Presidenttien opetuksia
Luku 23: Pyhän temppelin siunaukset


Luku 23

Pyhän temppelin siunaukset

”Temppelitoimituksista tulee niitä kruunaavia siunauksia, jotka kirkolla on tarjottavana.”

Gordon B. Hinckleyn elämänvaiheita

”Uskon, ettei kukaan kirkon jäsen ole saanut tärkeintä, mitä tällä kirkolla on annettavana, ennen kuin hän on saanut omat temppelisiunauksensa Herran huoneessa”, presidentti Gordon B. Hinckley sanoi lokakuun 1997 yleiskonferenssin pappeuskokouksessa. ”Niinpä me teemme kaiken voitavamme, jotta jouduttaisimme näiden pyhien rakennusten pystyttämistä ja jotta niissä saatavat siunaukset olisivat useampien ulottuvilla.”1 Hän mainitsi useita temppeleitä, jotka olivat eri suunnittelu- ja rakennusvaiheissa, ja sitten hän antoi ilmoituksen, joka muuttaisi ihmisten elämää kaikkialla maailmassa:

”On olemassa monia syrjäisiä kirkon alueita, joissa jäsenluku on pieni eikä todennäköisesti kasva kovin paljon lähitulevaisuudessa. Onko niiltä, jotka asuvat näissä paikoissa, määrä kieltää ikuisesti temppelitoimitusten siunaukset? Käydessämme eräällä sellaisella alueella muutama kuukausi sitten me pohdimme rukoillen tätä kysymystä. Vastaus tuli mielestämme kirkkaana ja selkeänä.

Me tulemme rakentamaan joillekin näistä alueista pieniä temppeleitä – –. Ne [rakennetaan] temppelien vaatimustason mukaisesti, joka on paljon korkeampi kuin seurakuntakeskusten. Niissä [suoritetaan] kasteita kuolleiden puolesta, endaumenttipalvelua, sinetöimisiä ja kaikkia muita toimituksia, joita Herran huoneessa on määrä suorittaa sekä elävien että kuolleiden puolesta.”2

Innoitus tähän suunnitelmaan oli saanut alkunsa yli 20 vuotta aiemmin, kun presidentti Hinckley palveli kirkon temppelikomitean puheenjohtajana. Huolissaan siitä, ettei monien myöhempien aikojen pyhien ollut helppoa päästä saamaan temppelisiunauksia, hän kirjoitti päiväkirjaansa: ”Kirkko voisi rakentaa [monia pienempiä] temppeleitä [silloin rakenteilla olleen] Washingtonin temppelin hinnalla. Se veisi temppelit ihmisten luo sen sijaan että ihmisten täytyy matkustaa pitkiä matkoja päästäkseen niiden luo.”3

Herralta vuonna 1997 saatu ilmoitus herätti tämän ajatuksen eloon. Presidentti Hinckley kertoi hieman tuosta ilmoituksesta pitäessään Colonia Juárezin temppelin vihkimisrukousta Chihuahuassa Meksikossa. ”Juuri täällä Pohjois-Meksikossa”, hän rukoili, ”Sinä ilmoitit ajatuksen ja suunnitelman pienemmistä temppeleistä, jotka olisivat täydellisiä kaikkine tarpeellisine yksityiskohtineen mutta jotka sopisivat kooltaan kirkon jäsenistön tarpeisiin ja olosuhteisiin tällä viinitarhasi alueella. Tuo ilmoitus tuli halusta ja rukouksesta auttaa näissä yhdyskunnissa olevaa kansaasi, joka on ollut tosi ja uskollinen.”4

Puoli vuotta sen jälkeen kun presidentti Hinckley oli ilmoittanut suunnitelmasta rakentaa pienempiä temppeleitä, hän antoi toisen merkittävän ilmoituksen:

