Instituut
Voorbereidend lesmateriaal – Les 22: Het meervoudig huwelijk


‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 22: Het meervoudig huwelijk’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 22’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Voorbereidend lesmateriaal – Les 22

Het meervoudig huwelijk

Afbeelding
Abraham op de vlakten van Mamre, Grant Romney Clawson

De Heer leerde Abraham dat een van de doelen van het sterfelijk leven is om Gods kinderen ‘hiermee [te] beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebieden’ (Abraham 3:25). Sommige geboden van God lijken misschien erg moeilijk, met name als ze tegen je culturele normen of je eigen verwachtingen indruisen. Bedenk bij het studeren wat je kunt leren van het buitengewone geloof en de gehoorzaamheid van de profeet Joseph en de heiligen uit zijn tijd aan het gebod van de Heer om het meervoudig huwelijk te beoefenen.

Deel 1

Waarom beoefenden de profeet Joseph Smith en veel heiligen in de beginperiode van de kerk het meervoudig huwelijk?

Joseph Smith bad al in 1831, toen hij aan zijn geïnspireerde vertaling van het Oude Testament werkte, om uitleg waarom enkele profeten en Israëlitische koningen in de oudheid het meervoudig huwelijk beoefenden (zie het opschrift en vers 1 van Leer en Verbonden 132). De Heer gaf de profeet een openbaring.

Afbeelding
studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 132:34–37.

In vers 37 betekent het woord bijvrouwen vrouwen die in de tijd van het Oude Testament wettig met een man gehuwd waren, maar een lagere status dan zijn echtgenote hadden. In onze bedeling is van bijvrouwen in het meervoudig huwelijk geen sprake geweest.

Enige tijd nadat de Heer de profeet Joseph Smith de openbaring over het meervoudig huwelijk had gegeven, gebood Hij hem om dit beginsel zelf na te leven en anderen dit ook te leren. Hoewel we niet al Gods doelen voor het instellen van het meervoudig huwelijk begrijpen, maakte het deel uit van de herstelling van ‘alle dingen’ (Leer en Verbonden 132:40, 45; zie ook Handelingen 3:19–21).

Deel 2

Wat weten we over de ervaringen die de profeet Joseph Smith met het meervoudig huwelijk had?

Mensen die nauw met Joseph Smith omgingen, zeiden dat hij vertelde over wel drie bezoeken die een engel van God hem van 1834 tot en met 1842 bracht om hem te gebieden het meervoudig huwelijk te beoefenen. ‘Er zijn enkele aanwijzingen dat Joseph Smith het eerste gebod van de engel uitvoerde door midden jaren 1830 in Kirtland (Ohio) Fanny Alger er als vrouw bij te nemen. […] Er is weinig bekend over dat huwelijk, en al helemaal niet over gesprekken tussen Joseph en Emma over Fanny. Toen het huwelijk met Fanny tot een scheiding van tafel en bed leidde, lijkt Joseph het onderwerp van het meervoudig huwelijk van zich afgezet te hebben tot de kerk naar Nauvoo (Illinois) was verhuisd.’ (Zie ‘Meervoudig huwelijk in Kirtland en Nauvoo’, Evangelieverhandelingen, KerkVanJezusChristus.org.)

Begin 1841 sloot de profeet Joseph Smith huwelijken met verscheidene vrouwen om het gebod van de Heer te gehoorzamen, en hij introduceerde het beginsel van het meervoudig huwelijk bij een beperkt aantal andere kerkleden.

Eliza R. Snow, die aan de profeet Joseph Smith werd verzegeld en later de tweede algemeen ZHV-presidente werd, haalde deze herinnering op:

De profeet Joseph […] beschreef de kwelling die hij onderging om zijn weerzin tegen het meervoudig huwelijk […] te overwinnen. Hij kende de stem van God – hij wist dat de Almachtige hem gebood om door te gaan. […] Hij wist dat hij niet alleen zijn eigen vooroordelen en vooringenomenheid moest zien te bestrijden en overwinnen, maar met die van de hele christelijke wereld te maken zou krijgen. Maar God, Die boven allen staat, had het gebod gegeven en hij moest Hem gehoorzamen. (Eliza R. Snow, in Biography and Family Record of Lorenzo Snow [1884], 69.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Wat zegt de bereidheid van de profeet Joseph Smith om zo’n moeilijk gebod te gehoorzamen over zijn geloof en karakter?

Een van de redenen dat we niet zo veel weten van de manier waarop Joseph Smith het meervoudig huwelijk beoefende, is dat er weinig is opgeschreven over de leden in Nauvoo die een meervoudig huwelijk hadden. Veel details van het meervoudig huwelijk werden vertrouwelijk gehouden en de verslagen beantwoorden gewoon niet al onze vragen.

