2013
Negen beginselen van een geslaagd huwelijk en gezin
Juni 2013


Negen beginselen van een geslaagd huwelijk en gezin

Amy Adams uit de Amerikaanse staat Washington probeerde te besluiten welke activiteiten het beste zouden zijn voor haar drie kleine kinderen toen ze door een gesprek met haar moeder van mening veranderde. ‘Als je je kinderen nou eens beters gaf dan sporttraining of dansles?’ vroeg Amy’s moeder. ‘Als ze nou eens beter de Geest konden voelen door thuis te blijven?’ Toen herinnerde haar moeder haar aan de woorden van president Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium, over de enorme uitwerking die het heeft als je je concentreert op de voornaamste relaties in het leven (zie bijvoorbeeld ‘De belangrijkste dingen’ Liahona, november 2010, pp. 19–22).

Amy en haar man, Brett, baden over die raad en dachten er diep over na. En ze vonden het een goed idee als hun gezin meer tijd thuis doorbracht. Ze besloten een jaar lang dansles en sporttraining over te slaan. In plaats daarvan bereidde ze samen maaltijden, leerden ze jeugdwerkliedjes, bezochten ze museums en speelden ze buiten. ‘Onze kinderen konden de Geest voelen (…) omdat we de tijd namen om te luisteren’, zegt Amy. Hun kinderen zijn misschien geen topsporters of danssterren, zegt ze, ‘maar ze hebben een getuigenis van de Heiland’.

Amy en Brett baden om te weten te komen hoe zij zelf de raad van hedendaagse profeten konden opvolgen, en daardoor waren ze in staat om inspiratie te krijgen voor hun gezin. Amy zegt dat die inspiratie aanleiding was tot haar ‘meest trotse momenten als moeder’.

In ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ zetten hedendaagse profeten negen fundamentele beginselen voor een sterk, evangeliegericht gezin uiteen: ‘Een geslaagd huwelijk en een hecht gezin worden gegrondvest op en in stand gehouden met de beginselen van geloof, gebed, bekering, vergeving, respect, liefde, mededogen, werk en gezonde ontspanning.’ (Liahona, november 2010, p. 129.) Aan de hand van de volgende leringen van kerkleiders, voorbeelden uit het leven van Jezus Christus en enkele afbeeldingen belichten we die negen beginselen nader, en kijken we naar manieren om ze toe te passen.

Geloof

‘Geloof is een vertrouwen in Jezus Christus waardoor iemand Hem wil gehoorzamen.’

Zie De Gids bij de Schriften, ‘Geloof’; en Guide to the Scriptures, ‘Faith’ scriptures.lds.org.

Uitspraken van kerkleiders

‘Als ouders is ons geboden om onze kinderen “de leer van […] geloof in Christus, de Zoon van de levende God [te] leren begrijpen” (LV 68:25). (…)

‘Dat is het enige waarvan we volkomen verzekerd kunnen zijn. Geen enkel ander fundament kan ons in dit leven dezelfde gemoedsrust, vreugde en hoop geven. In onzekere en moeilijke tijden is geloof een geestelijke gave die onze uiterste inzet meer dan waard is. We kunnen onze kinderen een opleiding, lessen, sport, kunst en materiële bezittingen geven, maar als we ze geen geloof in Christus geven, hebben we ze maar weinig gegeven.’

Ouderling Kevin W. Pearson van de Zeventig, ‘Geloof in de Heer Jezus Christus’, Liahona, mei 2009, p. 38.

Gebed

‘Bidden is de handeling waarmee de wil van de Vader en de wil van het kind in overeenstemming met elkaar worden gebracht. Het doel van het gebed is niet om de wil van God te veranderen, maar om voor onszelf en anderen de zegeningen te ontvangen die God graag wil geven, op voorwaarde dat wij erom vragen.’

Bible Dictionary, ‘Prayer’.

Uit het leven van Jezus Christus

Aan het eind van de eerste dag van de bediening van de Heiland onder de Nephieten, keek Hij de mensen aan en zag ‘dat zij in tranen waren en Hem gestadig aankeken alsof zij Hem wilden vragen nog wat langer bij hen te blijven.’ Hij werd vervuld met mededogen en zei: ‘Hebt gij ook mensen onder u die ziek zijn? ‘(…) Brengt hen hierheen en Ik zal hen genezen.’

Toen bracht de menigte hun zieken naar Hem en Jezus genas ze een voor een. En toen knielden al die mensen — 2.500 mannen, vrouwen en kinderen — voor Jezus neer en aanbaden Hem.

De Heiland gebood ze om de kleine kinderen bij Hem te brengen en Hij gebood de menigte om te knielen. Hij knielde tussen de kinderen neer en begon te bidden. De mensen waren erg verheugd toen ze zijn gebed hadden gehoord, en ze getuigden: ‘Nimmer heeft het oog gezien, noch het oor gehoord, zulke grote en wonderbare dingen als wij Jezus zagen en hoorden spreken tot de Vader.’ (Zie 3 Nephi 17:1–17.)

Bekering

‘Bekering houdt in zonde te verzaken en ons hart en onze wil over [te] geven aan God.’

