Kaldelser i missionen
Kapitel 3: Lektion 1 – Budskabet om gengivelsen af Jesu Kristi evangelium


»Kapitel 3: Lektion 1 – Budskabet om gengivelsen af Jesu Kristi evangelium«, Forkynd mit evangelium: Vejledning til at dele Jesu Kristi Evangelium, 2023

»Kapitel 3: Lektion 1«, Forkynd mit evangelium

Kapitel 3: Lektion 1

Budskabet om gengivelsen af Jesu Kristi evangelium

Billede
Det første syn

Folk kan spekulere over

  • Er der en Gud?

  • Hvordan kan jeg komme Gud nærmere?

  • Hvordan kan jeg lære sandheden i dagens forvirrende verden?

  • Hvordan kan religion hjælpe mig?

  • Hvorfor er der så mange kirker?

  • Hvorfor har jeg så mange udfordringer?

  • Hvordan kan jeg finde fred i en urolig tid?

  • Hvordan kan jeg blive lykkeligere?

  • Hvordan kan en profet hjælpe verden i dag?

Siden verdens begyndelse har Gud åbenbaret evangeliet for sine børn gennem profeter. Han har gjort det gennem sin Søn, Jesus Kristus. I gammel tid åbenbarede Jesus evangeliet til profeter såsom Adam, Noa, Abraham og Moses. Men mange mennesker afviste det.

For to tusinde år siden forkyndte Jesus Kristus selv sit evangelium, og etablerede sin Kirke. Folk afviste tilmed Kristus. Kort tid efter hans død skete der et udbredt frafald fra Herrens sandhed og Kirke. Evangeliets fylde og præstedømmemyndigheden var ikke længere på jorden.

Århundreder senere kaldte Gud en anden profet, Joseph Smith. Gud gengav evangeliets fylde gennem ham og gav ham myndighed til at organisere Jesu Kristi Kirke igen.

Det er en af vor tids største velsignelser at have Jesu Kristi evangeliums fylde på jorden. Evangeliet hjælper os med at besvare livets dybeste spørgsmål. Levende profeter leder os gennem vanskelige tider. Guds præstedømmemyndighed er igen på jorden for at velsigne hans børn.

Billede
missionærer underviser familie

Forslag til undervisningen

Dette afsnit indeholder et eksempel på en oversigt som en forberedelseshjælp til at undervise. Det indeholder også eksempler på spørgsmål og invitationer, du kan bruge.

Når du forbereder dig på at undervise, kan du bønsomt overveje hver persons omstændigheder og åndelige behov. Bestem, hvad der vil være mest nyttigt at undervise i. Forbered dig på at definere udtryk, som folk måske ikke forstår. Planlæg i henhold til den tid, du har til rådighed, og husk at gøre lektionerne kortfattede.

Udvælg skriftsteder, du kan bruge, når du underviser. Lektionsafsnittet »Doktrinært grundlag« indeholder mange brugbare skriftsteder.

Overvej, hvilke spørgsmål du vil stille, når du underviser. Planlæg at fremsætte invitationer, der vil tilskynde hver person til handling.

Understreg Guds lovede velsignelser, og del dit vidnesbyrd om det, du underviser i.

Hvad du kan undervise folk om på 15-25 minutter

Vælg et eller flere af følgende principper at undervise i. Det doktrinære grundlag for hvert princip er angivet efter denne oversigt.

Gud er vor kærlige himmelske Fader

  • Gud er vor himmelske Fader, og vi er hans børn. Han skabte os i sit eget billede.

  • Gud kender os personligt og elsker os.

  • Gud har et herliggjort, fuldkommengjort legeme af kød og ben.

  • Gud ønsker at velsigne os med fred og en fylde af glæde, der vil vare evigt.

  • Fordi Gud elsker os, sendte han sin Søn, Jesus Kristus, for at forløse os fra synd og død.

Gud åbenbarer evangeliet gennem profeter i alle uddelinger

  • Gud kalder profeter til at være sine repræsentanter på jorden.

  • I gammel tid kaldte Gud profeter såsom Adam, Noa, Abraham og Moses.

  • En levende profet modtager åbenbaring fra Gud for at undervise og lede os i dag.

Jesu Kristi jordiske virke og forsoning

  • Jesus Kristus er Guds Søn.