In een artikel in Evangelieverhandelingen staat:

Tijdens de periode waarin het meervoudig huwelijk voorkwam, maakten de heiligen der laatste dagen onderscheid tussen verzegelingen voor tijd en eeuwigheid en verzegelingen voor alleen de eeuwigheid. Verzegelingen voor tijd en eeuwigheid omvatten [onder meer] verbintenissen en relaties in dit leven, waaronder doorgaans ook de mogelijkheid van seksuele betrekkingen. Verzegelingen voor de eeuwigheid waren relaties die alleen in het hiernamaals golden. […]

Sommige vrouwen die aan Joseph Smith verzegeld waren, getuigden later dat hun huwelijk voor tijd en eeuwigheid was. Anderen gaven aan dat hun relatie alleen op de eeuwigheid betrekking had.

De meeste vrouwen die aan Joseph Smith verzegeld waren, waren tussen de 20 en 40 jaar oud toen ze zich lieten verzegelen. De oudste, Fanny Young, was 56. De jongste was Helen Mar Kimball, […] die enkele maanden voor haar 15e verjaardag aan Joseph Smith verzegeld werd. In die tijd was het wettig om op die leeftijd te trouwen. […] Sommige vrouwen trouwden [halverwege] hun tienerjaren. Helen Mar Kimball zei dat haar verzegeling aan Joseph Smith ‘alleen voor de eeuwigheid’, was, wat aangeeft dat ze geen seksuele relatie met hem had. […]

Joseph Smith werd aan een aantal vrouwen verzegeld die al getrouwd waren. Joseph noch deze vrouwen lieten veel over die verzegelingen los, hoewel diverse vrouwen zeiden dat ze alleen voor de eeuwigheid waren. […]

Er zijn [diverse verklaringen mogelijk] voor dit gebruik. Misschien zorgden die verzegelingen voor een eeuwige band of schakel tussen Josephs familie en andere families in de kerk. […]

Die verzegelingen kwamen mogelijk ook voort uit Josephs terughoudendheid om [meerdere] huwelijken aan te gaan, omdat hij zijn vrouw Emma […] geen verdriet wilde [doen]. Hij meende wellicht dat hij met verzegelingen aan gehuwde vrouwen het gebod van de Heer nakwam zonder dat dit een normale huwelijksrelatie van hem vergde. […]

Een andere mogelijkheid is dat getrouwe vrouwen in een tijd waarin de levensverwachting lager was dan tegenwoordig, de noodzaak voelden om door het priesterschapsgezag verzegeld te worden. Verscheidene van deze vrouwen waren met een niet-lid of een voormalig kerklid getrouwd, en sommigen van hen verklaarden later dat ze in dat huwelijk ongelukkig waren. In een tijd waarin [een] echtscheiding moeilijk te verwezenlijken was, geloofden sommige vrouwen misschien dat een verzegeling aan Joseph Smith hen zegeningen zou opleveren die ze in het hiernamaals anders niet zouden ontvangen. […]

Na de dood van Joseph trokken de meeste vrouwen die aan hem verzegeld waren met de heiligen mee naar Utah. Zij [bleven] trouw lid van de kerk […] en kwamen voor zowel het meervoudig huwelijk als voor Joseph op. (‘Meervoudig huwelijk in Kirtland en Nauvoo’, KerkVanJezusChristus.org.)

Deel 3

Hoe reageerden de kerkleden op het meervoudig huwelijk?

Afbeelding
Elke beproeving kan ons geloof vergroten, James Johnson

Het meervoudig huwelijk was voor de meeste heiligen in de begintijd van de kerk net zo vreemd en moeilijk als het voor de kerkleden nu zou zijn. ‘Polygamie werd in veel delen van de wereld maatschappelijk aanvaard en wettelijk toegestaan. Maar in de Verenigde Staten vonden de meeste mensen de praktijk moreel verwerpelijk.’ (‘Het manifest en het einde van het meervoudig huwelijk’, Evangelieverhandelingen, KerkVanJezusChristus.org.) Het gebod om het meervoudig huwelijk te beoefenen ‘was een van de moeilijkste aspecten van de herstelling – voor Joseph zelf en voor andere kerkleden. […] Voor Joseph Smiths vrouw Emma was het een vreselijke beproeving. […] Ze was in tweestrijd wat het meervoudig huwelijk betreft. Soms steunde ze het en op andere momenten hekelde ze het.’ (‘Meervoudig huwelijk in Kirtland en Nauvoo’, KerkVanJezusChristus.org.)

