2005
Jag är ett Guds barn
Februari 2005


SAMLINGSSTUNDEN

Jag är ett Guds barn

”Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn.” (Rom 8:16)

Har du någonsin hållit ett spädbarn? Har du någon gång undrat var barnen var innan de föddes? Har du någon gång undrat var du var innan du kom till din familj? Första presidentskapet talar om detta på första sidan i handledningen Tro på Gud: ”Du är ett Guds barn. Han är din himmelske Fader. Han älskar dig och bryr sig om dig.”

Hur kan du veta att din himmelske Fader älskar dig? Ett sätt som våra jordiska föräldrar visar sin kärlek på är genom att ge oss mat och tak över huvudet. De lär oss också att välja det rätta. Vår himmelske Fader har gett oss många saker som påminner oss om hans kärlek till oss varje dag — den vackra jorden, skrifterna, levande profeter och vår familj. Och det bästa av allt är att han har sänt Jesus Kristus. Tack vare Jesus Kristus kan vi återvända och bo hos vår himmelske Fader om vi väljer det som är rätt.

President Gordon B Hinckley har sagt att vi kan visa vår kärlek till vår himmelske Fader när vi talar till honom i bön och håller hans bud. När vi gör detta, lovar president Hinckley: ”Han vakar över er och vägleder er och skyddar er. Han välsignar er i ert skolarbete och i Primär. Han välsignar er i ert hem och ni blir bättre pojkar och flickor … Glöm aldrig, mina kära unga vänner, att ni verkligen är Guds barn och att ni har fått något av hans gudomliga natur, och att han älskar er och vill hjälpa och välsigna er.” (”Du är ett Guds barn”, Liahona, maj 2003, s 119.)

En ram för ett Guds barn

Gör en ram med kronor som påminner dig om att du är ett Guds barn. Ta bort sidan LS15 och klistra fast den på tjockt papper. Sätt fast en spegel eller en bild av dig själv i ramen. Klipp ut ramen, skårorna på ramen och kronorna. Fyll i de tomma raderna på kronorna. Varje månad sätter du dit en ny krona genom att föra in flikarna på kronan i skårorna på ramen.

Förslag till samlingsstunden

  1. 1. Hjälp barnen att lära sig utantill följande rader från handledningen Tro på Gud (insidan av omslagets framsida): ”Jag vet att min himmelske Fader älskar mig, och jag älskar honom. Jag kan be till min himmelske Fader när som helst och var som helst. Jag försöker minnas och följa Jesus Kristus.” Välj en berättelse i skrifterna som handlar om bön — till exempel Nephi och hans bröder på båten (se 1 Nephi 18) eller Daniel i lejongropen. (Se Daniel 6.) När barnen har gjort ett rollspel av berättelsen med hjälp av enkla kostymer eller namnbrickor talar du om bönens princip. Upprepa de inlärda raderna tillsammans med barnen. Låt varje klass stillsamt tala om favoritberättelser från skrifterna som handlar om bön. Låt varje klass välja ett barn som återger en berättelse för hela Primär.

  2. 2. Förklara att våra val är en viktig del av vårt liv på jorden. Vår rätt att välja kallas handlingsfrihet . När vi använder vår handlingsfrihet genom att välja rätt följer vi Jesus Kristus och kan återvända och bo hos honom och vår himmelske Fader. Skrifterna hjälper oss att välja det rätta. Sätt upp en bild av Jesus och gör en stig med tio steg som leder fram till honom och ett barn av papper i början av stigen. Ge varje klass ett papper som har formen av en vägskylt med ett av följande skriftställehänvisningar på: 2 Mos 20:8; Matteus 19:18; 2 Nephi 32:9; Mosiah 13:20; 3 Nephi 12:34; L&F 42:21; L&F 42:27; L&F 51:9; L&F 89:7–8; L&F 119:4. (Vissa klasser kan få mer än ett papper.) Låt klasserna läsa hänvisningarna och skriva ner principen vi ska följa på papperet. Sätt upp ”vägskyltarna”. Förbered praktikfall som kräver att barnen fattar ett beslut att följa en av ”vägskyltarna”— till exempel: ”Du hör någon säga något ovänligt om en vän. Vad gör du?” Låt barnen svara och flytta sedan fram pappersbarnet längs stigen mot bilden av Kristus.