2015
En af mine veninder ønsker bare én gang at prøve noget forkert, så hun kan relatere til det, når folk taler om det. Hvordan kan jeg hjælpe hende til at forstå, at det ikke er en god idé?
Juni 2015


Spørgsmål & svar

»En af mine veninder ønsker bare én gang at gøre noget forkert, så hun kan relatere til det, når folk taler om det. Hvordan kan jeg hjælpe hende til at forstå, at det ikke er en god idé?«

Noget af det bedste, du kan gøre, er at minde din veninde om, hvorfor vi har buddene. Vor himmelske Fader giver os bud, fordi han elsker os og ved, at de vil være os til glæde og hjælpe os til at blive som ham.

I Det Nye Testamente siger Frelseren: »Elsker I mig, så hold mine bud« (Joh 14:15). Hjælp din veninde til at indse, at når vi vælger det rette, viser vi kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus og taknemlighed for hans forsoning og evangelium.

Du kan også minde hende om, at når vi vælger at gøre noget forkert, har det konsekvenser, også selvom det blot sker én gang. Vi kan ikke synde og undgå konsekvenserne af det. Bevidst overtrædelse af buddene svarer til at trække sig fra vor himmelske Fader og sige, at han ikke betyder lige så meget for os, som vore venner og andre mennesker gør.

Vor himmelske Fader elsker os, og han vil velsigne os med Åndens vejledning, når vi holder hans bud. Dersom vi er lydige, vil Ånden lære os mere, end vi kan lære ved at eksperimentere med synd.

Vi behøver ikke at eksperimentere

Jeg ville lære din veninde, at »hvad som helst, der er godt, kommer fra Gud, og hvad som helst, der er ondt, kommer fra Djævelen« (Alma 5:40). Jeg ville også forklare, at alle handlinger har følger, og at vi ikke bør gøre noget, som kan skade os. Vi behøver ikke at eksperimentere med noget dårligt. Der er allerede så meget ondt omkring os, og det er let at se, at mange mennesker lever i elendighed, fordi de ikke holder buddene.

Vinicius S. er 17 år og fra São Paulo i Brasilien

Fortæl, hvordan man overvinder fristelser

Fortæl din veninde, at det vigtigste er hendes status over for Herren. Vi må aldrig opgive vores frelse til fordel for nogen timelige erfaringer. Du vil også være til større hjælp for din veninde, hvis du fortæller hende, hvordan man overvinder fristelser.

Emily G. er 19 år og fra Puerto Rico

Vi har guddommeligt potentiale

Du kan på en venlig måde forklare din veninde, at selvom ét dårligt valg kan virke harmløst, så kan det føre til mere alvorlige synder. Du kan også minde hende om dette skriftsted: »Jeg, Herren, kan ikke se på synd med den mindste grad af billigelse« (L&P 1:31) Mind din veninde om, at selv en enkelt oplevelse med synd kan mindske vores lydhørhed over for Åndens røst. Men lad hende frem for alt vide, at du elsker hende, og at træffe rette valg er en del af hendes guddommelige potentiale som Guds datter.

Adriana F. er 17 år og fra Arizona i USA

En gang skader også

Alle dårlige ting fører en væk fra Ånden, også selvom man kun gør dem en gang. Hvis Ånden forlader en, er det lettere for Satan at friste os til dårlige ting. Desuden er man nødt til at omvende sig fra sine synder, uanset hvor mange gange man har begået dem, og omvendelse fra alvorlige synder kan være en lang og smertelig proces.

Emily L. er 14 år og fra Utah i USA

Forbliv stærk

Sørg for, at hun ved, du elsker hende og ønsker at hjælpe hende til at vælge det rette. Jeg ved af egen erfaring, at vi ikke behøver at træffe de samme valg som andre for at kunne sætte os ind i et andet menneskes følelser. Når vi efterlever evangeliet, vil Ånden hjælpe os til forstå og omgås andre mennesker. Mind din veninde om, at hun har brug for at forblive stærk, så hun kan hjælpe andre til at holde buddene. Bed for, at du vil være i stand til at hjælpe hende.

Vanina P. er 19 år og fra Buenos Aires i Argentina

Det er ikke sikkert, at man er i stand til at stoppe igen

Jeg ville fortælle min ven, at hun end ikke skal overveje det. Det er ikke en god idé at prøve noget dårligt en gang, for det er ikke sikkert, at man er i stand til at stoppe igen. Vor himmelske Fader gav os bud, for at vi kan være trygge og glade.

Douglas B. er 13 år og fra Californien i USA

Det begynder i det små

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har engang sagt, at »en rejse på tusind mil begynder med et skridt, så vær opmærksom på, hvor I træder« (se »Ingen plads til min sjæls fjende«, Liahona, maj 2010, s. 45). Jeg ville hjælpe min ven til at forstå, at Satan benytter sig af små fristelser for at lede os ned ad en dårlig vej. Når man én gang har prøvet at gøre noget dårligt, så tillader man Satan og hans håndlangere at friste sig igen og igen.

Similoni F. er 18 år og fra Utah i USA