Kaldelser i missionen
Kapitel 12: Hjælp andre med at forberede sig til dåb og bekræftelse


»Kapitel 12: Hjælp mennesker med at forberede sig til dåb og bekræftelse«, Forkynd mit evangelium: Vejledning til at dele Jesu Kristi evangelium, 2023

»Kapitel 12«, Forkynd mit evangelium

Billede
Johannes Døber døber Jesus [John the Baptist Baptizing Jesus], af Greg K. Olsen

Kapitel 12

Hjælp andre med at forberede sig til dåb og bekræftelse

Overvej følgende

  • Hvordan kan jeg hjælpe folk med at forberede sig til dåb og bekræftelse?

  • Hvordan afholder jeg et dåbsinterview?

  • Hvordan planlægges og afholdes et opløftende dåbsmøde?

  • Hvorfor er det vigtigt at udfylde og indsende Dåbs- og bekræftelsesoptegnelsen?

  • Hvordan kan jeg støtte nye medlemmer?

Dåben er en glædelig ordinance om håb, der fører Guds kraft ind i en persons liv. Denne kraft kommer gennem at modtage Helligåndsgaven. Den vil fortsætte, når en person holder ud til enden ved at holde dåbspagten.

Formålet med jeres undervisning er at hjælpe andre med at udvikle deres tro på Jesus Kristus, omvende sig fra deres synder og blive døbt med et oprigtigt ønske om at følge Kristus. Som Mormon sagde: »De første frugter af omvendelse er dåb« (Moro 8:25). Når folk, I underviser, holder de forpligtelser, I har opfordret dem til, bliver de forberedt til at indgå og holde pagter med Gud og modtage de lovede velsignelser.

Dåb og bekræftelse er ikke et endeligt mål. Disse ordinancer er derimod den port, som Guds børn går igennem for at træde ud på pagtens sti. Denne sti fører til ordinancerne, pagterne og templets glædelige velsignelser – og til sidst til evigt liv (se 3 Ne 11:20-40).

Krav til dåb og bekræftelse

Gud opfordrer alle sine børn til at komme til sig gennem dåb og bekræftelse (se 2 Ne 26:33, 3 Ne 27:20). Kravene til dåb er ens alle.

Fra Lære og Pagter 20:37:

  • Ydmyg dig for Gud.

  • Ønsk at blive døbt.

  • Træd frem med et sønderknust hjerte og et angerfuldt sind.

  • Omvend dig fra alle dine synder og bed om tilgivelse.

  • Vær villig til at påtage dig Kristi navn.

  • Vær opsat på at tjene Kristus til enden.

  • Vis ved dine gerninger, at du har modtaget Kristi Ånd til forladelse for dine synder.

Fra Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum:

  • Besvar spørgsmålene i dåbsinterviewet på en passende måde.

  • Modtag alle missionærlektionerne.

  • Mød præsidenten for ældsternes kvorum eller Hjælpeforeningen og biskoppen.

  • Deltag i flere nadvermøder

Disse krav er indikatorer for den åndelige omvendelsesproces. Når folk opfylder disse krav, er de klar til dåbens og bekræftelsens hellige ordinancer.

Når en person har fastsat en dåbsdato:

  • Gennemgå omhyggeligt hans eller hendes optegnelser i Forkynd mit evangelium-appen for at være sikre på, at I har undervise i de nødvendige læresætninger og befalinger.

  • Lav en tidsplan for de aktiviteter, der er nødvendige for at forberede dåb og bekræftelse. Gennemgå denne tidsplan med personen.

  • Hvis det er muligt, kan I invitere personen til at deltage i et dåbsmøde før vedkommende selv bliver døbt.

Skriftstudium

Studér følgende skriftsteder. Hvordan kan I hjælpe dem, I underviser, med at forberede sig til dåb og bekræftelse? Nedskriv det I lærer i jeres studium.

