2005
Velsignelser ved å lese Mormons bok
November 2005


Velsignelser ved å lese Mormons bok

Nå er det opp til oss å studere Mormons bok, lære av dens prinsipper og anvende dem i vårt liv.

Jeg gleder meg hver måned til et nytt nummer av dette flotte tidsskriftet, Liahona. Det styrker meg med budskap fra Det første presidentskap, som finnes i hvert nummer. August-nummeret av Ensign og Liahona inneholdt en utfordring fra president Hinckley om å lese Mormons bok, enten for første gang eller på nytt, før årets slutt.

Hvorfor mener president Hinckley at det å lese Mormons bok vil ha så stor verdi for oss? Han sier:

«Dens appell er like tidløs som sannheten, like universell som menneskeheten. Det er den eneste bok som mellom sine permer inneholder et løfte om at leseren ved guddommelig kraft kan få vite med sikkerhet at den er sann.

Dens opprinnelse er mirakuløs. Når historien om denne opprinnelse først fortelles til en som ikke er kjent med den, er den nesten utrolig. Men boken er her og kan føles, håndteres og leses. Ingen kan bestride dens eksistens…

Ikke noe annet skriftlig testamente illustrerer så tydelig det faktum at når mennesker og nasjoner vandrer i frykt for Gud og i lydighet mot hans bud, har de fremgang og vokser, men når de ikke gir akt på ham og hans ord, inntreffer det et forfall som, med mindre det blir stanset av rettferdighet, fører til avmakt og død.» («Et levende og sant vitnesbyrd», Liahona, aug. 2005, s. 4-5.)

Hvorfor er det å lese Mormons bok så viktig for oss i dag? Det er fordi de viktigste forfatterne i Mormons bok fullt ut forsto at deres skrifter hovedsakelig var rettet mot fremtidige generasjoner, ikke deres egen generasjon. Moroni skrev til vår generasjon: «Jeg taler til dere som om dere var tilstede» (Mormon 8: 35). Profeten Nephi sa:

«Av denne grunn har Gud Herren lovet meg at dette som jeg skriver, skal oppbevares og bevares og overleveres til min ætt fra generasjon til generasjon, slik at det løfte som ble gitt Josef om at hans ætt aldri skulle forgå så lenge jorden består, kan bli oppfylt» (2. Nephi 25:21).

Mormons bok er en advarselsrøst til denne generasjonen. Se hvor levende den beskriver forholdene på jorden i dag.

«Og ingen må si at [disse opptegnelsene] ikke skal komme frem, for det skal de visselig, for Herren har talt det, for ut av jorden skal de komme ved Herrens hånd, og ingen kan hindre det, og de skal komme i en tid da det skal bli sagt at mirakler er avskaffet, og de skal komme som om en taler fra de døde.

Og de skal komme frem i en tid da de helliges blod skal rope til Herren på grunn av hemmelige forbund og mørkets gjerninger.

Ja, de skal komme frem i en tid da Guds kraft skal bli fornektet og kirker bli fordervet og bli oppblåste i sine hjerters stolthet, ja, i en tid da kirkeledere og lærere skal stå frem i hjertets stolthet og til og med misunne dem som tilhører deres egne kirker.

Ja, de skal komme frem i en tid da det skal høres om ild og uvær og røkskyer i fremmede land.

Og det skal også høres om kriger, rykter om kriger og jordskjelv på forskjellige steder.

Ja, de skal komme frem i en tid da det skal være stor forurensning og urenhet på jordens overflate. Det skal være mord og røveri og løgn og bedrag og hor og alle slags avskyeligheter, og mange skal si: Gjør dette eller gjør hint, og det er uten betydning, for Herren vil anerkjenne slike på den siste dag. Men ve slike, for de er i bitterhets galle og syndens lenker» (Mormon 8:26-31).

President Ezra Taft Benson bekreftet det faktum at Mormons bok er av spesiell verdi for vår tid da han sa:

«Mormons bok ble skrevet for oss i dag. Gud er bokens opphavsmann. Den er en opptegnelse om et fallent folk, samlet av inspirerte menn til velsignelse for oss i dag. Det folket hadde aldri boken – den var ment for oss. Mormon, den fordums profet som boken er oppkalt etter, forkortet århundrers opptegnelser. Gud, som kjenner enden fra begynnelsen av, fortalte ham hva han skulle ta med i sin forkortelse og som vi ville trenge i vår tid.» («Mormons bok er Guds ord», Lys over Norge, aug. 1975, s. 42.)

