2012
Svar på spørsmål om vår tro
August 2012


Svar på spørsmål om vår tro

Jeg hadde vært medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige bare noen få dager da jeg i en uformell samtale mellom en gruppe venner kom inn på min omvendelse til evangeliet.

Noen syntes det var spennende, til og med fascinerende. Noen få var likegyldige. En ung kvinne på min alder nektet helt enkelt og kompromissløst å tro at jeg var kristen.

Det var min første smak av å prøve å forklare min tro for dem som ikke delte den. Jeg husker jeg følte meg ytterst frustrert da jeg prøvde å trenge inn i et sinn som var så fullstendig lukket at intet resonnement kunne lirke det opp.

Etter hvert som Kirken vokser vil den bli undersøkt stadig grundigere, i likhet med ethvert større trossamfunn, og dette vil føre til mange flere samtaler ansikt til ansikt eller på nettet mellom våre medlemmer og deres familier, venner og bekjente som ikke deler vår tro.

Å være oppmerksom på noen grunnleggende prinsipper kan hjelpe medlemmer å svare på spørsmål eller kommentarer med større selvtillit.

Etterlev din religion

En av de store fordelene som trofaste medlemmer av Kirken har, er at vår tro oppfordrer oss til å “etterleve vår religion”. Det gir en følelse av autentisitet når venner og bekjente ser sammenhengen mellom hva man sier og hva man gjør.

Hvis en siste-dagers-helligs liv er hans eller hennes beste preken, da skulle også våre samtaler være åpne, ekte og engasjerte i en ånd av vennlighet, selv om folk stiller upassende spørsmål eller inntar en kynisk holdning. Våre påstander om å være etterfølgere av Jesus Kristus er mest overbevisende når våre handlinger er i harmoni med vår tro. Når vi svarer på spørsmål eller til og med kritikk, vil vi til tider måtte være ganske tykkhudet. Vi kan også trenge humoristisk sans.

Under en eksamensfest for avgangsstudentene ved BYU–Hawaii sa eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum: “Hvis dere etterlever evangeliets prinsipper [istedenfor] bare å studere dem, vil denne spesielle kombinasjonen av kunnskap hjelpe dere å være trygge og beredt til å undervise om det dere vet er sant – i enhver omgivelse.”

Sett det i sammenheng

Når vi svarer på spørsmål eller kommentarer om vår tro, er det viktig å etablere en viss sammenheng fra begynnelsen av.

Istedenfor bare å svare på en rekke tilfeldige spørsmål, kan det være nyttig først å bruke 30 sekunder til å danne et grunnlag. Det kan være så enkelt som å forklare at vi tror på Jesus Kristus som vår Frelser og aksepterer Bibelens lære om hans fødsel, liv, tjeneste, korsfestelse og oppstandelse. Vi tror også at den kristne verden gikk bort fra de sannheter Jesus forkynte i Bibelen, og at den kirke han grunnla, trengte å bli gjenopprettet.

Å fremlegge Kirkens grunnleggende trosoppfatninger på denne måten sørger for et referansepunkt når diskusjonen går over til andre grunnsetninger i evangeliet.

Vis mønsteret

Når medlemmer lytter til spørsmål, kan de skille ut evangeliets prinsipp i kjernen av spørsmålet og koble svaret tilbake til Frelseren.

For eksempel, hvorfor sender vi misjonærer til kristne land? Fordi Jesus på sin tid sendte sine sendebud to og to “ut i all verden”. Vi gjør det samme i dag. Hvorfor er vi imot samboerskap før ekteskapet? Fordi Jesus og hans apostler forkynte om ekteskapets hellighet og alt som følger med det.

Vi trenger ikke kompliserte og sofistikerte sekulære argumenter når de prinsippene vi forsøker å etterleve, kommer fra Guds Sønn.

Fortell om personlige erfaringer

Å svare på våre venners spørsmål handler ikke om å resitere innøvde svar. Å fortelle om virkelige, personlige opplevelser kan innby Ånden til å vitne og bære budskapet inn i lytterens hjerte.

En av de største hindringene for å dele vår tro er at vi er redde for at vi ikke har svarene. Få mennesker i andre kirkesamfunn er eksperter på sin egen historie eller doktrine, og studier viser til sammenligning at siste-dagers-hellige er utrolig godt utdannet i sin egen tro.

Når noen stiller et spørsmål om Kirkens lære eller historie som vi ikke vet svaret på, er det greit å si: “Jeg vet ikke.” Men vi kan alle fortelle om personlige erfaringer for å forklare hva vi føler for vår tro.

Hvis vi formidler våre egne erfaringer med bønn eller faste, eller det å kommunisere effektivt med våre familier, er det ingen som kan bestride disse erfaringene. De er våre, og ingen forstår dem bedre enn vi gjør.

Vær oppmerksom på hvem tilhørerne er

Enkelte vil ikke kontakte et medlem med spørsmål fordi de frykter å bli fanget i en halvtimes forelesning. Hvis de stiller et tilfeldig spørsmål, skulle du ta hensyn til deres interesser, komfort og nivå av forståelse. Å signalisere vår følsomhet i utgangspunktet kan virke beroligende for dem som er nysgjerrige.

Forstå at den samme samtalen ikke kommer til å fungere for alle på grunn av ulik bakgrunn – religiøs, sekulær, eller andre forhold.

Fortelle hva vi tror på

Medlemmer av Kirken har en enestående mulighet til å være en kraft for det gode ved å bidra til å oppklare misforståelser om hva vi ikke er, og øke andres forståelse av hvem vi er og hva vi tror på.

Etter hvert som folk lærer mer om siste-dagers-helliges tro, kan de se noen tydelige forskjeller og likevel finne en eller annen uventet felles plattform å bygge bedre relasjoner på.

Å dele personlige erfaringer med andre kan være en mer effektiv måte å besvare spørsmål på enn å resitere innøvde svar.

Når du svarer på spørsmål fra venner, vær deg selv. Den du er, er ofte grunnen til at de stilte deg spørsmålet.