2010-2019
Så jeres glæde må blive fuldkommen
Oktober 2017


Så jeres glæde må blive fuldkommen

Jesus Kristus er kilden til al helbredelse, fred og evig udvikling.

Brødre og søstre, Det er en glæde at være sammen med jer. Og det er det, som jeg gerne vil tale med jer om denne formiddag – at have en fylde af glæde.

I en nylig nyhedsoverskrift lød det: »Katastrofer ryster landet [og] verden«.1 Fra orkaner og oversvømmelser til hedebølger og tørke, fra skovbrande og jordskælv til krige og hærgende sygdomme er det som om, at »hele jorden [er] i oprør«.2

Millioner af mennesker har måttet flygte, og disse udfordringer har skabt kaos i utallige menneskers liv. Strid i familien og lokalsamfund såvel som indre kampe med frygt, tvivl og uopfyldte forventninger efterlader også os i et virvar. Det kan være vanskeligt at føle den glæde, som Lehi forklarede er formålet med livet.3 Vi har alle til tider spurgt: »Hvor kan jeg finde fred, hvor skal jeg lede …?«4 Vi spekulerer på dette: »Hvordan finder jeg glæde trods jordelivets vanskeligheder?«

Svaret kan måske virke for enkelt, men det har bevist sit værd siden Adams dage. Varig glæde findes, når vi fokuserer på vor Frelser Jesus Kristus og efterlever evangeliet, sådan som han viste og underviste i det. Jo mere vi lærer om, har tro på og stræber efter at blive som Jesus Kristus, jo mere lærer vi at forstå, at han er den sande kilde til al helbredelse, fred og evig udvikling. Han indbyder os alle til at komme til sig,5 en indbydelse som præsident Henry B. Eyring har betegnet som »den mest betydningsfulde indbydelse, som nogen kan modtage.«6

Lær af Jesus Kristus

Hvordan kommer vi til ham? I april i år opmuntrede præsident Russell M. Nelson og ældste M. Russell Ballard os til at studere »Den levende Kristus«7 som en del af at lære om Frelseren. Mange har taget imod udfordringen og er blevet velsignet. For ikke så længe siden gav en kær ven alle sine voksne børn denne udtalelse med evangeliske billeder, der illustrerede hver sætning. Hun opmuntrede sine børn til at hjælpe sine børnebørn med at forstå og lære den udenad. Noget tid senere viste min ven mig en video med sit seksårige barnebarn, der citerede sin udenadlærte version med begejstring og sikkerhed. Jeg indså, at hvis en seksårig kan gøre det, så kan jeg også!

Billede
Laynie, der lærte »Den levende Kristus udenad«

Mens jeg har fokuseret mere på Jesu Kristi liv og lærdomme i mit studium og lært »Den levende Kristus« udenad, er min taknemmelighed for og kærlighed til Frelseren vokset. Hver sætning i denne inspirerede udtalelse indeholder en prædiken og har styrket min forståelse af hans guddommelige roller og jordiske mission. Det, jeg har lært og følt i løbet af denne periode med studium og refleksion, bekræfter, at Jesus virkelig »er verdens lys og liv og håb.«8 Fordums skrifter og sidste dage profeters ord, der på skrift eller i tale priser ham, bærer vidnesbyrd om, at »hans vej er den sti, der fører til glæde i dette liv og evigt liv i den kommende verden.«9

Hav tro på Jesus Kristus

Når I studerer Kristi liv og lærdomme på et utal af måder, øges jeres tro på ham. I vil lære, at han elsker jer hver især og forstår jer fuldstændigt. I sine 33 år på jorden blev han afvist, forfulgt, led fysisk sult, tørst og udmattelse,10 ensomhed, verbal og fysisk mishandling og til sidst en kvalfuld død i syndige menneskers hænder.11 I Getsemane have og på Golgatas kors følte han alle vores smerter, trængsler, fristelser, sygdomme og skrøbeligheder.12

Uanset hvad vi har lidt, er han kilden til helbredelse. De, der har oplevet nogen som helst form for mishandling, frygteligt tab, kronisk sygdom eller invaliderende lidelse, usande beskyldninger, ondskabsfuld forfølgelse eller åndelig skade på grund af synd eller misforståelser, kan alle gøres hele ved verdens Forløser. Dog kommer han ikke ind uden at blive inviteret. Vi må komme til ham og lade ham udvirke sine mirakler.

En smuk forårsdag lod jeg døren stå åben for at nyde den friske luft. En lille fugl fløj gennem den åbne dør og indså derefter, at det ikke var der, den ønskede at være. Den fløj desperat rundt i værelset og fløj gentagne gange ind i vinduesruden i et forsøg på at undslippe. Jeg prøvede forsigtigt at lede den mod den åbne dør, men den var skræmt og blev ved med at fare væk. Den landede til sidst øverst på gardinerne fortumlet og udmattet. Jeg tog en kost og rakte langsomt enden med børsterne op mod det sted, fuglen nervøst havde slået sig ned. Da jeg holdt børsterne ved siden af fuglens fødder, trådte den prøvende ud på dem. Langsomt, meget langsomt gik jeg hen mod den åbne dør og holdt kosten så roligt, jeg kunne. Så snart vi nåede den åbne dør, fløj fuglen hurtigt ud i friheden.

Vi er sommetider ligesom fuglen bange for at vise tillid, fordi vi ikke forstår Guds absolutte kærlighed og ønske om at hjælpe os. Men når vi studerer vor himmelske Faders plan og Jesu Kristi mission, forstår vi, at deres eneste hensigt er vores evige lykke og udvikling.13 De fryder sig over at hjælpe os, når vi beder, søger og banker på.14 Når vi udøver tro og ydmygt åbner os for deres svar, bliver vi frigjort for vores misforståelser og formodningers begrænsninger, og vi kan blive vist vejen frem.