Billede
Mild helbreder [Gentle Healer], af Greg K. Olsen

Hjælp folk med at forberede sig til deres dåbsinterview

Dåbsinterviewet er et vigtigt skridt for at sikre, at en person opfylder Herrens krav til dåb. Planlæg først et dåbsinterview, når personen er klar.

Hjælp folk med at forberede sig til dette interview, så de føler sig trygge ved det. Forklar, hvordan det bliver. Fortæl dem, at de vil komme til at møde en anden missionær som jer.

Forklar formålet med interviewet. Det er en mulighed for dem til at bære vidnesbyrd om, at de har »omvendt sig fra alle deres synder og …ved deres gerninger virkelig viser, at de har modtaget af Kristi Ånd til deres synders forladelse« (L&P 20:37).

Fortæl dem, hvilke spørgsmål intervieweren vil stille (se herunder). Det hjælper personen med at forberede sig på at svare på dem.

Sørg for at personen har forstået det, I har undervist dem om, og den pagt, som han eller hun vil indgå ved dåben. Denne pagt er:

  • At han eller hun er villig til at påtage sig Jesu Kristi navn.

  • At holde Guds befalinger.

  • At tjene Gud og andre.

  • At holde ud til enden. (Se lektion 4).

Bær vidnesbyrd om de store velsignelser, der følger af at blive døbt og bekræftet og holde dåbspagten. Disse velsignelser omfatter syndsforladelse og Helligåndsgaven.

Gennemførelse af dåbsinterviewet

Hver person, som ønsker at blive døbt, bliver interviewet af en bemyndiget præstedømmeleder. I en mission er denne person distriktslederen eller zonelederen. Han afholder interviews for:

  • Personer på 9 år eller ældre, som aldrig har været døbt og bekræftet.

  • Børn på 8 år og ældre, hvis forældre ikke er medlemmer af Kirken.

  • Børn på 8 år eller ældre, der har en forælder, der også skal døbes og bekræftes.

Retningslinjer for intervieweren er vist herunder.

  • Afhold interviewet på et behageligt, roligt sted, hvor Ånden kan føles.

  • Ved interview af et barn en ung eller en kvinde skal interviewerens kammerat være i nærheden i et tilstødende lokale, korridor eller hall. Hvis personen ønsker det, kan en anden voksen blive bedt om at være til stede under interviewet. Missionærer bør undgå enhver situation, der kan misfortolkes.

  • Begynd med en bøn.

  • Hjælp personen med at føle sig godt tilpas.

  • Gør interviewet til en åndeligt opløftende oplevelse.

  • Sørg for at personen forstår formålet med interviewet.

  • Stil de dåbsinterviewspørgsmål, der er angivet herunder. Tilpas spørgsmålene den enkelte persons alder, modenhed og omstændigheder efter behov.

  • Besvar personens spørgsmål.

  • Gennemgå oplysningerne i Dåbs- og bekræftelsesoptegnelsen for at sikre, at de er nøjagtige. Hvis personen er mindreårig, skal en forælder eller værge underskrive optegnelsen før dåben (se afsnittet »Dåb og bekræftelse: Spørgsmål og svar« i dette kapitel).

  • Bed personen om at bære vidnesbyrd eller fortælle om sine følelser.

  • Udtryk påskønnelse for muligheden for at mødes med personen.

Dåbsinterviewspørgsmål

Dåbsinterviewspørgsmålene er som følger:

  1. Tror du på, at Gud er vor evige Fader? Tror du på, at Jesus Kristus er Guds Søn, verdens Frelser og Forløser?

  2. Tror du på, at Jesu Kristi Kirke er blevet genoprettet og hans evangelium gengivet ved profeten Joseph Smith? Tror du på, at [Kirkens nuværende præsident] er Guds profet? Hvad betyder det for dig?

  3. Hvad betyder omvendelse for dig? Mener du, at du har omvendt dig fra dine tidligere synder?

  4. Du er blevet undervist i, at medlemskab af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige omfatter at efterleve evangeliske standarder. Hvad forstår du ved at følge standarderne? Er du villig til at følge dem?

