2015
Sådan kan vi »prædike om Kristus« i vores hjem
Juni 2015


Sådan kan vi »prædike om Kristus« i vores hjem

Forfatteren bor i Utah i USA.

»Vi taler om Kristus, vi fryder os i Kristus, vi prædiker om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med vore profetier, for at vore børn kan vide, til hvilken kilde de kan se hen for at få forladelse for deres synder« (2 Ne 25:26).

Billede
A family in Brazil having family home evening

Et år til påske foreslog min hustru, at vi som familie læste om Frelserens sidste uge på jorden i skriften. Hver aften inden sengetid læste vi i Det Nye Testamente og viste vore børn et lille videoklip af hver begivenhed og drøftede de spørgsmål, der opstod. Jeg blev forbløffet over de spørgsmål, som vore børn stillede, såvel som den Ånd, der kom i vores hjem, når vi læste og talte om det.

Ved ugens slutning følte jeg en dyb taknemlighed og kærlighed til Frelseren efter min refleksion over hans sonoffer og de evige følger af det, han gennemgik for vores skyld. Udover at jeg selv var blevet dybt berørt, vidste jeg, at min hustru var blevet inspireret, og jeg fornemmede en dybere forståelse af og kærlighed til Frelseren blandt vore børn tillige med et større ønske om at udvise kristuslignende adfærd over for hinanden.

Siden da har vi fundet andre måder, som vi kan tale og prædike om Kristus på i vore samtaler og lektioner. Vi ved, at vi er blevet lovet ly for livets storme, når vi bygger på klippen, Jesus Kristus (se Hel 5:12).

Hav fokus på Frelseren i jeres undervisning

Billede
Family praying.

En af de ting, vi har opdaget, når vi bruger Frelserens eksempel og lære i vore familiesamtaler og samvær, er, at de bliver stærkere og mere meningsfulde. Lad mig bruge en lignelse, som Frelseren selv brugte: »Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt« (Joh 15:5). Hvis vi bruger denne lignelse på vores undervisning, så underviser vi ikke om evangeliske principper som ubeslægtede ideer, men som tillæg til Jesu Kristi forsoning, ligesom Joseph Smith sagde, at de skulle være.1 Det er sådan, at vi gør Frelseren til kernen i vores undervisning og ikke blot enkelte blade, vi plukker fra hans vintræ.

Hvis vi gør ham til kernen i vores undervisning, er vi blevet lovet næring, styrke og vækst, deriblandt grene, der sætter frugt – eller sagt på en anden måde, at vore samtaler og lektioner vil rumme mere kraft til omvendelse og langsigtede resultater. En måde, som vi har fundet ud af at gøre det på, er ved at undervise i et evangelisk princip og derpå stille vore børn spørgsmål som: »Hvordan demonstrerede Herren dette princip eller denne lære?« eller »Hvad sagde Herren om denne ting?«

Et eksempel på undervisning om bøn

Lad os for eksempel sige, at I underviser om vigtigheden af bøn. I bruger måske Lære og Pagter 10:5, hvor vi får at vide, at vi altid skal bede, eller Nefis belæring om, at »den onde ånd [ikke lærer] et menneske at bede, men lærer det, at det ikke skal bede« (2 Ne 32:8). Disse skriftsteder underviser kraftfuldt i læren om bøn. Når I drøfter dem, kan I sige noget i stil med: »Hvordan bad Frelseren?« eller »Hvordan var Frelserens bønner?« Har I små børn, kan I spørge: »Hvordan tror I, at Frelseren bad?«

Brug et øjeblik på at tænke over, hvordan I personligt vil svare på det spørgsmål ved at overveje de beretninger fra skriften, I kommer i tanke om. Jeg tænkte straks på Frelserens besøg i Amerika, da »han bad til Faderen, og det, som han bad, kan ikke skrives … Aldrig før har øjet set, ej heller har øret hørt så store og vidunderlige ting, som vi så og hørte Jesus sige til Faderen« (3 Ne 17:15-16).

