2008
Profeten Joseph Smith, en uvanlig lærer
Januar 2008


Profeten Joseph Smith, en uvanlig lærer

Mens president John Taylor (1808-87) kom seg etter fire skuddsår han hadde fått i Carthage fengsel, og uten tvil var full av undring over sin kjære profet som hadde lidd martyrdøden, skrev han følgende inspirerende ord: «Joseph Smith, Herrens profet og seer, har gjort mer, bortsett fra Jesus selv, for menneskenes frelse i denne verden enn noe annet menneske som noensinne har levet i den» (L&p 135:3).

President Gordon B. Hinckley bar nylig dette vitnesbyrdet: «Historien om Josephs liv er historien om et mirakel. Han ble født i fattigdom. I oppveksten hadde han motgang. Han ble drevet fra sted til sted, ble utsatt for falske anklager og urettmessig fengslet. Han ble myrdet da han var 38 år gammel. Likevel greide han i det korte tidsrom av 20 år før sin død å utføre mer enn noen annen har utført i et helt liv.»1

Noe av alt det Joseph Smith utrettet, var å legge grunnlaget for vår doktrinære forståelse i de siste dager. «Denne generasjon,» sa Herren til profeten Joseph, «skal få mitt ord gjennom deg» (L&p 5:10).

Joseph hadde ikke mye formell utdannelse, men Pottemakermesteren formet ham til en profet med visdom og intelligens og til en uvanlig lærer med inspirert innsikt. Mange av hans læresetninger er nå utgitt i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith. Denne svært spesielle nye boken gir medlemmer over hele verden en enestående mulighet til å lære om gjenopprettelsens profet og hans læresetninger.

Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith

Joseph Smith holdt mange hundre inspirerende taler mens han var Kirkens profet og president. Dessverre ble bare omkring 50 nedskrevet. I flere år har mange personer, både profesjonelle og frivillige, flittig søkt i historiske opptegnelser for å samle og gjennomgå uttalelsene som har blitt tillagt profeten. Hans læresetninger ble omhyggelig studert, autentifisert og samlet. Samlingen ble så godkjent av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum.

Hver uttalelse i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith ble grundig gjennomgått for å sikre nøyaktighet. En omfattende og detaljert innsats ble gjort for å undersøke originalkilder. Dette var nødvendig fordi måten taler ble nedskrevet på da profeten levde, var svært annerledes enn talene til de senere Kirkens presidenter har blitt nedskrevet på. Det forklares i den nye boken: «Stenografi var … ikke vanlig på Joseph Smiths tid. Derfor ble talene hans nedtegnet unøyaktig med alminnelig håndskrift, vanligvis av skrivere, Kirkens ledere eller andre medlemmer av Kirken. Nesten alle Joseph Smiths taler var improviserte, uten forberedte tekster, så notatene som ble gjort av hans tilhørere, er de eneste opptegnelsene av disse talene.»2

Denne nye boken inneholder inspirerende uttalelser av Joseph Smith om mer enn 125 evangeliske emner. Emneregisteret vil hjelpe oss å finne profetens uttalelser om disse emnene lettere. Notene på slutten av hvert kapittel gir detaljert informasjon om kildene til profetens uttalelser. Dessuten finnes det forklaringer om kildene i et tillegg, som legger spesielt stor vekt på History of the Church, hovedkilden til profetens læresetninger.

Boken vil være teksten for studiet i evangeliet i Det melkisedekske prestedømmes quorumer og i Hjelpeforeningen de neste to årene på annen og tredje søndag i hver måned. Som leder for undervisningsavdelingen håper jeg at den vil bli en favorittkilde for enkeltpersoner og familier. Alle Kirkens medlemmer som er 18 år og eldre, vil få et eksemplar. Den inngår blant de andre bøkene i serien Læresetninger fra Kirkens presidenter, og blir en sentral del av en boksamling for personlig studium av evangeliet og for familiens studium.

Boken har samme utseende og format som de andre bøkene i serien Læresetninger fra Kirkens presidenter. I likhet med de andre i serien inneholder den en innledning som gir nyttige forslag til å lære og til å undervise, et historisk sammendrag, en beretning om profetens liv og virke, og, på slutten av hvert kapittel, forslag til studium og undervisning. Disse elementene kan forbedre vår evne til å lære og til å undervise om Joseph Smith og hans profetiske uttalelser.

