2004
Isyys, iankaikkinen kutsumus
Toukokuu 2004


Isyys, iankaikkinen kutsumus

Ottakaamme varteen niiden profeettojen ääni, jotka aikojen alusta asti ovat muistuttaneet meitä isien tärkeästä merkityksestä kodissa.

Kun tarkastelemme nykymaailmaa kauan ja hartaasti, käy yhä ilmeisemmäksi, että Saatana tekee ylitöitä orjuuttaakseen ihmissieluja. Hänen pääkohteenaan on yhteiskunnan perusyksikkö – perhe.

Muutaman viime vuosikymmenen aikana Saatana on käynyt ankaraa kamppailua vähätelläkseen ja halventaakseen tätä perusyhteisöä, joka on tärkein kaikista. Hänen menestyksensä käy yhä ilmeisemmäksi – julmat tosiasiat ovat nähtävissä, niistä raportoidaan ja kuullaan päivittäin, ja ne koskevat monen perheyksikön hajoamista. Perheinstituution rappeutuessa näemme hirveät vaikutukset yhteiskuntaan – rikollisuutta, käyttäytymishäiriöitä, köyhyyttä ja huumeiden käytön lisääntymistä, ja luettelo vain kasvaa kasvamistaan.

Minusta näyttää siltä, että Saatanan tähtäimen hiusristikko kohdistuu aviomiehiin ja isiin. Nykyaikana esimerkiksi tiedotusvälineet ovat olleet hyökkäyksissään heltymättömiä: ne pilkkaavat ja halventavat aviomiehiä ja isiä heidän Jumalan antamissa rooleissaan.

Esimerkkejä pyhistä kirjoituksista

Saattaa olla hyödyllistä vastata tiedotusvälineiden aviomiehistä ja isistä antamaan kuvaan pyhien kirjoitusten avulla. Niissä meillä on hyvin monia suurenmoisia esikuvia.

Isä ja Vapahtaja. Uudessa testamentissa näemme pilkahduksen Vapahtajan suhteesta Isään. Yksi kaikkein elävimpiä näistä pilkahduksista on puutarhasta juuri ennen Hänen kavaltamistaan.

Jeesus ”polvistui ja rukoili:

’Isä, jos tahdot, niin ota tämä malja minulta pois. Mutta älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun.’

Silloin taivaasta ilmestyi hänelle enkeli, joka vahvisti häntä.”1

Mooses ja Jetro. Toisessa Mooseksen kirjassa meillä on esimerkki Jetrosta, Mooseksen apesta, joka huomasi, kuinka Mooses hallitsi Israelin lapsia:

”Mutta kun Mooseksen appi näki, kuinka paljon työtä Mooses joutui tekemään heidän vuokseen, hän sanoi: ’Mitä kaikkea sinä teetkään tämän kansan takia! Minkä vuoksi sinä istut tässä yksinäsi ja koko kansa seisoo ympärilläsi aamusta iltaan?’

Mooses vastasi apelleen: ’Kansa tulee minun luokseni pyytämään neuvoa Jumalalta.’ – –

Mutta appi sanoi Moosekselle: ’Sinä et menettele siinä viisaasti.

Sinä vain uuvutat itsesi ja kansan, joka on ympärilläsi, sillä tämä työ on sinulle liian raskas. Et pysty tekemään sitä yksin.’”2

Sitten Jetro opetti Moosekselle, kuinka tämä voi antaa tätä vastuuta muille kutsumalla kykeneviä miehiä, jotka pelkäävät Jumalaa, ja antamalla heidän tuomita johtajina Israelissa.

”He voivat tästä lähin ratkoa kansan asioita. Vain tärkeät asiat tuotakoon sinun eteesi, kaikki pienemmät asiat he voivat ratkaista itse. Näin taakkasi kevenee, kun he kantavat osan siitä.”3

Alma. Mormonin kirjassa meillä on Alman pojan Alman kertomus. Hänet luettiin kapinallisten joukkoon, ja hän teki kaikenlaista pahaa. Isä-Alma rukoili suuresti uskoen, että hänen poikansa tulisi tuntemaan totuuden – tähän rukoukseen vastattiin aivan erityisellä tavalla:

”Ja nyt tapahtui, että hänen kulkiessaan ympäriinsä hävittämässä Jumalan kirkkoa – – Herran enkeli ilmestyi heille; ja hän laskeutui ikään kuin pilven sisässä; ja hän puhui ikään kuin ukkosen äänellä – –;

ja niin suuri oli heidän hämmästyksensä, että he kaatuivat maahan eivätkä ymmärtäneet niitä sanoja, joita hän puhui heille.