”Olemme viime kuukausina matkustaneet laajalti kirkon jäsenten keskuudessa. Olen vieraillut monien sellaisten luona, joilla on hyvin vähän tämän maailman varallisuutta. Sydämessään heillä on kuitenkin voimakas ja palava usko tätä myöhempien aikojen pyhien työtä kohtaan. He rakastavat kirkkoa. He rakastavat evankeliumia. He rakastavat Herraa ja haluavat tehdä Hänen tahtonsa. He maksavat kymmenyksensä, niin vaatimattomia kuin ne ovatkin. He tekevät suunnattomia uhrauksia käydäkseen temppelissä. He matkustavat päiväkausia halvoilla linja-autoilla ja vanhoilla aluksilla. He säästävät rahansa ja tulevat toimeen ilman sitä, jotta heidän tavoitteensa toteutuisi.

He tarvitsevat lähellä sijaitsevia temppeleitä – pieniä, kauniita, käytännöllisiä temppeleitä. Niin ollen käytän tätä tilaisuutta ilmoittaakseni koko kirkolle ohjelmasta, jonka mukaan rakennetaan välittömästi noin 30 pienempää temppeliä. – –

Tämä hanke tulee olemaan suunnaton. Mitään edes lähimain sen kaltaista ei ole koskaan aiemmin yritetty. – – Tämän hankkeen ansiosta uusia temppeleitä tulee olemaan 47 nyt toiminnassa olevien 51 temppelin lisäksi. Luulen, että meidän olisi parasta lisätä tuohon määrään vielä kaksi, jotta temppeleitä olisi kaikkiaan tasan 100 tämän vuosisadan loppuun mennessä, 2 000 vuotta ’meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen lihaan tulosta’ (OL 20:1). Tämän ohjelman myötä me edistymme milloinkaan ennen näkemättömässä mittakaavassa.”5

Lokakuun 1. päivänä 2000 presidentti Hinckley vihki Massachusettsissa Yhdysvalloissa sijaitsevan Bostonin temppelin, sadannen toiminnassa olevan temppelin. Vuoden loppuun mennessä hän vihki kaksi temppeliä Brasiliassa. Ja kun hän kuoli 27. tammikuuta 2008, kirkolla oli toiminnassa 124 temppeliä ja lisäksi 13 muusta oli ilmoitettu. Presidentti Hinckley oli osallistunut noista 124:stä toiminnassa olevasta temppelistä suurimman osan suunnitteluun ja rakentamiseen, ja hän oli itse vihkinyt niistä 85.

Samalla kun presidentti Hinckley ilmoitti suuresta määrästä uusia temppeleitä ja samalla kun hän ihaili niiden kauneutta, hän muistutti myöhempien aikojen pyhiä näiden pyhien rakennusten tarkoituksesta, joka on siunata yksilöitä ja perheitä yksi kerrallaan. Puhuessaan Kaliforniassa Yhdysvalloissa olevasta San Diegon temppelistä hän sanoi: ”Miten suurenmoisen kaunis rakennus se onkaan. Mutta vaikka tuo rakennus onkin kauttaaltaan kaunis, se on vain keino saavuttaa päämäärä, ei päämäärä itsessään. Tuo rakennus pystytettiin ja vihittiin niiden pyhien toimitusten suorittamiseksi, jotka Herra on ilmoittanut tänä aikana.”6

Eräässä toisessa tilanteessa hän sanoi: ”Yhdelläkään ihmisellä ei ole koko evankeliumia, ennen kuin hän pystyy saamaan [temppelin toimitukset]. Ja meidän päällämme lepää vastuu huolehtia siitä, että nuo rakennukset ovat käytettävissä. En tiedä, kuinka kauan minusta vielä on mitään hyötyä, mutta toivon päivieni loppuun saakka rakentavani Herran temppeleitä, vieväni temppelit ihmisten luo, jotta he voivat saada ne ihmeelliset siunaukset, jotka [siellä] on saatavilla.”7

Kuva
Colonia Juárez Chihuahua Mexico Temple

Colonia Juárezin temppeli Chihuahuassa Meksikossa

Gordon B. Hinckleyn opetuksia

1

Temppelit ovat ilmaus todistuksestamme, ja ne edustavat jumalanpalveluksemme huipentumaa.

