2003
Jeg kan bede til min himmelske Fader til hver en tid og på alle steder
Maj 2003


Jeg kan bede til min himmelske Fader til hver en tid og på alle steder

Jeg ved, at vi kan bede til vor himmelske Fader til hver en tid og på alle steder, og jeg er så taknemlig over, at vi kan.

Mine unge brødre og søstre, kan I huske, hvornår I sidste gang modtog et svar på jeres bønner? Var det, da I mistede noget? Var det, da I var bange? Måske var I syge, eller også var nogen syge, som I elsker. Jeg har også bedt på disse tidspunkter.

Hvor var I, da I sidst bad? Jeg har bedt mange steder. Jeg har bedt på stranden, i bjergene, i kirken og på legepladsen. Jeg har bedt i mit hus, i et fly og på hospitalet. Jeg ved, at jeg kan bede til vor himmelske Fader til hver en tid og på alle steder. Jeg ved, at han hører mig.

Lad mig fortælle jer en beretning om to børn – en dreng, som var ca. seks år gammel, og en pige, som lige var fyldt syv. De kørte en varm sommerdag en tur med deres far i deres bedstefars gamle jeep. Da de havde kørt i halvanden time, begyndte jeepen at lave mærkelige lyde. Den døde fuldstændig, da den kørte ind på en tankstation i den næste by. »Vi kan reparere den«, sagde tankpasseren, og han bad dem om at gå til den anden ende af byen til en reservedelsforretning. Da de kom ind i forretningen, var der mange ting at se på for børnene, så de så ikke deres far gå ind bagved i butikken sammen med bestyreren. Det eneste de vidste var, at de ikke kunne se ham. De kiggede ud og så en mand et stykke nede ad gaden, som havde en hat på ligesom deres fars. Han drejede netop rundt om et hjørne, så de rendte efter ham og råbte: »Far! Far!«

Da de havde fundet ud af, at det ikke var deres far, vidste de ikke, hvor de var. De kunne ikke finde forretningen, de vidste ikke, hvor de var, og de kendte ingen i denne by. Pigen ville den ene vej, og drengen den anden vej. Hvordan kunne de finde deres far eller i det mindste jeepen? Hun sagde: »Vi må bede.« Han var genert ved at skulle bede, hvor andre kunne se dem, men da de havde bedt, begyndte de begge at gå i samme retning. De fandt tankstationen, kravlede op bag i jeepen og ventede. Lidt senere – og det virkede som meget lang tid – kom deres far. Han havde også bedt om, at han måtte finde dem, og finde dem hurtigt.

I skrifterne er der mange beretninger om svar på bøn. Kan I huske disse? Nephi fik at vide, hvordan han skulle bygge et skib, og hvor de kunne finde mad. Daniel bad om beskyttelse mod løverne. Enos bad hele dagen og om natten om, at hans synder måtte blive ham tilgivet. Hanna bad om at måtte få et barn. Min allerbedste historie er om en ung mand, som ønskede at vide noget. Han ønskede at vide, hvilken kirke han skulle slutte sig til. Hans venner og hans familie var i gang med at finde kirker, som de ville tilslutte sig. Men han vidste bare ikke, hvilken kirke var rigtigt. Han var kun 14 år gammel.

En dag læste Joseph Smith i Bibelen, og her er, hvad han læste: »Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den« (Jak 1:5). Dette skriftsted påvirkede ham utrolig meget! Han havde aldrig ført bedt højt, men han havde behov for et svar og han troede på dette skriftsted. Han gik ydmygt ud til et skovbevokset område nær sit hjem og knælede ned og begyndte at bede. Det var en så vigtig bøn, at mørkets kræfter forsøgte at overvælde denne stærke unge bondedreng, så derfor råbte han til Gud om hjælp. Da så han et lys dale ned, og mørket forsvandt. Joseph så to skikkelser stående i lyset. En af dem sagde til ham, pegende på den anden: »Denne er min elskede Søn. Hør ham!« (JS-H 1:17). Det var Gud Faderen og hans søn, Jesus Kristus.

Når jeg tænker på denne beretning, så tænker jeg på mine børn. De har alle været på mission uden for USA. De måtte alle lære et nyt sprog. En af de ting, som de lærte at fortælle på deres nye sprog, var beretningen om Joseph Smiths bøn. Hvorfor lærte de det? Fordi de mennesker, som de underviste havde behov for at vide, at vor himmelske Fader og Jesus valgte Joseph Smith til at være den profet, som ville genoprette evangeliet og gengive Jesu Kristi Kirke på jorden endnu en gang. Og disse mennesker havde behov for at vide, at på samme måde, som Joseph Smith modtog et svar på sin bøn, så kan de også bede til vor himmelske Fader og modtage svar på deres bønner. Han vil også besvare jeres bønner. Jeg ved, at vi kan bede til vor himmelske Fader til hver en tid og på alle steder, og jeg er så taknemlig over, at vi kan.

Her er mit vidnesbyrd talt på fingrene af en hånd:

  1. Jeg ved, at Gud er vor Fader i Himlen, og at han elsker os.

  2. Jesus Kristus er hans søn, vores Frelser og Forløser.

  3. Joseph Smith er Guds profet. Han oversatte Mormons Bog ved Guds gave og kraft.

  4. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Herrens kirke på jorden i dag.

  5. Den levende profet er præsident Gordon B. Hinckley.

I Jesu Kristi navn. Amen.