2016
Sabbatsdagens velsignelser
Mars 2016


Sabbatsdagens velsignelser

Hellige over hele verden snakker om hvordan de har blitt velsignet på unike måter ved denne spesielle, hellige dagen.

Bilde
Sunday at a chapel

Illustrasjoner: Pascal Campion

Forestill deg at du mottar ditt livs viktigste innbydelse – en sjanse til å tilbringe en dag sammen med Jesus Kristus. Hvordan ville du forberede deg åndelig og fysisk for en slik dag? Hvilke velsignelser ville du håpe skulle komme av et slikt besøk?

Herren har oppfordret oss alle til å sette av en dag til å kommunisere med ham – sabbatsdagen, som han har velsignet og helliget (se 2 Mosebok 20:11). Hvilke velsignelser nyter du når du holder sabbaten hellig? Her er noen tanker fra medlemmer over hele verden som kan vekke dine egne tanker og tilskyndelser.

Nærhet til Gud og Kristus

Søster Andrea Julião fra São Paulo i Brasil oppdaget at akkurat slik forholdet til jordiske venner blir sterkere når vi tilbringer tid sammen, blir vårt forhold til vår himmelske Fader sterkere når vi fokuserer på ham i løpet av sabbaten.

Da hun besøkte familiemedlemmer som ikke var medlem av Kirken, bestemte søster Julião seg for å stå opp tidlig søndag morgen og prøve å finne en siste-dagers-hellig kirkebygning i området. Mens familien forberedte seg til spennende fornøyelser, lette søster Julião rundt i nabolaget til hun møtte en som pekte på et spir i det fjerne. Søster Julião deltok på Kirkens møter. “Jeg hadde en fantastisk sabbatsdag,” sa hun. “Jeg følte min himmelske Faders kjærlighet så sterkt. Jeg følte at han gleder seg når hans barn er lydige mot hans læresetninger. Jeg fikk et sterkere vitnesbyrd om Jesu Kristi Kirke.”

Helbredelse og lindring

President Russell M. Nelson, president for De tolv apostlers quorum, talte om hvordan sabbaten var til velsignelse for ham som ung yrkesaktiv: “Jeg fant første gang glede i sabbaten for mange år siden, da jeg var en travel kirurg, og jeg visste at sabbaten ble en dag for personlig helbredelse. På slutten av hver uke var hendene mine såre etter gjentatte ganger å ha skrubbet dem med såpe, vann og en stiv børste. Jeg trengte også avkobling fra byrden av et krevende yrke. Søndag ga sårt tiltrengt lindring.”1

Finn tid til slektshistorie

For ikke lenge siden holdt 10 år gamle Eliza fra Edmonton i Alberta i Canada tale på nadverdsmøtet om én måte hun har blitt velsignet ved å fokusere på aktiviteter som passer på sabbaten. Ettersom Eliza noen ganger kjedet seg på søndager, besluttet hun og familien at kartotekføring ville være en god aktivitet å prøve. Eliza oppdaget snart at hun elsket å jobbe med navnene og opptegnelsene. “Når jeg begynner, ønsker jeg bare å fortsette å gjøre det for alltid,” fortalte hun forsamlingen.

Da Elizas oldemor hørte hvor glad hun var i slektshistorie, lærte hun Eliza å legge til historier og bilder i familietreet på nettet. “Det er så gøy. Jeg elsker det!” sa Eliza. “Når jeg gjør slektshistorie, føler jeg Elijahs ånd. Det er en fantastisk følelse.”

En oppbygget sjel

Søster Cheryl A. Esplin, førsterådgiver i Primærs øverste presidentskap, vitnet om velsignelsen ved å ta nadverden på sabbatsdagen: “Når jeg tar del i nadverden, ser jeg noen ganger for meg et maleri som skildrer den oppstandne Frelseren med armene utstrakt, som om han er rede til å ta imot oss i sin kjærlige omfavnelse. Jeg elsker dette maleriet. Når jeg tenker på det mens nadverden blir forrettet, blir min sjel oppløftet, og jeg kan nesten høre Frelserens ord: ‘Se, min barmhjertighets arm er utrakt mot dere, og hver den som vil komme, ham vil jeg ta imot, og velsignet er de som kommer til meg’ [3 Nephi 9:14].”2

Anledninger til å tjene

Eldste L. Tom Perry (1922–2015) i De tolv apostlers quorum sa at en av grunnene til at vi trenger å hvile fra vårt arbeid på søndager er at det hindrer våre “muligheter til å hjelpe andre”.3

