2005
Sann lykke – en bevisst avgjørelse
November 2005


Sann lykke – en bevisst avgjørelse

Lykke er en sjelens tilstand. Denne gledens tilstand er et resultat av rettferdig livsførsel.

Livet er godt hvis vi lever slik at vi gjør det godt.» Dette ble sagt i et inspirerende budskap jeg leste for mange år siden. Det budskapet kaller «et godt liv», er et resultat av måten vi gjør ting på, av ordene vi velger å si og endog av hva slags tanker vi velger å tenke.

Ingen trenger å føle seg alene på livets vei, for vi innbys alle til å komme til Kristus og bli fullkommengjort i ham. Lykke er evangeliets hensikt og hensikten med forsoningen som forløser alle mennesker.

Beretningen i Helamans bok uttrykte det så presist: «Således ser vi at Herren er barmhjertig mot alle som i hjertets oppriktighet vil påkalle hans hellige navn.

Ja, således ser vi at himmelens port er åpen for alle, ja, for alle som vil tro på Jesu Kristi navn, han som er Guds Sønn.

Ja, vi ser at alle som vil, kan gripe Guds ord, som er levende og kraftig og skal … lede det menneske som følger Kristus, inn på en snever og smal vei …

og bringe deres sjeler, ja, deres udødelige sjeler, til Guds høyre hånd i himmelens rike.»1

Mine kjære brødre og søstre, vi må innse at «å ønske» er den bestemmende faktor som fører til at vi griper Guds ord og blir lykkelige. Utholdenhet når det gjelder å ta riktige avgjørelser, leder oss til lykke.

Lykke er et resultat av vår lydighet og vårt mot til alltid å gjøre Guds vilje, selv i de vanskeligste situasjoner. Da profeten Lehi advarte Jerusalems innbyggere, gjorde de narr av ham, og, som med andre profeter i oldtiden, søkte de å ta hans liv. Jeg siterer profeten Nephi: «Jeg, Nephi, vil vise dere at Herrens milde barmhjertighet er over alle dem som han har utvalgt på grunn av deres tro, for å gjøre dem så mektige at de har makt til befrielse.»2

Da jeg var på misjon i det nordlige Mexico, ble vi noen dager etter at familien Valdez var blitt døpt, oppringt av bror Valdez, som ba oss komme hjem til ham. Han hadde et viktig spørsmål å stille oss. Nå som han kjente Herrens vilje angående Visdomsordet, og selv om det ville bli vanskelig å finne nytt arbeid, lurte han på om han skulle fortsette å arbeide for tobakksfirmaet der han hadde arbeidet i mange år. Bare noen få dager senere ba bror Valdez oss igjen besøke ham. Han hadde bestemt seg for å slutte i jobben, for han ville ikke gå imot sin overbevisning. Så fortalte han oss med et smil og med beveget røst at samme dag som han hadde sluttet i det gamle arbeidet sitt, hadde et annet firma ringt og tilbudt ham en langt bedre stilling.

Ja, vi finner lykke når vår tro blir satt på prøve. Herren tilkjennegir seg for oss ved sin milde barmhjertighet, som vi finner på veien til lykke. Vi ser med større klarhet hans hånd i vårt liv.

Lykke er en sjelens tilstand. Denne gledens tilstand er et resultat av rettferdig livsførsel.3

For noen år siden da jeg var misjonspresident, var min hustru, Evelia, vitne til en gripende og lykkelig scene da hun så en trofast familie komme inn i møtesalen. Denne moren og hennes to små barn hadde spasert fra sitt beskjedne hjem til kirken i trykkende hete den dagen. De hadde aldri tenkt seg at de ville finne eldste Cruz der, den hengivne misjonæren som året før hadde delt det gjengitte evangeliums budskap med dem. Denne herlige overraskelsen fikk dem virkelig til å innse hvilken stor lykke evangeliet hadde bragt dem. Barna løp for å omfavne ham, og mens gledestårer rant nedover eldste Cruz’ kinn, tok moren hendene hans i sine og takket ham oppriktig for alt han hadde gjort for å velsigne hennes familie. De fant i sannhet den lykke som er beredt for og forbeholdt de hellige.4

Profeten Joseph sa: «Lykke er hensikten og formålet med vår eksistens; og lykkelige vil vi også til slutt bli hvis vi følger den vei som fører til lykke, og er dydige, rettskafne, trofaste og hellige og holder alle Guds bud.»5

Etter slitet forbundet med den lange reisen til det lovede land og etter at de i 30 år trofast hadde anstrengt seg for å holde Guds bud,6 oppsummerte den utrettelige profeten Nephi i Mormons bok sitt folks historie ved å si: «Og det skjedde at vi levde på en måte som bragte lykke.»7

Lykke omtales i Mormons bok av profet-kongen Benjamin slik: «Hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig».8

Ja, mine kjære brødre og søstre, livet er godt hvis vi lever slik at vi gjør det godt. Å tro, ønske, bestemme og velge riktig er de enkle handlinger som skaper større lykke og større indre ro som overgår dette livet.

La oss huske at Herren selv fremdeles kaller på oss og sier: «Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!»9 Jeg vet at han lever og at han stadig står ved vår dør og banker. Han har gjenopprettet sin kirke og gjengitt evangeliets fylde gjennom profeten Joseph Smith og fremkomsten av Mormons bok. Også i dag leder han sin kirke og sitt rike gjennom vår kjære profet, president Gordon B. Hinckley.

Jeg uttrykker min kjærlighet til dere og mitt ydmyke vitnesbyrd i vår Herre Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Helaman 3:27-30, uthevelse tilføyd.

  2. 1. Nephi 1:20, uthevelse tilføyd.

  3. Se Veiledning til Skriftene, «Glede», 65.

  4. Se 2. Nephi 9:43.

  5. Profeten Joseph Smiths læresetninger, 193.

  6. Se 2. Nephi 5:10.

  7. 2. Nephi 5:27.

  8. Mosiah 2:41.

  9. Matteus 11:28.

Skriv ut