Jokainen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon rakentama temppeli kohoaa ilmauksena tämän kansan vakaumuksesta, että Jumala, meidän iankaikkinen Isämme, elää, että Hänellä on suunnitelma kaikkien sukupolvien poikiensa ja tyttäriensä siunaamiseksi, että Hänen rakas Poikansa, Jeesus Kristus, joka syntyi Juudean Betlehemissä ja joka ristiinnaulittiin Golgatalla, on maailman Vapahtaja ja Lunastaja, jonka sovitusveri tekee mahdolliseksi toteuttaa tuo suunnitelma jokaisen sellaisen ihmisen iankaikkisessa elämässä, joka ottaa evankeliumin vastaan ja elää sen mukaan.8

Kaikki, mitä temppelissä tapahtuu, on luonteeltaan kohottavaa ja jalostavaa. Se kertoo elämästä täällä ja elämästä haudan tuolla puolen. Se kertoo jokaisen yksilön merkityksestä Jumalan lapsena. Se kertoo, että perheellä on tärkeä merkitys Kaikkivaltiaan luomuksena. Se kertoo aviosuhteen iankaikkisuudesta. Se kertoo etenemisestä suurempaan kirkkauteen. Se on valon paikka, rauhan paikka, rakkauden paikka, jossa me olemme tekemisissä iankaikkisuuden asioiden kanssa.9

Jokainen temppeli – – on itse asiassa loistavana näytteenä uskostamme ihmissielun kuolemattomuuteen, siihen, että tämä kuolevaisen elämän vaihe, jonka läpi kuljemme, on niin sanoakseni osa jatkuvaa ylöspäin kipuamista ja että yhtä varmasti kuin täällä on elämää, niin sitä on oleva sielläkin. Tähän me uskomme lujasti. Se tapahtuu Vapahtajan sovituksen kautta, ja temppeleistä tulee osoittamallani tavalla silta, joka johtaa tästä elämästä seuraavaan. Temppeli on tekemisissä kuolemattomuuteen liittyvien asioiden kanssa.10

Nämä ainutlaatuiset ja ihmeelliset rakennukset ja niissä tehdyt toimitukset edustavat jumalanpalveluksemme huipentumaa. Näistä toimituksista tulee teologiamme syvällisimpiä ilmauksia.11

Pyhät asiat ovat pyhänä pitämisen arvoisia. – – Kun lähdette Herran huoneen ovien ulkopuolelle, olkaa uskolliset pyhälle luottamukselle älkääkä puhuko siitä, mikä on pyhää ja pyhitettyä.

Herra on sanonut: ”Se, mikä tulee ylhäältä, on pyhää, ja siitä täytyy puhua varoen ja Hengen kehotuksen mukaan” (OL 63:64). Ja jälleen: ”Älä suhtaudu kevytmielisesti pyhiin asioihin” (OL 6:12).12

2

Temppelitoimituksissa me saamme evankeliumin kruunaavat siunaukset.

Nämä temppelit, joita on nyt eri puolilla maailmaa, ovat välttämättömiä, jotta Vapahtajan sovitus toteutuisi täysin. Täällä pyhän pappeuden valtuudella suoritetaan niitä toimituksia, jotka johtavat paitsi pelastukseen myös iankaikkiseen korotukseen.13

Jeesus Kristus, Jumalan Poika, antoi Golgatan ristillä henkensä ihmiskunnan syntien sovitukseksi. Hän antoi sijaisuhrin meidän kaikkien puolesta. Tuon uhrin kautta tuli lupaus kaikkia koskevasta ylösnousemuksesta. Tämä on tapahtunut Jumalan armosta, ilman ihmisen vaivannäköä. Ja tämän lisäksi on tullut vielä muita suuria siunauksia pyhän pappeuden avainten kautta, jotka Herra antoi kahdelletoista opetuslapselle vaeltaessaan heidän kanssaan ja jotka niitä muinoin hallussaan pitäneet palauttivat tällä taloudenhoitokaudella. Näitä siunauksia ovat Herran huoneessa saatavat ainutlaatuiset ja ihmeelliset toimitukset. Vain niissä toimituksissa toteutuu ”pappeuden täyteyden” käyttäminen (ks. OL 124:28).14

