2005
Sannheten gjengitt
November 2005


Sannheten gjengitt

Faderens plan for frelse og lykke … vil hjelpe dere å overvinne enhver utfordring i livet.

Overalt rundt oss opplever vi et tiltagende ønske om åndelig veiledning over hele verden som følge av stadig flere natur- og menneskeskapte katastrofer. Denne lengselen etter åndelig veiledning er en konsekvens av at vi er barn av en guddommelig himmelsk Fader. Det er forståelig at vi i møte med vanskeligheter vender oss til vår Skaper for å få hjelp. Vår kjærlige himmelske Fader visste at stadig verre tilstander i verden, alvorlige personlige utfordringer og katastrofer ville få hans barn til å søke hans åndelige næring. Utfordringen er å finne den riktige.

Vi levde sammen med Gud, vår hellige Fader, og hans elskede Sønn, Jesus Kristus, i en førjordisk tilværelse. Der fikk vi en forståelse av Faderens frelsesplan og løftet om hjelp når vi skulle fødes som dødelige på jorden. Hovedhensikten med livet ble forklart. Vi ble fortalt:

«Vi vil skape en jord hvorpå disse kan bo, og vi vil prøve dem ved dette, for å se om de vil gjøre alt hva Herren, deres Gud, befaler dem,

og de som holder sin første prøvestand [de som er lydige i foruttilværelsen] skal forøkes … og de som holder sin annen prøvestand [de som er lydige i jordelivet], skal forøkes i herlighet evindelig og alltid.»1

Disse ordene gir uttrykk for den viktigste hensikten med at dere er på jorden. Denne hensikten er å vise at dere er lydige mot Herrens befalinger, og derved vokse i forståelse, evner og ethvert verdig karaktertrekk. Det er å motta enhver nødvendig ordinans og inngå og holde enhver nødvendig pakt. Det er å stifte og ta omsorg for en familie. Denne erfaringen innbefatter perioder med prøvelser og lykke, med det mål å vende seirende hjem etter å ha taklet utfordringene og mulighetene i jordelivet til å motta de strålende velsignelsene som er lovet for en slik lydighet.

For at vi skulle få mest mulig ut av perioden med jordisk prøvelse og vekst, ble vi undervist og forberedt for de omstendigheter vi personlig ville møte i jordelivet. Vår Faders mønster for å veilede dere gjennom jordelivet ble forklart. Han ville velge blant de tapreste og lydigste åndebarna, profeter og andre bemyndigede tjenere som skulle bære hans prestedømme, bli undervist om hans sannhet og bli veiledet i å spre denne sannheten blant hans barn på jorden. Gud ville gi alle barn handlefrihet, retten til å følge hans veiledning eller overse den. Alle ville bli oppmuntret, men ikke tvunget til å adlyde. Dere forsto at selv om dere kunne velge hva dere ville gjøre på jorden, kunne dere ikke bestemme konsekvensene av deres valg. Det ville bli avgjort av evige lover.

Om man levde slik at man kvalifiserte seg for de største lovede velsignelser, men av årsaker som man ikke rådde over, ikke kunne motta dem på jorden, ville dette bli kompensert i neste tilværelse. Deres erindring om det førjordiske liv ville bli skjult slik at det skulle bli en reell prøve, men dere ville bli gitt veiledning for å vise dere hvordan dere skulle leve. Vår Faders frelsesplan i dette liv og anledningen til å vende tilbake til ham skulle kalles Jesu Kristi evangelium.

Før denne jorden ble skapt, var det et opprør mot vår Faders plan som ble startet av en genial, men ond ånd vi kjenner som Lucifer eller Satan. Han foreslo en endring av kravene. Så overbevisende var hans argumenter at en tredjedel av Faderens åndebarn fulgte Satan og ble kastet ut. De mistet den enestående muligheten til å vokse og den avgjørende fordelen med et jordisk legeme.

Vår hellige Fader, som kjenner hvert av sine åndebarn fullt og helt, visste at mange med tiden ville bli fristet, bli verdslige og forkaste hans profeters vitnesbyrd og læresetninger. Åndelig mørke ville erstatte sannhetens lys i en tilstand som kalles frafall. Tidsrommet fra sannheten ble gitt til den generelt gikk tapt på grunn av synd, skulle kalles en evangelieutdeling. Profet etter profet skulle velges ut i en rekke evangelieutdelinger for å bevare sannheten på jorden for de trofaste, til tross for at den ble forvrengt eller forkastet av mange.