Elever og lærere vil også ha nytte av bildene og innledningen i hvert kapittel. Det er over 140 fotografier, malerier og illustrasjoner – innbefattet noe som aldri har blitt utgitt tidligere. De nye bildene skildrer slike inspirerende øyeblikk som da profetens far ble døpt (kapittel 7); Elijah som viser seg i Kirtland tempel (kapittel 26); profeten som stifter fred blant hissige militsmedlemmer med sin tiltalende personlighet (kapittel 29); det følelsesladede øyeblikk i fengslet i Richmond, Missouri, da Joseph, som var bundet med lenker sammen med noen av sine trofaste brødre, reiste seg opp og refset de vulgære vaktene (kapittel 30); og den mirakuløse helbredelsen av Elijah Fordham i Commerce, Illinois (kapittel 33). Vi kan bli beriket og vårt vitnesbyrd styrket når vi tar oss tid til å overveie hendelsene som er skildret i disse bildene.

Innledningen i hvert kapittel, med tittelen «Fra Joseph Smiths liv», gir innblikk i profetens liv og de viktigste hendelsene i gjenopprettelsen. Vi leser om hans rolle som ektemann og far, hans forhold til venner og hans sammenstøt med fiender. Vi vil lese om hans suksess som leder og hans sorg på grunn av forfølgelse. Vår hengivenhet for og verdsettelse av ham vil øke når vi leser om og overveier hans personlige erfaringer. Vår kunnskap og vårt vitnesbyrd om Joseph Smith, gjenopprettelsens profet, vil bli styrket. La oss betrakte noen få av de inspirerte læresetningene denne nye boken inneholder.

Det første syn

Det første kapitlet i denne spesielle nye boken starter med Det første syn, slik gjenopprettelsen også gjorde. Den ydmyke bønnen til Joseph Smith, en 14 år gammel gutt i 1820, trakk til side taushetens slør som hadde dekket jorden i århundrer. Dette var en så betydningsfull hendelse at vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus, viste seg for den unge Joseph. Han ble et personlig vitne til at Gud og hans Sønn virkelig var til. Mot slutten av sitt liv forklarte profeten: «Jeg skal søke etter Gud, for jeg vil at dere alle skal kjenne ham og bli fortrolige med ham… Da vil dere vite at jeg er hans tjener.»3 Innholdet i kapittel 1 lar oss studere og overveie profetens egen beretning om det mirakuløse synet.

Mormons bok

I deler av seks kapitler fremhever denne nye boken også betydningen av Mormons bok ved å gjenfortelle hendelsene i forbindelse med dens fremkomst og oversettingen og trykkingen av den. Profeten sa senere om sin erfaring under oversettingen av de profetiske skriftene: «Ved Guds kraft oversatte jeg Mormons bok fra hieroglyfer, kunnskapen om disse var tapt for verden, og i denne fantastiske begivenheten sto jeg alene med en ny åpenbaring, en ulærd ungdom som måtte kjempe mot verdens visdom og en samlet uvitenhet gjennom 1800 år.»4 De historiske beretningene om fremkomsten av Mormons bok som finnes i denne nye boken, følges av profetens læresetninger om emner som Skriftene, omvendelse, bønn, personlig åpenbaring og Kirkens organisering.

Denne nye boken inneholder profetens ofte siterte løfte: «Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.»5 Av erfaring vet vi at de som leser Mormons bok ofte og anvender dens læresetninger, vil nyte godt av himmelens inspirasjon gjennom livets prøvelser.

Ved å overveie og be når vi leser Mormons bok og det Joseph Smith lærte oss om den, kan vi få vite at Mormons bok ikke var et produkt av en bondegutt i det nittende århundre – eller noen annen person på den tiden. Hver gang vi leser den, vil vi forstå at den var en gave fra Gud, skrevet og samlet av tidligere disipler, bevart gjennom århundrer og oversatt ved den mektige seer Joseph Smith. Den er et konkret bevis på Joseph Smiths kall som gjenopprettelsens profet.

Gjengivelsen av Det aronske og Det melkisedekske prestedømme

Den nye boken forteller kort om gjengivelsen av Det aronske og Det melkisedekske prestedømme og deres nøkler. Profeten vitnet om at han mottok Det aronske prestedømmes myndighet og nøkler fra døperen Johannes. «La meg innledningsvis få nevne,» sa han, «at jeg gikk inn i skogen for å adspørre Herren gjennom bønn om hans vilje angående meg. Jeg så en engel [døperen Johannes], og han la sine hender på mitt hode og ordinerte meg til en prest etter Arons orden så jeg kunne ha nøklene til dette prestedømme.»6 Noen uker senere kom apostlene Peter, Jakob og Johannes og overdro til Joseph Smith og Oliver Cowdery Det melkisedekske prestedømme og dets nøkler. Ti år etter disse mirakuløse tilkjennegivelsene vitnet profeten: «Vi tror at intet menneske kan forrette frelse til menneskenes sjeler gjennom evangeliet, i Jesu Kristi navn, uten at han er bemyndiget av Gud, ved åpenbaring eller ved å bli ordinert av en som Gud har sendt ved åpenbaring.»7

I dag erklærer vi ydmykt at Gud bemyndiget Joseph Smith gjennom guddommelig utpekte tjenere, og at profeten ga denne myndigheten til andre ved å overdra prestedømmet og dets nøkler til dem. I takknemlighet erklærer vi at det har vært en ubrutt kjede av overdragelser og ordinasjoner siden den gang til i dag.