Temppelitoimitukset [ovat] ne kruunaavat siunaukset, jotka kirkolla on tarjottavana.15

Temppelin siunaukset sekä miehille että naisille, jotka ovat kelvollisia pääsemään sinne, [sisältävät] pesumme ja voitelumme, jotta olisimme puhtaat Herran edessä. Niihin kuuluu myös opetusosa, jossa meille annetaan endaumentti. Sen sisältämät velvoitukset ja siunaukset kannustavat meitä käyttäytymään evankeliumin periaatteiden mukaisesti. Temppelin siunauksia ovat myös sinetöimistoimitukset, joissa se, mikä sidotaan maan päällä, sidotaan myös taivaassa, niin että perheyhteys voi jatkua.16

Minut kutsuttiin [kerran] sairaalaan erään äidin vuoteen äärelle. Hän oli vakavasti sairas ja eli viimeisiä hetkiään. Vähän ajan kuluttua hän kuoli jättäen jälkeensä miehensä ja neljä lasta, joista nuorin oli kuusivuotias poika. Vallitsi suru – syvä, kipeä ja traaginen. Mutta heidän kyyneltensä läpi loisti kaunis ja varma usko siihen, että yhtä varmasti kuin nyt tapahtui murheellinen eroaminen, jonakin päivänä olisi riemukas jälleennäkeminen, sillä tuo avioliitto oli alkanut Herran huoneessa sinetöimisellä ajaksi ja iankaikkisuudeksi pyhän pappeuden valtuudella. – –

Monet ovat matkustaneet [pitkiä matkoja] saadakseen temppeliavioliiton siunaukset. Olen tavannut ryhmän japanilaisia myöhempien aikojen pyhiä, jotka – ennen kuin heidän kotimaahansa rakennettiin temppeli – olivat tinkineet ruoastaan pystyäkseen tekemään pitkän matkan Havaijissa sijaitsevaan Laien temppeliin. Ennen kuin saimme temppelin Johannesburgiin, tapasimme ihmisiä, jotka olivat tinkineet elämän välttämättömyyksistä pystyäkseen kustantamaan 11 000 kilometrin lentomatkan Etelä-Afrikasta Englantiin Surreyssä sijaitsevaan temppeliin. Heidän silmiensä loiste, hymy heidän huulillaan ja heidän lausumansa todistus vahvistivat, että matka oli ollut suunnattomasti enemmän arvoinen kuin sen vaatimat uhraukset.

Ja muistan vuosia sitten kuulleeni Uudessa-Seelannissa todistuksen, jonka lausui eräs mies Australian kaukaisesta kolkasta. Solmittuaan aikaisemmin siviiliavioliiton ja liityttyään sittemmin kirkkoon vaimoineen ja lapsineen hän oli matkustanut koko tuon suuren mantereen poikki, sitten Tasmanian meren poikki Aucklandiin, Uuteen-Seelantiin, ja siellä temppeliin kauniissa Waikaton laaksossa. Sikäli kuin muistan hänen sanansa, ne kuuluivat näin: ”Meillä ei ollut varaa tulla. Maallisen omaisuutemme muodostivat vanha auto, huonekalumme ja ruoka-astiamme. Sanoin perheelleni: ’Meillä ei ole varaa mennä.’ Sitten katsoin kaunista vaimoani ja kauniita lapsiamme silmiin ja sanoin: ’Meillä ei ole varaa olla menemättä. Jos Herra antaa minulle voimaa, voin tehdä työtä ja ansaita riittävästi, niin että saamme uuden auton ja uudet huonekalut ja ruoka-astiat, mutta jos menettäisin nämä rakkaani, olisin todella köyhä sekä elämässä että iankaikkisuudessa.’”17

