2005
Var inte rädd
Februari 2005


KOM LYSSNA TILL EN PROFETS RÖST

Var inte rädd

Jag är optimistisk beträffande Herrens verk. Jag inser naturligtvis att vi omges av många allvarliga problem i världen. Jag har varit i områden där striderna rasar och hatet ständigt brinner i människornas hjärtan. Jag har med stor oro bevittnat hur vårt samhälles moral upplöses. Ändå är jag optimistisk. Jag har en enkel, absolut tro på att det rätta kommer att segra och att sanningen kommer att råda.

När jag blev missionär för många år sedan, gav min far mig ett kort med fem ord på: ”Var inte rädd, tro endast.” (Mark 5:36)

Jag tror på att Jesu Kristi evangelium, och kyrkan, och Guds rike på jorden ska segra. Herren förkunnade att ”detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma”. (Matt 24:14) Kan detta verkligen hända? Jag minns hur jag plötsligt insåg hur det skulle kunna ske.

I Sydamerika träffade jag en kvinna som just hade blivit medlem i kyrkan. Driven av stor kärlek till det hon hade funnit hade hon entusiastiskt gått ut och berättat om det för andra. På bara sju månader efter dopet hade hon gett missionärerna 300 hänvisningar. Vid ett tillfälle hade 60 personer döpts in i kyrkan.

Ja, detta verk fordrar uppoffringar, ansträngningar, mod att öppna munnen och tro att försöka. Som Paulus skrev till Timoteus: ”Den Ande som Gud har gett Poss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.

Skäms alltså inte för vittnesbördet om vår Herre.” (2 Tim 1:7–8)

Jag önskar att varje medlem i denna kyrka ville sätta upp dessa ord där han kan se dem varje morgon, då dagen börjar. De ger oss mod att öppna munnen och tro att pröva. De stärker vår övertygelse om Herren Jesus Kristus. Jag tror att fler underverk då skulle ske över hela jorden.

Jag vet att Gud lever, att Jesus är Kristus, att detta är deras heliga verk.

Från ”Var inte rädd, tro bara”, Liahona, maj 1996, s 2–6.