2016
Jeg føler meg…
Mars 2016


Jeg føler meg …

Disse skriftsted-kortene kan gi deg oppmuntring når du er nedfor.

Bilde
I’m Feeling cards 1
Bilde
I’m Feeling cards 2
Bilde
I’m Feeling cards 3
Bilde
I’m Feeling cards 4

Uansett hvordan du føler deg, kjenner Gud deg. Han elsker deg og forstår hva du gjennomgår. Faktisk elsker han deg så høyt at han sendte sin Sønn Jesus Kristus for å utføre forsoningen, slik at du kan overvinne utfordringer, være lykkelig og vende tilbake til ham igjen (se Johannes 3:16). Det virker kanskje ikke så lett når du føler deg nedfor, men det finnes et sted hvor du kan finne hjelp – Skriftene.

Følgende kort beskriver gode eksempler fra Skriftene som viser at Gud alltid er der for deg. Så hver gang du føler deg trist, ensom eller frustrert, kan du finne frem disse kortene, slå opp skriftstedene som er oppført, og vite at Gud er med deg.

Instruksjoner: Klipp ut disse kortene, og hold dem sammen med binderinger, hyssing eller bånd. Du kan gjerne laminere dem eller ha dem i en plastlomme for at de skal vare lenger. Du kan laste ned flere eksemplarer til venner eller familie på liahona.lds.org.

Trist

Kristus har følt all den bedrøvelse jeg vil måtte oppleve, så han kan trøste meg.

Lære og pakter 121:1–9: Da han satt i Liberty fengsel, var Joseph Smith fortvilet fordi Kirkens medlemmer led, og det samme gjorde han. Han ba, og ble beroliget. Gud vil være med meg når jeg vender meg til ham for å få trøst.

Ytterligere skriftsteder:

Redd

Kristus overvant alt, så jeg har ingenting å frykte.

Markus 4:36–41: Disiplene ble redde da de var ute på sjøen og havnet midt i en kraftig storm. Kristus stillet stormen med befalingen “Ti, vær stille!” Når jeg er redd, kaller jeg på Herren, og han hjelper meg å føle fred.

Ytterligere skriftsteder:

Forvirret

Herren vet hvordan han kan løse ethvert problem jeg står overfor, så jeg kan stole på hans forsoning.

Joseph Smith – Historie 1:5–20: Joseph Smith var forvirret med hensyn til hvilken kirke han skulle slutte seg til. Han spurte Gud og fikk svar, noe som førte til gjenopprettelsen av Herrens kirke. Når jeg er forvirret, og jeg ber til Gud, vil han svare meg.

Ytterligere skriftsteder:

Skyldig

Frelseren påtok seg mine synder, slik at jeg kan bli tilgitt og frigjort fra sorg og skyldfølelse.

Alma 36:16–21: Alma den yngre begikk noen alvorlige synder, men han kunne fremdeles bli tilgitt og få sin skyldbyrde fjernet. Ved å omvende meg kan jeg få den fred som Alma beskriver.

Ytterligere skriftsteder:

Motløs

Jeg kan overvinne motløshet når jeg prøver å forstå Jesu Kristi forsoning og få tilgang til hans kraft.

Alma 26:27: Ammon minner sine brødre om at når de følte seg motløse, trøstet Herren dem og lovet å gi dem fremgang. Gud gir meg dette løftet hvis jeg vil vende meg til ham.

Ytterligere skriftsteder:

Overveldet

Ved hjelp av Jesu Kristi forsoning kan jeg få tro og styrke til å utholde alt.

Mosiah 24:13–15: Almas folk var slaver av en ugudelig slavedriver. De ba og fikk styrke til å bære sine byrder. Når jeg blir overveldet, vil Gud styrke meg også.

Ytterligere skriftsteder:

Tvil

Jeg kan finne svar på mine spørsmål i evangeliet og stole på at Frelseren vil hjelpe meg å overvinne enhver tvil.

Jakobs brev 1:5–6: Jakob oppfordrer meg til å spørre Gud hvis jeg ikke forstår, men han formaner meg til å be i tro. Han forsto at det å stille spørsmål fører til et ønske om å forstå, mens tvil fører til vantro.

Ytterligere skriftsteder:

Frustrert

Kristi nåde kan gi meg tålmodighet til å overvinne frustrasjon med meg selv og andre.

2 Nephi 4:16–35: Til og med Nephi, så trofast som han var, mistet troen på seg selv. Når jeg prøver å overvinne mine svakheter, utføre en oppgave eller motstå fristelser, kan jeg finne trøst i å vite at Gud vil hjelpe meg og gi meg fred.

Ytterligere skriftsteder:

Verdiløs

Kristus led for meg fordi han elsker meg og kjenner min uendelige verdi.

Lukas 15:3–7: Lignelsen om den bortkomne sauen viser at den gode hyrde, Jesus Kristus, vil gjøre alt for å finne igjen den bortkomne sauen. Jeg er verd så mye for vår himmelske Fader og Jesus Kristus at de gjorde det mulig å vende tilbake til dem og bli som dem.

Ytterligere skriftsteder:

Syk

Herren vet hvordan han skal hjelpe meg, og på grunn av ham vil jeg en dag bli helbredet for alle mine sykdommer.

Lukas 8:43–48: Kristus helbredet mange mens han var på jorden. Jeg kan også bli helbredet. Denne helbredelse kommer kanskje ikke umiddelbart, eller i dette liv, men han vil trøste meg (en form for helbredelse) og helbrede meg fullstendig i oppstandelsen.

Ytterligere skriftsteder:

Ensom

Fordi Kristus utførte forsoningen for meg, slipper jeg å utholde noen prøvelse alene.

Job 1:21–22: Job led forferdelige ting, blant annet å miste sine barn. Han holdt ut ved å stole på Herren. Når jeg vender meg til Herren ved å bli kjent med ham, vil jeg forstå at jeg aldri er helt alene fordi han er med meg.

Ytterligere skriftsteder:

Svak

Kristi barmhjertighet og nåde vil gi meg styrke til å overvinne utfordringer, selv når jeg føler meg svak.

Alma 2:27–31: Når nephittene var i krig, vendte de seg til Herren, og han styrket dem. Når jeg står overfor alle former for åndelige og følelsesmessige angrep, kan det hende at jeg vil føle meg svak, men Herren vil styrke meg.

Ytterligere skriftsteder:

Såret

Enhver smerte jeg føler, kan bli helbredet ved Kristi forsoning, og hans kjærlighet vil inspirere meg til å tilgi andre.

1 Nephi 7:6–21: Laman og Lemuel bandt Nephi og truet med å forlate ham i villmarken. Nephi ba, og med Herrens hjelp ble han satt fri, og tilga sine brødre. Jeg kan også be, føle fred og finne styrke til å tilgi.

Ytterligere skriftsteder: