2004
’Äidillinen sydän’
Toukokuu 2004


”Äidillinen sydän”

Kasvattamalla itselleen äidillisen sydämen jokainen tyttö ja nainen valmistautuu jumalalliseen, iankaikkiseen tehtäväänsä äitinä.

Olen usein kuullut isäni kuvailevan äitiäni naiseksi, jolla on ”äidillinen sydän”, ja se on totta. Monet sadat, kenties tuhannet ihmiset ovat tunteneet äitini äidillisen vaikutuksen, ja hän on kehittänyt hoivaajan tehtävän taiteeksi. Hänen todistuksensa Jeesuksen Kristuksen palautetusta evankeliumista ja vahva ymmärrys ihmisen sisäisestä olemuksesta ja tarkoituksesta ovat ohjanneet hänen elämäänsä. Hänen kohdallaan aviomiehen löytäminen kesti kauemmin kuin useimpien naisten kohdalla, mutta naimattomuuden vuosinaan hän omisti elämänsä edistymiselle. Hän hankki yliopistokoulutuksen ja aloitti työuran, vaikka se oli siihen aikaan epätavallista. Hänen solmittuaan avioliiton lapsia tuli nopeaan tahtiin, ja muutamassa vuodessa hän oli suuren perheen äiti. Kaikki hänen hankkimansa tieto, kaikki hänen luontaiset kykynsä ja lahjansa, kaikki hänen taitonsa kanavoituivat organisaatioon, jolla ei ollut maallisia rajoja. Liitoille uskollisena Jumalan tyttärenä hän oli koko elämänsä ajan valmistautunut äitiyteen.

Mikä on äidillinen sydän ja kuinka sellaisen voi saavuttaa? Saamme tietoa joistakin noista ominaisuuksista pyhistä kirjoituksista. Sananlaskuja mukaillen: ”Jos – – vaimon löydät, [jolla on äidillinen sydän,] löydät aarteen, kalliimman kuin meren helmet. – – Hänen kätensä ahkeroivat iloisesti – – omin varoin hän perustaa viinitarhan – – hän – – antaa apuaan köyhälle – – häntä seuraa menestys ja kunnia – –. Kun hän puhuu, hän puhuu viisaasti, antaa neuvoja ystävällisin sanoin. Hän valvoo kaikkea, mitä talossa tehdään, eikä laiskana leipäänsä syö.” (Sananl. 31:10, 13, 16, 20, 25–27.) Naisella, jolla on äidillinen sydän, on todistus palautetusta evankeliumista, ja hän opettaa evankeliumin periaatteita selkeästi. Hän pitää pyhissä temppeleissä solmimansa pyhät liitot. Hän käyttää kykyjään ja taitojaan epäitsekkäästi. Hän hankkii niin paljon koulutusta kuin hänen olosuhteensa sallivat, ja hän kehittää mieltään ja henkeään haluten opettaa oppimaansa häntä seuraaville sukupolville.

Jos hänellä on lapsia, hän on hyvä äiti (ks. 1. Nefi 1:1), jonka elämä ja opetukset käyttäytymisnormeista ovat täysin sopusoinnussa elävien profeettojen opetusten kanssa. Hän ”opettaa lapsiaan rukoilemaan ja vaeltamaan oikeamielisesti Herran edessä” (OL 68:28). Hän ei kuuntele maailman mielipiteitä ja osatotuuksia vaan tietää, että evankeliumin tasovaatimukset perustuvat iankaikkisiin, muuttumattomiin totuuksiin. Hän uskoo, että olla ”ensisijaisesti vastuussa lastensa hoivaamisesta” on tärkeä, arvokas ja ”pyhä velvollisuus” (”Perhe – julistus maailmalle”, Valkeus, lokakuu 1998, s. 24). Heidän fyysinen hoivaamisensa ja ruokkimisensa on yhtä suuri kunnia kuin hoivata ja ruokkia heitä hengellisesti. Hän ei väsy ”tekemään hyvää” vaan iloitsee perheensä palvelemisesta, koska hän tietää, että ”pienestä lähtee se, mikä on suurta” (OL 64:33).

Kunpa jokaisella tytöllä ja naisella olisi todistus mahdollisuudestaan iankaikkiseen äitiyteen, kun hän pitää maalliset liittonsa. ”Jokainen heistä on taivaallisten vanhempien rakas [henkitytär], ja sellaisena jokaisella on jumalallinen – – päämäärä” (”Perhe – julistus maailmalle”, s. 24). Jumalan henkityttärinä naiset saivat ”ensimmäiset opetuksensa henkien maailmassa ja heitä valmistettiin tulemaan maailmaan” (OL 138:56). He olivat niiden ”jalojen ja suurten joukossa” (OL 138:55), jotka ”huusivat ääneen iloaan” (Job 38:7) maailmaa luotaessa, koska he saisivat fyysisen ruumiin ja mahdollisuuden osoittaa uskollisuutensa kuolevaisuudessa (ks. Abr. 3:25). He halusivat työskennellä rinta rinnan vanhurskaiden miesten kanssa saavuttaakseen iankaikkisia tavoitteita, joita kumpikaan ei voi saavuttaa yksinään.

Naisen rooli ei saanut alkuaan maan päällä eikä se pääty täällä. Nainen, joka arvostaa äitiyttä maan päällä, arvostaa äitiyttä tulevassa maailmassa, ja missä on hänen aarteensa, siellä on myös hänen sydämensä (ks. Matt. 6:21). Kasvattamalla itselleen äidillisen sydämen jokainen tyttö ja nainen valmistautuu jumalalliseen, iankaikkiseen tehtäväänsä äitinä. ”Jokainen älyn periaate, jonka [hän saavuttaa] tässä elämässä, nousee [hänen kanssaan] ylösnousemuksessa. Ja jos ihminen hankkii tässä elämässä ahkeroimisellaan ja kuuliaisuudellaan tietoa ja älyä enemmän kuin toinen, hän on niin paljon paremmassa asemassa tulevassa maailmassa.” (OL 130:18–19.)

Omasta kokemuksestani olen huomannut, että jotkin uskollisimmista äidillisistä sydämistä sykkivät sellaisten naisten rinnassa, jotka eivät kasvata omia lapsia tässä elämässä mutta jotka tietävät, että ”kaiken täytyy tapahtua aikanaan” ja että he laskevat ”suuren työn perustusta” (OL 64:32–33). Kun he pitävät liittonsa, he sijoittavat suurenmoiseen, arvossa pidettyyn tulevaisuuteen, koska he tietävät, että ”niille, jotka pysyvät uskollisina toisessa asemassansa, annetaan lisää kirkkautta heidän päänsä päälle aina ja ikuisesti” (Abr. 3:26).

Olin äskettäin puistossa, jossa tapasin ryhmän naisia, joilla on äidillinen sydän. He olivat nuoria, liitoille uskollisia naisia. He olivat älykkäitä ja olivat suorittaneet jatko-opintoja arvostetuissa yliopistoissa. Nyt he omistivat huomattavat lahjansa sen päivän aterian suunnittelemiseen ja taloudenhoitoniksien vaihtamiseen. He opettivat kaksivuotiaita olemaan ystävällisiä toisilleen. He lohduttivat vauvoja, suukottivat kolhiintuneita polvia ja pyyhkivät kyyneliä. Kysyin yhdeltä noista äideistä, kuinka hän oli kyennyt siirtämään kykynsä niin iloisesti äidin tehtävään. Hän vastasi: ”Tiedän, kuka olen, ja tiedän, mitä minun kuuluu tehdä. Loppu sujuu itsestään.” Tuo nuori äiti rakentaa seuraavan sukupolven uskoa ja luonnetta yksi perherukous kerrallaan, yksi pyhien kirjoitusten tutkimishetki, yksi ääneen luettu kirja, yksi laulu, yksi perheateria toisensa jälkeen. Hän on tekemässä suurta työtä. Hän tietää, että ”lapset ovat Herran lahja” ja ”onnellinen se [nainen], jonka viini on nuolia täynnä” (Ps. 127:3, 5). Hän tietää, että vanhurskaan, tunnollisen, sinnikkään, päivittäisen äidillisen hoivaamisen vaikutus on paljon kestävämpi, paljon voimallisempi, paljon vaikuttavampi kuin mikään maallinen asema tai ihmisen keksimä instituutio. Hän uskoo, että jos hän on kelvollinen, hänellä on mahdollisuus tulla siunatuksi entisten aikojen Rebekan tavoin tuhat kertaa kymmenellätuhannella jälkeläisellä (ks. 1. Moos. 24:60).

Liitoille uskolliset naiset, joilla on äidillinen sydän, tietävät, että tulipa äitiys varhain tai myöhään, siunattiinpa heitä viinellä täynnä lapsia täällä kuolevaisuudessa tai ei, olivatpa he naimattomia tai naimisissa tai olipa heidät jätetty kantamaan vanhemmuuden vastuu yksin – pyhässä temppelissä heille ”annetaan voima korkeudesta” (OL 38:32), ja sen ansiosta he saavat luvatut siunaukset ja tervehtivät niitä iloiten (ks. Hepr. 11:13).

Jokainen tyttö ja nainen, joka solmii pyhät liitot ja pitää ne, voi saada äidillisen sydämen. Nainen, jolla on äidillinen sydän, voi saavuttaa mitä tahansa. Vanhurskaat naiset ovat muuttaneet historian kulkua ja tekevät niin edelleen, ja heidän vaikutuksensa laajenee ja kasvaa räjähdysmäisesti kautta iankaikkisuuksien. Kuinka kiitollinen olenkaan Herralle siitä, että Hän on uskonut naisille jumalallisen äitiyden tehtävän. Äiti Eevan tavoin minä iloitsen (ks. Moos. 5:11) siitä, että tiedän nämä asiat. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Tulosta