    • Kyskhedsloven, som forbyder ethvert seksuelt forhold uden for ægteskabets rammer mellem en mand og en kvinde

    • Tiendeloven

    • Visdomsordet

    • Holde sabbatsdagen hellig, herunder at modtage nadveren hver uge og at tjene andre.

  5. Har du nogen sinde begået en alvorlig forbrydelse? Har du i det tilfælde fået en betinget dom, eller er du prøveløsladt?

  6. Har du nogensinde fået foretaget eller medvirket til en abort? (Se Kirkens Håndbog, 38.6.1.)

  7. Når du bliver døbt, indgår du pagt med Gud om, at du er villig til at påtage dig Kristi navn, tjene andre, stå som et vidne for Gud til alle tider og holde hans bud hele dit liv. Er du parat til at indgå denne pagt og stræbe efter at være trofast mod den?

Hvis personen svarer bekræftende på spørgsmål 5 eller 6 henvises til instruktioner i Kirkens Håndbog, 38.2.8.7 og 38.2.8.8.

Bliv bekendt med praksis og retningslinjer for dåb og bekræftelse i Kirkens Håndbog, 38.2.8. Nogle af disse retningslinjerr omfatter særlige omstændigheder, som I kan stå over for.

Efter interviewet slutter missionæren og kandidaten sig til de øvrige missionærer. Hvis personen er forberedt til dåb, forklarer missionærerne, hvad der vil ske ved dåbsmødet. De forklarer også, at bekræftelsen typisk foregår ved et nadvermøde i den menighed, hvor personen bor.

Når det er nødvendigt at udskyde en dåb

Nogle gange er det nødvendigt at udskyde en dåb på grund af problemer med vidnesbyrd eller værdighed. Når dette sker, skal situationen håndteres med følsomhed og under private forhold. Hjælp personen med at forstå, hvordan vedkommende kan forberede sig på dåb på et senere tidspunkt.

Giv personen opmuntring og håb om Kristus og hans forsoning. Bed menighedsmedlemmer om at tilbyde fællesskab. Fortsæt undervisning i de grundlæggende evangeliske principper, indtil personen er klar til dåb og bekræftelse. Vent indtil dette tidspunkt med at planlægge en ny dåbsdato.

Dåb og bekræftelse: Spørgsmål og svar

Skal jeg have tilladelse til at døbe en mindreårig? Kirken drager omsorg for børns velfærd og harmonien i deres hjem. En mindreårig, som det er defineret i lokalt gældende love, kan kun døbes, når begge af følgende betingelser er opfyldt:

  1. Forældre med forældremyndighed eller værge giver skriftlig tilladelse. De bør have en generel forståelse af den lære, som deres barn vil blive undervist i som medlem af Kirken. De bør også være villige til at støtte barnet i at indgå og holde dåbspagten.

  2. Den person, der foretager interviewet, skal fornemme, om barnet forstår dåbspagten. Han bør føle sig sikker på, at barnet vil stræbe efter at holde denne pagt ved at adlyde befalingerne, herunder at komme til Kirkens møder.

Skal jeg have samtykke fra ægtefællen for at døbe en ægtemand eller hustru? Ja. En gift person skal have sin ægtefælles samtykke for at blive døbt.

Hvis en forælder i en familie ikke er klar til dåb, må jeg så døbe andre familiemedlemmer, eller vente til den pågældende forælder er klar? Det foretrækkes at familiemedlemmer døbes sammen. Men hvis en eller flere ikke er klar, kan individuelle familiemedlemmer godt blive døbt, så længe det nødvendige samtykke gives.

Bør dåb af familiemedlemmer udskydes indtil faderen kan modtage Det Aronske Præstedømme og selv udføre dåben? Nej. Nydøbte brødre modtager ikke Det Aronske Præstedømme på deres dåbsdag. De skal først interviewes af biskoppen og opretholdes af menighedens medlemmer.