Ei ihme, veljet ja sisaret, että olen – – temppelien avajaisissa nähnyt vahvojen miesten itkevän heidän syleillessään vaimoaan näiden pyhien huoneiden alttarien ääressä. Olen nähnyt isien ja äitien itkevän syleillessään lapsiaan näiden samojen alttarien ääressä. Siellä käytettävän valtuuden kautta he ovat tulleet tietämään, ettei aika eikä kuolema voi tuhota niitä siteitä, jotka liittävät heidät yhteen.18

3

Temppeli on palvelemisen pyhäkkö, jossa me vastaanotamme pelastavia toimituksia niiden puolesta, jotka ovat kuolleet ottamatta vastaan evankeliumia.

On – – lukemattomia miljoonia, jotka ovat eläneet maan päällä saamatta koskaan tilaisuutta kuulla evankeliumia. Kielletäänkö heiltä ne siunaukset, jotka ovat tarjolla Herran temppeleissä?

Kuolleita edustavien elävien sijaisten välityksellä samat toimitukset ovat niiden ulottuvilla, jotka ovat siirtyneet pois kuolevaisuudesta. Henkimaailmassa nämä henget ovat sitten vapaita ottamaan vastaan tai hylkäämään heidän puolestaan suoritetut maanpäälliset toimitukset, joihin kuuluvat kaste, avioliittoon vihkiminen ja perhesuhteiden sinetöiminen. Herran työhön ei saa kuulua mitään pakkoa, mutta siinä on oltava mahdollisuuksia.19

Tämä on palveluksen pyhättö. Suurin osa tässä pyhässä huoneessa suoritettavasta työstä tehdään sijaistyönä niiden puolesta, jotka ovat siirtyneet kuoleman verhon tuolle puolen. En tiedä mitään siihen verrattavaa työtä. Se muistuttaa Jumalan Pojan sijaisuhrityötä koko ihmiskunnan puolesta enemmän kuin mikään muu tuntemani työ. Kiitoksen sanoja ei odoteta niiltä, jotka tuonpuoleisessa maailmassa saavat nauttia tämän pyhitetyn palvelutyön hedelmistä. Se on palvelemista, jota elävät tekevät kuolleiden puolesta. Se on palvelemista, joka on epäitsekkyyden todellinen ydin.20

Poikia ja tyttöjä suurin joukoin – – on muistutettu siitä, etteivät nämä temppelit ole ainoastaan heidän vanhemmilleen vaan myös heille. Kaksitoista täytettyään he voivat mennä Herran huoneeseen ja toimia sijaisina kuoleman verhon toisella puolella olevien puolesta suoritettavissa kasteissa. Kuinka suurta ja epäitsekästä palvelua se onkaan. Kuinka suurenmoista onkaan, että nuoremme ovat mukana tässä täysin epäitsekkäässä toiminnassa sellaisten ihmisten puolesta, jotka eivät itse voi itseään auttaa.

Käsi kädessä – – lisääntyneen temppelitoiminnan kanssa käy sukututkimustyömme kasvu. Tietokone lisämahdollisuuksineen kiihdyttää työn tekemisen vauhtia, ja ihmiset käyttävät hyväkseen uutta tekniikkaa, jota heille tarjotaan. Kuinka voi välttyä johtopäätökseltä, että Herra on mukana kaikessa tässä? Kun tietotekniikka kehittyy, temppeleiden lukumäärä kasvaa mukautuakseen kiihtyvään sukututkimustyöhön.21

Me olemme vastuussa kaikkien niiden siunaamisesta, iankaikkisesta siunaamisesta, jotka ovat eläneet maan päällä, niiden miesten ja naisten lukemattomista, laskemattomista sukupolvista, jotka ovat eläneet maan päällä, kaikista niistä, jotka nyt elävät maan päällä, ja kaikista, jotka tulevat vielä elämään maan päällä. Kuinka suuri onkaan vastuumme. Meidän täytyy olla hieman suoraselkäisempiä ja työskennellä vähän lujemmin toteuttaaksemme sen.22

Ne, jotka ovat toisella puolella, jotka eivät ole kuolleita vaan ovat eläviä hengessä, riemuitsevat ja iloitsevat, kun he havahtuvat ja edistyvät matkallaan kuolemattomuuteen ja iankaikkiseen elämään (ks. Moos. 1:39).23

4

Suuret siunaukset odottavat meitä, kun pidämme itsemme kelvollisina ja käymme usein temppelissä.

