2016
Hvordan utvikle samhold
Mars 2016


Svar fra Kirkens ledere

Hvordan utvikle samhold

Fra en konferansetale i oktober 2008.

Bilde
young women

Vi lever under mange forskjellige omstendigheter. Vi kommer fra alle nasjoner og forskjellig etnisk bakgrunn inn i Guds rike.

Vi vet av erfaring at glede kommer når vi er velsignet med enhet. Vår himmelske Fader kan ikke gi oss det som enkeltpersoner. Den enhetens glede som han så gjerne vil gi oss, er ikke isolert. Vi må søke den og kvalifisere oss for den sammen med andre. Da er det ikke rart at Gud oppfordrer oss til å komme sammen så han kan velsigne oss. Han vil at vi skal samle oss i familier. Han har opprettet klasser, menigheter og grener og befalt oss å møte sammen ofte. I disse sammenkomstene som Gud har tilrettelagt for oss, ligger vår store mulighet. Vi kan be om og arbeide for den enhet som vil gi oss glede og øke vår styrke til å tjene.

I tillegg til ordinanser er det prinsipper vi følger som et folk som leder til større enhet.

1. Åpenbaring. Åpenbaring er den eneste måten å få vite hvordan vi skal følge Herrens vilje sammen på. Dette fordrer lys fra det høye. Den hellige ånd vil vitne for oss og for andre som er forsamlet rundt oss, om hva han vil vi skal gjøre. Det er ved å holde hans bud vi kan føle ekte samhold og bli ett.

2. Vær ydmyk. Stolthet er enhetens store fiende. Dere har sett og følt dens fryktelige virkninger. Heldigvis ser jeg stadig flere dyktige fredsstiftere som roer gemyttene før skaden skjer. Dere kan være noen av disse fredsstifterne, enten dere er i konflikten eller er vitne til den. Én måte jeg har sett dette gjort på, er å lete etter noe alle kan være enige om.

3. Snakk pent om hverandre. Tenk på forrige gang dere ble spurt hva dere syntes om hva en annen gjorde i familien eller i Kirken. Jeg kan love dere fred og glede når dere omtaler andre på en storsinnet måte i Kristi lys.

Med den enhet jeg ser stadig mer av, vil Herren kunne utføre det som verden vil se på som mirakuløst. De hellige kan oppnå alle Herrens hensikter når de er fullt ut forenet i rettferdighet.