Må jeg undervise og døbe en person, som har frasagt sig medlemskab af Kirken eller hvis medlemskab er blevet frataget? Personer, som har frasagt sig medlemskab af Kirken eller hvis medlemskab er blevet frataget, kan genoptages ved dåb og bekræftelse. Hvis de ønsker at blive undervist, skal du rådføre dig med de lokale præstedømmeleder og din missionspræsident om din eventuelle rolle.

I en stav foregår genoptagelse gennem dåb under biskoppens eller stavspræsidentens ledelse. I en mission foregår genoptagelse under missionspræsidentens ledelse. Disse ledere vil modtage vejledning fra Det Første Præsidentskab efter behov. Missionærer afholder ikke disse dåbsinterviews og udfylder heller ikke Dåbs- og bekræftelsesoptegnelsen. En missionær kan dog blive bedt om at udføre dåben.

Tidligere medlemmer af Kirken, som slutter sig til den igen, er ikke konvertitter. Alligevel kan missionærer sommetider spille en vigtig rolle i at hjælpe dem med at modtage velsignelserne ved medlemskab af Kirken igen.

Hvad hvis en person har en fastlagt dåbsdato, men ikke holder alle forpligtelserne? Vent med at fastlægge et dåbsinterview, indtil personen holder forpligtelserne og opfylder dåbskravene. Se »Når det er nødvendigt at udskyde en dåb« i dette kapitel.

Hvad hvis et par ønsker at blive døbt, men bor sammen? Et par, der lever papirløst sammen uden for et lovformeligt ægteskab mellem en mand og en kvinde, kan ikke blive døbt, før de efterlever kyskhedsloven. Dette betyder, at de ikke længere lever sammen – uanset om der er tale om et heteroseksuelt par eller et par af samme køn – eller gældende for en mand og en kvinde, at de bliver gift. Det omfatter også at udøve tro indtil omvendelse som beskrevet i Lære og Pagter 20:37. Ægteskab mellem en mand og en kvinde er en grundlæggende del af Guds evige plan.

Spørgsmål 5 og 6 i dåbsinterviewet spørger, om en person nogensinde har begået alvorlig kriminalitet eller medvirket til abort. Hvad skal jeg gøre, hvis en person svarer »Ja« til et af disse spørgsmål? Hvis du bliver bekendt med en af disse situationer under et dåbsinterview, skal du ikke spørge om detaljer. Lov ikke, at personen vil blive godkendt til dåb. Giv i stedet udtryk for din kærlighed og forklar venligt, at nogen med mere modenhed og erfaring vil tale med personen og hjælpe.

Send en anmodning om dåbsinterview til din missionspræsident. Han eller en af hans rådgivere vil mødes med personen. Se Kirkens Håndbog, 38.2.8.7 og 38.2.8.8.

Hvad skal jeg gøre, hvis der er blevet oprettet en medlemsoptegnelse, inden jeg indsender Dåbs- og bekræftelsesoptegnelsen? Kontakt din missionspræsident for at få instrukser.

Personligt studium

Overvej, hvordan du ville have det, hvis du blev interviewet. Overvej følgende spørgsmål og nedskriv dine indtryk.

  • Hvordan kunne interviewet være ubehageligt for dig? Hvad kunne intervieweren gøre eller sige for at gøre dig tryg til mode?

  • Hvordan ville du ønske, at intervieweren kommunikerede med dig?

  • Hvordan vil du ønske, at intervieweren reagerer, hvis du udtrykker tvivl eller misforståelser eller hvis du bekender alvorlige synder?

Billede
dåb

Dåbsmødet

Dåbsmødet og bekræftelsen bør være åndelige højdepunkter for et nyt medlem. Dåbsmødet bør planlægges, så snart en person har opfyldt kravene for dåb. Forklar, hvad der bliver planlagt og hvorfor. Drøft passende påklædning, herunder hvordan personen vil blive givet hvidt tøj at bære ved dåben.