Ofte leser vi boken først og fremst som en historie om et fallent folk, og glemmer at den ble samlet av inspirerte profeter i den hensikt å hjelpe oss å komme til Kristus. De viktigste forfatterne i Mormons bok mente slett ikke at den skulle være en historiebok. Jakob sa faktisk at hans bror Nephi befalte ham at han «bare overfladisk skulle nevne historien om dette folk» (Jakob 1:2).

Hver gang vi leser boken, skulle vi spørre oss selv: «Hvorfor valgte forfatterne å ta med akkurat disse historiene eller begivenhetene i opptegnelsen? Hvilken verdi har de for oss i dag?»

Blant det vi lærer av Mormons bok er krigers årsak og virkning og under hvilke forutsetninger krig kan rettferdiggjøres. Den forteller om onder og farer med hemmelige forbund, som dannes for å oppnå makt og vinning over folket. Den forteller at Satan virkelig finnes og gir oss et innblikk i noen av metodene han bruker. Den gir råd om klok og riktig bruk av rikdom. Den forteller om evangeliets klare og meget verdifulle sannheter og Jesu Kristi guddommelighet og hans sonoffer for alle mennesker. Den informerer oss om innsamlingen av Israels hus i de siste dager. Den gir oss formålet med og prinsipper for misjonærarbeid. Den advarer oss mot stolthet, likegyldighet, utsettelse, farene ved falske tradisjoner, hykleri og ukyskhet.

Det er opp til oss å studere Mormons bok, lære dens prinsipper og anvende dem i våre liv.

Mormons bok begynner med en flott historie om viktigheten av at en familie har og bruker Skriftene. Lehi, en profet-far, ble advart om at det fantes personer som søkte å ta hans liv på grunn av hans uttalelser om deres ugudelighet. Han ble befalt å ta med seg familien og flykte.

«Og det skjedde at han dro ut i villmarken, og han forlot sitt hus og sitt arveland, sitt gull og sølv og sine kostelige ting, og han tok ikke noe med seg, unntatt sin familie, proviant og telt, og dro ut i villmarken» (1. Nephi 2:4).

Etter å ha reist et stykke, fikk Lehi en drøm hvor Herren sa at de ikke skulle reise lenger før de hadde vendt tilbake til Jerusalem og hentet sine fedres opptegnelse som var gravert på messingplater. Disse platene inneholdt også profetenes ord og Herrens bud. Lehis fire sønner fikk oppdraget å reise tilbake for å hente opptegnelsen.

Da de kom til Jerusalem, kastet de lodd for å avgjøre hvem som skulle gå til Labans hus og be om å få messingplatene. Loddet falt på Laman. Han gikk til Laban, «og det skjedde at Laban ble sint, kastet ham ut og ville ikke la ham få opptegnelsene. Derfor sa han til ham: Se, du er en røver, og jeg vil slå deg i hjel» (1. Nephi 3:13). Laman unnslapp med livet i behold, men uten messingplatene.

Noe som slår meg med dette første forsøket var at brødrene ikke lot til å ha noen god plan. Dette lærer oss noe viktig som vi kan anvende på vårt studium av Skriftene. La oss vise vår iver etter å lese Mormons bok ved å studere med en målrettet plan.

I sin artikkel i Ensign og Liahona ga president Hinckley en utfordring til «Kirkens medlemmer og våre venner overalt [om] å lese eller lese om igjen Mormons bok». Han ga oss så en plan for å kunne klare denne utfordringen: «Hvis dere vil lese litt mer enn et og et halvt kapittel hver dag, vil dere klare å lese hele boken innen årets utgang» (Liahona, aug. 2005, s. 6). August og september er nå forbi. Ifølge president Hinckleys plan skulle vi lese i Almas bok nå – et sted mellom kapittel 4 og 12. Ligger dere foran skjemaet eller på etterskudd?

Da det første forsøket på å få tak i messingplatene mislyktes, ville Nephis brødre gi opp og vende tilbake til sin familie i villmarken. Men Nephi oppfordret dem til å fortsette å prøve og foreslo en annen fremgangsmåte for å få tak i opptegnelsen: «La oss derfor være trofaste i å holde Herrens befalinger, og la oss dra ned til vår fars arveland, for se, han etterlot seg gull og sølv og alle slags rikdommer, og alt dette har han gjort på grunn av Herrens befalinger…

Og det skjedde at vi gikk inn til Laban og ba ham gi oss de opptegnelsene som var gravert på messingplatene, så skulle han få vårt gull og sølv og alle våre kostelige ting» (1. Nephi 3:16, 24).

