Instituut
Materiaal voor de leerkracht – Les 23: De profetische zending en marteldood van Joseph Smith


‘Materiaal voor de leerkracht – Les 23: De profetische zending en marteldood van Joseph Smith’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Materiaal voor de leerkracht – Les 23’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Materiaal voor de leerkracht – Les 23

De profetische zending en de marteldood van Joseph Smith

Op 27 juni 1844 stierven Joseph en Hyrum Smith in Carthage (Illinois) de martelaarsdood. Hun dood was een krachtige bezegeling van hun getuigenis van het herstelde evangelie van Jezus Christus (zie Leer en Verbonden 135:1, 3). Deze les kan de cursisten een sterker getuigenis van de profetische zending van Joseph Smith geven.

Lessuggesties

ONS ONDERWIJS EN ONZE STUDIE VERBETEREN

Gebruik lofzangen. Gewijde muziek, met name de lofzangen van de kerk, kunnen ertoe bijdragen dat de cursisten bij hun evangeliestudie de Heilige Geest voelen. Als u tijdens een les bepaalde inzichten wilt verschaffen, kunt u een lofzang die met de les verband houdt uitkiezen om aan het begin van de les te zingen.

Joseph en Hyrum Smith stierven in de gevangenis te Carthage de martelaarsdood.

Zing eventueel enkele strofen (inclusief strofe 7) van de lofzang ‘Een arme zwerver, moed’ en mat’. Leg uit dat deze lofzang, over de Heiland dienen, een van de lievelingslofzangen van Joseph Smith was. In de gevangenis te Carthage vroeg de profeet aan John Taylor om die te zingen, kort voordat de bende aanviel.

Laat de cursisten vertellen wat ze weten over de gebeurtenissen die leidden tot de arrestatie en opsluiting van Joseph en Hyrum Smith in Carthage (Illinois). (Herinner de cursisten zo nodig aan het voorbereidend materiaal.)

  • Hoe zou de tekst van ‘Een arme zwerver, moed’ en mat’ Josephs toewijding aan de Heer hebben weergegeven? (Geef ze zo nodig even de tijd om de tekst van de lofzang door te nemen voordat ze antwoord op deze vraag geven.)

Leg uit dat Joseph wist dat hij een zekere dood tegemoetging als hij naar Carthage ging om daar terecht te staan. Kerklid Dan Jones, die in Nauvoo bij de profeet was toen hij zich opmaakte om naar Carthage te reizen, herinnerde zich:

Ik zal nooit het tafereel vergeten toen [de profeet] daar stond […], om zich heen keek naar de stad en de inwoners die hem zo dierbaar waren, en zei: ‘Als ik daar niet naartoe ga [naar Carthage], zullen deze stad en haar inwoners worden verdelgd. Ik kan niet toezien hoe mijn geliefde broeders en zusters en hun kinderen in Nauvoo hetzelfde moeten ondergaan als in Missouri. Nee, het is beter dat uw broeder Joseph voor zijn broeders en zusters sterft, want ik ben bereid om voor hen te sterven. Mijn werk is volbracht.’ (Dan Jones, in Ronald D. Dennis, vert., ‘The Martyrdom of Joseph Smith and His Brother, Hyrum’, BYU Studies, deel 24, nr. 1 [1984], 85.)

  • Wat onthullen de woorden en daden van de profeet over zijn karakter?

Afbeelding
façade gevangenis te Liberty

U kunt erop wijzen dat Joseph het liefdevolle voorbeeld van de Heiland volgde door bereid te zijn om zijn leven voor de bescherming van de heiligen te geven (zie Johannes 15:13).

Laat een plaat van de gevangenis te Carthage zien. Vraag de cursisten wat ze weten over de gebeurtenissen in de gevangenis te Carthage op 27 juni 1844 waarbij Joseph en Hyrum Smith werden vermoord. (Vraag de cursisten wat ze zich van het voorbereidend materiaal herinneren.)

Leg uit dat de bekendmaking van de dood van de profeet, die nu in Leer en Verbonden 135 staat, gebaseerd is op de ooggetuigenverslagen van de ouderlingen John Taylor en Willard Richards.

Lees Leer en Verbonden 135:1–2, 4–6 samen met de klas.

  • Wat voor gedachten en gevoelens komen er bij je op als je aan het offer denkt dat Joseph en Hyrum Smith bereid waren te brengen voor hun getuigenis van het herstelde evangelie?

Laat de cursisten de laatste twee zinnen van Leer en Verbonden 135:3 lezen (die beginnen met ‘In de ogen van God en van zijn volk leefde hij als een groot man’) en Leer en Verbonden 136:39, en laat ze kijken wat we van de dood van Joseph en Hyrum kunnen leren.

  • Wat leren we uit deze verzen over de betekenis van de dood van Joseph en Hyrum? (De strekking van de woorden van de cursisten dient het volgende te omvatten: Joseph en Hyrum Smith hebben hun getuigenis van het herstelde evangelie met hun leven bezegeld.)

Leg uit dat hun getuigenis van de herstelling van het evangelie, en hun goddelijke zending daarin, door deze bezegeling met hun bloed permanent gestaafd is.

Om de cursisten dit duidelijk te maken, laat u de video ‘Testimony of the Book of Mormon’ (4:39) van ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen zien. Laat de cursisten nadenken over de onwankelbare toewijding van Joseph en Hyrum aan hun getuigenis toen zij de dood in de ogen keken.

  • Hoe wordt jouw getuigenis van de profeet Joseph Smith gesterkt door zijn bereidheid om zijn leven voor het herstelde evangelie te geven?

Door de profetische bediening van Joseph Smith zijn de kinderen van onze hemelse Vader goddelijke zegeningen beschikbaar gesteld.

Laat de cursisten de eerste zin van Leer en Verbonden 135:3 lezen, waarin staat dat Joseph Smith meer voor het heil van de mens heeft gedaan dan enig ander, Jezus Christus uitgezonderd. (De cursisten kunnen dit desgewenst in hun Schriften markeren.)

Vraag ze eventueel hoe ze dit aan een vriend van een ander geloof zouden uitleggen.

Laat de cursisten in Leer en Verbonden 135:3 opzoeken welke bijdragen de profeet Joseph Smith aan de totstandkoming van het heil van de kinderen van onze hemelse Vader heeft geleverd. Vraag wat ze hebben gevonden. U kunt hun antwoorden op het bord zetten.

  • Wat zou je nog meer toevoegen aan de lijst met bijdragen van de profeet Joseph Smith aan het heil van de mensheid?

Laat de cursisten een van de volgende vragen beantwoorden. Geef ze wat tijd om hun gedachten op te schrijven.

  • Wat heb je meegemaakt dat ertoe heeft bijgedragen om een getuigenis van de profeet Joseph Smith te krijgen?

  • Hoe is de profetische zending van Joseph Smith jou tot zegen geweest?

Geef ze voldoende tijd en vraag vervolgens enkele cursisten om de klas te vertellen wat ze hebben opgeschreven. Geef tot slot uw getuigenis van de profeet Joseph Smith.

Voor de volgende keer

Vraag de cursisten om zich voor te stellen hoe het zou zijn om met weinig ervaring en veel zwakheden voor een leidinggevende functie in de kerk te worden geroepen. Laat ze nadenken of ze het geloof en vertrouwen zouden hebben dat de Heer ze in zo’n roeping zou helpen. Moedig de cursisten aan om deze vraag bij het bestuderen van het voorbereidend materiaal in gedachten te houden.