Tjeneste på sabbaten er noe søster Zola Adjei ble glad i under oppveksten i Kpong gren i Ghana. Mens de var hjemme fra kostskolen i sommerferien, gikk hun og andre ungdommer i grupper for å besøke medlemmer av grenen som de ikke hadde sett på en stund. “Det var et offer, fordi de fleste av oss var veldig sultne etter kirken, og vi var så langt hjemmefra at vi ikke hadde tid til å spise og samles igjen,” sa søster Adjei. Men offeret var verdt det, ettersom de fikk be og synge salmer sammen med de andre grensmedlemmene og invitere dem til kirken og aktiviteter. En av ungdommene tilbød seg å gå sammen med dem til kirken neste søndag.

“Denne praksisen knyttet et bånd mellom oss,” sa søster Adjei. “Noen av oss har forblitt gode venner på grunn av beslutninger vi tok for å gå ut og bringe tilbake våre bortkomne venner ved å gi avkall på et par timer av sabbatsdagen vår.”

Bilde
Sabbath activities

Misjonæranledninger

I dagens samfunn vil det å gjøre søndagen til en hellig dag utvilsomt skille oss ut – noe som vil gi oss muligheter til å dele evangeliet med andre på en naturlig måte når de legger merke forskjellen i vår ukentlige rutine. Familien Davies opplevde dette mens de bodde på øya Grenada med sin unge datter Adrielle. “Ingen av Adrielles venner er medlem av Kirken, og selv om mange av dem tror på Gud, er søndagen bare en dag i helgen for dem,” forklarte søster McKenzie Lawyer Davies, Adrielles mor.

For noen måneder siden ble Adrielle invitert i et fødselsdagsselskap på en kino på søndag. Familien bestemte seg for å levere en gave istedenfor å gå på kinoen og selskapet. “Fordi vi bare stakk innom for å ønske dem vel, var vi i stand til dele vår tro om sabbaten med dem på en vennlig og åpen måte,” sa søster Lawyer Davies. “Det gjorde meg lykkelig at den lille jenta mi allerede delte evangeliet med andre.”

Beskyttelse mot verdslighet

Lære og pakter 59:9 lyder: “Og for at du mer fullkomment kan holde deg ubesmittet av verden, skal du gå til bønnens hus og ofre dine sakramenter på min hellige dag.” Vår tids profeter og apostler har undervist at det å holde oss “ubesmittet av verden” både er en oppfordring og en lovet velsignelse som virker hånd i hånd.

President James E. Faust (1920–2007), annenrådgiver i Det første presidentskap, forklarte for eksempel at når vi unngår verdslige distraksjoner på sabbatsdagen, blir vi velsignet med beskyttelse mot å bli for opptatt av verdslige ting: “I denne tiden med økende tilgang til og fokus på materialisme, finnes det en sikker beskyttelse for oss selv og våre barn mot vår tids landeplager. Nøkkelen til denne sikre beskyttelsen finnes overraskende nok i helligholdelse av sabbaten.”4

Kvalitetstid for familien

Familien Olson i Brigham City, Utah oppdaget at bare å endre en liten del av sabbaten kan gi store velsignelser. Istedenfor å se på vanlige TV-programmer på søndag, fokuserer de på Kirkens medier. De har oppdaget at det å se bibelvideoer (se BibleVideos.org) sammen med barna innbyr Ånden, og det får barna til å stille spørsmål som fører til gode familiesamtaler.

“Å ikke se på TV på sabbaten førte til den største endringen i fokus for meg,” sa søster Lacey Olson. “Vi føler kanskje at det er mange regler med hensyn til søndagen, men sabbaten er en dag uten begrensninger med hensyn til tjeneste og kjærlighet. Hvis vi velger det, kan sabbatsdagen gi oss den fornyelse vi trenger til å kunne møte verden den neste uken.”

Herren lærer oss i Skriftene: “Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig” (2 Mosebok 20:8). Når vi forstår at sabbaten er en verdifull anledning til å gjøre krav på åndelige velsignelser, blir disse ordene en oppfordring fra ham. Hvordan vil vi reagere? Hvilke løfter er i vente for oss selv og vår familie?

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Sabbaten er en lyst,” Liahona, mai 2015, 129.

  2. Cheryl A. Esplin, “Nadverden – en fornyelse for sjelen,” Liahona, nov. 2014, 13.

  3. L. Tom Perry, “Sabbaten og nadverden,” Liahona, mai 2011, 9.

  4. James E. Faust, “Herrens dag,” Lys over Norge, jan. 1992, 38.