Mutta hän huusi jälleen, sanoen: Alma, nouse ja astu esiin, sillä miksi sinä vainoat Jumalan kirkkoa? Sillä Herra on sanonut: Tämä on minun kirkkoni, ja minä vahvistan sen, eikä sitä kukista mikään muu kuin kansani rikkomukset.

Ja vielä enkeli sanoi: Katso, Herra on kuullut kansansa rukoukset ja myös palvelijansa Alman – joka on isäsi – rukoukset; sillä hän on suuresti uskoen rukoillut sinun tähtesi, että sinut johdatettaisiin tuntemaan totuus; sen tähden minä olen tullut tätä tarkoitusta varten, saadakseni sinut vakuuttuneeksi Jumalan voimasta ja valtuudesta, jotta hänen palvelijoidensa rukouksiin vastattaisiin heidän uskonsa mukaisesti.”4

Kun Alma nuorempi toipui tästä kokemuksesta, hän oli muuttunut mies.

Isän heikkenevä rooli

Tarkasti laatimansa suunnitelman mukaan hävittää perhe Saatana pyrkii heikentämään isän roolia. Lisääntyvä nuorisoväkivalta, nuorisorikollisuus, suurempi köyhyys ja taloudellinen epävarmuus ja yhä useamman lapsen epäonnistuminen kouluissamme tarjoavat selkeän näytön isien myönteisen vaikutuksen puutteesta kodeissa.5 Perhe tarvitsee isän ankkurikseen.

Satojen vuosien kokemuksesta olemme varmasti jo oppineet, että perusperhe tarjoaa vakaimman ja varmimman perustan yhteiskunnalle ja on olennaisen tärkeä nuorten valmentamiselle heidän tuleviin tehtäviinsä. Meidän olisi jo pitänyt oppia, etteivät perheen muodostamisen vaihtoehtoiset mallit ole toimineet eivätkä tule milloinkaan toimimaankaan. Ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi lausuivat tämän selkeästi julkaisussa ”Perhe – julistus maailmalle”:

”Me, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin neuvosto, julistamme juhlallisesti, että avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä ja että perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi.

Kaikki ihmiset – miehet ja naiset – on luotu Jumalan kuvaksi. Jokainen heistä on taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär, ja sellaisena jokaisella on jumalallinen luonne ja päämäärä. Sukupuoli on yksilön kuolevaisuutta edeltävän, kuolevaisuuden aikaisen ja iankaikkisen identiteetin ja tarkoituksen oleellinen ominaisuus. – –

Ensimmäinen käsky, jonka Jumala antoi Aadamille ja Eevalle, koski heidän mahdollisuuttaan aviomiehenä ja vaimona tulla vanhemmiksi. Me julistamme, että Jumalan lapsilleen antama käsky lisääntyä ja täyttää maa on yhä voimassa. Me julistamme tämän lisäksi Jumalan määränneen, että pyhiä lisääntymisen voimia tulee käyttää ainoastaan miehen ja naisen kesken, jotka on laillisesti vihitty aviomieheksi ja vaimoksi. – –

Jumalallisen suunnitelman mukaan isän on määrä johtaa perhettään rakkaudessa ja vanhurskaudessa, ja hän on velvollinen suojelemaan perhettään ja huolehtimaan sen toimeentulosta. Äiti on ensisijaisesti vastuussa lastensa hoivaamisesta. Näissä pyhissä tehtävissä isillä ja äideillä on velvollisuus auttaa toisiaan tasavertaisina kumppaneina. – –

Me varoitamme siitä, että ne, jotka rikkovat siveyden liittoja, jotka kohtelevat pahasti puolisoaan tai jälkeläisiään tai jotka jättävät perhevelvollisuudet täyttämättä, seisovat eräänä päivänä tilivelvollisina Jumalan edessä. Varoitamme edelleen, että perheen hajoaminen tuo yksilöille, yhteisöille ja kansakunnille ne onnettomuudet, joista muinaiset ja nykyiset profeetat ovat ennustaneet.”6

Isän roolit

Kun isille ja äideille on annettu niin painokkaita kehotuksia taivaallisen Isämme lasten tulevaisuudesta, heidän täytyy tutkia sieluaan ja varmistaa, että he noudattavat Herran ohjeita iankaikkisten perheiden rakentamiseksi. Isistä puheen ollen, mitä Herra odottaa meidän tekevän?

