2003
Troens styrkende kraft i tider med usikkerhed og prøvelser
Maj 2003


Troens styrkende kraft i tider med usikkerhed og prøvelser

Tro på Gud og på hans vejledning gennem Helligånden vil opretholde dig i en stadig mere udfordrende verden.

Findes der nogen, som ikke har brug for bekræftelse i tider, der er præget af usikkerhed og udfordringer? Hvem er så selvsikker, at de aldrig ønsker en stabiliserende indflydelse i tilværelsen? Et grundlæggende formål med jordelivet er personlig vækst. Som konsekvens af dette må der være tider med prøvelse og uvished for at tilvejebringe muligheden for en sådan udvikling. Hvilket barn ville nogensinde vokse op til at kunne klare sig modenhedsmæssigt, dersom alle vigtige beslutninger blev truffet af forældrene? Sådan er det med vor himmelske Fader. Hans plan for lykke er udarbejdet, så vi kan få udfordringer endog besværligheder, hvor beslutninger af stor vigtighed skal træffes, så vi kan vokse og udvikle os og få succes her i vores prøvelses dage.1 Gud ske lov har han i sin fuldkomne kærlighed tilvejebragt en måde, hvorpå vi kan overvinde disse udfordringer, mens vi vokser i styrke og evne. Jeg taler om troens styrkende kraft i tider med usikkerhed og prøvelser.

Gud har givet os evnen til at udøve tro, så vi kan finde fred, glæde og mening med tilværelsen. Men for at gøre brug af kraften må troen baseres på noget. Der er intet fastere grundlag end tro på vor himmelske Faders kærlighed til dig, tro på hans plan for lykke og tro på Jesu Kristi evne og villighed til at holde hans løfter.

For nogle forstås troen ikke og bruges derfor heller ikke fuldt ud. Nogle synes, at enhver diskussion om religion og den vejledning, man kan få gennem en stærk tro, er uden basis i nogen form for fornuft. Tro er ikke illusioner eller magi, men en kraft med rødder i evige principper. Er du en af dem, der har prøvet at udøve tro uden at føle nogen belønning? Hvis det forholder sig sådan, er det nok fordi, du ikke har forstået de principper, som tro bygger på. Jeg vil bruge et eksempel til at vise, hvad jeg mener.

For år tilbage deltog jeg i en måling af nukleare karakteristika i forskellige materialer. Til det formål blev der bygget en forsøgsatomreaktor, hvorfra højenergipartikler strømmede gennem et hul midt inde i reaktoren. Disse partikler blev ledt ind i et forsøgskammer, hvor målingerne blev foretaget. Disse højenergipartikler kunne ikke ses, men måtte nøje kontrolleres for ikke at skade andre. En dag trådte en pedel ind, mens vi eksperimenterede. Med foragt sagde han: »I lyver alle sammen, I lader som om, at I laver noget vældigt vigtigt, men I kan ikke narre mig, jeg ved, at hvis man ikke kan se, høre, smage eller røre noget, så findes det ikke.« Den indstilling udelukkede muligheden for, at han kunne lære, at der er meget af stor værdi, som ikke kan opfattes gennem de fem sanser. Havde den mand været villig til at åbne sit sind for at forstå, hvordan man måler tilstedeværelsen af atompartikler, ville han have bekræftet deres eksistens. Tvivl på samme måde aldrig på virkeligheden af tro. Du vil høste troens frugt, når du følger de principper, som Gud har sat for dens brug.

Nogle af disse principper er:

  • Stol på Gud og hans villighed til at hjælpe, når der er brug for det, uanset hvor udfordrende omstændighederne er.

  • Adlyd hans befalinger og lev således, at du viser, at han kan stole på dig.

  • Vær lydhør over for Åndens stille tilskyndelser.

  • Følg op på disse tilskyndelser med mod.

  • Vær tålmodig og forstående, når Gud lader dig døje i din udvikling, og så kommer svarene lidt efter lidt over en længere periode.

