2010-2019
Afgørende sandheder – Vores behov for at handle
Oktober 2017


Afgørende sandheder – vores behov for at handle

Det første syn og profeten Joseph Smith frembragte kundskab og sandhed, der er afgørende for vores lykke i dette liv og for vores ophøjelse.

Da jeg var omkring syv år, spurgte jeg min mor: »Når du og jeg dør og kommer i himlen, vil du så stadig være min mor?« Hun havde ikke forventet sådan et spørgsmål. Men hun svarede efter bedste evne ud fra sin viden: »Nej, i himlen vil vi være brødre og søstre. Jeg vil ikke være din mor.« Det var ikke det svar, jeg havde håbet på.

Kort tid efter vores lille samtale kom der to unge mænd til vores dør. Ved et mirakel lod min far dem komme indenfor. De sagde, at de var missionærer for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Disse ældster, som vi lærte at kalde dem, begyndte at undervise vores familie. Jeg husker tydeligt vores følelser af glæde og begejstring, hver gang de kom hjem til os. De fortalte os, at en ung mand var gået ud i en lund for at spørge Gud om, hvilken kirke der var sand, og at han så Gud og Jesus.1 Ældsterne viste os en illustration af synet, og da jeg så den, vidste jeg, at Joseph Smith virkelig havde set Gud Faderen og Jesus Kristus. Missionærerne fortalte, at Jesu Kristi sande Kirke på grund af det syn igen var på jorden.2

Billede
Det første syn

Missionærerne underviste os også om Guds plan for lykke og besvarede vores spørgsmål om religion. De lærte os, at familien virkelig kan være sammen efter dette liv som far, mor og sønner og døtre.

Hele familien blev døbt. Vejen mod at aflægge gamle vaner, opgive traditioner og blive aktive medlemmer af Kirken var til tider vanskelig. Men på grund af Guds nåde og kærlighed og med hjælp fra mange ledere og medlemmer klarede vi det igennem de første vanskelige år.

Millioner, der allerede har tilsluttet sig Kirken, såvel som mange, der bliver omvendt og døbt hver uge, har fået et vidnesbyrd om det første syn. Helligånden kan ofte gentage dette vidnesbyrd for os alle, når vi stræber efter at efterleve Jesu Kristi evangeliums enkle sandheder.

Det første syn og profeten Joseph Smith frembragte yderligere kundskab og sandhed, der er afgørende for vores lykke i dette liv og for vores ophøjelse i Guds nærhed. Jeg vil tale om tre af de sandheder, vi har fået og må efterleve, fordi en dreng knælede i oprigtig bøn.

Gud har kaldet profeter, der leder og vejleder os

En afgørende sandhed, vi har lært af det første syn og profeten Joseph Smith, er, at Gud kalder profeter,3 seere og åbenbarere til at belære, vejlede, advare og lede os.4 Disse mænd er Guds talerør på jorden5 med myndigheden til at tale og handle i Herrens navn.6 Ved at følge deres råd nøje vil vi blive beskyttet og modtage velsignelser på vores rejse her på jorden.

Da jeg studerede på Brigham Young Universitet som ung, enlig, nylig hjemvendt missionær, deltog jeg ved præstedømmemødet ved en generalkonference i Tabernaklet på Tempelpladsen. Præsident Ezra Taft Benson, Kirkens daværende præsident, opfordrede alle hjemvendte missionærer til at tage ægteskab alvorligt og gøre det til den højeste prioritet i deres liv.7 Efter det møde vidste jeg, at jeg var blevet kaldet til omvendelse og måtte handle efter det profetiske råd.

Jeg besluttede mig derfor for at vende hjem til Brasilien og finde en hustru. Inden jeg tog til Brasilien på et to måneders praktikophold, ringede jeg til min mor og nogle venner og lavede en liste på omkring 10 unge kvinder, der alle var potentielle hustruer.

Mens jeg var i Brasilien, og efter at have overvejet og bedt meget, mødtes jeg med, datede, blev forlovet med og fastsatte en bryllupsdato med en af de unge kvinder på min liste. Det var ikke en rekordtid for en studerende i Provo i Utah at date og blive forlovet på, men det var hurtigt efter brasilianske forhold.

Nogle få måneder senere giftede jeg mig med Elaine. Hun er mit livs kærlighed og en udvalgt velsignelse.

Jeg foreslår ikke, at alle skal lave lignende lister, men jeg foreslår – måske mere end foreslår – at vi altid handler, når vores levende profeter taler.

Billede
Portræt af præsident Thomas S. Monson

Guds profet i dag er præsident Thomas S. Monson, og vi vil blive velsignet ved at følge hans råd nøjagtigt.

Kundskaben om Guds sande væsen

En anden sandhed, vi lærte på grund af det første syn og profeten Joseph Smith, er Guds sande væsen. Bare tænk over, hvor velsignede vi er ved at vide, at Gud er et væsen med et legeme af kød og knogler ligeså så håndgribeligt som vores,8 at alle kan tilbede en Gud, der er virkelig, som vi kan forstå, og som har vist og åbenbaret sig og sin Søn for sine profeter – både profeter i gamle dage og profeter i disse sidste dage.9 Han er en Gud, der hører og besvarer bønner;10 en Gud, der kigger på os fra himlen11 og konstant bekymrer sig om vores åndelige og timelige velbefindende; en Gud, der gav os handlefrihed til selv at vælge at følge ham og adlyde hans befalinger uden tvang;12 en Gud, der giver os velsignelser og lader os få prøvelser, så vi kan udvikle os og blive som ham.

Han er en kærlig Gud, der fremlagde en plan, igennem hvilken vi kan få lykke i dette liv og i evigheden.

Jesus Kristus er vor Frelser

Vi modtog fra det første syn og profeten Joseph Smith kundskab om virkeligheden af og den hellige mission for Herren Jesus Kristus, der er vores religions hjørnesten.

Fordi døden kom ind i verdenen, vil vi lige så sikkert, som vi lever, alle dø en dag. En af dødens følger ville have været et vedvarende tab af vores fysiske legeme, som vi ikke ville kunne gøre noget for at få igen. Fordi vi alle synder i løbet af vores rejse her på jorden, ville vi derudover aldrig være i stand til at vende tilbage til vor himmelske Faders nærhed.

Kan I forestille jer konsekvensen af at blive afskåret fra Guds nærhed og aldrig igen få et legeme?

Der var behov for en Frelser og Forløser til at udfri os af død og synd. Under vor himmelske Faders ledelse kom Jesus Kristus til jorden, led, døde på korset og opstod, så vi også kan opstå, så vi med oprigtig omvendelse og ved at indgå og holde hellige pagter igen kan være i Guds nærhed.

Jakob forklarede: »O, hvor stor er ikke vor Guds godhed, han, som bereder en vej for vor flugt fra dette forfærdelige uhyres greb; ja, dette uhyre, døden og helvede, som jeg kalder legemets død og også åndens død.«13

Billede
Jesus og Maria ved graven

Jesus er den lovede Messias, Lovgiveren, Israels Hellige, vor Herre, vor Frelser, vor Forløser, vor Konge, vores Alt.

Må vi fortsætte med at handle i overensstemmelse med disse afgørende sandheder og denne afgørende kundskab ved at tilbyde Gud og hans elskede Søn vores lydighed. I Jesu Kristi navn. Amen.