Senere i beretningen ser vi, at folk prøvede på at bede som ham, og som følge deraf »brugte de ikke mange ord, for det blev dem givet, hvad de skulle bede, og de var opfyldt af ønsket« (3 Ne 19:24, fremhævelse tilføjet). På dette tidspunkt kan I lade jeres børn fortælle om en gang, hvor de var fyldt med ønsket om at bede, eller I kan fortælle om en gang, hvor det blev jer givet, hvad I skulle bede om, mens I bad. Dernæst kan I bære vidnesbyrd om, hvor stor en forskel det gør på en bøn, at den bliver bedt, som Frelseren har lært os.

Tænk på, hvilken forskel det kan gøre for jeres børn, hvis de bliver i stand til at handle efter de principper, vi finder i disse vers, og i de vidnesbyrd, I og de har båret. Tænk, hvordan det kan forbedre deres evne til at mærke og genkende Ånden, højne deres kald, give præstedømmevelsignelser og senere være en hjælp i deres egen familie, når de bliver ledt af den Ånd, »der lærer mennesket at bede« (2 Ne 32:8).

Hvis vi i denne instruktion udelod Frelserens eksempel eller lære, kunne vi stadig få en god drøftelse af bøn, men at medtage hans eksempel og lære giver mere dybde og kraft.

Evangelisk kunst

Billede
A family sits around a table studying the scriptures. Some have books and some have IPads - in Florida.

En anden ting, som vi har forsøgt for at skabe et mere Kristus-centreret hjem, er at have billeder af Kristus, templet og andre evangelisk relevante ting, hvor de let bliver set, og hvoraf vore børn kan vide, at det er vigtige ting for os.

I forbindelse med vores tiendeopgørelse for et par år siden opfordrede vores biskop til, at vores 10 år gamle søn tog et lille billede af Frelseren, og at han fandt et sted at hænge det op derhjemme, så det blev en påmindelse for hele familien om at følge ham. Da vi var kommet hjem, satte han billedet på hoveddøren, hvor »vi alle ville se det mest«, som han sagde. På en enkel men kraftfuld måde har det været en stor velsignelse og en konstant påmindelse for os alle hver dag om vore løfter om at følge Jesus Kristus.

Uanset hvor I anbringer billederne i jeres hjem, vil det være umagen værd at bemærke billederne og de budskaber, I sender til jeres børn. Er der kunst i jeres hjem, der afspejler budskabet om, at I har forpligtet jer til at følge Kristus?

Andre måder at undervise om Kristus på

Jeg indrømmer, at jeg mere end en gang har grinet, når et af mine børn har spurgt mig, om Jesus var stærkere end en tegneserie-superhelt, og alligevel har jeg fundet, at mit barns spørgsmål har været grundlag for en dejlig drøftelse af, hvorfor Frelseren er enhver superhelt overlegen. Tillige med dagligdags samtaler som dem er her et par yderligere forslag til, hvad I kan overveje for at gøre jeres hjem mere centreret om Kristus:

  • Brug Mormons Bog til at undervise jeres børn om Jesu Kristi forsoning. Ordet forsoning eller forsone fremkommer 39 gange i Mormons Bog.

  • Brug videoer fra Mormon Messages, videoer om Bibelen og andre kirkemedier til at undervise om Jesus Kristus og gøre jeres familieaftenlektioner og skriftstudier bedre.

  • Lær salmer om Frelseren og syng dem sammen og tal om, hvad de betyder og lærer os.

  • Understreg på forskellige måder, at profeter er væsentlige vidner om Jesus Kristus.

  • Stræb bevidst efter at forbedre jeres forhold til Frelseren.

Jeg er gennem omhyggeligt studium og inderlig bøn kommet til kundskab om, at Jesus Kristus lever, og at hans store forsoningsgave er en realitet, og den giver os og vore kæres liv mening og et mål med det storslåede håb om, at vores familie kan og vil være vores for evigt. Må vi hver især indse vigtigheden af at skabe et hjem, der er centreret om Kristus, og »at der ikke er nogen anden vej eller noget andet middel, hvorved mennesket kan blive frelst, end i og≈ved Kristus« (Alma 38:9).

Note

  1. Se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 50.

Baggrund: Hemera/Thinkstock