Motiverende tro er centreret i tillid til Herren og til hans villighed til at imødekomme dine behov. For »Herren … velsigner og begunstiger dem, som sætter deres lid til ham.«2 Den konstante villige udøvelse af tro øger din tillid og evne til at anvende troens kraft.

Du kan lære at bruge troen mere effektivt ved at anvende det princip, som Moroni belærte om: »Tro er det, som håbes og ikke ses; modsig derfor ikke, fordi I ikke ser; thi I får intet vidnesbyrd, førend jeres tro er blevet prøvet3 Derfor vil du, hver gang du prøver din tro, dvs. handler værdigt på en tilskyndelse, modtage Helligåndens bekræftende vidnesbyrd. Disse følelser vil styrke din tro. Når du gentager dette mønster, vil din tro blive stærkere. Herren kender dine behov. Når du beder ærligt og oprigtigt, vil han vejlede dig til at gøre det, som vil øge din evne til at handle i tro. Med konstant øvelse bliver troen en levende, magtfuld, opløftende og inspirerende kraft i dit liv. Når du bevæger dig ud over grænserne for din egen forståelse og ind i tvivlens tusmørke, når du udøver tro, bliver du ledt til løsninger, som du ellers aldrig ville have fundet. Jeg vidner om, at dette er sandt.

Selv med den stærkeste tro vil Gud ikke altid straks belønne dig på den måde, du ønsker. Gud vil snarere give dig det, som ifølge hans evige plan er bedst for dig. Han elsker dig så fuldt og helt, at du ikke kan fatte det i dette liv på jorden. Dersom du kendte hele hans plan, ville du aldrig bede om noget, som gik imod den, selv om dine følelser frister dig til at gøre det. Dyb tro giver forståelse og styrke til at acceptere vor himmelske Faders vilje, når den afviger fra vores egen. Vi kan acceptere hans vilje med fred og sikkerhed i forvisning om, at hans uendelige visdom overstiger vore egne evner til fuldt ud at forstå hans plan, efterhånden som den udfolder sig lidt ad gangen.

Tro er ikke bare at trykke på en knap, og du får svar. Herren har udtalt: »Alle dem, jeg elsker, revser og tugter jeg. Vær nidkær og omvend dig.«4 Brigham Young konstaterede: »Gud skænker aldrig sit folk eller noget individ større velsignelser uden først alvorligt at have prøvet dem.«5 Personligt har jeg i forbindelse med nogle vitale afgørelser oplevet den krævende, pinefulde kamp, som går forud for et bekræftende svar. Og dog har disse prøvende oplevelser været opbyggende. Det er trygt at vide, at Gud aldrig vil prøve dig mere, end du kan klare med hans hjælp.

Gud bruger din tro til at forme din karakter. Karakter er manifestationen af det, du bliver. En stærk moralsk karakter kommer af konstante rette valg i livets prøvelser. Din tro vil lede dig til disse rette valg. Det er helt klart det, du gør, og det, du tænker, som afgør, hvad du er, og hvad du bliver. Derfor er de valg, du træffer, nødt til at være inspireret af Herren. Andre kan anspore dig til at træffe de rigtige valg, men de må ikke diktere disse valg. Du har brug for at overveje, bede og udøve tro for villigt at træffe afgørelser, der er i overensstemmelse med Mesterens belæringer. Sådanne valg træffes i tillid til ting, man tror på, og som, når man handler derefter, vil blive bekræftet. Der gives kun tilstrækkelig vejledning til at lede dig til det rette og til ikke at svække din voksende karakter. Den vejledning vil befæste din tillid til vor himmelske Fader og Frelseren.

