Instituut
Materiaal voor de leerkracht – Les 10: De levende profeten van de Heer volgen


‘Materiaal voor de leerkracht – Les 10: De levende profeten van de Heer volgen’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Materiaal voor de leerkracht – Les 10’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Materiaal voor de leerkracht – Les 10

De levende profeten van de Heer volgen

Een van de fundamentele beginselen van het herstelde evangelie is dat de Heer nog steeds levende profeten roept om zijn wil en leer aan zijn volk te openbaren. In deze les leren de cursisten hoe ze de profeten van de Heer met meer toewijding, geduld en geloof kunnen volgen.

Lessuggesties

De Heer gebiedt de heiligen om gehoor te geven aan de woorden van zijn profeet.

Laat een foto van de president van de kerk zien en vraag de cursisten wat ze denken en voelen als ze die foto zien.

Laat het volgende citaat van ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen zien. Het staat in het voorbereidend materiaal:

Dat we profeten hebben, is een teken van Gods liefde voor zijn kinderen. (Ulisses Soares, ‘Profeten spreken door de macht van de Heilige Geest’, Liahona, mei 2018, 99.)

  • In welke zin is het een teken van Gods liefde voor zijn kinderen dat we levende profeten hebben? (Herinner de cursisten zo nodig aan deel 1 van het voorbereidend materiaal.)

Leg uit dat de profeet Joseph Smith op de dag dat de kerk werd georganiseerd een openbaring van de Heer kreeg, met een gebod en belofte voor de leden van zijn kerk. Lees met de klas Leer en Verbonden 21:4–5 en zoek op welk gebod de Heer aan de leden van de kerk gaf.

  • Welk beginsel kunnen we uit het gebod van de Heer aan de heiligen leren? (Uit de antwoorden van de cursisten dient het volgende beginsel naar voren te komen: De Heer gebiedt ons dat we de woorden van de profeten met geduld en geloof als zijn woorden aanvaarden.)

  • Waarom is er soms geduld en geloof voor nodig om de raad van de profeet te aanvaarden en op te volgen?

Laat de cursisten samen of in kleine groepjes het volgende scenario lezen en de vragen bespreken:

Je praat met een vriendin over de laatste algemene conferentie, en zij vertelt dat ze het moeilijk heeft met iets wat een kerkleider zei. ‘Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met wat een profeet zegt?’ vraagt ze.

  • Waarom kan dit een ernstig dilemma voor een lid van de kerk zijn?

  • Hoe kun je je vriendin aansporen om haar probleem met geduld en geloof op te lossen? (Herinner de cursisten aan deel 2 van het voorbereidend materiaal, of laat ze het nog even doornemen.)

  • Wat heeft jou geholpen om de profeten van de Heer met geduld en geloof te volgen? Wat heb je van een familielid of vriend(in) geleerd toen je die vraag besprak (zoals gevraagd in deel 2 van het voorbereidend materiaal)?

Zet de volgende onvolledige zin op het bord (of laat die zien): Als we met geduld en geloof gehoor geven aan de woorden van de profeten van de Heer, …

Lees met de klas Leer en Verbonden 21:6, en zoek op welke zegeningen de Heer belooft aan mensen die zijn profeten met geduld en geloof volgen.

  • Wat zou het betekenen dat ‘de poorten van de hel u niet [zullen] overweldigen’, dat de Heer ‘de machten van duisternis voor u uit [zal] verjagen’ en dat de hemelen zullen ‘schudden voor uw welzijn’? (Vul het onvolledige beginsel aan met de antwoorden van de cursisten.)

  • Wat hebben de profeten van de Heer onlangs gezegd dat ons tegen de machten van duisternis kan beschermen, en de hemelen kan laten schudden voor ons welzijn? (Neem eventueel enkele voorbeelden mee om uit te delen.)

  • Wanneer heeft jouw bereidheid om de raad van profeten met geduld en geloof te volgen, tot dergelijke zegeningen geleid?