  • Under sit jordiske virke underviste Jesus i sit evangelium, og etablerede sin kirke.

  • Jesus kaldte tolv apostle og gav dem præstedømmemyndighed til at lede sin kirke.

  • Ved sit livs slutning sonede Jesus for vores synder gennem sine lidelser i Getsemane have og ved korsfæstelsen. Efter Jesu død, opstod han.

  • På grund af Jesu sonoffer kan vi få tilgivelse og blive renset for vores synder, når vi omvender os. Dette bringer os fred, og gør det muligt for os at vende tilbage til Guds nærhed, og modtage en fylde af glæde.

  • På grund af Jesu genopstandelse vil vi alle opstå, når vi dør. Det betyder, at hver persons ånd og legeme vil blive genforenet, og vil leve for evigt.

Frafaldet

  • Efter Jesu apostle døde, skete der et udbredt frafald fra evangeliet og Jesu Kristi Kirke.

  • I løbet af denne tid ændrede folk mange af evangeliets lærdomme. Folk ændrede også præstedømmeordinancer, såsom dåb. Præstedømmemyndighed og den kirke, der var etableret af Jesus Kristus, fandtes ikke længere på jorden.

Gengivelsen af Jesu Kristi evangelium gennem Joseph Smith.

  • Joseph Smith ønskede at vide, hvilken kirke der var Guds sande kirke, så han kunne slutte sig til den. Vor himmelske Fader og Jesus Kristus viste sig for ham i 1820. Denne begivenhed kalder vi det første syn.

  • Gud kaldte Joseph Smith som profet, ligesom han havde kaldt profeter i tidligere tider.

  • Jesu Kristi evangelium blev gengivet gennem Joseph Smith.

  • Andre himmelske budbringere gengav præstedømmet, og Joseph fik myndighed til at organisere Jesu Kristi Kirke igen.

  • Jesus Kristus leder fortsat sin Kirke i dag gennem levende profeter og apostle.

Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus

  • Mormons Bog er hellig skrift, der blev skrevet i fordums tider af profeter på det amerikanske kontinent. Joseph Smith oversatte den ved Guds gave og kraft.

  • Tillige med Bibelen bærer Mormons Bog vidnesbyrd om Jesu virke, lærdomme og mission som vores Frelser.

  • Vi kan komme Gud nærmere ved at læse Mormons Bog og efterleve dens forskrifter.

  • Vi kan vide, at Mormons Bog er Guds ord ved at læse den, grunde over den og bede om den. Denne proces vil også hjælpe os til kundskab om, at Joseph Smith var en profet.

Bed om at kende sandheden gennem Helligånden

  • Bøn er tovejskommunikation mellem Gud og hans børn.

  • Gennem oprigtig bøn kan vi vide, at budskabet om gengivelsen af Jesu Kristi evangelium er sandt.

  • Når vi beder, underviser og bekræfter Helligånden sandhed for os.

Billede
missionærer underviser ung mand

Spørgsmål, du kan stille folk

Følgende er eksempler på spørgsmål, du kan stille folk. Disse spørgsmål kan hjælpe dig til at føre meningsfulde samtaler og forstå en persons behov og synspunkt.

  • Hvad tror du på om Gud?

  • Hvordan ville det hjælpe dig, at du følte dig tættere på Gud?

  • Hvad ved du om Jesus Kristus? Hvordan har hans liv og lærdomme påvirket dig?

  • Hvordan kan du finde pålidelige svar i dagens forvirrende verden?

  • Hvordan ville det hjælpe dig at vide, at der er en levende profet på jorden i dag?

  • Har du hørt om Mormons Bog? Må vi fortælle dig, hvorfor den er vigtig?

  • Vil du dele dine tanker om bøn? Må vi fortælle dig, hvad vi mener om bøn?

Invitationer og opfordringer du kan fremsætte

  • Vil du i bøn bede Gud om hjælp til at vide, at det, vi har undervist i, er sandt? (Se »Undervisningsindsigt: Bøn« i sidste afsnit af denne lektion).

  • Vil du komme i kirke på søndag for at lære mere om det, vi har undervist i?

  • Vil du læse Mormons Bog og bede om at vide, at den er Guds ord? (Du kan foreslå specifikke kapitler eller vers).

