2008
Mormons bok – den store leverandør av Frelserens fred
Januar 2008


Mormons bok – den store leverandør av Frelserens fred

Bilde
Elder Neil L. Andersen

Før gjeninnvielsen av São Paulo Brasil tempel i 2004 var tempeldørene åpne for mange fremstående ledere og representanter for myndighetene, næringslivet og utdannelse. Mens jeg fulgte en høyt respektert valgt leder gjennom templet, la jeg merke til at han var svært oppmerksom og fulgte nøye med. Først da vi kom til et beseglingsrom mot slutten av omvisningen, forsto jeg helt hvorfor.

Med høytidelig stemme sa han: «Herr Andersen, jeg vil gjerne fortelle noe om min familie. Min eldste sønn døde av kreft for fem år siden i en alder av 35. De siste månedene fant han ikke fred. Han var nervøs, forvirret og bekymret for sin familie, sitt liv og hva som ventet ham. En venn av meg som visste om min sønns situasjon og som er medlem av Kirken, ga meg et eksemplar av Mormons bok og foreslo at jeg skulle dele den med min sønn.

Det var et mirakel å se hvilken virkning boken hadde på min sønn. Han slukte den. Han skrev notater og tanker i margen. Hans bekymringer og engstelse forsvant. Ved å lese Mormons bok fant han stor fred. Da han døde, lå boken ved siden av ham. Jeg er så takknemlig for den fred den ga ham.»

Vi lever i den tiden som det for lenge siden ble profetert om og sagt at freden ville bli tatt bort fra jorden: «Og på den dag skal det høres om kriger og rykter om kriger og hele jorden skal være i opprør, og menneskenes hjerter skal svikte dem» (L&p 45:26). Vi taler ikke bare om konflikten nasjoner imellom, men også om tempoet og galskapen i dagens byer, medienes og teknologiens distraksjon, besettelsen av materielle eiendeler, usikkerheten forbundet med økonomisk stabilitet og uroen på grunn av skiftende verdinormer. Vi lengter etter fred.

Frelserens ord er så innbydende: «Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!» (Johannes 14:27).

Ønsker du mer fred for deg selv og din familie? Ville du forandre på noe av det du gjør hvis du kunne få mer av Frelserens fred?

Mormons bok er et oppkomme av fred for den tørste sjel. Den er en stor leverandør av Frelserens fred. Innledningen til Mormons bok forklarer at boken sier oss hva vi må gjøre «for å oppnå fred i dette liv og evig frelse i det neste» (uthevelse tilføyd).

Å telle på hvilke måter Mormons bok bringer sjelen fred, er som å telle sandkorn på en strand. Jeg vil gjerne omtale noen av dem og la dere forlenge listen ut fra deres egen erfaring.

Fred gjennom tro på Jesus Kristus

Fra begynnelse til slutt i Mormons bok «taler vi om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus, … så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder» (2. Nephi 25:26). Over halvdelen av alle versene i Mormons bok henviser til eller omtaler Frelseren1.

Hvert år, ofte ved påske- og juletider, stiller nyhetsmagasiner verden over spørsmålene: Hvem var Jesus Kristus? Levde han? Er skriftene i Bibelen autentiske?2 Likevel vet vi at Bibelen er riktig. Mormon erklærte: «Dette [Mormons bok] er skrevet i den hensikt at dere skal tro den [Bibelen]» (Mormon 7:9).

Da jeg var misjonær i Europa tidlig på 1970-tallet, begynte vi mye av vår undervisning med frafallet, for Kristi guddommelighet var akseptert i vide kretser. Da jeg kom tilbake som misjonspresident 20 år senere, forandret vi det vi la vekt på i undervisningen, for troen på Jesus som Guds Sønn, som ga sitt liv for våre synder og oppsto den tredje dag, var betydelig svekket. Viktigheten av vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus som Guds Sønn vil fortsette å øke, ikke bare i Europa, men også over hele verden.

En av velsignelsene i vår tid og i kommende tider er at vi er i stand til å bringe vårt budskap til så mange som vet lite om Jesus Kristus og hans misjon. Vitnesbyrdet om Kristus fyller Mormons bok, og i sitt kjølvann bringer den fred til alle som aksepterer den.

I kapitlene som går forut for Messias’ komme, lærer vi om hans hensikter, hans løfter og hans helbredende kraft. Vi lærer om profetiene angående hans liv og miraklene i Amerika ved hans fødsel.