Er werd niet van alle heiligen der laatste dagen verwacht dat ze het meervoudig huwelijk beoefenden. Sommige kerkleden die moeite hadden met het beginsel van het meervoudig huwelijk werden met een geestelijke bevestiging gezegend die ze de moed gaf om het toch te beoefenen. Hier volgt een samenvatting van de ervaringen van twee van die leden:

Brigham Young heeft verteld hoe hij reageerde toen hij over het meervoudig huwelijk hoorde: ‘Het was de eerste keer in mijn leven dat ik liever in mijn graf lag.’ ‘Ik moest onophoudelijk bidden en geloof oefenen, en toen openbaarde de Heer aan mij dat het waar was, en dat was mij genoeg’, zei hij. […]

Lucy Walker herinnerde zich haar innerlijke strijd toen Joseph Smith haar vroeg om zijn vrouw te worden. ‘Mijn hele ziel kwam ertegen in opstand’, schreef ze. Maar nadat ze een aantal slapeloze nachten in gebed op haar knieën doorgebracht had, vond ze verlichting toen haar kamer ‘van een heilige invloed vervuld werd’ die op ‘stralend zonlicht’ leek. Ze zei: ‘Mijn ziel was vol van een kalme, zoete vrede die ik nooit eerder gevoeld had’ en ‘buitengewoon geluk vervulde mijn hele lichaam.’

Maar zo was het niet voor iedereen. Sommige heiligen der laatste dagen verwierpen het meervoudig huwelijk en verlieten de kerk, terwijl anderen het niet wilden beoefenen maar wel getrouw bleven. Niettemin werd de aanvankelijke afschuw en smart gevolgd door worsteling, vastbeslotenheid en uiteindelijk licht en gemoedsrust. De heiligen konden door heilige ervaringen vol geloof verdergaan. (‘Meervoudig huwelijk in Kirtland en Nauvoo’, KerkVanJezusChristus.org.)

Afbeelding
nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Wat kan iemand die zich afvraagt of Joseph Smith als Gods profeet geïnspireerd was toen hij het meervoudig huwelijk instelde aan deze ervaringen van kerkleden uit de begintijd van de kerk hebben?

Deel 4

Hoe kwam het meervoudig huwelijk in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen ten einde?

Niet lang na de dood van de profeet Joseph Smith in 1844 migreerden de heiligen naar de Salt Lake Valley in het westen van de Verenigde Staten, waar kerkleden uiteindelijk het meervoudig huwelijk openlijk beoefenden. Tussen 1860 en 1890 werden er door de regering van de Verenigde Staten wetten uitgevaardigd om het meervoudig huwelijk onwettig te verklaren, en uiteindelijk ook om strenge straffen uit te delen aan hen die zich er niet aan hielden, inclusief gevangenisstraffen. In september 1890 stelde president Wilford Woodruff op aanwijzing van de Heer een verklaring op die ‘het manifest’ (Officiële Verklaring 1) wordt genoemd, die er uiteindelijk toe leidde dat er onder de kerkleden een eind aan het meervoudig huwelijk werd gemaakt.

Een klein aantal kerkleden bleef na publicatie van het manifest meervoudige huwelijken sluiten. Tijdens de algemene aprilconferentie in 1904 presenteerde president Joseph F. Smith een nieuw manifest. Hij kondigde aan: ‘Alle [meervoudige] huwelijken zijn verboden, en als een functionaris of lid van de kerk zo’n huwelijk voltrekt of sluit, zal hij worden […] geëxcommuniceerd.’ (Conference Report, april 1904, 75.) Die richtlijn is nog steeds van kracht.

Deel 5

Is het meervoudig huwelijk een vereiste voor de verhoging?

Ouderling Marcus B. Nash van de Zeventig heeft gezegd:

Sommigen hebben [ten onrechte uit de Schriften geconcludeerd] dat het meervoudig huwelijk voor de verhoging noodzakelijk is. […] Dat wordt in de openbaringen echter niet gestaafd. […] Het eeuwig leven is beloofd aan een monogaam echtpaar dat krachtens het gezag van het priesterschap verzegeld is en zich aan het verbond houdt – zonder verdere voorwaarden of vereisten [zie Leer en Verbonden 132:19]. De kerk bevestigt dat monogamie Gods norm voor het huwelijk is, tenzij Hij anders verklaart en autoriseert bij monde van zijn profeet. De kerk leert niet dat een meervoudig huwelijk voor onze verhoging noodzakelijk is. (‘Het nieuw en eeuwigdurend verbond’, Liahona, december 2015, 28, 30.)

Nogmaals, we begrijpen niet al Gods doelen voor het instellen van het meervoudig huwelijk in de begintijd van de kerk. Maar hedendaagse heiligen der laatste dagen respecteren de opoffering en toewijding van de leden die Gods gebod gehoorzaamden en het meervoudig huwelijk beoefenden.

Afbeelding
opschrijven (pictogram)

Schrijf je gedachten op

In hoeverre was het feit dat de eerste heiligen in deze bedeling het meervoudig huwelijk beoefenden een teken dat ze geloof en vertrouwen in de Heer hadden, en dat ze Hem liefhadden?