Esitän – – jokaiselle teistä tänään haasteen panna elämänne järjestykseen, olla kelvollisia menemään Herran huoneeseen ja päästä siellä osallisiksi siunauksista, jotka ovat erityisesti teidän. – – Vaatimukset ovat suuret mutta vielä suurempia ovat siunaukset.24

Kehotan kansaamme kaikkialla, kaikella sillä suostutteluvoimalla, johon kykenen, elämään kelvollisesti saadakseen temppelisuosituksen, hankkimaan sen itselleen ja pitämään sitä kallisarvoisena aarteena sekä pyrkimään uutterammin Herran huoneeseen nauttimaan siellä olevasta hengestä ja siunauksista.25

Pystyittepä menemään temppeliin usein tai ette, niin tulkaa kelvollisiksi saamaan temppelisuositus ja pitäkää suositus mukananne. Se muistuttaa teitä siitä, mitä teiltä myöhempien aikojen pyhinä odotetaan.26

Olen vakuuttunut siitä, että jokainen mies ja nainen, joka menee temppeliin vilpittömyyden ja uskon hengessä, lähtee Herran huoneesta parempana miehenä ja naisena. Meidän kaikkien on tarpeen parantaa elämäämme jatkuvasti. Aika ajoin on tarpeen lähteä maailman melusta ja hälinästä, astua Herran pyhän huoneen seinien sisäpuolelle ja tuntea Hänen Henkensä siellä pyhyyden ja rauhan ilmapiirissä.27

Tämä pyhä rakennus palvelee opetuksen kehtona, jossa opetetaan Jumalan suloisia ja pyhiä asioita. Täällä meille esitetään rakastavan Isän suunnitelma Hänen poikiensa ja tyttäriensä hyväksi kaikkien sukupolvien keskuudessa. Täällä meille hahmotellaan ihmisen iankaikkinen matka aikaisemmasta olemassaolosta tämän elämän kautta tuonpuoleiseen elämään. Suuria, merkittäviä perustotuuksia opetetaan niin selkeästi ja yksinkertaisesti, että kaikki, jotka ne kuulevat, ymmärtävät ne. – –

Temppeli on myös henkilökohtaisen innoituksen ja ilmoituksen tyyssija. Lukemattomia ovat ne, jotka rasituksen aikoina, kun on täytynyt tehdä vaikeita päätöksiä tai käsitellä pulmallisia ongelmia, ovat tulleet temppeliin paaston ja rukouksen hengessä hakemaan jumalallista ohjausta. Monet ovat todistaneet, että vaikka he eivät kuulleet ilmoituksen ääniä, he kokivat saaneensa vastauksena rukouksiinsa vaikutelmia siitä, miten heidän tuli edetä juuri silloin tai myöhemmin.

Kuva
President Hinckley at cornerstone of temple

”Menkää Herran huoneeseen ja tuntekaa siellä Hänen Henkensä ja olkaa yhteydessä Häneen, niin tunnette rauhaa, jota ette löydä mistään muualta.”

Tämä temppeli on iankaikkisen totuuden lähde. ”Joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan” (Joh. 4:14). Täällä opetetaan niitä totuuksia, jotka ovat luonteeltaan jumalallisia ja vaikutuksiltaan iankaikkisia.

