2005
Frågor och svar
Februari 2005


Frågor och svar

Jag älskar evangeliet men är jätterädd för att tala om det med andra. Hur kan jag komma över min rädsla?

LIAHONA

Till och med de bästa medlemsmissionärer är nervösa för att dela med sig av evangeliet ibland. Men de övervinner rädslan på samma sätt som man övervinner all rädsla — genom att ersatta rädslan med tro.

Skrifterna är fulla av uppmuntran: ”Frukta inte, jag hjälper dig.” (Jes 41:13) ”Om I ären beredda skolen I icke frukta.” (L&F 38:30) ”Ty den Ande som Gud har gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande. Skäms alltså inte för vittnesbördet om vår Herre.” (2 Tim 1:7–8)

För att utveckla den sortens tro som ersätter rädsla med kraft och kärlek krävs det ansträngningar och träning. Du kan inte sitta och vänta på att du ska få tro. Du behöver utveckla den. Börja med att tänka på hur du kan dela med dig av ditt vittnesbörd på enkla sätt. Du kan skriva ner ditt vittnesbörd i ett brev. Eller så kan du skriva ner ditt vittnesbörd i din dagbok varje dag under en hel vecka. När du känner dig säker i att uttrycka ditt vittnesbörd skriftligt, kan du försöka bära ditt vittnesbörd på ett sakramentsmöte, på familjens hemafton eller för en nära vän. När du utvecklar din färdighet i att dela med dig av ditt vittnesbörd så kommer ditt självförtroende och din tro att växa.

Om du är nervös för att någon ställer frågor som du inte kan svara på, så hjälper det att vara lite förberedd. Herren sade till Hyrum Smith: ”Sök först att erhålla mitt ord och sedan skall din tunga lossas. Då skall du få min Ande och mitt ord, ja, Guds kraft att övertyga människorna, om du önskar det.” (L&F 11:21)

Läs skrifterna och annat material som kyrkan har gett ut så att du får mer kunskap om evangeliet. Dela med dig av detta material — broschyrer, tidningar, m m — till andra. Mormon.org är ett annat jättebra ställe att hämta kunskap från och även berätta för andra om. Be om större mod. Kom ihåg att om du inte har alla svar så kan du alltid fråga någon eller ta reda på svaret.

Äldste Dallin H Oaks i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Intensiteten i vår önskan att dela med oss av evangeliet är en bra måttstock på vår egen omvändelse.” (”Dela med oss av evangeliet”, Liahona, jan 2002, s 8.) Du har en önskan. Låt nu denna önskan växa till handlingar när du övar på att dela med dig av evangeliet. (Se Alma 32.)

LÄSARNA

Din rädsla är naturlig. Fråga missionärerna om du får följa med dem ut. Låt dem undervisa en lektion hemma hos dig, och bär ditt vittnesbörd. Men det viktigaste är att du ber din himmelske Fader om möjligheter att dela med dig av evangeliet. Han ger dig orden som han vill att du ska säga.

Vikki Hamme, 17 år, Mountain Home församling, Springfields södra stav, Missouri

Jag brukade alltid vara rädd för att tala med andra om evangeliet. Men tänk på ditt vittnesbörd och på den underbara känslan du får därför att du vet att evangeliet är sant. Be din himmelske Fader om missionärstillfällen och be om hans vägledning. Då är jag säker på att du kommer att älska att tala om kyrkan och att du vill göra det om och om igen.

Dana Jill Barthel, 16 år, Bonns församling, Düsseldorfs stav, Tyskland

I seminariet lärde jag mig att Jesus Kristus har kallat oss att delta i hans verk. När jag läste 3 Nephi 12:13–16 förstod jag att jag är ett ljus och jordens salt, och att om jag älskar Herren så måste jag leva efter hans ord. Det är så jag övervinner min rädsla.

Jean Garry Gilot, 17 år, Carrefours församling, Port-au-Prince stav, Haiti

Den kärlek jag känner till detta underbara verk har gjort att jag kan tala om evangeliet. Vi behöver be mycket, läsa skrifterna, vara med på seminariet och söka den Helige Andens vägledning. Då kommer orden.

Cesar A Flores Barrios, 15 år, Cantaura församling, El Tigre stav, Venezuela

Om du försöker prata med en god vän så känns det säkrare. Om du börjar med att tala om en evangelienorm som är lätt att förklara, så blir det lättare att berätta mer. När du väl har talat med en vän så kan du tala med alla!

Gretchen Schillemat, 14 år, Keene församling, Concords stav, New Hampshire

Vår rädsla försvinner när vi blir ”fullkomnade i kärlek”. (Se 1 Joh 4:18.) Be flitigt för att få den fullkomliga kärlekens gåva, och tala med dina vänner med kärlek. Le, hjälp till med något och uttryck tacksamhet. Genom att göra det kan du inte bara övervinna rädsla, du kan också utstråla glädje över evangeliets välsignelser.

Äldste Tomohiko Funai, 19 år, Idahomissionen Pocatello

Jag har lärt mig att lita på Herren och låta Anden leda mig. Du behöver bara komma ihåg att du inte behöver vara rädd när Herren är på din sida. Anden hjälper dig.

Amber Wilson, 14 år, Parkersburgs församling, Charlestons stav, West Virginia

För att övervinna rädslan tänker jag på hur mycket jag önskar att jag hade fått reda på evangeliet tidigare. Mina vänner och släktingar behöver också få det, och det fort. Vi måste tala med entusiasm om aktiviteterna vi deltar i och om glädjen som evangeliet ger. Andra vill då veta var vår lycka och tro kommer från.

Évila Fernanda de Campos, 19 år, Paulista församling i Bragança, Itatiba stav, Brasilien

Det har ingen betydelse vad andra tänker, men det har betydelse vad vår himmelske Fader tänker. Om jag var tillsammans med mina vänner på en härlig fest, så skulle jag inte ignorera dem. Jag skulle heller inte bara inbjuda dem att läsa recepten. Jag skulle be dem att äta med mig.

Kristina M Harrop, 16 år, Palmers tredje församling, Wasilla stav, Alaska

Vi kan först övervinna denna rädsla genom att bli vän med andra, och då känner vi oss väl till mods inför att bära vårt vittnesbörd för andra så att Anden kan påverka dem.

Anne Diniz, 16 år, Valentina församling, Rangels stav i João Pessoa, Brasilien

Man måste ha ett vittnesbörd om detta evangelium för att modigt kunna berätta om det för andra. Använd ditt vittnesbörd som vägledning. Sök och be för att övervinna din rädsla.

Aaron Michaelson, 13 år, Southbury församling, New Havens stav, Connecticut

”Låt inte fruktan hindra dig … Fruktan kommer inte från Gud utan från den onde. Motståndaren till all sanning vill i ditt hjärta lägga en motvilja mot att anstränga dig. Driv bort denna fruktan och var modig, för sanningens och rättfärdighetens och trons sak. Om du nu beslutar dig för att detta ska bli ditt livsmönster, kommer du inte att behöva fatta detta beslut igen.”

President Gordon B Hinckley, ”Den levande profetens ord”, Nordstjärnan, jun 1998, s 26.

Liahonas och läsarnas svar är avsedda att ge hjälp och perspektiv och är inte tillkännagivanden om kyrkans lära.