Jesus Kristus er også kilden til fred. Han opfordrer os til at læne os op ad sin stærke arm15 og lover os den »fred, som overgår al forstand«,16 en følelse der kommer, når hans Ånd »tal[er] fred til vor sjæl«,17 uanset hvilke udfordringer der er omkring os. Hvad enten det er personlige kampe, familieproblemer eller kriser i lokalsamfundet, vil freden komme, når vi stoler på, at Guds enbårne Søn har magt til at dulme vores smertende sjæl.

Billede
Snježana Podvinski, et medlem i Kroatien

Snježana Podvinski, en ud af et lille antal hellige i Karlovac i Kroatien, lænede sig op ad Frelseren, da hendes mand og begge hendes forældre sidste år døde inden for et halvt år. Ramt af sorg, men med et vidnesbyrd om, at familien er evig, brugte hun alle sine sparepenge på at rejse til templet, hvor hun blev beseglet til sin mand og sine forældre. Hun fortalte, at disse dage i templet var et højdepunkt i hendes tilværelse. Takket være sit faste vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning havde hun følt en fred og oplevet en heling, der også har været en styrke for mennesker omkring hende.

Tro på Jesus Kristus medfører endnu flere gaver end heling og fred. Som præsident Henry B. Eyring har sagt: »Jeg [har] været taknemlig for de mange måder, hvorpå Herren har besøgt mig med Helligånden, når jeg havde brug for fred. Alligevel bekymrer vor Fader i himlen sig ikke kun om at trøste os, men endnu mere om at vi udvikler os til et højere stade.«18

Takket være Jesu Kristi forsoning, som indbefatter forløsningens og opstandelsens gaver, er vi i stand til at omvende os, forandre os og gå fremad for evigt. Takket være den kraft, han giver os, når vi er lydige, kan vi blive til mere, end vi nogensinde kunne ved egen hånd. Vi forstår måske ikke helt hvordan, men alle vi, der har mærket troen på Kristus vokse, har også fået en større forståelse af vores guddommelige identitet og formål, som leder os til at træffe valg, der er i overensstemmelse med den kundskab.

Trods en verden, der vil prøve at trække os ned på niveau med »dyrets tarv«,19 giver kundskaben om, at Gud er vor Fader, os en forvisning om, at vi har guddommeligt og kongeligt potentiale. Trods en verden, der fortæller os, at dette liv ender i en blindgyde, giver kundskaben om, at Guds enbårne Søn har gjort det muligt for os at blive forløst og opstå, os håb om evig udvikling.

Gør som Jesus Kristus

Når vi lærer mere om Jesus Kristus, udvikler vi større tro på ham, og vi ønsker helt naturligt at følge hans eksempel. Det bliver vores største ønske at holde hans befalinger. Vores hjerte længes efter at lette andres lidelser, sådan som han gjorde, og vi ønsker, at de oplever den fred og lykke, vi har fundet.

Hvorfor er der sådan en kraft i at prøve at gøre, som han gjorde? Fordi Helligånden bærer vidnesbyrd om evig sandhed, når vi omsætter vores tro til handling.20 Jesus belærer sine disciple om at holde sine befalinger, fordi han ved, at når vi følger hans eksempel, vil vi begynde at opleve glæde, og når vi fortsætter på hans vej, når vi til en fylde af glæde. Han forklarede: »Sådan har jeg talt til jer, for at min glæde kan være i jer og jeres glæde blive fuldkommen.«21

Er vores vidnesbyrd bygget på Jesus Kristus og hans evangeliums klippefaste grundvold? Når livets storme presser sig på hos os, søger vi da febrilsk hjælp i en gør det selv-bog eller på et internetopslag? Når vi tager os tid til at opbygge og styrke vores kundskab og vidnesbyrd om Jesus Kristus, afkaster det rigeligt med renter i tider med prøvelser og modgang. Dagligt at læse i skriften og overveje de levende profeters ord, forpligte sig til oprigtig, personlig bøn, opmærksomt nyde nadveren hver uge og tjene, som Frelseren ville, er hver især enkle ting, som bliver byggeklodser i en glædesfyldt tilværelse.

Hvad bringer jer glæde? Synet af jeres kære ved slutningen af en lang dag? Tilfredsstillelsen ved et godt udført stykke arbejde? Lyset i en persons øjne, når I bærer deres byrde med dem? Ordene i en salme, der trænger dybt ind i jeres hjerte? En nær vens håndtryk? Brug et øjeblik for jer selv på at reflektere over jeres velsignelser, og find derefter frem til, hvordan I kan dele ud af dem. Når I rækker ud for at tjene og løfte jeres brødre og søstre i jeres nabolag eller overalt i denne verden, der er i så megen oprør, vil I føle større fred, heling og tilmed udvikling.

Kom til ham. Jeg vidner om, at når I centrerer jeres liv omkring Jesus Kristus, vil I finde glæde i jeres omstændigheder, hvad end de er. Ja, »han, som led,«22 er svaret. Sæt tid af til og brug tid på at lære Jesus Kristus at kende ved flittigt at studere, udvikle større tro på ham og stræbe efter at blive endnu mere som ham. Når vi gør det, vil vi også nå til at sige sammen med lille Laynie: »Vi takker Gud for den enestående gave, som han gav os i form af sin guddommelige Søn.«23 I Jesu Kristi velsignede og hellige navn. Amen.