2016
Lær av meg
Mars 2016


Budskap fra Det første presidentskap

“Lær av meg”

Bilde
Jesus with little boy

Detalj fra La de små barn komme til meg, av Carl Heinrich Bloch

I Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er vi alle lærere, og vi er alle elever. Til alle kommer denne milde oppfordringen fra vår Herre: “Lær av meg… Så skal dere finne hvile for deres sjeler.”1

Jeg oppfordrer alle siste-dagers-hellige til å tenke over sine anstrengelser for å undervise og lære, og å se hen til Frelseren som vår veileder i dette. Vi vet at denne “lærer kommet fra Gud”2 var mer enn bare en lærer. Han som lærte oss å elske Herren vår Gud av hele vårt hjerte, hele vår sjel, hele vår styrke og hele vårt sinn, og å elske vår neste som oss selv, er Mesterlæreren og eksemplet på det fullkomne liv.

Det var han som erklærte: “Kom så og følg meg.”3 “Jeg har vist dere et eksempel.”4

Uten at dere omvender dere

Jesus underviste en enkel, men dyptgripende sannhet slik den står i Matteus. Etter at han og hans disipler hadde kommet ned fra Forklarelsens berg, stoppet de i Galilea og dro så til Kapernaum. Der kom disiplene til Jesus og spurte:

“Hvem er den største i himlenes rike?

Han kalte da et lite barn til seg og stilte det midt iblant dem,

og sa: Sannelig sier jeg dere: Uten at dere omvender dere og blir som barn, kommer dere slett ikke inn i himlenes rike.”5

I Kirken er ikke målet med undervisning i evangeliet å helle informasjon inn i hodet på Guds barn, enten det er i hjemmet, i klasserommet eller på misjonsmarken. Det er ikke å vise hvor mye far eller mor, læreren eller misjonæren vet. Heller ikke er det bare å øke kunnskapen om Frelseren og hans kirke.

Det grunnleggende målet med undervisningen er å hjelpe vår himmelske Faders sønner og døtre å vende tilbake til hans nærhet og leve evig sammen med ham. For å gjøre dette, må undervisningen i evangeliet oppmuntre dem på veien til daglig disippelskap og hellige pakter. Målet er å inspirere den enkelte til å tenke, føle og deretter gjøre noe for å etterleve evangeliets prinsipper. Målet er å utvikle tro på Herren Jesus Kristus og bli omvendt til hans evangelium.

Undervisning som velsigner, omvender og frelser, er undervisning som følger Frelserens eksempel. Lærere som følger Frelserens eksempel, elsker og tjener dem de underviser. De inspirerer sine lyttere med evige lærdommer om guddommelig sannhet. De lever et liv som er verdt å ta etter.

Vis kjærlighet og utfør tjeneste

Hele Frelserens tjenestegjerning var et eksempel på nestekjærlighet. Hans kjærlighet og tjeneste var faktisk ofte hans leksjon. På samme måte er de lærerne jeg husker best, de lærerne som kjente, elsket og brydde seg om sine elever. De søkte den bortkomne sauen. De underviste livsvisdom som jeg alltid vil huske.

En slik lærer var Lucy Gertsch. Hun kjente alle sine elever. Uten unntak kontaktet hun dem som var borte en søndag, eller som ikke kom i det hele tatt. Vi visste at hun brydde seg om oss. Ingen av oss har glemt henne eller de sannhetene hun lærte oss.

Mange år senere, da Lucy nærmet seg livets slutt, besøkte jeg henne. Vi mimret om den tiden for så lenge siden da hun hadde vært vår lærer. Vi snakket om hvert enkelt medlem av klassen og hva de drev med nå. Hennes kjærlighet og omsorg varte livet ut.

Jeg elsker Herrens formaning som finnes i Lære og pakter:

“Jeg gir dere et bud at dere skal lære hverandre rikets lære.

Undervis med all flid og min nåde skal være hos dere.”6

Lucy Gertsch underviste flittig fordi hun elsket utrettelig.

Gi håp og sannhet

Apostelen Peter sa: “Vær alltid beredt til å forsvare dere for enhver som krever dere til regnskap for det håp som bor i dere.”7

Kanskje kan det største håp en lærer kan gi, være det håp som finnes i Jesu Kristi evangeliums sannheter.

“Og hva er det dere skal håpe på?” spurte Mormon. “Se, jeg sier til dere at dere skal ha håp, gjennom Kristi forsoning og i hans oppstandelses kraft, om å bli oppreist til evig liv, og dette på grunn av deres tro på ham.”8

Lærere, oppløft deres røst og bær vitnesbyrd om Guddommens sanne natur. Erklær deres vitnesbyrd om Mormons bok. Formidle de strålende og vakre sannheter som finnes i frelsesplanen. Bruk Kirkens godkjente materiell, spesielt Skriftene, til å undervise i de gjengitte sannhetene i Jesu Kristi evangelium i renhet og enkelhet. Husk Frelserens formaning om å granske “Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem – og disse er det som vitner om meg”.9

Hjelp Guds barn å forstå hva som er ekte og viktig i dette liv. Hjelp dem å utvikle styrke til å velge veier som vil holde dem på trygg kurs til evig liv.

Undervis i sannheten, og Den hellige ånd vil ledsage deres innsats.

“Lær av meg”

Fordi Jesus Kristus var fullkomment lydig og underdanig sin Fader, gikk han “frem i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker”.10 Har vi viljestyrke til å gjøre det samme? Akkurat slik Jesus mottok “nåde for nåde”11, må vi tålmodig søke lys og kunnskap fra Gud i våre anstrengelser for å lære evangeliet.

Å lytte er et vesentlig element for å lære. Når vi forbereder oss til å bli undervist, søker vi ydmykt inspirasjon og en bekreftelse fra Den hellige ånd. Vi overveier, vi ber, vi anvender evangeliets lærdommer, og vi søker Faderens vilje for oss.12

Jesus “lærte dem mye i lignelser”,13 noe som krever ører å høre med, øyne å se med og et hjerte som forstår. Når vi lever verdig, kan vi bedre høre Den hellige ånds hvisken, som kan “lære [oss] alle ting, og minne [oss] om alt”.14

Når vi følger Herrens milde oppfordring: “Lær av meg,” får vi del i hans guddommelige kraft. La oss derfor gå frem i en ånd av lydighet, og følge vårt Forbilde ved å undervise slik Han ønsker at vi skal undervise og lære slik Han ønsker at vi skal lære.