Nephis eksempel lærer oss at Skriftenes velsignelser er langt mer verdifulle enn eiendom og andre verdslige ting. Det å trakte etter det som hører verden til kan noen ganger gi et øyeblikks nytelse, men ikke varig glede og lykke. Når vi søker det som hører Ånden til, får vi evig belønning og den tilfredsstillelsen vi søker gjennom dette jordelivet.

President Hinckley oppfordrer oss til å lese Mormons bok for å løfte oss over det som hører verden til, så vi kan nyte det som hører Herren til. Han sa: «Uten å nøle lover jeg dere at dersom hver enkelt vil følge dette enkle programmet, uansett hvor mange ganger dere tidligere kan ha lest Mormons bok, vil en større grad av Herrens ånd få innpass i deres liv og i deres hjem, og også en fornyet beslutning om å vandre i lydighet til hans bud og et sterkere vitnesbyrd om at Guds Sønn virkelig lever» (Liahona, aug. 2005, s. 6). Disse velsignelsene er langt mer verdifulle enn materielle eiendeler.

Da Nephi og hans brødre tilbød seg å bytte sin rikdom i messingplatene, stjal Laban deres eiendeler og prøvde å ta deres liv. Alvorlig nedslått etter enda et mislykket forsøk, ønsket Laman og Lemuel igjen å gi opp det de følte var en umulig oppgave. Nephi var imidlertid urokkelig i sin beslutning om å adlyde Herrens befaling. Han resonnerte med sine brødre på denne måten: «La oss dra opp til Jerusalem igjen, og la oss være trofaste i å holde Herrens bud, for se, han er mektigere enn hele verden, så hvorfor ikke mektigere enn Laban og hans femti, ja, også hans titusener?» (1. Nephi 4:1).

Da han tok fatt på oppgaven med tro på Herren, fikk han det ønskede resultatet. Da Nephi gikk for å få tak i opptegnelsene, ledet av Ånden, ble Laban overlatt i hans hender. Ved tro og lydighet sikret Nephi seg selv og sin familie Skriftenes velsignelser. Med messingplatene i sin besittelse kunne Nephi og hans brødre vende tilbake til sin far i villmarken.

Hvis vi tar fatt på president Hinckleys utfordring med tro, har vi vår profets sikre løfte om de velsignelsene vi vil få som følge av vårt studium av Mormons bok. Vi vil finne, slik Nephi og hans familie gjorde, at Skriftene er «verdifulle, ja, de var av stor verdi for oss» (1. Nephi 5:21). Vi kan også motta den velsignelsen Moroni lovet oss idet han avsluttet sine nedtegnelser i Mormons bok:

«Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham, og nekt dere all ugudelighet. Og hvis dere nekter dere all ugudelighet og elsker Gud av hele deres makt, sinn og styrke, da er hans nåde tilstrekkelig for dere, så dere ved hans nåde kan bli fullkomne i Kristus. Og hvis dere ved Guds nåde er fullkomne i Kristus, kan dere på ingen måte fornekte Guds kraft» (Moroni 10:32).

I år feirer vi 200-årsjubileet for profeten Joseph Smiths fødsel. Mormons bok gir oss klart bevis på profeten Josephs tjenestegjerning og gjenopprettelsen av Jesu Kristi kirke. President Hinckley sa på vår forrige generalkonferanse i april følgende om Mormons bok: «Den er noe håndgripelig som kan håndteres, som kan leses, som kan settes på prøve … Jeg ville tro at hele den kristne verden ville ta imot den og ønske den velkommen og omfavne den som et levende vitnesbyrd. Den representerer et annet stort og grunnleggende bidrag som kom som en åpenbaring til profeten [Joseph].» («Det fantastiske som Gud har åpenbart», Liahona, mai 2005, 80.)

Jeg ber om at vi alle må lese Mormons bok innen årets slutt som svar på en utfordring fra vår profet i dag, Gordon B. Hinckley, for å hedre gjenopprettelsens profet, Joseph Smith. Måtte vi ha en plan som vi følger i tro for å smake og bli mettet av det som er av uendelig og evig verdi, ja Guds ord som finnes i Mormons bok. Det er min ydmyke bønn i Jesu Kristi navn, amen.