2005
Lyset i deres øyne
November 2005


Lyset i deres øyne

Et hellig lys kommer i våre øyne og vårt ansikt når vi har et personlig bånd til vår kjærlige himmelske Fader og hans Sønn.

Mine kjære brødre, søstre og venner over hele verden, jeg søker ydmykt deres forståelse og vår Faders ånds hjelp når jeg skal tale til dere nå i formiddag.

Jeg satte stor pris på president Hinckleys korte profetiske budskap i begynnelsen av denne konferansen. Jeg bærer vitnesbyrd om at president Hinckley er vår profet, som i rikelig grad nyter godt av veiledning fra denne kirkens overhode, som er vår Herre og Frelser Jesus Kristus.

Jeg mintes nylig et historisk møte i Jerusalem for ca. 17 år siden. Det gjaldt leie av tomten der Brigham Young University’s Jerusalem Center for studier i Det nære Østen senere ble bygd. Før denne kontrakten kunne underskrives, inngikk president Ezra Taft Benson og eldste Jeffrey R. Holland, som da var rektor ved Brigham Young University, en avtale med Israels myndigheter på vegne av Kirken og universitetet om ikke å misjonere i Israel. Man kan undres over hvorfor vi gikk med på ikke å misjonere. Dette var et krav til oss for å få byggetillatelse til å oppføre den praktfulle bygningen som står i den historiske byen Jerusalem. Så vidt vi vet, har Kirken og BYU rettet seg strengt og hederlig etter denne avtalen. Da kontrakten var undertegnet, bemerket en av våre venner så treffende: «Å, vi vet at dere ikke kommer til å misjonere, men hva skal dere gjøre med lyset i deres øyne?» Han siktet til våre studenter i Israel.

Hva var dette lyset i deres øyne som var så tydelig for vår venn? Herren selv gir svaret: «Og lyset som skinner, som gir dere lys, kommer gjennom ham som opplyser deres øyne, det samme lys som skjerper deres forstand.»1 Hvor kom dette lyset fra? Igjen gir Herren svaret: «Jeg er det sanne lys som opplyser hvert menneske som kommer til verden.»2 Herren er det sanne lys, og Ånden «opplyser hvert menneske i verden som lytter til Åndens røst»3. Dette lyset viser seg i vårt ansikt så vel som i våre øyne.

Paul Harvey, en kjent nyhetsreporter, besøkte en av Kirkens skoler for noen år siden. Senere sa han: «Hvert … ungt ansikt gjenspeilte en slags … enestående visshet. I våre dager blir mange unge øyne gamle før tiden av utallige kompromisser med samvittigheten. Men [disse ungdommene] har det misunnelsesverdige utgangspunkt som skyldes disiplin, hengivenhet og innvielse.»4

De som i sannhet omvender seg, mottar Kristi ånd og blir døpt i denne kirken til syndenes forlatelse. Hender blir lagt på deres hode, og gjennom Guds prestedømme mottar de Den hellige ånd.5 Det er «Guds gave til alle som flittig søker ham»6. Som eldste Parley P. Pratt uttrykte det, er Den hellige ånds gave «som … glede for hjertet [og] lys for øynene»7. Den hellige ånd er den talsmannen som Frelseren lovet før han ble korsfestet.8 Den hellige ånd gir verdige hellige både åndelig veiledning og beskyttelse. Den øker vår kunnskap og forståelse av «alle ting».9 Dette er av umåtelig verdi i en tid da åndelig blindhet tiltar.

Verdslighet brer om seg i store deler av verden i dag. Verdslighet defineres som «likegyldighet overfor eller forkastelse eller utelukkelse av religion og religiøse ideer».10 Verdslighet aksepterer ikke mange ting som absolutter. Dens hovedmål er fornøyelse og egeninteresse. Ofte ser de som er tilhengere av verdslighet, annerledes ut enn andre. Jesaja beskrev det slik: «Deres ansiktsuttrykk vitner mot dem.»11

Tross all verdslighet i verden er det mange som hungrer og lengter etter det som hører Ånden til og etter å høre Herrens ord. Amos profeterte: «Se, dager kommer, sier Herren Herren, da jeg sender hunger i landet, ikke hunger etter brød og ikke tørst etter vann, men etter å høre Herrens ord.