Tempelordinanser

«Våren 1836, etter tre år med arbeid og offer,» leser vi i kapittel 26, «kunne de hellige i Kirtland endelig se sitt vakre tempel ferdig, det første templet i denne evangelieutdelingen.»8 Mange hundre personer samlet seg til innvielsen. Vi kan lese om de strålende tilkjennegivelsene som fant sted ved innvielsen, så vel som hva Joseph Smith forklarte om kraften til å besegle familier for evig. Profeten gjentok hvor viktige templer er da han sa følgende i juni 1843: «Det er visse ordinanser og prinsipper som når de blir undervist og praktisert, må utføres på et sted eller i et hus som er bygget for dette formål.»9

Siden 1836 er over 120 templer blitt oppført og innviet til Herren. Gjennom tempelordinanser har personer blitt begavet, familier beseglet, frelsende ordinanser for avdøde forfedre er blitt utført, pakter er inngått og liv blitt velsignet. Alt dette ble mulig på grunn av Herrens verk gjennom profeten Joseph Smith.

Fortsatt åpenbaring

Noen av Joseph Smiths dypeste læresetninger om åpenbaring, levende profeter og konsekvensene av å forkaste levende profeter finner vi i kapittel 16. Profeten sa en gang: «Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige ble grunnlagt på direkte åpenbaring, slik Guds sanne kirke alltid har blitt ifølge Skriftene.»10

Siden Joseph Smiths tid har åpenbaring kommet gjennom menn som er kalt til profeter for å lede Herrens kirke. Herren har ikke sviktet sine tjenere, sin kirke eller sitt folk. Vi bekrefter at han gir guddommelig veiledning til dem han kaller til å lede sitt rike.

Familien

Profetens veiledning og visdom angående familiens betydning og evige natur blir belyst i kapittel 42. Parley P. Pratt bemerket en gang: «Det var Joseph Smith som lærte meg å verdsette de ømme forhold mellom far og mor, ektemann og hustru, bror og søster, sønn og datter.»11 Profetens egen dagbok har en gripende innføring om hans alvorlig syke far: «Pleiet igjen min far, som var meget syk. I min bønn i enerom i morges sa Herren: ”Min tjener, din far skal leve.” Jeg pleiet ham hele denne dagen med mitt hjerte oppløftet til Gud i Jesu Kristi navn i bønn om at han ville gi ham helsen tilbake, at jeg måtte bli velsignet med hans selskap og råd, ettersom jeg så på det som en av de største jordiske velsignelser å kunne omgås med mine foreldre, hvis modenhet i år og erfaring gjør dem i stand til å gi de beste råd.»12

En tilgjengelig kilde

Denne nye boken som Kirken utgir, inneholder profetens inspirerte evangeliske læresetninger om misjonærarbeid, lydighet, død, motgang, enhet, lederskap, frafall, tilgivelse, venner og mange andre emner innen evangeliet. På en hittil ukjent måte er Joseph Smiths læresetninger nå tilgjengelige for Kirkens medlemmer over hele verden gjennom denne boken. Aldri før har så mange av Guds barn hatt en slik tilgang til hans profetiske uttalelser.

Det som begynte med en enslig sjel på et tilbaketrukket sted våren 1820, har blitt en familie på millioner som streber etter å følge Jesus Kristus. For ethvert medlems hjerte og sjel bærer Den hellige ånd vitnesbyrd om en ydmyk og tilsynelatende vanlig gutt som Herren formet til en usedvanlig profet og lærer. Vi kan holde dette vitnesbyrdet glødende ved å lære og etterleve profeten Joseph Smiths læresetninger slik de nå er utgitt i denne usedvanlige nye boken.

Noter

  1. «Joseph Smith jr. – Guds profet, en kraftfull tjener», des. 2005, 4.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 551.

  3. Læresetninger – Joseph Smith, 39.

  4. Læresetninger – Joseph Smith, 61.

  5. Læresetninger – Joseph Smith, 64.

  6. Læresetninger – Joseph Smith, 85-86.

  7. Læresetninger – Joseph Smith, 110.

  8. Læresetninger – Joseph Smith, 301.

  9. Læresetninger – Joseph Smith, 410.

  10. Læresetninger – Joseph Smith, 192.

  11. Læresetninger – Joseph Smith, 475.

  12. Læresetninger – Joseph Smith, 477.