Som oppstanden erklærte han: «Se, jeg er Jesus Kristus som profetene vitnet om skulle komme til verden» (3. Nephi 11:10). Vi føler hans kjærlighet til oss: «Jeg har medlidenhet med dere, mitt indre er fylt av barmhjertighet» (3. Nephi 17:7). «Velsignet er dere på grunn av deres tro. Og se, min glede er fullkommen» (3. Nephi 17:20). Vi ser ham i hans herlighet som vår Forløser, kongers Konge.

Fra dette vitnesbyrd i Mormons bok, som bekreftes av Ånden, strømmer en ubeskrivelig åndelig fred, som forsikrer oss om at han virkelig er «oppstandelsen og livet» (Johannes 11:25) og at vår evige fred vil være hos ham.

Freden som følger et vitnesbyrd om gjenopprettelsen

Mormons bok er en fysisk tilkjennegivelse av profeten Joseph Smiths guddommelige misjon. Boken er i våre hender. Vi kan kjenne på den. Vi kan lese den.

Hvordan kan noen tro at Joseph Smith kunne skrive en slik bok? Hans hustru, Emma, skrev: «Joseph … kunne hverken skrive eller diktere et sammenhengende brev med velvalgte ord, og langt mindre diktere en bok som Mormons bok. Og selv om jeg deltok aktivt i det som foregikk, er det forunderlig for meg, ”underlig og forunderlig” – i like stor grad som for alle andre.»3

Ingen forklaring angående Mormons boks opprinnelse, unntatt Joseph Smiths egen beretning (se Joseph Smith – Historie 1:29-60), har vist seg å være troverdig. Hederlige menn bevitnet villig at de holdt platene og at de ble vist dem av en Guds engel – et vitnesbyrd de aldri fornektet. Enda viktigere er det at Mormons bok gir et løfte om at når vi oppriktig ber til Gud med tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten av den for oss ved Den hellige ånds kraft (se Moroni 10:3-5).

Dette vitnesbyrd om Mormons bok bekrefter «at Jesus Kristus er verdens Frelser, at Joseph Smith er hans åpenbarer og profet i disse siste dager, og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Herrens rike som enda en gang er opprettet på jorden for å forberede Messias’ annet komme» (innledningen til Mormons bok).

Jeg har sett Mormons boks kraft til å bringe et vitnesbyrd om gjenopprettelsen til tusenvis over hele verden. Jeg har hørt erfaringene på tallrike språk, sett hengivenheten i forskjellige kulturer og stått i undring over den fred som Mormons bok alltid bringer. Den er i sannhet «et underlig og forunderlig verk» (2. Nephi 25:17).

Første gang jeg så Mormons boks kraft i en konvertitts liv, var mens jeg var misjonær i Frankrike. Min britiske ledsager og jeg brukte mye av vår tid til å banke på dører – med få resultater. En ettermiddag åpnet en fornem, middelaldrende dame døren. Hun hadde liten tid den dagen, men vi ga henne en Mormons bok og avtalte å komme tilbake to dager senere. Da vi kom tilbake til leiligheten hennes og døren gikk opp, fikk jeg en sterk åndelig følelse. Hun ventet ivrig på oss. Hun hadde lest boken og hadde erfart Den hellige ånds mektige følelser. Hun snakket om sin glede og fred. Hun var klar til å følge den vei vi som Herrens tjenere ville be henne slå inn på.

Det var i februar og kaldt. Byen vår hadde ikke noen kirkebygning, så vi installerte en bærbar døpefont i en gammel låve. Dampen fra det varme vannet fylte luften. De ydmyke medlemmene i grenen sto rundt den bærbare fonten da denne søsteren klatret opp trappetrinnene og ned i vannet for å bli døpt som medlem av Kirken.

Den fred som denne gode søsteren ga uttrykk for, var et ekko av de ordene Parley P. Pratt (1807-57) uttalte om sitt første møte med Mormons bok: «Mens jeg leste, var Herrens ånd over meg, og jeg visste og forsto at boken var sann, like klart og tydelig som et menneske forstår og vet at det er til.»4

Med forsikringen ved dette vitnesbyrd kommer vi inn i Kirken og fatter mot ved løftene og ansvaret forbundet med våre pakter. Vårt vitnesbyrd om de mange prinsippene i evangeliet tiltar gjennom vårt liv på jorden, men det er ofte Mormons bok som først gir oss forsikringen og freden forbundet med å vite at evangeliet og prestedømmet er gjengitt. Det er en grunnvoll som vi bygger på.

Freden som Kristi rene lære gir

Da det oppsto uro blant hans folk, bestemte profeten Alma seg for å «prøve Guds ords kraft» som hadde «større innvirkning på folkets sinn enn sverdet eller noe annet som hadde hendt dem» (Alma 31:5).