Geef de cursisten de tijd om onder gebed te bedenken hoe ze de profeten van de Heer met meer geduld en geloof kunnen volgen. Ze kunnen bijvoorbeeld overwegen hoe ze beter naar de recente aansporingen en adviezen van profeten kunnen handelen. Moedig de cursisten aan om hun gedachten en ingevingen op te schrijven. Spoor ze aan om te handelen naar de ingevingen die ze van de Heilige Geest ontvangen.

De profeten van de Heer ontvangen openbaring en verkondigen leerstellingen voor de hele kerk.

Herinner de cursisten aan de kwestie met Hiram Page en zijn zienersteen uit het voorbereidend materiaal.

  • Welke problemen veroorzaakten de zogenaamde openbaringen van Hiram Page voor de leden van de kerk?

Herinner de cursisten eraan dat Hiram Page niet alleen beweerde openbaring voor de hele kerk te ontvangen, maar dat zijn zogenaamde openbaringen ook in strijd waren met de Schriften en de openbaringen die Joseph Smith had gekregen. De mensen die de openbaringen van Hiram Page aanvaardden, waren onder andere leden van de familie Whitmer en Oliver Cowdery.

Lees Leer en Verbonden 28:1–7 en zoek op wat de Heer tegen Oliver Cowdery en de leden van de kerk zei. Leg uit dat de ‘verborgenheden’ in vers 7 ‘geestelijke waarheden [zijn] die alleen door openbaring gekend worden’ (Gids bij de Schriften, ‘Verborgenheden van God’, Schriften.ChurchofJesusChrist.org).

  • Welke beginselen kunnen we uit deze verzen leren over wie openbaring voor de hele kerk kan ontvangen? (De cursisten kunnen uiteenlopende beginselen noemen, zoals: Alleen wie de sleutels draagt om de kerk te leiden, is bevoegd om voor de hele kerk openbaring te ontvangen en leerstellingen te verkondigen.)

  • Hoe kunnen we met de kennis van dit beginsel misleiding vermijden?

Leg uit dat de uitverkoren profeten van de Heer in de loop van de kerkgeschiedenis altijd zeer consequent in hun leringen zijn geweest. Sommige leden kunnen zich echter afvragen wat ze moeten doen als ze een uitspraak van een kerkleider tegenkomen die in tegenspraak met onze leer lijkt te zijn.

  • Door welke beginselen kunnen we ons laten leiden als we willen weten of een uitspraak van zijn levende profeten de leer van de Heer is? (Moedig de cursisten aan om de citaten van ouderling D. Todd Christofferson en Neil L. Andersen in deel 3 van het voorbereidend materiaal door te nemen.)

U kunt de volgende uitspraak van president Russell M. Nelson bij de bespreking gebruiken:

Je begrijpt misschien niet altijd alles wat een levende profeet zegt. Maar als je weet dat een profeet een profeet is, kun je de Heer nederig en gelovig om een eigen getuigenis vragen aangaande datgene wat zijn profeet verkondigd heeft. (Russell M. Nelson, ‘Pal staan als ware millennials’, Liahona, oktober 2016, 31.)

Geef tot slot uw getuigenis van levende profeten, en van de zegeningen die we ontvangen als we ze met geduld en geloof volgen.

Voor de volgende keer

Leg uit dat de volgende les over een onderwerp gaat dat president Russell M. Nelson als ‘de grootste uitdaging, het grootste doel en het grootste werk op aarde in deze tijd’ heeft beschreven. (‘Hoop van Israël’ [wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018], bijlage bij de New Era en Ensign, 4–5, ChurchofJesusChrist.org; cursivering in origineel.) Vraag de cursisten om het voorbereidend materiaal van de volgende les te bestuderen, zodat ze voorbereid zijn om te praten over het doel en de zegeningen van deelname aan de grote uitdaging en het grote werk dat de vergadering van Israël is.