2012
Lær din plikt
August 2012


Evangeliets klassikere

Lær din plikt

Joseph B. Wirthlin ble født 11. juni 1917 i Salt Lake City, Utah. Han ble oppholdt til De tolv apostlers quorum i 1986. Det følgende er et utdrag fra en tale han holdt under generalkonferansen 5. oktober 1980 som medlem av De syttis første quorum. Se hele teksten, på engelsk, i Ensign, nov. 1980, på ensign.lds.org.

Bilde
Eldste Joseph B. Wirthlin

Plikt minner oss om at vi er forvaltere for alt det vår Skaper har tiltrodd oss.

De fleste av oss har ikke noe imot å gjøre det vi bør gjøre når det ikke går utover det vi ønsker å gjøre, men det kreves disiplin og modenhet å gjøre det vi bør gjøre enten vi har lyst eller ikke. Plikt er altfor ofte noe man forventer fra andre og ikke noe man selv gjør. Det folk tenker, tror og planlegger, er alt sammen svært viktig, men det de gjør, er det som betyr mest. Det er et kall om å legge bort selvviskhet og å tenke på det som er best for alle.

Vi må alltid huske at plikt minner oss om at vi er forvaltere for alt det vår Skaper har tiltrodd oss. Når vi villig og trofast påtar oss forpliktelser, finner vi lykke. De som gjør lykke til det viktigste mål i livet, er dømt til å mislykkes, for lykke er snarere et biprodukt enn et mål i seg selv. Man finner lykke når man gjør sin plikt og vet at ens liv er i harmoni med Gud og hans bud.

Enhver vellykket mann og kvinne i verdens historie har visst hva som var deres plikt, og har hatt et sterkt ønske om å utføre den. Frelseren hadde en fullkommen pliktfølelse. Selv om det som ble krevd av ham, langt overgikk grensene for menneskenes evner, underkastet han seg sin Faders vilje og oppfylte sin guddommelige forpliktelse ved å sone for menneskehetens synder.

Joseph Smith var tro mot sitt kall og oppfylte sin plikt selv da han sto ansikt til ansikt med alvorlig forfølgelse og stort personlig offer. Han holdt ut og fullførte gjengivelsen av Jesu Kristi sanne evangelium.

President Spencer W. Kimball [1895–1985] har godtatt påbudet om å bringe evangeliet ut til verdens ender. Han utfører trofast sin plikt og er et strålende eksempel for oss alle i alt han gjør for å spre kjærlighetens evangelium. Resultatet er en verdensomspennende kirke og oppfyllelse av profetier om de siste dager.

Disse store menn kunne ha valgt en lettere vei enn den vei hvor plikten førte dem. Men de gjorde det ikke. Deres plikt ledet sannelig ikke alltid til personlig komfort eller flyktig bekvemmelighet. Deres plikt var ofte forbundet med stort offer og personlige vanskeligheter. Men ikke desto mindre valgte de plikt, og plikt utførte de.

Livet krever at vi utfører mange plikter – noen rutinemessige, andre mer meningsfylte og viktige. En vesentlig del av plikt er å være et godt eksempel og benytte enhver anledning til å støtte andre langs denne oppoverbakken i livet. Dette kan gjøres med et oppmuntrende ord, en kompliment, et håndtrykk – ethvert tegn på omtanke. Og vi trenger å huske at når vi lærer vår plikt godt her, forbereder vi oss også til å utføre plikter i evigheten.

Den absolutte nødvendighet av å gjøre vår plikt hjemme, i Kirken, i vårt daglige arbeid og også for vårt kjære land … blir levende og vakkert beskrevet av Mesteren, Jesus Kristus. Han sa:

“For det er ikke noe godt tre som bærer dårlig frukt. Heller ikke bærer et dårlig tre god frukt.

For hvert tre kjennes på sin egen frukt. En sanker jo ikke fiken av tistler, heller ikke plukker en druer fra tornebusker.

Et godt menneske bærer frem det som godt er, av hjertets gode forråd. Og et ondt menneske bærer frem det onde av sitt onde forråd. For det hjertet flyter over av, det taler hans munn.

Men hvorfor kaller dere meg: Herre, Herre! – og gjør ikke det jeg sier?

Hver den som kommer til meg og hører mine ord og gjør etter dem – hvem han er lik, vil jeg vise dere:

Han er lik en mann som bygde et hus, og som gravde dypt ned og la grunnmuren på fjell. Da flommen kom, brøt strømmen imot huset, men greide ikke å rokke det, for det var godt bygd.

Men den som hører og ikke gjør etter det, er lik en mann som bygde et hus på bare marken, uten grunnmur. Strømmen brøt imot huset, og det falt straks sammen, og dette husets fall var stort” (Lukas 6:43–49).

“Bli ikke trette av å gjøre godt” (L&p 64:33), mine brødre og søstre. Å være tro mot sine plikter er kjennetegnet på en sann Herrens disippel og på Guds barn. Vær plikttro i tjenesten. Hold tritt med oppgavene. Mislykkes ikke i deres viktigste oppgave, nemlig å holde deres annen prøvestand. Vær plikttro, for det vil føre dere til Gud.

Jeg bærer mitt sterke og oppriktige vitnesbyrd for dere om at dette er den eneste måten å oppnå lykke og hjelpe riket til å vokse og blomstre.

Fotoillustrasjon: Craig Dimond