaa sillä on. Kun voimme tiivistää tavoitteen yhdeksi selkeäksi kuvaksi tai pariksi voimalliseksi ja vertauskuvalliseksi sanaksi, tuosta tavoitteesta voi tulla silloin osa meitä ja se voi ohjata käytännöllisesti katsoen kaikkea, mitä ajattelemme ja teemme. Uskon, että tässä yhteydessä on kaksi sanaa, jotka ovat vertauskuvana Jumalan tavoitteista meille ja meidän tärkeimmistä tavoitteistamme itsellemme. Ne sanat ovat palata ja vastaanottaa.

Tärkeimmät tavoitteet, mitä voimme asettaa, ovat palata Hänen luokseen ja vastaanottaa ne iankaikkiset siunaukset, jotka koituvat liittojen solmimisesta ja pitämisestä.

Me palaamme ja vastaanotamme, kun meillä on järkkymätön usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, kun turvaudumme täysin Hänen ansioihinsa, kun ponnistelemme eteenpäin lujina Kristuksessa, kun meillä on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan ja kun kestitsemme itseämme Kristuksen sanalla ja kestämme loppuun asti.3

Lusifer ei hyväksynyt Isämme suunnitelmaa, joka sallii meidän palata Hänen luokseen ja vastaanottaa Hänen siunauksensa. Itse asiassa Lusifer kapinoi ja yritti muuttaa täysin Isämme suunnitelman, koska hän halusi ottaa Jumalan kirkkauden, kunnian ja vallan itselleen. Sen johdosta hänet karkotettiin käskyläisineen Jumalan luota ja ”hänestä tuli Saatana, niin, nimittäin Perkele, kaikkien valheiden isä, eksyttämään ja sokaisemaan ihmisiä ja johdattamaan heitä vankeina tahtonsa mukaan, vieläpä kaikkia, jotka eivät kuule [Herran ääntä]”4.

Kuolevaisuutta edeltävässä maailmassa tekemiensä valintojen vuoksi Saatana ei voi palata eikä vastaanottaa. Hänelle ei jäänyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin vastustaa Isän suunnitelmaa käyttämällä jokaista mahdollista houkutusta ja kiusausta suistaakseen meidät omalle tasolleen ja tehdäkseen meistä yhtä kurjia kuin hän itse.5 Saatana soveltaa suunnitelmaansa, jolla hän toteuttaa saatanallista tavoitettaan, jokaiseen ihmiseen, sukupolveen, kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Hän käyttää kovia ääniä – ääniä, jotka pyrkivät peittämään alleen Pyhän Hengen hiljaisen ja vienon äänen, joka voi osoittaa meille ”kaiken”, mitä meidän tulee tehdä, jotta voimme palata ja vastaanottaa.6

Nuo äänet kuuluvat niille, jotka eivät piittaa evankeliumin totuudesta ja jotka käyttävät internetiä, sosiaalista ja painettua mediaa, radiota, televisiota ja elokuvia esittämään viekoittelevasti moraalittomuutta, väkivaltaa, rumaa kielenkäyttöä, saastaa ja törkyä tavalla, joka kääntää huomiomme pois tavoitteistamme ja suunnitelmista, joita meillä on iankaikkisuutta varten.

Näihin ääniin voi kuulua myös hyvää tarkoittavia ihmisiä, jotka ovat maailmallisten ihmisfilosofioiden sokaisemia ja pyrkivät tuhoamaan uskon ja eksyttämään iankaikkisesta suunnasta ne, jotka yrittävät vain palata Jumalan luo ja vastaanottaa kaiken, mitä Isällämme on7.

Olen huomannut, että pysyäkseni keskittyneenä palaamiseen ja luvattujen siunausten vastaanottamiseen minun pitää säännöllisesti varata aikaa siihen, että kysyn itseltäni: ”Kuinka minä pärjään?”

Se on vähän kuin henkilökohtainen, yksityinen puhuttelu oman itsensä kanssa. Ja jos se kuulostaa epätavalliselta, niin ajatelkaa tätä: kuka tässä maailmassa tuntee teidät paremmin kuin te tunnette itsenne? Te tunnette ajatuksenne, yksityiset tekonne, halunne ja unelmanne, tavoitteenne ja suunnitelmanne. Ja te tiedätte paremmin kuin kukaan, kuinka edistytte palaamisen ja vastaanottamisen tiellä.

Oppaakseni tähän yksityiseen, henkilökohtaiseen tarkasteluun luen ja pohdin mielelläni Alman kirjan viidennen luvun itsetutkistelevia sanoja, joilla Alma kysyy: ”Oletteko te hengellisesti syntyneet Jumalasta? Oletteko saaneet hänen kuvansa kasvoihinne? Oletteko kokeneet tämän voimallisen muutoksen sydämessänne?”8 Alman kysymykset ovat muistutus siitä, mitä tavoitteisiimme ja suunnitelmiimme pitäisi sisältyä, jotta voimme palata ja vastaanottaa.

Muistakaa Vapahtajan kutsu: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.

Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.”9

Kun kasvatamme uskoamme Herran Jeesuksen Kristuksen voimaan, joka suo lepoa sielullemme antamalla synnit anteeksi, lunastamalla epätäydelliset ihmissuhteet, parantamalla kasvua tukahduttavat hengelliset haavat sekä vahvistamalla meitä ja mahdollistamalla sen, että voimme omaksua Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia, niin me osaamme arvostaa syvällisemmin Herran Jeesuksen Kristuksen sovituksen suuruutta.10

Etsikää tulevina viikkoina aikaa tarkastella elämänne tavoitteita ja suunnitelmianne sekä varmistaa, että ne ovat sopusoinnussa sen suuren suunnitelman kanssa, jonka taivaallinen Isämme on laatinut meidän onneamme varten. Jos teidän pitää tehdä parannus ja muuttua, niin harkitkaa sen tekemistä nyt. Varatkaa aikaa siihen, että mietitte rukoillen, mitkä muutokset ovat tarpeen, jotta voitte pitää silmämääränänne vain Jumalan kunnian11.

Meidän täytyy pitää Jeesuksen Kristuksen oppi ja evankeliumi tavoitteidemme ja suunnitelmiemme keskiössä. Ilman Häntä ei mikään iankaikkinen tavoite ole mahdollinen eivätkä suunnitelmamme saavuttaa iankaikkiset tavoitteemme voi mitenkään toteutua.

Kuva
”Elävä Kristus” -asiakirja

Yksi lisäapu on asiakirja ”Elävä Kristus – apostolien todistus”12, joka esitettiin kirkolle 1. tammikuuta 2000. Asettakaa tämä innoitettu Kristuksesta annettu todistus, jonka Hänen erityiset todistajansa ovat allekirjoittaneet, sellaiseen paikkaan, josta näette sen, ja varatkaa aikaa siihen, että käytte läpi sen jokaisen kohdan.

Kuva
”Elävä Kristus” ja perhejulistus

Haluaisin kehottaa teitä tutkimaan sitä yhdessä asiakirjan ”Perhe – julistus maailmalle” kanssa. Puhumme usein perhejulistuksesta, mutta muistattehan lukea sitä elävän Kristuksen pelastavan voiman valossa. Ilman elävää Kristusta rakkaimmat odotuksemme jäävät toteutumatta. Perhejulistuksessa sanotaankin: ”Jumalallinen onnensuunnitelma tekee mahdolliseksi perhesuhteiden jatkumisen haudan tuolla puolen. Pyhissä temppeleissä tarjolla olevat pyhät toimitukset ja liitot suovat yksilöille mahdollisuuden palata Jumalan kasvojen eteen ja perheille mahdollisuuden tulla liitetyksi yhteen iankaikkisuudeksi.”13

Näin voi tapahtua ainoastaan, koska elävä Kristus on sovittava Vapahtaja ja maailman Lunastaja.

Tässä mielessä voisitte myös harkita sitä, että tutkitte pyhiä kirjoituksia laajentaaksenne ymmärrystänne asiakirjan ”Elävä Kristus” yksittäisistä totuuksista.

”Elävä Kristus” -asiakirjan lukeminen rukoillen on kuin lukisi Matteuksen, Markuksen, Luukkaan, Johanneksen ja Mormonin kirjan profeettojen todistuksia. Se lisää uskoanne Vapahtajaan ja auttaa teitä pysymään keskittyneinä Häneen noudattaessanne suunnitelmianne iankaikkisten tavoitteidenne saavuttamiseksi.

Virheistämme, puutteistamme, harhailuistamme ja synneistämme huolimatta me voimme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta tehdä parannuksen, niin että olemme valmiita palaamaan ja vastaanottamaan Jumalan lupaamat verrattomat siunaukset – elää ikuisesti Isän ja Pojan kanssa selestisen valtakunnan korkeimmassa asteessa.14

Kuten kaikki tiedätte, kukaan ei voi paeta kuolemaa, joten pitkäaikaisena tavoitteenamme ja suunnitelmanamme tulee olla, että kun me palaamme taivaallisen Isämme luo, me vastaanotamme kaiken, mitä Hän on suunnitellut meitä itse kutakin varten.15

Todistan, ettei kuolevaisuudessa ole suurempaa tavoitetta kuin elää iankaikkisesti taivaallisten vanhempiemme ja rakkaan Vapahtajamme, Herran Jeesuksen Kristuksen, kanssa. Mutta se on enemmän kuin vain meidän tavoitteemme – se on myös Heidän tavoitteensa. He tuntevat meitä kohtaan täydellistä rakkautta, voimallisempaa kuin pystymme edes vähäisessä määrin käsittämään. He ovat kokonaan, täysin, iankaikkisesti asettuneet meidän rinnallemme. Me olemme Heidän työnsä. Meidän kirkkautemme on Heidän kirkkautensa. Enemmän kuin mitään muuta He haluavat meidän tulevan kotiin – palaavan ja vastaanottavan iankaikkisen onnen Heidän luonaan.

Rakkaat veljeni ja sisareni, viikon päästä vietämme palmusunnuntaita – juhlimme Kristuksen saapumista riemusaatossa Jerusalemiin. Kahden viikon päästä vietämme pääsiäissunnuntaita – juhlimme Vapahtajan voittoa kuolemasta.

Kun näinä kahtena erityisenä sunnuntaina keskitämme huomiomme Vapahtajaan, muistakaamme Hänet ja uudistakaamme elinikäinen sitoumuksemme pitää Hänen käskynsä. Katsokaamme syvälle omaan elämäämme asettaen omat tavoitteemme ja keskittyen omiin suunnitelmiimme niin että ne ovat sopusoinnussa Jumalan kanssa tavalla, joka johtaa meidät viimein kohti kallisarvoista etuoikeuttamme palata ja vastaanottaa – mikä on nöyrä rukoukseni Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.