Når vi mottar Kristi sanne lære med tro, forandrer den vår sjel og bringer oss fred. Herren selv sa at Mormons bok inneholder «fylden av mitt evige evangelium» (L&p 27:5, se også L&p 42:12). Mormons bok forklarer frelsesplanen og «besvarer sjelens store spørsmål».5

Sannhetens leksjoner i Mormons bok blir undervist under vanskelige forhold med krig og undertrykkelse, i profeters taler, i fedres samtaler med sine sønner og med Frelserens egne ord. Det er et sentralt emne: «Gud selv skal komme ned blant menneskenes barn og skal forløse sitt folk» (Mosiah 15:1). Det er noen som søker: «Og jeg vil fortelle dere om den kamp jeg hadde for Guds åsyn» (Enos 1:2). Det er en konstant anmodning om å omvende seg fra synd og komme opp på et høyere nivå: «Og det skjedde at i tre dager og tre netter befant jeg meg i den bitreste smerte og sjelekval, og ikke før jeg ropte ut til Herren, Jesus Kristus, og ba om barmhjertighet, fikk jeg forlatelse for mine synder. Men se, jeg ropte til ham, og jeg fant fred for min sjel» (Alma 38:8, uthevelse tilføyd). Og vi finner Frelserens trøstende og fredfylte ord: «Vil dere ikke nå vende tilbake til meg … så jeg kan helbrede dere? Hvis dere vil komme til meg, skal dere få evig liv. Se, min barmhjertighets arm er utrakt mot dere, og hver den som vil komme, ham vil jeg ta imot» (3. Nephi 9:13-14).

Mormons bok formidler rolig sine historier og vitnesbyrd til oss. Når vi grunner på dem og ber angående dem, åpenbarer Herren stille for oss at vi trenger å omvende oss og forandre oss. Når vi inngår pakter med Herren og foretar forandringer i vårt liv, føler vi kraften i hans forsoning og fred og ro. Etter hvert som vår åndelige reise går videre, føler vi oss styrket ved hans nåde når vi møter livets vanskeligheter og skuffelser. En apostel har sagt: «Når vi ønsker å tale til Gud, ber vi. Og når vi ønsker at han skal tale til oss, gransker vi Skriftene.»6

Dette er freden som Kristi sanne lære gir, og som finnes i Mormons bok.

Vår families fred

I livets uro, travelhet og usikkerhet lengter vår familie etter fred. Vi trenger at vårt hjem er et tilfluktssted, et sted der ro og sannhet finnes.

President Gordon B. Hinckley har gitt oss et vakkert løfte hvis vi leser Mormons bok: «Uten å nøle lover jeg dere at … en større grad av Herrens ånd vil få innpass i deres liv og i deres hjem, og også en fornyet beslutning om å vandre i lydighet til hans bud og et sterkere vitnesbyrd om at Guds Sønn virkelig lever.»7 Dette er ganske visst løfter om en stor fred som vi trenger i våre familier.

Mormons bok er en bemerkelsesverdig åndelig historie. Profeters ord ble overlevert gjennom århundrene fra far til sønn, beskyttet og bevart gjennom vanskeligheter og kriger, bragt sammen og sammenfattet, og så lagt bort i århundrer for til slutt å komme frem i denne evangelieutdeling i tidenes fylde. Er det til å undres over at Herrens ånd, som overgår alle språk og kulturer, finnes i så rikelig grad i denne hellige boken?

Løftet om trøst og fred finnes i hvert kapittel og vers i Mormons bok. Vi trenger bare ta for oss denne boken i ydmykhet og med tro, så vil Frelserens fred gjennomsyre vår søken.

Noter

  1. Se Ezra Taft Benson: «Kom til Kristus», Lys over Norge, jan. 1988, 77.

  2. Se for eksempel Laurie Goodstein: «Crypt Held Bodies of Jesus and Family, Film Says», New York Times, 27. febr. 2007, del A, s. 10. Jay Tolson: «The Gospel Truth», U.S. News & World Report, 18. des. 2006, 70-79.

  3. «Last Testimony of Sister Emma», Saints’ Herald, 1. okt. 1879, 290; rettskrivning standardisert. Se også Russell M. Nelson: «A Treasured Testament», Ensign, juli 1993, 62-63.

  4. Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr. (1938), 37.

  5. Ezra Taft Benson: «Mormons bok skal oversvømme hele jorden», Lys over Norge, jan. 1989, 4.

  6. Robert D. Hales: «Hellig skrift – Guds kraft til vår frelse» Liahona, nov. 2006, 27.

  7. «Et levende og sant vitnesbyrd», Liahona, aug. 2005, 6.