Tro vil forme karakterstyrke, som er tilgængelig for dig i tider, hvor du har mest brug for det. En sådan karakter dannes ikke i tider med store udfordringer eller fristelse. Det er dér den bruges. Karakter væves tålmodigt af tråde udvundet af principper, bud og lydighed. I Jakobs Brev kan vi læse: »Når jeres tro prøves, skaber det udholdenhed. Og udholdenheden skal føre til fuldendt værk, for at I kan være fuldkomne og helstøbte og ikke stå tilbage i noget.«6 Grundlaget for karakter er integritet. Værdig karakter vil styrke din evne til lydigt at reagere på Åndens tilskyndelser. Retfærdig karakter er det, du bliver. Det er vigtigere end, hvad du ejer, hvad du har lært, eller hvilke mål du har opnået. Det gør, at man kan stole på dig. Retfærdig karakter udgør grundlaget for åndelig styrke. Den tillader dig i tider med prøvelser og udfordringer at træffe svære, ekstremt vigtige valg korrekt, selv når beslutningerne synes overvældende. Jeg vidner om, at hverken Satan eller nogen anden magt kan svække eller ødelægge din voksende karakter. Det kan kun du ved ulydighed.

Vor Faders plan er storslået. Din udøvelse af tro danner karakter. Styrket karakter øger din evne til at udøve tro. Således styrkes din tillid til at overvinde livets prøvelser. Og styrkelsesprocessen fortsætter. Jo mere din karakter styrkes, des bedre er du i stand til at udøve troens kraft.

Talemåden »du får, hvad du betaler for« gælder også for åndelige belønninger. Du får, hvad du betaler for med lydighed, med tro på Kristus og med ihærdig anvendelse af de sandheder, som du har lært. Det, som du får, er en dannelse af din karakter, vækst i evner og en vellykket fuldførelse af dit formål her på jorden – at udvikle dig ved at blive prøvet.

Uanset hvad der sker, uanset hvor forvirret verden bliver, kan du altid have troens styrkende kraft. Det vil aldrig ændre sig. Din himmelske Faders fuldkomne kærlighed vil aldrig ændre sig. Hans evangeliums plan giver livet mening og kan sikre din lykke. Hans plan er ikke kun, at du skal vise, hvad du kan her på jorden, men også at du kan modtage den vækst, der kommer af rette valg tilskyndet af tro og muliggjort af din lydighed.

Hvorfor bekymre sig over fremtidige ulykker og usikkerhedsmomenter, som du ingen kontrol har over. Din retfærdige levevis øger sandsynligheden for, at du aldrig vil komme til at opleve dem. Når prøvelserne og modgangen kommer, vil din tro lede dig til de rette løsninger. Din fred i sindet, din overbevisning om svar på tyngende problemer og din endelige glæde beror på din tillid til vor himmelske Fader og hans Søn Jesus Kristus. Det rette vil sejre i sidste ende. Det vil give dig velsignelser nu, når du i tro adlyder Guds befalinger. Husk, at en aldrig svigtende, uendelig og konstant kilde til fred og tryghed er tilgængelig for dig. Det er visheden om, at din Fader i Himmelen elsker dig, uanset hvad dine omstændigheder er, uanset hvilke vinde af prøvelse, tummel og trængsel, der blæser omkring dig. Den vished vil aldrig ændre sig. Din evne til at få tilgang til den støtte beror på styrken af din tro på ham og på hans villighed til at velsigne dig.

Jeg vidner om, at tro på Gud og på hans vejledning gennem Helligånden vil opretholde dig i en stadig mere udfordrende verden. Jeg vidner om, at tilegnelsen af de principper vi har gennemgået, vil hjælpe dig til at benytte troens styrkende kraft i tider med prøvelser og modgang.

Der er mange omkring dig, som er forvirrede, og som søger løsninger på livets forvirrende problemer. Fortæl dem dit vidnesbyrd om sandheden og kraften i denne tro. Vil du hjælpe dem med at forstå, hvordan tro på Gud og hans lærdomme, gengivet i deres fylde i Jesus Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, kan velsigne deres liv her i disse turbulente tider? Bær vidnesbyrd om Herrens kraft til at velsigne dem. Gør det nu. Herren vil hjælpe dig. Din tro vil vejlede dig og støtte dig. Det ved jeg, den vil. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Åb 3:19.

  2. Helaman 12:1; se også Ordspr 3:5-6.

  3. Ether 12:6; fremhævelse tilføjet.

  4. Åb 3:19.

  5. Discourses of Brigham Young, udv. John A. Widtsoe, 1954, s. 338.

  6. Jak 1:3-4.