2016
Hvorfor vi utfører dåp for de døde
Mars 2016


Hvorfor vi utfører dåp for de døde

Det foregår mye mer i forbindelse med dåp for de døde enn vi kan se.

Bilde
temple baptistry

Fotografi av dåpsrommet i Ogden Utah tempel

Hvis du har gjort dåp for de døde før, har du sikkert følt noen av velsignelsene ved å arbeide i templet: Du føler deg mindre stresset, mer fokusert og mer fylt av fred og tro. Velsignelsene du kan motta ved å gå i templet, er fantastiske, men tempelarbeid handler om mer enn bare velsignelsene du mottar. Noen ganger er det vanskelig å huske den andre personen som er involvert i tempelarbeidet, men han eller hun er mer enn et navn på en blå eller rosa papirlapp. Når du blir døpt eller bekreftet stedfortredende for (på vegne av) noen, hjelper du en virkelig person.

Hva vet du så om disse personene som er døde? Og hvorfor er det så viktig for deg å bli døpt og bekreftet for dem? Skriftene inneholder mye informasjon om livet etter døden.

Fysisk død

På grunn av Adams Fall vil enhver som blir født på jorden, også oppleve døden (se Moses 6:48). Når man dør, skiller ånden lag med legemet, og ånden går til åndeverdenen for å vente på oppstandelsen.

Åndeverdenen: Paradis og åndenes fengsel

Åndeverdenen er delt inn i paradis og åndenes fengsel. De som ble døpt og var trofaste i sitt jordiske liv, går til paradis. Dette er et sted for hvile, fred og glede. Jesus Kristus besøkte og forkynte for åndene i paradis mellom sin død og oppstandelse (se L&p 138:18–27).

Gode mennesker som døde uten kunnskap om evangeliet, går til åndenes fengsel. Dit går også de som var ulydige eller ugudelige i jordelivet. Rettferdige ånder forkynner evangeliet for disse menneskene, og de har anledning til å ta imot evangeliet og omvende seg (se L&p 138:28–37). Men uten et legeme kan de ikke bli døpt eller delta i de andre ordinansene som er nødvendig for å motta evig liv. (Se Alma 40:14.)

Stedfortredende ordinanser

Heldigvis er vår himmelske Fader barmhjertig, kjærlig og rettferdig, så han gjør det mulig for alle sine barn å bli frelst. Det er der du kan hjelpe. Når du utfører stedfortredende ordinanser for andre, har de anledning til å motta disse ordinansene. Du kan gjøre for dem det de selv ikke kan gjøre på veien til evig liv. Disse omvendte sjelene kan “bli forløst ved å adlyde ordinansene i Guds hus” (L&p 138:58; se også vers 59). Og du kan oppleve den store gleden som kommer ved å hjelpe noen å motta disse nødvendige ordinansene i åndenes fengsel.

Oppstandelsen

På grunn av Jesu Kristi oppstandelse vil alle som blir født på jorden, overvinne den fysiske død og oppstå fra de døde (se 1 Korinterbrev 15:22). Jesus sa: “For jeg lever, og dere skal leve” (Johannes 14:19). I oppstandelsen vil alles ånd bli gjenforenet med legemet. Dette betyr alle – de som levde ugudelig, de som levde rettskaffent, og de som omvendte seg og mottok ordinanser ved stedfortredende arbeid etter døden.

Dom

Når alle har oppstått, vil hver enkelt møte Gud og bli dømt “etter sine gjerninger” (3 Nephi 27:15), herunder hvilke ordinanser de har mottatt (se 3 Nephi 27:16–20). Bare de som har mottatt evangeliets ordinanser (enten personlig eller ved hjelp av tempelarbeid) og holdt de pakter som følger med disse ordinansene, vil få evig liv.

Fordi du er et levende menneske og er verdig til en tempelanbefaling, har du fantastiske muligheter til og et stort ansvar for å hjelpe andre barn av Gud på deres vei til evig liv. Du er en sentral del av Guds plan.