Kun perhe on perustettu, isän rooliin kuuluu seuraavaa:

1. Isä on perheensä pää.

”Isyys on johtajuutta, tärkeintä laatuaan. Se on aina ollut sitä ja tulee aina olemaan. Isä, iankaikkisen toverisi avun, neuvojen ja rohkaisun avulla sinä johdat kotona. Ei ole kysymys siitä, oletko arvollisin tai pätevin, vaan se on [jumalallisen] säädöksen asia.”7

Johtamiseesi kotona täytyy kuulua johtaminen perheen jumalanpalveluksessa.

”Sinä johdat ruokapöydässä, perherukouksessa. Sinä johdat perheillassa, ja Herran Hengen opastamana pidät huolen siitä, että lapsillesi opetetaan oikeita periaatteita. Sinun tehtäväsi on antaa kaikkea perhe-elämää koskevaa ohjausta.

Sinä annat isän siunaukset. Sinä osallistut aktiivisesti perheen sääntöjen ja kurin vakiinnuttamiseen. Kotisi johtajana sinä suunnittelet ja uhraudut saadaksesi yksimielisen ja onnellisen perheen siunauksen. Kaiken tämän saavuttaminen vaatii, että elät perhekeskeistä elämää.”8

Presidentti Joseph F. Smith on neuvonut: ”Veljet, kodeissa on liian vähän uskonnollista hartautta, rakkautta ja Jumalan pelkoa, liian paljon maailmallisuutta, itsekkyyttä, välinpitämättömyyttä ja kunnioituksen puutetta perheen keskuudessa, sillä muutoin niitä ei esiintyisi niin runsaasti kodin ulkopuolella. Siksi juuri koti tarvitsee uudistamista. Yrittäkää tänään, ja huomenna, saada aikaan muutos kodissanne.”9

Muistakaa, veljet, että roolissanne perheen johtajana vaimonne on kumppaninne. Presidentti Gordon B. Hinckley on opettanut: ”Tässä kirkossa mies ei kulje vaimonsa edellä eikä takana vaan hänen rinnallaan. He ovat tasavertaisia.”10 Jumala on alusta asti opettanut ihmiskunnalle, että avioliiton tulee liittää aviomies ja vaimo yhteen yhdeksi.11 Sen tähden perheessä ei ole presidenttiä tai varapresidenttiä. Pari tekee työtä yhdessä iankaikkisesti perheen hyväksi. He ovat yhtä sanoissa, teoissa ja toimissa, kun he johtavat, opastavat ja ohjaavat perheyksikköään. He ovat tasa-arvoisia. He suunnittelevat ja järjestävät perheen asiat yhdessä ja yksimielisesti kulkiessaan eteenpäin.

2. Isä on opettaja.

Presidentti Joseph F. Smithin neuvo pätee nykyisinkin: ”Älkää jättäkö lapsianne – – asiantuntijoiden avun varaan vaan opettakaa heitä sanoillanne ja esimerkillänne, oman takkavalkeanne ääressä. Olkaa itse asiantuntijoita totuudessa.”12

”Ymmärtäessäsi, kuinka tärkeätä on opettaa lapsiasi, sinusta tulee nöyrä, koska heti tajuat, että tämä voidaan toteuttaa ohjeilla ja esimerkillä. Et voi olla yhtä ja opettaa tehokkaasti toista. Sinun pitää tutkia ja rukoilla Pyhän Hengen jatkuvaa toveruutta ja elää sen arvoisena. Sinun tulee puhdistaa ja järjestää elämäsi niin, että esimerkkisi ja johtamisesi heijastaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin valoa.

Sinun pitää suunnitella elämäsi Herran Henki oppaanasi ja etsiä vilpittömästi omaa ja perheesi menestystä, ennen kuin muut huolet estävät sinua näkemästä näitä ensimmäisiä velvollisuuksiasi. Elävät profeetat ovat opettaneet meitä: ’Mikään muu menestys elämässä ei voi korvata epäonnistumista kotona.’ (David O. McKay julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1964, s. 5; lainattu julkaisussa J. E. McCulloch, Home: The Savior of Civilization, 1924, s. 42).”13