Dere fikk vite at Kristi lys skulle sørge for denne veiledningen. Det gir lys og liv til alle ting. Det får alle over hele jorden til å skjelne sannhet fra villfarelse, rett fra galt. Kristi lys er ikke en person. Det er en kraft og innflytelse som kommer fra Gud vår Fader gjennom hans Sønn, Jesus Kristus, og når det følges, kan det lede oss slik at vi kan kvalifisere oss til Den hellige ånds mer bestemte veiledning og inspirasjon. Dere ble fortalt at overtredelser ville svekke Den hellige ånds innflytelse, men at den kunne gjenopprettes gjennom behørig omvendelse. Dere frydet dere over å vite at de lydige som ville motta de riktige ordinansene med de nødvendige paktene og holde seg trofaste, ville arve celestial herlighet og bo i Faderens og hans Sønns nærhet i all evighet.

Hvordan kjenner vi disse sannheter? Hvordan kan dere få bekreftet deres gyldighet? Dere ser stor forvirring rundt dere med hensyn til Guds natur, hans læresetninger og meningen med livet. Hvordan er det så Gud, vår himmelske Fader, veileder sine barn på jorden? Hvordan formidler han sannheten og sin vilje slik at trofaste, troende barn kan ta de rette valgene og motta de velsignelsene vår himmelske Fader ønsker at de skal få? Jeg skal forklare det.

Fra denne verdens grunnvoll ble lagt har Gud vår Fader konsekvent fulgt sin plan som jeg nettopp har beskrevet. Adam arbeidet for å formidle vår Faders plan til sine barn og etterkommere. Mange trodde og ble velsignet. Men mange valgte å bruke sin guddommelig gitte handlefrihet til å forkaste hans læresetninger og evangelium. De ulydige forkastet sannheten, forvrengte læresetningene og ordinansene og distanserte seg fra Gud. Etter hvert ble sannhetens lys erstattet av åndelig mørke, og prestedømmet og den sanne kirke gikk tapt blant menneskene.

Profeter som Enok, Noah, Abraham og Moses fornyet sannheten for sin evangelieutdeling, men etter hvert ble deres anstrengelser forkastet av de fleste. I tidenes midte ble Jesus Kristus, Guds elskede Sønn, født på jorden. Han gjenga sannheten og tjente med kjærlighet og medfølelse. Han opprettet igjen sin kirke på jorden med apostler og profeter. Gjennom intens lidelse utførte han sin hellige Faders guddommelige oppdrag for å bli vår Frelser og Forløser. Han lot seg korsfeste. Han sto opp fra de døde og overvant den fysiske død. Hans uendelige sonoffer er en himmelsk gave som gjør det mulig for den angrende å få tilgivelse for synder og kvalifisere seg for evig liv. Men likevel ble Guds Sønn forkastet av alle unntatt noen få. Hans apostler og medlemmene i hans kirke ble forfulgt, og mange ble drept. Jorden sank ned i en lang og forferdelig periode med intenst åndelig mørke.

Skriftene forteller oss at gjennom alle tider, når det har vært spesielt viktig, har Gud Faderens røst blitt hørt. Ved gjentatte anledninger har Jesus Kristus personlig vist seg for utvalgte personer. Likevel er det bare et eneste tilfelle vi kjenner til hvor Gud Faderen selv har vist seg personlig. Dette gjorde han sammen med sin dyrebare og hellige Sønn, Jesus Kristus, for et publikum på én. Den ene var den unge Joseph Smith jr., en veldig spesiell ånd som ble forberedt før jordens grunnvoll ble lagt. Han skulle bli den største profet som noensinne er sendt til jorden. Nå skulle prestedømsmyndigheten gjengis, og en fullstendig gjenopprettelse av den kirken Frelseren opprettet, skulle finne sted. Det skulle komme mer hellig skrift som trengtes for vår tid – og som skulle komme ved fortsatt åpenbaring fra Frelseren.