Niille, jotka astuvat näiden seinien sisäpuolelle, tästä rakennuksesta tulee liittojen huone. Täällä me lupaamme juhlallisesti ja pyhästi elää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan sen puhtaimmassa muodossa. Me teemme liiton Jumalan, iankaikkisen Isämme, kanssa, että me elämme niiden periaatteiden mukaan, jotka ovat kaiken tosi uskonnon peruskallio.28

Onko elämänne täynnä murheita? Onko teillä ongelmia tai pulmia tai huolia? Kaipaatteko rauhaa sydämeenne ja tilaisuuden olla yhteydessä Herraan ja mietiskellä Hänen tietään? Menkää Herran huoneeseen ja tuntekaa siellä Hänen Henkensä ja olkaa yhteydessä Häneen, niin tunnette rauhaa, jota ette löydä mistään muualta.29

Synkkyyden hetkinä yrittäkää päästä Herran huoneeseen ja sulkekaa siellä maailma mielestänne. Ottakaa vastaan Hänen pyhiä toimituksiaan ja ulottakaa ne esivanhemmillenne. Istukaa temppeli-istunnon lopuksi hiljaa selestisessä huoneessa ja pohtikaa siunauksia, joita olette saaneet itsellenne omaksi hyödyksenne tai joita olette tuoneet niiden ulottuville, jotka ovat menneet tuolle puolen. Sydämenne paisuu kiitollisuudesta, ja ajatukset Herran suuren onnensuunnitelman iankaikkisista totuuksista täyttävät sielunne.30

Mikä etuoikeus onkaan, että tässä meluisassa, kiireisessä, kilpailuhenkisessä maailmassa meillä on pyhä rakennus, jossa voimme kokea Herran Hengen pyhittävän vaikutuksen. Itsekkyyden tunne pyrkii valtaamaan meidät alituisesti. Meidän on voitettava se, eikä siihen ole parempaa keinoa kuin mennä Herran huoneeseen ja palvella siellä sijaisena niiden puolesta, jotka ovat kuoleman verhon tuolla puolen. – –

Kannustan teitä hyödyntämään paremmin tätä siunattua etuoikeutta. Se jalostaa luonnettanne. Se poistaa itsekkyyden kuoren, jonka sisällä useimmat meistä elävät. Siitä tulee kirjaimellisesti pyhittävä tekijä elämäämme, ja se tekee meistä parempia miehiä ja parempia naisia.31

Tiedän, että elämänne on kiireistä. Tiedän, että teillä on paljon tekemistä. Mutta lupaan teille, että jos menette Herran huoneeseen, teitä siunataan ja elämänne on parempaa. Pyydän siis, rakkaat veljeni ja sisareni, että käyttäisitte hyväksenne suurta tilaisuutta mennä Herran huoneeseen ja päästä näin osallisiksi kaikista ihmeellisistä siunauksista, jotka voitte siellä saada.32

Opiskelu- ja opetusehdotuksia

Kysymyksiä

  • Presidentti Gordon B. Hinckley sanoi, että temppelitoimitukset ovat ”teologiamme syvällisimpiä ilmauksia” (osa 1) ja ”niitä kruunaavia siunauksia, joita kirkolla on tarjottavana” (osa 2). Mitä siunauksia olet itse saanut näiden toimitusten ansiosta?

  • Presidentti Hinckley puhui miehistä ja naisista, jotka ovat vuodattaneet ilon kyyneliä temppeleissä (ks. osa 2). Miksi temppelitoimitukset omien kokemustesi mukaan herättävät näin syvällisiä tunteita?

  • Presidentti Hinckley sanoi työstä kuolleiden lunastamiseksi: ”Kuinka suurenmoista onkaan, että nuoremme ovat mukana tässä täysin epäitsekkäässä toiminnassa” (osa 3). Mitä vanhemmat ja nuoret voivat tehdä toimiakseen yhdessä tässä palvelutyössä?

  • Mitä me voimme tehdä järjestääksemme aikaa palvelemiseen ja hartaudenharjoitukseen temppelissä? Millä tavoin palvelemisemme temppelissä voi vaikuttaa elämäämme temppelin ulkopuolella? (Katso joitakin esimerkkejä osasta 4.) Kuinka temppelissä käyminen on ollut siunauksena sinulle?