3. Isä hankkii ajallisen toimeentulon.

Presidentti Ezra Taft Benson ilmaisi sen selkeästi: ”Herra on antanut miehille vastuun huoltaa perhettään siten, että vaimo voi täyttää tehtävänsä äitinä kotona. – – Joskus äiti on kodin ulkopuolella työssä miehensä kehotuksesta tai jopa vaatimuksesta – – [niiden mukavuuksien takia], joita ylimääräisillä tuloilla voi hankkia. Veljet, sellaisissa tapauksissa ei kärsi ainoastaan perhe, vaan myös oma hengellinen kasvunne ja edistymisenne vaikeutuu.”14

Isät, jumalallisen säädöksen mukaan teidän tulee johtaa perheyksikköänne. Tämä on vakava velvollisuus ja tärkein, minkä milloinkaan omaksutte, sillä se on iankaikkinen velvollisuus. Te annatte perheelle sille kuuluvan etusijan. Se on se osa elämäänne, joka kestää haudan tuolle puolen. Todistan, että seuraava lausunto on totta:

”Asema, joka miehillä on perheessä, ja etenkin niillä, joilla on Melkisedekin pappeus, on yksi tärkeimmistä, ja se tulee tunnustaa selvästi ja sitä tulee ylläpitää siinä järjestyksessä ja sillä valtuudella, jonka Jumala soi miehelle asettaessaan hänet perhekuntansa pääksi.

– – Perheorganisaatiota koskevissa asioissa ei ole olemassa korkeampaa auktoriteettia kuin isä, varsinkin jos organisaation johdossa on korkeamman pappeuden haltija. – – Patriarkaalinen järjestys on saanut alkunsa Jumalasta ja on pysyvä kautta ajan ja iankaikkisuuden. On siis olemassa erityinen syy, miksi miesten, naisten ja lasten Jumalan kansan talouksissa tulee ymmärtää tämä järjestys ja tämä valtuus sekä pyrkiä tekemään siitä se, miksi Jumala sen aikoi: keino kasvattaa ja valmistaa Hänen lapsiaan korkeimpaan korotukseen. Kotona korkein johtava valtuus on aina isällä, eikä missään kotiasioissa eikä perheasioissa ole muuta sen ylittävää valtuutta.”15

Olen käyttänyt useita lainauksia, joiden lähdettä en ole maininnut. Olen tehnyt sen tarkoituksella. Ne mainitaan selkeästi Ensign ja Liahona -lehtien tulevan toukokuun numeroissa. Kehotan teitä tutkimaan niitä ja kertaamaan näitä konferenssipuheita. Ne ovat suurenmoisia lehtiä, ja niiden pitäisi toki olla joka kodissa. Silloin tämän konferenssin henki voi elää koko vuoden näiden lehtien sivuilla.

Ottakaamme varteen niiden profeettojen ääni, jotka aikojen alusta asti ovat muistuttaneet meitä isien tärkeästä merkityksestä kodissa. Päättäkäämme täyttää täydellisemmin tehtävämme ja velvollisuutemme, jotka Herra on antanut meille Siionin isille. Tätä rukoilen nöyrästi Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Luuk. 22:41–43.

  2. 2. Moos. 18:14–15, 17–18.

  3. 2. Moos. 18:22.

  4. Moosia 27:10–14.

  5. Ks. David Blankenhorn, Fatherless America: Confronting Our Most Urgent Social Problem, 1995, johdanto, s. 25–48; David Popenoe, Life without Father, 1996, s. 52–78.

  6. Valkeus, lokakuu 1998, s. 24, kursivointi lisätty.

  7. Kahdentoista apostolin koorumi, Father Consider Your Ways: A Message from The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, lehtinen, 1973; julkaistu uudelleen Ensign-lehdessä kesäkuussa 2002, s. 16. Ks. myös Iankaikkinen avioliitto, opettajan kirja, 2003, s. 203.

  8. Father Consider Your Ways, s. 16.

  9. ”Worship in the Home”, Improvement Era, joulukuu 1903, s. 138; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, 1999, s. 384.

  10. ”Eihän tämä ole tapahtunut missään syrjäisessä kolkassa”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 46.

  11. Ks. 1. Moos. 2:24.

  12. ”Worship in the Home”, s. 138; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, s. 347.

  13. Father Consider Your Ways, s. 14; ks. myös Iankaikkinen avioliitto, s. 202.

  14. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1987, s. 60–61; ks. myös ”Israelin Isille”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 49.

  15. Joseph F. Smith, ”The Rights of Fatherhood”, Juvenile Instructor, 1. maaliskuuta 1902, s. 146; ks. myös Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, s. 140.