2013
Dankbaarheid
Juni 2013


Voor de kracht van de jeugd

Dankbaarheid

Afbeelding
David L. Beck

Ieder is gelukkiger als hij dankbaar is.

Afbeelding

In de zomer van 2011 maakte ik op de Philmont Scout Ranch in de Amerikaanse staat New Mexico kennis met Josh Larson. Enkele maanden later hielp Josh zijn vader met het leeghalen van een pakhuis. Onverwachts brak er een balk waar een last van 670 kilo aan hing en viel op Josh, die van zijn nek tot aan zijn benen onder het gewicht bedolven werd. Wonderbaarlijk genoeg kon zijn vader de balk van hem afduwen. Hij reanimeerde zijn zoon tot een ambulance Josh, die nog steeds niet zelfstandig ademde, naar het ziekenhuis bracht.

Josh verkeerde dagenlang in kritieke toestand. De artsen werkten hard om zijn gekraakte schedel, kapotgedrukte luchtwegen en andere ernstige schade te herstellen. Na een lange serie operaties was Josh uiteindelijk stabiel. En toen begon de lange weg naar herstel.

Josh heeft nog steeds te lijden onder veel gevolgen van zijn ongeluk. Hij heeft een beschadigd oog, is deels doof in één oor, en hij heeft een metalen plaat in zijn hoofd. Maar hij ziet de beproeving als een zegen. Hij weet dat hij zijn leven te danken heeft aan zijn hemelse Vader en de steun van de mensen om hem heen. Hij is erg dankbaar.

Afbeelding

Josh herstelde slechts langzaam. Hij heeft nog steeds last van veel gevolgen van zijn ongeluk, maar beschouwt dat ongeluk eerder als een zegen dan als een beproeving.

Dankbaarheid in tegenspoed

Laatst vertelde Josh tijdens een jeugdconferentie over de gebeden en het vasten van zijn familie, vrienden, buren en leidinggevenden uit de ring en de wijk: ‘Ik tel mijn zegeningen. Er zijn gebeden verhoord. Ik zie dit meer als een zegen dan als een beproeving. Ik hou van jullie allemaal.’

Josh is een voorbeeld van de leringen in Voor de kracht van de jeugd: ‘Leef in dankbaarheid, dan ben je gelukkiger en tevredener. (…) Ook in moeilijke tijden is er veel waar je dankbaar voor kunt zijn.’1

Door dankbaarheid kunnen beproevingen, zelfs zulke zware als die van Josh, een zegen worden. Maar het kost moeite om dankbaar en optimistisch te zijn. Toch zegent de Heer ons, en zijn tedere barmhartigheden mogen niet onopgemerkt of ongewaardeerd blijven. In het Boek van Mormon herinnert de profeet Moroni ons eraan hoe belangrijk dit is, en moedigt hij ons aan: ‘Bedenk hoe barmhartig de Heer jegens de mensenkinderen is geweest vanaf de schepping van Adam tot op het tijdstip dat [u] deze dingen ontvangt, en [overweeg] het in uw hart’ (Moroni 10:3).

Hulp van de Heilige Geest

We kunnen in ons drukke leven makkelijk de leiding die onze hemelse Vader ons in onze dagelijkse bezigheden geeft over het hoofd zien en vergeten. De Heilige Geest helpt ons onthouden dat we veel hebben om dankbaar voor te zijn. President Henry B. Eyring, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Het is de Heilige Geest die ons helpt om te zien wat God zoal voor ons heeft gedaan.’ Hij heeft ons aangemoedigd ‘manieren [te] zoek[en] om Gods goedertierenheid te herkennen en zich die te herinneren.’2

Staan wij de Heilige Geest toe om ons te herinneren aan Gods liefde voor ons, dan krijgen wij gevoelens van dankbaarheid. Door die gevoelens willen wij onze Vader in de hemel bedanken. In Trouw aan het geloof staat: ‘Dank uw hemelse Vader voor zijn goedheid jegens u. U kunt uw dankbaarheid jegens God uiten door zijn hand in alles te erkennen, Hem te danken voor alles wat Hij u geeft, zijn geboden te onderhouden en anderen te dienen. (…) Werk aan uw dankbaarheid. U zult merken dat het geweldige resultaten oplevert.’3

Herkennen wij onze zegeningen, dan groeit ons getuigenis. Hoe meer we de hand van de Heer in ons leven zien, hoe dichter we tot Hem komen. Een van de beste manieren om onze dankbaarheid te tonen aan onze Vader in de hemel is Hem en anderen die iets voor ons betekenen te bedanken.4

Door die gevoelens van dankbaarheid worden wij geïnspireerd om de Heer te volgen en een dienstbaar leven te leiden — een leven dat de mensen om ons heen inspireert en hen aanmoedigt om hun leven te beteren.

Noten

  1. Voor de kracht van de jeugd (brochure, 2011), p. 18.

  2. Henry B. Eyring, ‘O bedenkt, bedenkt’, Liahona, november 2007, pp. 67–68.

  3. Trouw aan het geloof: evangeliewijzer (2004), p. 22.

  4. Zie Voor de kracht van de jeugd, p. 18.

Foto s geplaatst met toestemming van Vicki Larson en de afdeling publicatiediensten van de kerk