Dåbsmøder for konvertitter planlægges med biskoprådets vejledning. Menighedens missionsleder (hvis der er kaldet en) eller medlemmer af ældsternes kvorumspræsidentskab med ansvar for missionering planlægger og afholder disse møder. Han koordinerer med fuldtidsmissionærerne. Dåbsmøder bør være enkle, kortvarige og åndeligt opløftende.

Inviter et medlem af biskoprådet, et medlem af Hjælpeforeningens præsidentskab og et medlem af ældsternes kvorumspræsidentskab (hvis han ikke forestår mødet) til at deltage i dåbsmødet. Inviter, når det er relevant, andre organisationsledere, ungdomsledere og omsorgsbrødre og -søstre (hvis de er tildelt). Arbejd sammen med den person, som skal døbes, om at invitere venner og pårørende til at deltage i dåbsmødet og bekræftelsen.

Overvej at invitere andre I underviser. Disse oplevelser vil hjælpe dem til at føle Ånden og lære mere om evangeliet. Efter tjenesten kan I følge op og drøfte deres oplevelse og invitere dem til at modtage undervisning.

Et dåbsmøde kan omfatte følgende:

  1. Præludium

  2. En kort velkomst af den præstedømmeleder, der leder mødet (et medlem af biskoprådet bør om muligt lede det)

  3. En åbningssalme og en -bøn

  4. En eller to korte taler om evangeliske emner, som for eksempel dåb og Helligåndsgaven

  5. Et musikindslag

  6. Dåben

  7. En ærbødig stund, mens de, der har deltaget i dåben, skifter til tørt tøj. (Salmer eller primarysange kan spilles eller synges i dette tidsrum. Ellers kan missionærerne give en kort evangelisk fremlægning).

  8. Vidnesbyrd fra nye medlemmer, hvis det ønskes

  9. En afslutningssalme og -bøn

  10. Postludium

Hvis du planlægger et møde på en søndag, så vælg et tidspunkt, der forstyrrer søndagens faste møder så lidt som muligt.

Billede
bekræftelse

Bekræftelse

En person modtager bekræftelsens ordinance, efter han eller hun er blevet døbt (se L&P 20:41). En nyomvendt regnes for medlem af Kirken, når både ordinancerne dåb og bekræftelse er blevet udført og registreret korrekt.

Bekræftelser foregår under ledelse af biskoppen. Han foretager imidlertid ikke et særskilt interview i forbindelse med bekræftelse.

Samarbejd tæt med biskoppen og menighedens missionsleder (hvis der er kaldet en) for at sikre, at de nydøbte bliver bekræftet. Bekræftelsen bør foregå så hurtigt som det er rimeligt efter deres dåb, og helst den førstkommende søndag. Biskoppen kan dog undtagelsesvis tillade, at bekræftelsen finder sted ved dåbsmødet (se Kirkens Håndbog, 18.8).

Konvertitter bliver sædvanligvis bekræftet ved et nadvermøde i menigheden, hvor de bor. Biskoppen inviterer sædvanligvis missionærældster, som tjener i menigheden, til at deltage i bekræftelsen. Hvis en missionær udfører bekræftelsen, skal han også have godkendelse fra missionspræsidenten (se Kirkens Håndbog, 18.8.1). Mindst et medlem af biskoprådet deltager.

Udfyld Dåbs- og bekræftelsesoptegnelsen

Det er afgørende, at der omgående oprettes en medlemsoptegnelse, efter en person er blevet døbt og bekræftet. Vedrørende den slags optegnelser på Moronis tid, skrev han, at nye medlemmer »blev regnet blandt Kristi kirkes folk; og deres navne blev nedskrevet, så de kunne blive husket og få næring ved Guds gode ord for at holde dem på den rette vej« (Moro 6:4).