Gids bij de Schriften, ‘Bekeren (zich), bekering’. Zie ook ‘Repent, Repentance’, scriptures.lds.org.

Uitspraken van kerkleiders

‘Vandaag is altijd een betere dag voor bekering dan morgen. (…)

‘Zelfs als we op een later tijdstip vergeven worden, kan de Heer de goede gevolgen niet herstellen die onze bekering vandaag zou hebben gehad op hen die wij liefhebben en moeten dienen. Dat is vooral hartverscheurend in het geval van ouders met kleine kinderen. In die jaren dat kinderen zo kwetsbaar zijn, doen er zich gelegenheden voor om hun geest te vormen en te verheffen die misschien nooit meer terugkomen. Maar zelfs de grootvader die misschien kansen heeft gemist met zijn eigen kinderen zou, door te besluiten zich vandaag te bekeren, voor zijn kleinkinderen kunnen doen wat hij had kunnen doen voor hun ouders.’

President Henry B. Eyring, eerste raadgever in het Eerste Presidium, ‘Do Not Delay’, Ensign, november 1999, p. 34.

Vergeving

‘Vergeven [heeft] gewoonlijk een van de twee volgende betekenissen: (1) Wanneer God de mensen vergeeft, herroept Hij, of ziet Hij af van de straf die op die zonde staat. (…) (2) Wanneer mensen elkaar vergeven, behandelen zij elkaar met christelijke liefde.’

Gids bij de Schriften, ‘Vergeven’; zie ook Guide to the Scriptures, ‘Forgive’, scriptures.lds.org.

Uit het leven van Jezus Christus

Een Farizeeër, Simon, nodigde de Heiland uit voor de maaltijd. Tijdens het eten kwam er een vrouw die plaatselijk bekend stond als zondares naar Jezus toe en stond vlakbij te huilen. Ze knielde aan de voeten van de Heiland en waste die met haar tranen, droogde ze met haar haren, en zalfde ze met balsem. Simon keek naar de vrouw en dacht: ‘Indien deze de profeet was, zou Hij wel weten, wie en wat deze vrouw is, die Hem aanraakt: dat zij een zondares is.’

De Heiland wendde zich tot Simon en vertelde hem een gelijkenis:

‘Een schuldeiser had twee schuldenaars. De een was hem vijfhonderd schellingen schuldig, de ander vijftig.

‘Toen zij niet konden betalen, schonk hij het hun beiden.’

Toen vroeg Jezus aan Simon: ‘Wie van [de schuldenaars] zal [de schuldeiser] dan het meest liefhebben?’ Simon antwoordde dat het waarschijnlijk de schuldenaar was die de grotere schuld kwijtgescholden was. Jezus wendde Zich tot de vrouw en zei tegen Simon: ‘Ziet gij deze vrouw? (…) Haar zonden zijn haar vergeven, al waren zij vele, want zij betoonde veel liefde; maar wie weinig vergeven wordt, die betoont weinig liefde.’ Toen beloofde Hij de vrouw: ‘Uw zonden zijn u vergeven. (…) Uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede.’ (Zie Lucas 7:36–50.)

Uitspraken van kerkleiders

‘Bedenk dat de hemel vol mensen is die één ding gemeen hebben: zij hebben vergiffenis ontvangen. En zij vergeven.’

President Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium, ‘De barmhartigen krijgen barmhartigheid’, Liahona, mei 2012, p. 77.

Respect

‘Een gevoel van hoogachting of waardering.’

Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal, online editie (2013), lemma ‘Respect’.

Uitspraken van kerkleiders

‘Als we van veel dingen hebben geproefd en ver hebben rondgetrokken, en hebben gezien hoe vluchtig en soms oppervlakkig een groot deel van de wereld is, neemt onze dankbaarheid toe dat wij iets hebben waarop wij kunnen rekenen: ons gezin, en de trouw van onze dierbaren. Wij ontdekken dan wat het betekent om met elkaar verbonden te zijn door plicht en respect, en omdat wij bij elkaar horen. Wij ontdekken dat niets de gezegende banden van het gezinsleven écht kan vervangen. (…)

‘Broeders, laten we onze vrouw goed en met respect behandelen. Zij is onze eeuwige metgezellin. Zusters, houd uw man in ere. Hij heeft behoefte aan een zacht woord. Hij heeft behoefte aan een vriendelijke glimlach. Hij heeft behoefte aan een warme uiting van ware liefde. ’

President Thomas S. Monson, ‘Liefde in het gezin — raad van onze profeet’ Liahona, augustus 2011, p. 4.

Liefde

‘Grote toewijding en diepe genegenheid. (…) Het grootste voorbeeld van Gods liefde voor zijn kinderen is de oneindige verzoening die door Jezus Christus is teweeggebracht.’

Gids bij de Schriften, ‘Liefde’; zie ook Guide to the Scriptures, ‘Love’, scriptures.lds.org.