  • Vil du følge Jesu eksempel og blive døbt? (Se »Invitationen til at blive døbt og bekræftet«, der kan findes umiddelbart før denne lektion).

  • Kan vi planlægge en tid til vores næste besøg?

Doktrinært grundlag

Dette afsnit indeholder lære og skriftsteder, du kan studere for at styrke din kundskab og dit vidnesbyrd om evangeliet, som kan være en hjælp i din undervisning.

Billede
familie

Gud er vor kærlige himmelske Fader

Gud er vor himmelske Fader, og vi er hans børn. Han skabte os i sit eget billede. Han har et herliggjort, fuldkommengjort »legeme af kød og knogler ligeså håndgribeligt som menneskets« (L&P 130:22).

Gud kender os personligt og han elsker os mere, end vi kan forstå. Han forstår vores prøvelser, sorger og svagheder, og han tilbyder at støtte os gennem dem. Han fryder sig over vores fremskridt og vil hjælpe os med at træffe de rigtige valg. Han ønsker at kommunikere med os, og vi kan kommunikere med ham ved oprigtig bøn.

Gud har givet os denne tid på jorden, så vi kan lære, vokse og blive mere som ham. Med fuldkommen kærlighed ønsker han, at vi skal vende tilbage til ham, når vi dør. Men vi kan ikke gøre dette ved egen kraft. Fordi Gud elsker os, sendte han sin Søn, Jesus Kristus, for at forløse os. »For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, … for at verden skal frelses ved ham« (Joh 3:16-17).

Gud ønsker at velsigne os med fred og en fylde af glæde, der vil vare evigt. Han har givet os en plan, der giver os mulighed for at modtage disse velsignelser. Denne plan kaldes frelsesplanen (se lektion 2).

Skriftstudium

Lær mere om dette princip

Billede
Moses og stentavlerne [Moses and the Tablets], af Jerry Harston

Gud åbenbarer evangeliet gennem profeter i alle uddelinger

Profeter er Guds repræsentanter på jorden

En vigtig måde, hvorpå Gud viser os sin kærlighed, er ved at kalde profeter, give dem præstedømmemyndighed og inspirere dem til at tale på hans vegne. Profeter er Guds repræsentanter på jorden. Profeten Amos i Det Gamle Testamente sagde: »Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine planer for sine tjenere, profeterne« (Amos 3:7). Nogle af de velsignelser, vi modtager fra levende profeter, er beskrevet nedenfor.

Vidner om Jesus Kristus. Profeter er særlige vidner om Jesus Kristus, som bærer vidnesbyrd om ham som vor Frelser og Forløser.

Lærdomme. Profeter modtager vejledning fra Gud for at hjælpe os til at skelne mellem sandhed og vildfarelse. De lærer os at holde Guds bud og at omvende os, når vi fejler. De fordømmer synd og advarer mod dens konsekvenser.

Profeters lærdomme løfter os mod Gud og hjælper os med at modtage de velsignelser, han ønsker for os. Vores største tryghed ligger i at følge Herrens ord, som gives gennem hans profeter.

Præstedømmemyndighed. Den nuværende profet er den præsiderende præstedømmebærer på jorden. Præstedømmet er Guds myndighed og kraft. Profeten har myndigheden til at tale og handle i Guds navn til frelse for hans børn.

Kirkens ledelse. Jesu Kristi Kirke er bygget på et fundament af profeter og apostle(se Ef 2:19-20, 4:11-14).

Profeter i gammel tid

Adam var den første profet på jorden. Gud åbenbarede Jesu Kristi evangelium for ham, og gav ham præstedømmemyndighed. Adam og Eva lærte deres børn disse sandheder, og opmuntrede dem til at udvikle tro og efterleve evangeliet.

Siden gjorde Adams og Evas efterkommere oprør, og vendte sig fra evangeliet. Dette førte til en tilstand, der kaldes apostasi eller frafald. Når der opstår udbredt frafald, trækker Gud sin præstedømmemyndighed tilbage, som er nødvendig for at udbrede evangeliet og administrere evangeliets ordinancer.

Det Gamle Testamente beretter om mange tilfælde af udbredt frafald. For at afslutte disse tidsperioder, rakte Gud ud til sine børn, ved at kalde en anden profet. Han åbenbarede evangeliets sandheder til disse profeter påny, og gav dem præstedømmemyndighed. Nogle af disse profeter var Noa, Abraham og Moses. Desværre var der et mønster, der gentog sig med tiden, og folk afviste profeterne og faldt fra.