Når du underviser en person, som forbereder sig på dåb, kan du begynde at udfylde Dåbs- og bekræftelsesoptegnelsen i Forkynd mit evangelium-appen. Forklar at denne optegnelse vil blive brugt til at oprette en medlemsoptegnelse. Denne optegnelse vil indeholde vigtige oplysninger om de ordinancer, som personen modtager. Når medlemmer af Kirken flytter, bliver deres medlemsoptegnelse videresendt til den nye menighed, så lokale ledere og medlemmer kan støtte dem.

Så snart det nye medlem er blevet døbt og bekræftet, opdateres optegnelsen med oplysninger om hver ordinance, herunder hvem som udførte den. Når du har udfyldt optegnelsen, registrerer du oplysningerne i Forkynd mit evangelium-appen og indsender dem elektronisk til menighedssekretæren. Så snart sekretæren har modtaget optegnelsen, gennemgår han den og opretter en medlemsoptegnelse.

Efter medlemsoptegnelsen er oprettet, forbereder en sekretær en dåbs- og bekræftelsesattest. Denne attest skal underskrives af biskoppen og gives til personen.

Navn og køn på medlemsoptegnelsen og attesten skal svare til personens fødselsattest, folkeregisternavn eller det gældende juridiske navn.

Personligt eller fælles studium

Studer Mosija 6:1-3 og Moroni 6:1-4. Hvilken relevans har disse skriftsteder om at føre nøjagtige optegnelser for dåb og bekræftelse?

Efter dåb og bekræftelse

Fortsæt med at yde omsorg

Fortsæt med at yde omsorg og støtte til nye medlemmer, efter de er blevet døbt og bekræftet. Hjælp dem med at komme i kirke og udvikle venskaber med medlemmer. Læs Mormons Bog sammen med dem, og hjælp dem med at dele evangeliet med familiemedlemmer og venner. Introducer dem for hæftet Min pagtssti. Fortsæt med at bruge Forkynd mit evangelium-appen til at registrere deres fremskridt, såsom deltagelse i nadvermøder og de lektioner, de har modtaget.

Billede
mænd, der krammer hinanden

Giv efter bekræftelsen missionærlektionerne igen. Du leder undervisningen. Men koordiner med menighedsledere, så menighedsmissionærer eller andre medlemmer deltager. I løbet af undervisningen bør du tilskynde nye medlemmer til at holde alle forpligtelserne i lektionen.

Rådfør dig med andre på ugentlige koordinationsmøder om, hvordan medlemmer kan støtte nydøbte og hjælpe dem med at forblive aktivt engageret i Kirken. Planlæg, hvem som vil præsentere dem for kvorums- og organisationsledere. Overvej deltagelse af andre medlemmer, når du giver lektionerne igen. Bed om at få omsorgsbrødre tildelt (og omsorgssøstre for kvinder).

Når en mand bliver bekræftet, er han berettiget til at modtage Det Aronske Præstedømme, hvis han vil, hvis han er mindst 12 år gammel ved årets udgang. Ordinationer til Det Aronske Præstedømme er underlagt biskoppens ledelse (se Kirkens Håndbog, 38.2.9.1).

Kommuniker på passende vis hele livet med dem, du har undervist. Støt dem i at modtage alle velsignelserne fra Jesu Kristi evangelium.

Billede
Ældste Gerrit W. Gong

»Når vi kommer med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, kan vi finde vores stemme i Jesus Kristus og blive omfavnet i hans forstående arme i sikkerhed. Hellige ordinancer giver pagtsbånd og ›guddommelighedens kraft‹ til at helliggøre vores indre motiver og ydre handling [ L&P 84.20]. Med hans kærlighed, venlighed og langmodighed bliver hans Kirke vores herberg« (Gerrit W. Gong, »Plads i herberget«, Liahona, maj 2021, s. 27).

Hjælp nye medlemmer med at deltage i templets velsignelser

Nye medlemmer af relevant alder kan modtage en tempelanbefaling, der tillader dem at blive døbt på vegne af deres afdøde familiemedlemmer (se Kirkens Håndbog, 26.4.2). De modtager denne anbefaling fra biskoppen. Tilskynd og hjælp nye medlemmer med at indhente en tempelanbefaling så hurtigt, det er rimeligt. Hvis der er et tempel i nærheden, kan du overveje at fremsætte en invitation for et bestemt tidspunkt for nye medlemmer til at gennemføre dåb for afdøde forfædre.