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia

2. Moos. 25:8; 1. Kun. 6:11–13; OL 88:119–120; 109:12–13, 24–28; 110:1–10; 128:22–24

Tutkimisen avuksi

”Kerro muille, mitä opit. Näin tehdessäsi omat ajatuksesi selkiintyvät ja muistat oppimasi paremmin.” (Ks. Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 17.)

Viitteet

  1. Ks. ”Ajatuksia temppeleistä, käännynnäisten kirkossa pysymisestä ja lähetystyöstä”, Valkeus, tammikuu 1998, s. 50.

  2. Ks. ”Ajatuksia temppeleistä, käännynnäisten kirkossa pysymisestä ja lähetystyöstä”, s. 50.

  3. Julkaisussa Sheri L. Dew, Go Forward with Faith: The Biography of Gordon B. Hinckley, 1996, s. 325.

  4. ”This Is a Day Long Looked Forward To”, Chihuahuassa Meksikossa sijaitsevan Colonia Juárezin temppelin vihkimisrukous, 6. maaliskuuta 1999, Church News, 13. maaliskuuta 1999, s. 7.

  5. ”Uusia temppeleitä tarjoamaan evankeliumin ’kruunaavia siunauksia’”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 99–100.

  6. Discourses of President Gordon B. Hinckley, Volume 1: 1995–1999, 2005, s. 311–312.

  7. Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 641.

  8. Ks. ”Tämä rauhaisa Jumalan huone”, Valkeus, heinäkuu 1993, s. 71–72.

  9. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 623–624.

  10. ”Elävän profeetan sanoja”, Liahona, toukokuu 2001, s. 16.

  11. Ks. ”Lähetyskentistä, temppeleistä ja huoneenhallituksista”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 56.

  12. Ks. ”Temppelin pitäminen pyhänä”, Valkeus, heinäkuu 1990, s. 46.

  13. ”Shining Star in a World Oppressed with Darkness”, New York Cityssä Yhdysvalloissa sijaitsevan Manhattanin temppelin vihkimisrukous, 13. kesäkuuta 2004, Church News, 19. kesäkuuta 2004, s. 5.

  14. Ks. ”Riemuitkaa tästä suuresta temppelien rakentamisen ajasta”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 155. puolivuotiskonferenssista, s. 45.

  15. Ks. ”Uusia temppeleitä tarjoamaan evankeliumin ’kruunaavia siunauksia’”, s. 100.

  16. Ks. ”Temppelit ja temppelityö”, Valkeus, marraskuu 1982, s. 2.

  17. ”Avioliitto, joka kestää”, Liahona, heinäkuu 2003, s. 4–6.

  18. Ks. ”Riemuitkaa tästä suuresta temppelien rakentamisen ajasta”, s. 46.

  19. Ks. ”Miksi nämä temppelit?”, Valkeus, kesäkuu 1992, s. 6.

  20. Ks. ”Suolajärven temppeli”, Valkeus, marraskuu 1993, s. 6.

  21. ”Tervetuloa konferenssiin”, Liahona, tammikuu 2000, s. 4.

  22. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 640.

  23. Discourses of President Gordon B. Hinckley, Volume 1, s. 154.

  24. Discourses of President Gordon B. Hinckley, Volume 1, s. 362.

  25. ”Lähetyskentistä, temppeleistä ja huoneenhallituksista”, s. 56.

  26. Ks. ”Innoittavia ajatuksia”, Liahona, huhtikuu 2002, s. 4.

  27. Ks. ”Lähetyskentistä, temppeleistä ja huoneenhallituksista”, s. 56.

  28. Ks. ”Suolajärven temppeli”, s. 6.

  29. ”Excerpts from Recent Addresses of President Gordon B. Hinckley”, Ensign, huhtikuu 1996, s. 72.

  30. One Bright Shining Hope: Messages for Women from Gordon B. Hinckley, 2006, s. 103.

  31. Ks. ”Päätössanat”, Liahona, marraskuu 2004, s. 104–105.

  32. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 624.