Vår kjærlige Fader kom fra sitt ufattelige skaperverk til denne jorden for å klargjøre sannhet, spre de tette skyene av åndelig mørke, etablere sin sanne identitet, gjengi en fylde av sannhet og vise oss den eneste måten å motta sikker åndelig veiledning på. Denne bemerkelsesverdige gjenopprettelse begynte med Faderens enkle ord: «Dette er min elskede Sønn. Hør ham!»2 Deretter fulgte en gjengivelse av sannhet, prestedømme, hellige ordinanser og den sanne kirke, med Faderens plan for frelse og lykke. Når denne planen etterleves, vil den hjelpe dere å overvinne enhver utfordring i livet. Den vil hjelpe dere å kvalifisere dere, ved tro og lydighet, til å få den guddommelige åndelige veiledning dere trenger. Denne støtten vil gi dere styrke til å leve slik som dere vet dere burde leve, uansett hvor mye forholdene i verden forverres.

Hvilken anledning kunne være så enormt viktig at den tilsa dette, Gud Faderens uforlignelige besøk? Det var for å innlede «evangelieutdelingen i tidenes fylde» som var forutsagt av profeter i Det gamle og Det nye testamente. Tiden var inne til å «samle alt til ett i Kristus»3, skjenke alle rikets nøkler og gjengi den kunnskapen som ble gitt i tidligere evangelieutdelinger4 idet han etablerte den siste evangelie-utdelingen for denne jorden.

I visshet om at det ville bli vanskelig for mange å tro at en slik strålende gjenopprettelse fant sted, ga Frelseren oss et håndgripelig vitnesbyrd for å stadfeste sannheten av den, nemlig Mormons bok. Måten å få bekreftet gjenopprettelsens realitet på er beskrevet på dens sider. I tillegg ga han oss ytterligere klargjørende skrifter som vi trenger i vår tid, i Lære og pakter og Den kostelige perle gjennom Joseph Smith. Intet under at så mye av Joseph Smiths tjenestegjerning er fokusert på Frelseren, hans forsoning og lære.

Mens dette dyrebare og livsviktige budskapet har blitt forkynt over hele verden, har Satan vært særdeles effektiv til å få folk til å overse det eller lete etter det på feil sted. Det store flertall av Faderens barn har ikke bare glemt sin Fader i himmelen og meningen med jordelivet, men de tenker sjelden eller aldri på ham eller grunner over hensikten med at de er her på jorden. De har blitt ledet til å fordype seg i trivielle ting som tar oppmerksomheten bort fra det som virkelig betyr noe. Begå ikke denne feilen.

Som en Jesu Kristi tjener vitner jeg om at det jeg har beskrevet, er sant. Det er ikke tilstrekkelig å ha en vag forståelse av sannheten eller av at Faderen og hans Sønn, vår Frelser, virkelig lever. Enhver må vite hvem han egentlig er. Dere må føle hvor inderlig glad de er i dere. Dere må stole på at når dere konsekvent etterlever sannheten etter beste evne, vil de hjelpe dere å oppfylle hensikten med deres jordeliv og styrke dere så dere kan kvalifisere til de lovede velsignelsene. Å være lydig mot Guds befalinger krever at man forstår dem. Det fordrer tro på dem. Slik forståelse oppnås best gjennom et personlig studium av læren. Det var en av grunnene til at president Hinckley og hans rådgivere i juli i år oppfordret alle medlemmer til å lese Mormons bok innen årets slutt. De lovet: «De som leser Mormons bok, vil bli velsignet med en større grad av Herrens ånd, en fornyet beslutning om å adlyde hans bud og et sterkere vitnesbyrd om at Guds Sønn virkelig lever.»5 Jeg har satt dette løftet på prøve i mitt eget liv og har fått bekreftet dets sannhet. Hvis dere samvittighetsfullt har fulgt dette rådet, vet dere hva jeg mener. Har dere ennå ikke begynt, er det fortsatt tid til å få livet beriket ved å lese Mormons bok. Vær så snill å gjøre det.

Som en Herre Jesu Kristi apostel bærer jeg høytidelig vitnesbyrd om at Gud vår Fader og Jesus Kristus gjennom Joseph Smith tilveiebragte den gjenopprettelse jeg har beskrevet, at sannhetens strålende lys og Jesu Kristi Kirke igjen finnes på jorden, at Gud Faderens og hans Sønns sanne natur igjen er åpenbart, og at den riktige måte å motta åndelig veiledning på har blitt forklart. Jeg vitner om at Guds frelsesplan er gjort tilgjengelig for alle som oppriktig vil søke den. Ta imot den, og etterlev den for deres egen fred og lykkes skyld. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Abr. 3:24-26.

  2. JS-H 1:17.

  3. Ef. 1:10.

  4. Se L&p 128:18-21.

  5. Se Brev fra Det første presidentskap, 25. juli 2005.