Planlæg på ugentlige koordinationsmøder, hvem som vil præsentere medlemmer i menighedens leder for tempeltjeneste og slægtshistorie. Denne leder kan hjælpe dem med at forberede sig på at modtage templets velsignelser ved at indgå deres egne tempelpagter.


Forslag til studium og anvendelse

Personligt studium

  • Lav en liste over udfordringer, som en dåbskandidat kan stå over for. Hvorfor er det vigtigt, at en person føler Kirkens medlemmers kærlighed og venskab?

  • Studer Moroni 6 og Lære og Pagter 20:68-69. Hvad kan du lære af disse vers om at hjælpe folk med at forberede sig til dåb og bekræftelse? Skriv det du lærer ned. Del dine tanker med din kammerat ved fællesstudium.

Fællesstudium og makkerudveksling

  • Præsident Henry B. Eyring har forklaret, hvorfor evangeliets standarder er vigtige. Drøft følgende råd. Hvordan kan I opmuntre folk til at ønske at overholde disse standarder?

    »Herren sætter sine standarder, så han kan velsigne os. Tænk på disse velsignelser: Han lover dem, som overholder standarderne, Helligåndens hjælp. Han lover personlig fred. Han lover muligheden for at modtage hellige ordinancer i hans hus. Og han lover dem, som holder ud og efterlever hans standarder, at de vil få evigt liv …

    Fordi vi elsker de mennesker, vi tjener, ønsker vi alle at være bedre til at opløfte vor himmelske Faders børn til den trofasthed og renhed, de behøver for at modtage alle Herrens velsignelser …

    Du begynder ved at overholde Herrens standarder, tydeligt og uden undskyldninger. Og jo mere verden fjerner sig fra dem og håner dem, desto modigere må vi være, når vi gør det« (»Standards of Worthiness«, First Worldwide Leadership Training Meeting, jan. 2003, s. 10-11).

  • Gennemgå dåbsinterviewspørgsmålene Overvej, hvordan du vil håndtere situationer som følgende:

    • Personen har ikke fortalt dig, at han er prøveløsladt.

    • Personen har ikke modtaget svar på en bøn om, at Joseph Smith var Guds profet.

    • Personen røg en cigaret for to dage siden.

    • Personen er ikke sikker på, at hun har modtaget svar på sine bønner.

    • Familien følte sig presset af venner, og er ikke sikre på at de er klar til dåb.

  • Gennemgå Dåbs- og bekræftelsesoptegnelsen. Hvorfor skal de oplysninger, du afgiver, være nøjagtige og fuldstændige?

Distriktsråd, zonekonferencer og missionsledelsesråd

  • Gennemgå vigtigheden af dåbsinterviewet. Drøft, hvordan missionærer kan hjælpe folk med at forberede sig til interviewet.

  • Drøft, hvordan dåbsmøder og bekræftelser kan anvendes som muligheder til at finde mennesker.

Missionsledere og missionsrådgivere

  • Samarbejd med lokale præstedømme- og organisationsledere for at sikre, at de bruger rapporten Fremgang på pagtens sti effektivt.

  • Undervis distriktsledere, zoneledere og søstertræningsledere i at forberede folk til dåbsinterviewet. Tilskynd dem til at træne andre missionærer i at forberede folk til dette interview.

  • Undervis distrikts- og zoneledere i at udføre dåbsinterviews.

  • Undervis i, hvordan man reagerer i en dåbsinterviewssituation, hvor en person fortæller, at han eller hun har begået en alvorlig synd.

  • Deltag i dåbsmøder for nye medlemmer, når det er muligt. Tal med nye medlemmer og hør om deres omvendelsesoplevelser. Del det I lærer med jeres kammerat og med missionærerne.