Skriftstudium

Lær mere om dette princip

  • Guide til Skrifterne: »Profet«

  • Gospel Topics: »Prophets«, »Restoration of the Church«

Billede
O min Fader [O My Father], af Simon Dewey

Jesu Kristi jordiske virke og forsoning

Jesus Kristus er Guds Søn. Jesus og hans forsoning er central i Guds plan for os. Hans forsoning omfattede hans lidelser i Getsemane have, hans lidelse og død på korset og hans opstandelse.

Lige siden Adam og Eva har mennesker set frem til Jesu Kristi komme som deres Frelser og Forløser. Vor himmelske Fader sendte Jesus til jorden for mere end 2.000 år siden.

Jesus levede et fuldkomment og syndfrit liv. Han underviste i sit evangelium og oprettede sin kirke. Han kaldte tolv apostle og gav dem præstedømmemyndighed til at undervise og til at udføre hellige ordinancer, såsom dåb. Han gav dem også myndighed til at lede sin kirke.

Ved sit livs slutning sonede Jesus for vores synder gennem sine lidelser i Getsemane have og under sin korsfæstelse. På grund af Jesu sonoffer kan vi blive renset for vores synder, når vi omvender os. Dette gør det muligt for os at vende tilbage til Guds nærhed, og modtage en fylde af glæde.

Efter Jesus blev korsfæstet, opstod han, og vandt sejr over døden gennem vor himmelske Faders kraft. På grund af Jesu opstandelse vil vi alle opstå igen, når vi dør. Det betyder, at hver persons ånd og legeme vil blive genforenet, og hver af os vil leve for evigt i et fuldkommengjort, opstandent legeme. (Se »Jesu Kristi forsoning« i lektion 2).

Billede
profeten Joseph Smith

Profeten Joseph Smith lærte os: »De fundamentale principper og grundsætninger i vores religion er apostlenes og profeternes vidnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, blev begravet og igen opstod den tredje dag og fór til himlen; og alt andet, som falder ind under vores religion, er kun tillæg dertil« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 50).

Skriftstudium

Lær mere om dette princip

Frafaldet

Efter Jesu Kristi død, forsøgte hans apostle at holde Kristi lære ren og holde orden i Kirken. Men mange af Kirkens medlemmer vendte sig fra apostlene og den lære, som Jesus havde forkyndt.

Efter apostlene var blevet dræbt, fandt der et udbredt frafald sted fra evangeliet og Jesu Kristi Kirke. Dette frafald kaldes sommetider det store frafald. På grund af dette trak Herren sin præstedømmemyndighed tilbage fra jorden. Dette omfattede tab af den myndighed, der var påkrævet for at lede Kirken. Som følge af dette fandtes den Kirke, som Jesus havde stiftet, ikke længere på jorden.

I løbet af denne tid ændrede folk mange af evangeliets lærdomme. Megen kundskab om vor himmelske Faders, Jesu Kristi og Helligåndens sande væsen og beskaffenhed blev fordrejet eller gik tabt. Folk ændrede også præstedømmeordinancer, såsom dåb.

Århundreder senere forsøgte sandhedssøgende mænd og kvinder at reformere de lærdomme og standarder, der var blevet ændret. De søgte større åndeligt lys, og nogle af dem talte om et behov for en genoprettelse af sandhed. Deres indsats førte til dannelsen af mange kirker.

Denne periode førte til et øget fokus på religiøs frihed, hvilket banede vejen for genoprettelsen af Guds sandhed og myndighed.

Profeter og apostle havde forudsagt frafaldet (se 2 Thess 2:1-3). De havde også forudsagt, at Jesu Kristi evangelium og Kirke ville blive gengivet på jorden (se ApG 3:20-21). Hvis der ikke havde været et frafald, ville der ikke have været behov for en gengivelse.

Skriftstudium

Lær mere om dette princip

Gengivelsen af Jesu Kristi evangelium gennem Joseph Smith.