Uit het leven van Jezus Christus

Aan de vooravond van zijn kruisiging, en uren vóór de kwelling van Getsemane, woonde Jezus Christus een laatste Pesachmaaltijd bij met zijn apostelen. Aan het eind van de maaltijd ‘wist [Jezus] dat zijn ure gekomen was om uit deze wereld over te gaan tot de Vader, heeft Hij de zijnen, die Hij in de wereld liefhad, liefgehad tot het einde.’ Vervolgens stond de Heiland op van de maaltijd en sloeg een handdoek om. Hij vulde een kuip met water en waste de voeten van de discipelen. Toen Hij klaar was, gaf Hij hun een nieuw gebod:

‘Heb elkander lief, gelijk Ik u liefgehad heb. (…)

‘Hieraan zullen allen weten, dat gij discipelen van Mij zijt.’ (Zie Johannes 13:1–5, 34–35.)

Medelijden

‘Wordt in de letterlijke zin van “met een ander mee lijden” gebruikt; daarnaast betekent medelijden het tonen van sympathie, mededogen en barmhartigheid jegens een medemens.’

Gids bij de Schriften, ‘Medelijden’; zie ook Guide to the Scriptures, ‘Compassion’, scriptures.lds.org.

Uit het leven van Jezus Christus

In de Schriften staan veel verhalen waarin de Heiland medelijden had met anderen. Uit medelijden gaf Hij twee blinde mannen hun gezichtsvermogen (zie Matteüs 20:30–34), Hij reinigde een melaatse (zie Marcus 1:40–41) en Hij genas alle zieken in een menigte Nephieten (zie 3 Nephi 17:6–9).

In een uitzonderlijk ontroerend verhaal nadert Jezus de stad Nain, waar Hij een uitvaartstoet ziet van een jonge man — ‘de enige zoon zijner moeder, die weduwe was.’ Toen de Heiland zag hoeveel mensen er bij de vrouw waren en hoe groot haar rouw was, ‘werd Hij met ontferming over haar bewogen.’ Hij raakte de draagbaar aan waar de jonge man op lag, en zei: ‘Jongeling, Ik zeg u, sta op!’ De jongeling ging overeind zitten en begon te spreken, en de Heiland gaf hem aan zijn rouwende moeder. (Zie Lucas 7:11–15.)

Werken

‘Met meer of minder inspanning bezig zijn om iets te verrichten of te volvoeren.’

Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal, online editie (2013), lemma ‘werken’.

Uitspraken van kerkleiders

‘Kinderen de vreugde van eerlijke arbeid leren, is een van de grootste gaven die u hun geven kunt. Ik ben ervan overtuigd dat een van de redenen waarom tegenwoordig zoveel huwelijken sneuvelen, is omdat de ouders hun zoons niet hebben geleerd en geoefend in hun verantwoordelijkheid om voor hun gezin te zorgen en te genieten van de uitdaging die bij deze verantwoordelijkheid hoort. Velen van ons zijn er ook in tekortgeschoten onze dochters het verlangen bij te brengen om een huishouden goed te bestieren en schoonheid en orde aan te brengen in hun woning. (…)

‘[Mijn vader] bracht mij de vreugde en waardering bij van eerlijk werk en bereidde me voor op de tijd in mijn leven dat ik de verantwoordelijkheid zou dragen voor de kostwinning van een gezin. De beginselen van eerlijk werk doen, verkwisting vermijden, discipline betrachten en taken volledig uitvoeren die een wijze vader mij leerde, waren de basis van mijn welslagen.’

Ouderling L. Tom Perry van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘The Joy of Honest Labor’, Ensign, november 1986, pp. 62, 64.

Ontspanning

Gezonde, deugdzame bezigheden die alle betrokkenen verkwikken en opbouwen.

Uitspraken van kerkleiders

‘Net zoals eerlijke inspanning de rust zoet maakt, zo is gezonde ontspanning de vriend en stabiliserende metgezel van arbeid. Muziek, literatuur, kunst, dans, toneelspel, sport — ze kunnen alle het plezier verschaffen dat iemands leven verrijkt en verder toewijdt. Tegelijkertijd hoeven we nauwelijks te vermelden dat veel van wat tegenwoordig plezier genoemd wordt grof is, verlagend, gewelddadig, geestdodend en tijdverslindend. Wel kun je het ironisch noemen dat het soms veel werk kost om goede ontspanning te vinden. Als vermaak van deugd in ondeugd verandert, zal het toegewijde leven worden verwoest.’

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘Bespiegelingen over een toegewijd leven’, Liahona, november 2010, p. 17.

Foto-illustratie Craig Dimond en Cody Bell © IRI

Vlnr: foto-illustraties Craig Dimond, Cody Bell, Christina Smith © IRI; De Heer Jezus Christus Del Parson © IRI

VLNR: FOTO-ILLUSTRATIES CRAIG DIMOND, CODY BELL EN DAVID STOKER IRI; Ik zal geloven, Liz Lemon Swindle, kopiëren niet toegestaan

Vlnr: foto-illustraties STEVE BUNDERSON, DAVID WINTERS EN MATTHEW REIER, KOPIËREN NIET TOEGESTAAN © IRI; detail, Jezus wast de voeten van de apostelen, Del Parson © IRI