Da skal de flakke om fra hav til hav, fra nord til øst. De skal flakke omkring og søke etter Herrens ord, men de skal ikke finne det.»12

Hvor kan vi høre Herrens ord? Vi kan høre dem fra vår profet, president Gordon B. Hinckley, Det første presidentskap, De tolv apostlers quorum og de andre generalautoritetene. Vi kan også høre dem fra våre stavspresidenter og biskoper. Misjonærer kan høre dem fra sine misjonspresidenter. Vi kan lese dem i Skriftene. Vi kan også høre den milde, lave røsten som kommer gjennom Den hellige ånd. Å høre Herrens ord løfter oss ut av åndelig blindhet «til [hans] underfulle lys».13

Hva gjør vi for å beholde det skinnende lyset i våre øyne og vårt ansikt? Mye av dette lyset er en følge av vår disiplin, hengivenhet og troskap14 overfor noen viktige absolutter. Den fremste av disse absolutter er at det finnes en Gud som er vår sjels Fader som vi må stå til regnskap for for våre handlinger. For det annet, at Jesus er Kristus, vår Frelser og Forløser. For det tredje, at den store plan for lykke krever lydighet mot Guds bud. For det fjerde, at Guds største gave er evig liv.15

Andre velsignelser gir ytterligere lys i våre øyne. Dette er Åndens gaver som kommer fra Frelseren.16 Glede, lykke, et rikt liv og fred er Åndens gaver som strømmer fra Den hellige ånds kraft.

Når det gjelder lykke her og i evigheten, har mange av våre læresetninger stor innflytelse. De er ytterst viktige, og noen av dem er unike for vår tro. Disse dyrebare læresetningene er basert på vår trofasthet og omfatter følgende, ikke nødvendigvis ordnet etter viktighet:

  1. Gud og hans Sønn er herliggjorte personer. Gud Faderen er vår levende Skaper, og hans Sønn, Jesus Kristus, er vår Frelser og Forløser. Vi er skapt i Guds bilde.17 Vi vet dette fordi Joseph Smith så dem. De talte til ham, og han talte til dem.18

  2. Templets velsignelser besegler mann og hustru til hverandre, ikke bare for dette liv, men for evigheten. Barn og etterkommere kan bli knyttet sammen ved denne beseglingen.

  3. Ethvert mannlig medlem av Kirken kan ha og benytte Guds prestedømme. Han kan benytte denne guddommelige myndighet i sin familie og i Kirken når en som har myndighet, kaller ham til det.

  4. Ytterligere hellig Skrift omfatter Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle.

  5. Levende apostler og profeter taler Guds ord i våre dager, under ledelse av president Gordon B. Hinckley, som er profeten, seeren og åpenbareren, kilden til fortsatt åpenbaring i vår tid.

  6. Den hellige ånds gave er tilgjengelig for alle medlemmer. Da profeten Joseph Smith ble spurt på hvilken måte vår kirke skilte seg fra andre av datidens religioner, svarte han at det var ved «Den hellige ånds gave ved håndspåleggelse, … [og] at alle andre faktorer var inkludert i Den hellige ånds gave».19

  7. Kvinners høye status. Kvinner er helt likeverdige med menn for Herren. Kvinners naturlige roller skiller seg fra mennenes. Denne kunnskapen har kommet til oss med evangeliets gjengivelse i tidenes fylde, med anerkjennelse av at kvinner er begavet med det store ansvar å være mor og oppdra barn. Flere muligheter er gitt kvinner etter 1842, da profeten Joseph Smith, i Guds navn, vred om nøkkelen på deres vegne, enn fra begynnelsen av menneskenes liv på jorden.20

For noen år siden ble Constance, en sykepleierstudent, bedt om å hjelpe en kvinne som hadde skadet benet sitt i en ulykke. Kvinnen motsatte seg medisinsk hjelp fordi hun hadde hatt en negativ opplevelse med noen på sykehuset. Hun var redd og hadde begynt å unngå andre mennesker. Første gang Constance kom innom, ba den skadede kvinnen henne gå igjen. Ved annet forsøk lot hun Constance komme inn. Nå var kvinnens ben dekket av store sår, og noe av kjøttet holdt på å gå i forråtnelse. Men fremdeles ville hun ikke ha behandling.

Constance benyttet seg av bønn, og en dag eller to senere kom svaret. Hun tok med seg litt hydrogenperoksid ved neste besøk. Dette var smertefritt, så den gamle kvinnen lot henne bruke det på benet. Så snakket de sammen om mer inngående behandling på sykehuset. Constance forsikret henne om at sykehuset ville gjøre oppholdet så hyggelig som mulig. En dag eller to etterpå fikk kvinnen mot til å dra til sykehuset. Da Constance besøkte henne, smilte kvinnen og sa: «Du overbeviste meg.» Helt uventet spurte hun så Constance: «Hvilken kirke tilhører du?» Constance fortalte henne at hun var medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Kvinnen sa: «Jeg visste det. Jeg visste at du var sendt til meg fra første dagen jeg så deg. Det var et lys i ansiktet ditt som jeg hadde sett hos andre av din tro. Jeg måtte ha tillit til deg.»