Det første syn og og kaldelsen af Joseph Smith som profet

I de mange århundreder, hvor Jesu Kristi evangeliums fylde ikke var på jorden, fortsatte vor himmelske Fader med at række ud til sine børn. Hen over årene forberedte han en vej, så de kunne blive velsignet igen med hans evangeliums fylde. Da omstændighederne var de rette, kaldte han Joseph Smith som profet, gennem hvem Jesu Kristi Kirke og evangelium kunne blive gengivet.

Joseph Smith boede i den østlige del af USA i en tid med stor religiøs vækkelse. Hans familie var hengivne mod Gud, og søgte sandhed. Mange kirker hævdede at have sandheden, og Joseph ønskede at vide, hvilken der havde ret (se JS-H 1:18). Biblen belærer om, at der er »én Herre, én tro, én dåb« (Ef 4:5). Efterhånden som Joseph besøgte forskellige kirker, blev han forvirret over, hvilken han skulle tilslutte sig. Han sagde senere:

»Så stor var forvirringen og striden mellem de forskellige trosretninger, at det var umuligt for en, der var så ung, som jeg var … at komme til nogen sikker konklusion om, hvem der havde ret, og hvem der havde uret …

Midt i denne krig på ord og tumult på grund af forskellige meninger sagde jeg ofte til mig selv: Hvad kan man stille op? Hvilke af alle disse samfund har ret, eller har de alle sammen uret? Hvis en af dem har ret, hvilken er det da, og hvordan finder jeg ud af det?« Joseph Smith – Historie 1:8, 10.

Ligesom mange andre mennesker havde Joseph Smith også spørgsmål om sin sjæls frelse. Han ønskede at få sine synder tilgivet og at være ren for Gud. I sin søgen efter sandhed blandt de forskellige kirker, læste han i Bibelen: »Hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den« (Jak 1:5).

På grund af dette skriftsted besluttede Joseph at spørge Herren om, hvad han burde gøre. I foråret 1820 gik han ud i en lund i nærheden af sit hjem og knælede i bøn. Der findes fire beretninger om det syn, der fulgte, der er nedskrevet af Joseph Smith eller referenter under hans vejledning (se Evangeliske emneessay, »Beretninger om det første syn«). I den beretning, der blev kanoniseret som hellig skrift, beskrev han sin oplevelse således:

Billede
Det første syn [The First Vision], af Linda Christensen og Michael Malm

»Jeg [så] en lyssøjle lige over mit hoved, som var stærkere end solens glans, og som dalede gradvis ned, indtil den faldt på mig … Da lyset hvilede på mig, så jeg to personer, hvis glans og herlighed trodser enhver beskrivelse, stående over mig i luften. Den ene af dem talte til mig, kaldte mig ved navn og sagde, mens han pegede på den anden: Det er min elskede Søn. Hør ham!« (JS-H 1:16-17).

I dette syn viste Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, sig for Joseph Smith. Frelseren fortalte ham, at han ikke skulle tilslutte sig nogen af kirkerne.

I en anden beretning om dette syn, fortalte Joseph, at Frelseren også sagde: »Dine synder er dig tilgivet … Se, jeg er herlighedens Herre. Jeg blev korsfæstet for verden, for at alle, som tror på mit navn, må få evigt liv.«

Efter synet fortalte Joseph: »Min sjæl blev fyldt med kærlighed, og i mange dage kunne jeg glæde mig over den store lykke, og Herren var med mig« (Joseph Smith History, omkring sommeren 1832, s. 3, josephsmithpapers.org, stavning og tegnsætning opdateret).

Gennem dette syn blev Joseph Smith et vidne om Jesus Kristus og lærte vigtige sandheder om Guddommen. For eksempel lærte han, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus er separate væsener. Da de tiltalte ham med hans navn, lærte han, at de kendte ham personligt. Da Joseph fik at vide, at han var tilgivet, lærte han, at Gud er nådig. Denne oplevelse fyldte ham med glæde.

Som Gud har gjort med mange tidligere profeter, kaldte han Joseph Smith som profet, gennem hvem evangeliets fylde kunne gengives på jorden. Denne gengivelse skulle hjælpe Guds børn med at finde glæde i denne verden og evigt liv i den tilkommende verden – alt sammen gennem Jesus Kristus.

