2003
Ord til at leve efter
Maj 2003


Ord til at leve efter

Når vi med succes klarer os gennem livet, mens vi bevarer vores fokus på livets sande formål, velsigner det os både her og i livet herefter.

Verden er fuld af ord. Mange er skarpe, anklagende og sarkastiske. Tilsammen er de støj, forvirring, og vi lytter ikke til dem eller overvejer dem alvorligt. Men af og til hører vi dyrebare ord midt i larmen, som ved denne konference, ord, som er til at leve efter.

Præsident Thomas S. Monson sagde ved konferencen i april 1988:

»Vi værdsætter denne inspirerede tanke:

Gud er en far

Mennesket er vores bror

Livet er en mission

og ikke en karriere.«

(Citat fra Stephen L Richards i »An Invitation to Exaltation«, Ensign, maj 1988, s. 54).

Dette er ord at leve efter.

Gud er vor himmelske Fader. Vi er hans åndelige børn. Når vi kender vores forhold til Gud, hjælper det os med bedre at forstå, hvor vi kommer fra, og hvad vores evige muligheder er. Når vi kender ham, så lærer vi, hvordan vi bedre kan nærme os ham, og hvordan vi bør leve, så vi behager ham. Vores rejse på jorden er en del af en guddommelig plan for lykke, der er tilvejebragt af ham, som sørger for, at vi kan leve ved tro, for at vi kan få erfaring i livet og kvalificere os ved lydighed, samt for at vi ved forsoningens kraft kan vende tilbage til hans nærhed for evigt.

Vi lever i en verden, som er kendetegnet af store forskelle; forskellige lande og kulturer, racer og sprog. Vi må til en vis grad tro på, at dette er den måde, hvorpå Gud har tiltænkt det. Evangeliet lærer os, at vi på trods af disse forskelle alle er børn af den samme himmelske Fader. Menneskeheden er en stor familie, hvorfor vi alle er brødre og søstre.

Som søskende må vi forstå, at vor himmelske Fader elsker sine børn ligeligt, ligesom enhver god far på jorden vil gøre det. Høflighed, venlighed, barmhjertighed og tilgivelse er alle elementer af passende opførsel blandt familiens medlemmer. Forstil jer den skuffelse, som det må bibringe en kærlig Fader at se sine børn behandle hinanden så dårligt.

Livet er kort. »I er jo kun en tåge, som ses en kort tid og så svinder bort« (Jak 4:14). I den dyrebare tid, som vi har her på jorden, er der mange ting, som skal gøres. Nogle af disse ting er mere vigtige end andre, og vi må træffe kloge beslutninger. Nogle ting er tydeligt forkerte. Nogle er gode. Men der er visse ting, som er afgørende, hvis vi skal opfylde vor Faders forventninger og gennemføre vores prøve på jorden.

Faderens forventninger går videre end det at finde en måde at tjene til livets ophold eller at gøre os til gode med denne jords skønhed og behageligheder, selv om Herren har forsikret os: »Og det har behaget Gud at give alt dette til menneskene; thi derfor er det blevet skabt til at bruges med måde og ikke i overmål, ej heller med overdrivelse« (L&P 59:20).

Når vi med succes klarer os gennem livet, mens vi bevarer vores fokus på livets sande formål, velsigner det os både her og i livet herefter. Når vi er lydige mod befalingerne og overholder evige pagter samt virker med iver for en god sags tjeneste (se L&P 58:27), gør det det muligt for os at nyde af den glæde, som er formålet med vores jordiske eksistens (se 2 Nephi 2:25).

Herren har også givet os denne forsikring: »Men lær, at den, der gør retfærdigheds gerninger, skal få sin løn, nemlig fred i denne verden og evigt liv i den tilkommende« (L&P 59:23).

Vores jordiske mission har ikke meget at gøre med vores jordiske karriere. Det har derimod alt at gøre med at forberede sig til vores evige mål.

Jeg vidner om, at et gudfrygtigt liv vil lede os tilbage til Faderen, som har givet os livet her, og som vil modtage os tilbage til evigt liv.

Mange af Guds børn lever, som om der ikke var en dag, hvor vi skal stå til ansvar. De fylder deres liv med en søgen efter behag, efter at få mere og efter at nyde livet. Om sådanne sagde Nephi: »Ja, der skal være mange, der skal sige: Æd, drik og vær lystig, thi i morgen skal vi dø, og det skal gå os godt« (2 Nephi 28:7). Mange mennesker gør det værre ved at konkludere: »… men frygt alligevel Gud, thi han vil retfærdiggøre dig, selv om du begår en lille synd, ja, lyv lidt, drag fordel af næstens ord og grav en grav for ham; der er intet ondt deri. Og gør alle disse ting, for i morgen skal vi dø; og dersom vi findes skyldige, vil Gud slå os med nogle få slag, og til sidst vil vi blive frelst i Guds rige« (2 Nephi 28:8).

Verden er som resultat af en sådan fejlagtig tankegang fyldt med strålende og pirrende attraktioner. Vi ser unge mænd, som nægter at gifte sig; unge kvinder som på uklog vis opgiver deres dyd i deres søgen efter forhold, som er præget af begær; ægtepar som med vilje ikke får børn, eller som kun får et »præmiebarn«, fordi en familie vil hindre deres planer for spænding, afslapning og for at opnå den størst mulige finansielle vækst.

Ikke desto mindre er der millioner af trofaste brødre og søstre overalt i verden, som dagligt stræber efter at leve »af hvert ord, som udgår af Guds mund« (L&P 84:44). De planlægger og lever deres liv i overensstemmelse med vor himmelske Faders åbenbarede ord. De arbejder meget, studerer meget og beder meget. De ved, hvordan de skal være alvorlige, og de ved, hvordan man kan more sig. De lytter til Ordet, og de adlyder Ordet. De kender betydningen af den velsignelse, som kommer ved at efterleve offerloven. Disse trofaste mennesker hjælper andre mennesker og viser andre mennesker respekt. De elsker de små børn og de gamle og sørger for dem. God opførsel og høj moral er deres kendetegn, og de leder ved eksempel i deres hjem, i deres nabolag og lokalsamfund. Gud elsker og velsigner dem. Hans ord er de ord, de lever efter, ord, som er sikre og ikke skal »slå fejl« (L&P 64:31).

Ord til at leve efter. De er normalt enkle og lige til. De hjælper os med at huske. De holder os på den rette vej. De vil lede os tilbage til vor himmelske Fader og til hans hvile.

Må vi huske:

Gud er en far

Mennesket er vores bror

Livet er en mission

og ikke en karriere.

I Jesu Kristi navn. Amen.