I løpet av tre måneder var det betente benet fullstendig helbredet. Medlemmer i menigheten der den gamle kvinnen bodde, bygget om huset hennes og satte hagen i stand. Misjonærene underviste henne, og hun ble døpt like etterpå.21 Alt dette hendte fordi hun så lyset i denne unge sykepleierstudentens ansikt.

En gang da president Brigham Young ble spurt hvorfor vi noen ganger blir overlatt til oss selv og ofte er bedrøvet, svarte han at menneskene må lære å «handle selvstendig … å se hva de vil gjøre … og prøve sin selvstendighet – å være rettskaffen i mørket».22 Det blir lettere å gjøre dette når vi ser «evangeliets lys … stråle ut fra … opplyste personer».23

Tjeneste i Kirken er en stor velsignelse og et stort privilegium som gir lys i våre øyne og vårt ansikt. Frelseren anbefalte: «La derfor deres lys skinne for dette folk, så de kan se de gode gjerninger dere gjør og prise deres Fader som er i himmelen.»24 Ord kan ikke uttrykke velsignelsene vi får gjennom tjeneste i denne kirken. Herren lover at hvis vi foredler våre kall, vil vi finne lykke og glede.

Alma spør om vi har fått hans bilde i våre ansikter.25 Et hellig lys kommer i våre øyne og vårt ansikt når vi har et personlig forhold til vår kjærlige himmelske Fader og hans Sønn, vår Frelser og Forløser. Med dette båndet vil vårt ansikt gjenspeile den «himmelske visshet»26 at han lever.

Jeg bærer mitt personlige vitnesbyrd om at dette hellige verk som vi er engasjert i, er av Gud. Vitnesbyrd kommer gjennom åpenbaring.27 Slik bekreftende åpenbaring fikk jeg da jeg var en ung gutt. Jeg minnes ingen bestemt hendelse som var årsak til denne bekreftende åpenbaringen. Det syntes bare som det alltid var en del av min bevissthet. Jeg er takknemlig for denne bekreftende kunnskap som har gjort det mulig å takle livets omskiftelser som vi alle opplever.

Vi har blitt og vil bli grepet av Brødrenes og søstrenes vitnesbyrd og budskap under denne konferansen. Jeg tror at denne bekreftende erfaring gjelder deg. Du kan meget vel komme til å motta en bekreftelse på at det som sies, er sant. Brigham Young forkynte: «Ikke bare de hellige som er tilstede, … men de som er i alle nasjoner, på alle kontinenter eller alle øyer, som etterlever den religion som vår Frelser og hans apostler, og også Joseph Smith, forkynner… bærer også det samme vitnesbyrd, deres øyne har blitt levendegjort ved Guds ånd, og de oppfatter likt, deres hjerter har blitt levendegjort og de føler og forstår likt.»28

Jeg vet av hele mitt hjerte og hele min sjel at Gud lever. Jeg tror han vil opplyse vårt liv med sin kjærlighet til hver av oss hvis vi streber etter å være verdige til denne kjærlighet, i Jesu Kristi hellige navn, amen.

Noter

  1. L&p 88:11; uthevelse tilføyd.

  2. L&p 93:2.

  3. L&p 84:46.

  4. News broadcast, 8. des. 1967, typescript, 1.

  5. Se L&p 20:37.

  6. 1. Nephi 10:17.

  7. Key to the Science of Theology: A Voice of Warning (1978), 61.

  8. Se Johannes 14:26.

  9. Johannes 14:26.

  10. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. utg. (2003), «secularism», 1123.

  11. 2. Nephi 13:9.

  12. Amos 8:11-12.

  13. 1. Peter 2:9.

  14. Se Paul Harvey, news broadcast, 8. des., 1967.

  15. Se L&p 14:7.

  16. Se L&p 46:11.

  17. Se 1. Mosebok 1:26-27.

  18. Se Joseph Smith – Historie 1:17-18.

  19. History of the Church, 4:42.

  20. Se George Albert Smith, «Address to Members of the Relief Society», Relief Society Magazine, des. 1945, 717; se også Relief Society Minutes, 28. apr. 1842, Kirkens arkiv, 40.

  21. Se Constance Polve, «A Battle Won», Tambuli, mars 1981, 29-32; New Era, apr. 1980, 44-45.

  22. Brigham Young’s Office Journal, 28. jan. 1857, Kirkens arkiv.

  23. Se Neal A. Naxwell, «Vær ved godt mot», Lys over Norge, apr. 1983, 125.

  24. 3. Nephi 12:16.

  25. Se Alma 5:14.

  26. Paul Harvey, news broadcast, 8. des., 1967.

  27. Se Brigham Young, Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe (1998), 35.

  28. Discourses of Brigham Young, s. 31.