Gengivelse af Præstedømmet og præstedømmenøglerne

Billede
Til jer, mine medtjenere [Upon You My Fellow Servants], af Linda Curley Christensen og Michael Malm

Efter tilsynekomsten af Faderen og Sønnen, blev andre himmelske budbringere sendt til Joseph Smith og hans ledsager Oliver Cowdery. Johannes Døberen viste sig som et opstandent væsen og overdrog dem Det Aronske Præstedømme og dets nøgler. Det Aronske Præstedømme omfatter myndigheden til at døbe.

Billede
Peters, Jakobs og Johannes’ røst [The Voice of Peter, James, and John], af Welden C. Andersen

Kort tid efter viste Peter, Jakob og Johannes – tre af Kristi oprindelige apostle – sig som opstandne væsener og overdrog Det Melkisedekske Præstedømme og dets nøgler til Joseph Smith og Oliver Cowdery. Dette præstedømme er den samme myndighed, som Kristus i sin tid gav sine apostle.

Billede
Image of Moses Elias and Elijah descending into the Kirtland temple and appearing to Joseph Smith.

I templet i Kirtland viste Moses, Elias og profeten Elias sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery og overdrog dem yderligere fornøden myndighed og præstedømmenøgler til at udføre Guds værk i de sidste dage. Moses overdrog nøglerne til Israels indsamling. Elias overdrog Abrahams evangeliums uddeling. Profeten Elias overdrog nøglerne til beseglingsmagten. (Se L&P 110:11-16, se også Kirkens Håndbog, 3.1).

Kirkens organisering

Joseph Smith blev tilskyndet til at organisere Jesu Kristi Kirke på jorden igen. Gennem ham kaldte Jesus Kristus tolv apostle

På Bibelens tid henviste profeter til den tid, vi lever i nu, som de sidste dage. Det er tiden kort før Jesu Kristi andet komme. Det er grunden til, at Kirken kaldes Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige (se L&P 115:3-4, se også 3 Ne 27:3-8).

Levende profeter og apostle i dag

Ligesom Jesus kaldte apostle under sin jordiske tjenestegerning til at lede sin kirke, har han kaldet apostle til at lede den i dag. Det Første Præsidentskab og de Tolv Apostles Kvorum er profeter, seere og åbenbarere.

Kun den øverste apostel kaldes profeten, fordi han leder hele Kirken og er unikt bemyndiget til at tale på vegne af Herren. Han er den bemyndigede efterfølger til Joseph Smith. Han og de nuværende apostle kan spore deres myndighed tilbage til Jesus Kristus i en ubrudt kæde af ordinationer, der begyndte, da Joseph Smith blev ordineret under de himmelske budbringeres hænder.

Skriftstudium

Lær mere om dette princip

Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus

Mormons Bog er en gammel optegnelse med hellig skrift ligesom Bibelen. Bibelen er et vidnesbyrd om Jesus Kristus, og Mormons Bog er et andet vidnesbyrd om hans virke, lærdomme og mission som vores Frelser.

Joseph Smith blev af en himmelsk budbringer ved navn Moroni ført til en høj, hvor en ældgammel optegnelse havde været nedgravet i århundreder. Denne optegnelse, der var graveret på guldplader (tynde ark af metal), indeholdt profeternes skrivelser om Guds færd blandt nogle tidlige indbyggere på det amerikanske kontinent. Joseph Smith oversatte denne optegnelse ved Guds gave og kraft.

Profeterne i Mormons Bog kendte til Jesu Kristi mission, og underviste i hans evangelium. Efter Jesu opstandelse viste han sig for disse mennesker, og betjente dem personligt. Han underviste dem og oprettede sin kirke.

Mormons Bog hjælper os med at komme Gud nærmere, når vi lærer, forstår og anvender dens lærdomme. Profeten Joseph Smith sagde, at »et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve dens forskrifter, end ved nogen anden bog.« (Lærdomme: Joseph Smith, s. 64).

Billede
mand, der læser

For at vide, at Mormons Bog er Guds ord, må vi læse den, grunde over den og bede om den. En profet i Mormons Bog lovede, at Gud vil åbenbare bogens sandhed for os, når vi beder af et oprigtigt hjerte, i oprigtig hensigt og med tro på Kristus (se Moro 10:3-5). Studiet af Mormons Bog er afgørende for en varig omvendelse.

Når vi læser Mormons Bog og beder om den, vil vi lære sandheder om Jesus Kristus, der vil velsigne vores liv. Vi vil også lære, at Joseph Smith var Guds profet, og at evangeliet og Jesu Kristi Kirke er blevet genoprettet gennem ham.

Billede
Præsident Russell M. Nelson

»Jeg lover, at når I bønsomt studerer Mormons Bog hver dag, vil I træffe bedre valg – hver dag. Jeg lover jer, at når I tænker nøje over det, I studerer, vil himlens sluser åbne sig, og I vil modtage svar på jeres spørgsmål og vejledning i jeres liv. Jeg lover, at når I dagligt fordyber jer i Mormons Bog, kan I blive immune over for tidens onder« (Russell M. Nelson, »Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, Liahona, nov. 2017, s. 62-63).

Skriftstudium

Lær mere om dette princip

  • Guide til Skrifterne: »Mormons Bog«

  • Gospel Topics: »Book of Mormon«

Billede
en kvinde beder

Bed om at kende sandheden gennem Helligånden.

Fordi Gud er vores Fader, vil han hjælpe os med at kende sandheden. Vi kan vide, at budskabet om gengivelsen af Jesu Kristi evangelium er sandt, når vi læser Mormons Bog og beder til Gud. Når vi beder med tro og oprigtig hensigt, vil han besvare vores spørgsmål og lede vores liv.

Gud besvarer som regel vores bønner gennem Helligånden. Når vi beder, underviser Helligånden i og bekræfter sandhed. Kommunikation fra Helligånden er kraftfuld. Den kommer som regel i form af en stille vished gennem vores følelser, tanker og indtryk (se 1 Kong 19:11-12, Hel 5:30, L&P 8:2).

Fortløbende studium af skrifterne (især Mormons Bog), deltagelse i ugentlige nadvermøder og oprigtig bøn hjælper os med at føle Helligåndens kraft og opdage sandheden.

Skriftstudium

Lær mere om dette princip

  • Guide til Skrifterne: »Bøn«

  • Bible Dictionary: »Prayer«

  • Gospel Topics: »Prayer«

Oversigt over kort til mellemlang lektion

Følgende oversigt er et eksempel på, hvad du kan overveje at undervise en person om, hvis du kun har kort tid til rådighed. Når du bruger denne oversigt, så vælg et eller flere principper at undervise i. Det doktrinære grundlag for hvert princip er angivet tidligere i lektionen.

Mens du underviser, bør du stille spørgsmål og lytte. Fremsæt invitationer, der hjælper folk med at lære, hvordan de kommer Gud nærmere. En vigtig invitation er bede personen om at mødes med jer igen. Længden af lektionen afhænger af de spørgsmål, du stiller, og måden du lytter på.

Billede
missionærer taler med en mand

Hvad du kan undervise folk om på 3-10 minutter

  • Gud er vor himmelske Fader, og han skabte os i sit billede. Han kender os personligt og elsker os. Han ønsker at velsigne os med fred og en fylde af glæde, der vil vare evigt.

  • Jesus Kristus er Guds Søn. Hans mission var at gøre det muligt for os at blive renset for vores synder, overvinde døden og modtage evigt liv.

  • Gud kalder profeter til at være sine repræsentanter på jorden. I gammel tid kaldte han profeter såsom Adam, Noa, Abraham og Moses. En levende profet modtager åbenbaring fra Gud for at undervise og lede os i dag.

  • Under Jesu Kristi jordiske tjenestegerning oprettede han sin Kirke. Efter Jesu apostle døde, skete der et udbredt frafald fra evangeliet og Jesu Kristi Kirke. Folk ændrede mange af evangeliets lærdomme og præstedømmeordinancer, såsom dåb.

  • Gud kaldte Joseph Smith som profet, ligesom han havde kaldet profeter i tidligere tider. Vor himmelske Fader og Jesus Kristus viste sig for ham. Jesu Kristi evangelium blev gengivet gennem ham.

  • Mormons Bog er hellig skrift. Ligesom Bibelen er den et vidnesbyrd om Jesus Kristus, der hjælper os med at komme Gud nærmere, når vi læser den og efterlever dens forskrifter. Joseph Smith oversatte den ved Guds gave og kraft.

  • Gennem oprigtig bøn kan vi kommunikere med Gud. Vi kan vide, at budskabet om gengivelsen af Jesu Kristi evangelium er sandt.