Instituut
Voorbereidend lesmateriaal – Les 15: Het plan van onze hemelse Vader en ons goddelijke potentieel


‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 15: Het plan van onze hemelse Vader en ons goddelijke potentieel’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 15’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Voorbereidend lesmateriaal – Les 15

Het plan van onze hemelse Vader en ons goddelijke potentieel

Afbeelding
een man kijkt naar de bergen

De profeet Joseph Smith heeft gezegd: ‘Het grote heilsplan is een onderwerp dat onze volledige aandacht verdient, en dat beschouwd moet worden als een van de grootste gaven die de mens uit de hemel heeft ontvangen.’ (Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 225.) Door openbaringen en visioenen verwierf Joseph Smith begrip van Gods plan voor zijn kinderen op een manier die miljoenen mensen over de hele wereld tot zegen is. In deze les ga je beter begrijpen wie je bent en wat je goddelijke potentieel is.

Deel 1

Welke invloed hebben herstelde waarheden over Gods heilsplan op mijn leven?

Stel je voor dat je pasgedoopt lid van de herstelde kerk van de Heer in de tijd van Joseph Smith was. Je kennis van het plan van onze hemelse Vader zou onvolledig zijn geweest. Als je een christelijke opvoeding had gekregen, was je misschien van het volgende overtuigd geweest: (1) God, Jezus en de Heilige Geest zijn één God, zonder fysiek lichaam en emoties; (2) Mensen bestaan niet voordat ze geboren worden, en ze worden door God uit het niets geschapen; en (3) God is onkenbaar en mysterieus. Mensen zijn alleen maar zijn kinderen in figuurlijke zin.

Dankzij openbaring kregen Joseph Smith en de heiligen uit de begintijd van de kerk kennis over de aard van onze hemelse Vader en zijn goddelijke heilsplan. Stel je voor hoe ze zich voelden toen ze enkele van de herstelde waarheden over het plan van onze hemelse Vader te weten kwamen die we nu koesteren.

Joseph kwam veel over het heilsplan te weten door zijn werk aan het Boek van Mormon en door zijn geïnspireerde vertaling van het Oude en Nieuwe Testament. Toen de profeet in 1830 met de vertaling van het boek Genesis bezig was, kwam hij te weten dat Mozes naar een hoge bergtop werd weggevoerd en dat hij de grootsheid van Gods scheppingen te zien kreeg. Deze openbaring kennen we nu als het eerste hoofdstuk van het boek Mozes in de Parel van grote waarde. De Heer zei tegen Mozes dat hij een zoon van God was. In Mozes 1 staat ook een belangrijke uitspraak van God over de doeleinden van zijn werk.

Afbeelding
De Zeepbelnevel
Afbeelding
Studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees Mozes 1:37–39.

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende gezegd over onsterfelijkheid en eeuwig leven:

Afbeelding
Ouderling Robert D. Hales

De gave van het eeuwige leven is elke inspanning waard om het heilsplan te bestuderen, erover te leren en toe te passen. Alle mensen zullen opstaan en de onsterfelijkheid ontvangen. Maar het is de moeite waard om met heel ons hart, ons verstand, onze macht en kracht het heilsplan na te leven, zodat we het eeuwige leven – het leven dat God leidt – ontvangen. (Robert D. Hales, ‘Het heilsplan: een heilige schat aan kennis en een richtsnoer’, Liahona, oktober 2015, 33.)

Merk op dat ouderling Hales het eeuwig leven definieert als ‘het leven dat God leidt’. Wat betekent het voor jou dat het het werk van onze hemelse Vader is om jou bij Hem terug te laten komen zodat je onsterfelijkheid en het eeuwige leven kunt genieten?

Op 6 mei 1833 kreeg Joseph Smith een openbaring waarin staat: ‘De mens was eveneens in het begin bij God’ (Leer en Verbonden 93:29). Josephs vertaling van het boek Abraham, die in 1842 werd gepubliceerd, bood meer inzicht in ons vooraardse leven en onze mogelijkheden in het hiernamaals.

Afbeelding
Studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees Abraham 3:22–26.

Afbeelding
Jezus onderwijst engelen
Afbeelding
Nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Wat denk je dat de kennis over ons vooraardse leven en het doel van ons sterfelijk leven voor de heiligen in de begintijd van de kerk betekende? Wat voor invloed heeft die kennis op jouw gedachten, beslissingen en daden?

Deel 2

Welke leringen over de aard van God zijn door de profeet Joseph Smith hersteld?

Afbeelding
Joseph in het bos, Archie D. Shaw

In 1844, enkele maanden vóór zijn dood, sprak Joseph Smith tijdens een conferentie die zijn laatste zou zijn. Zijn vriend, King Follett, was kort daarvoor verongelukt, en de familie had gevraagd of Joseph op de begrafenis wilde spreken. Joseph sprak vrijuit over het karakter van God en over ons potentieel om zoals Hij te worden. Zijn woorden zijn nu bekend als de King Follett-toespraak. Joseph zei onder meer:

Afbeelding
de profeet Joseph Smith

Slechts weinigen in de wereld begrijpen het karakter van God goed. […] Als de mens het karakter van God niet kan begrijpen, kan hij zichzelf niet begrijpen. […]

God was eens zoals wij nu zijn. Hij is een verhoogde Persoon en zit in de hemel op zijn troon! […] Als […] u Hem nu zou zien, zou u Hem in menselijke gedaante zien – net als uzelf. […]

Als wij Gods karakter begrijpen, en we Hem leren kennen, begint Hij de hemelen voor ons te ontvouwen en ons erover te vertellen. […]

God, die Zich te midden van geesten en heerlijkheid bevond, achtte het raadzaam, daar Hij intelligenter was, om wetten in te stellen waardoor de rest het voorrecht kon krijgen om net zoveel vooruitgang te maken als Hijzelf. Door de relatie die we met God hebben, kunnen we steeds meer kennis verkrijgen. […]

Dat is dan het eeuwige leven – de enige wijze en ware God te kennen; en u zult zelf moeten leren om een god te worden en koningen en priesters [en koninginnen en priesteressen] van God te zijn, […] door van de ene kleine graad tot de andere te gaan, en van een klein vermogen tot een groot; van genade tot genade, van verhoging tot verhoging. (Leringen: Joseph Smith, 43–44, 227, 239.)

Opmerking: De volledige King Follett-toespraak staat in ‘Klassieken van het mormoonse denken: de King Follett-toespraak’, De Ster, april 1972, 149–153.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

Gods doel […] is dat wij, zijn kinderen, in staat mogen zijn om de grootste vreugde te ervaren, voor eeuwig bij Hem te zijn, en te worden zoals Hij. (D. Todd Christofferson, ‘Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik’, Liahona, mei 2011, 97.)

Afbeelding
Opschrijven (pictogram)

Schrijf op als voorbereiding op de les

Beantwoord de volgende vragen in je dagboek of hieronder: Welke waarheden heb je in de King Follett-toespraak van Joseph Smith gevonden? Welke invloed hebben ze op de manier waarop je jezelf, de mensen in je omgeving en je relatie tot God ziet?

Deel 3

Hoe kan ik het eeuwige leven in het celestiale koninkrijk bereiken?

Stel je nog eens voor dat je een pasgedoopt lid in de begintijd van de herstelde kerk bent. Net als de meeste christenen in die tijd, geloofde je waarschijnlijk dat mensen na hun dood naar de hemel of de hel gingen. Veel mensen in de tijd van Joseph Smith beschouwden zichzelf als congregationalisten of universalisten. Congregationalisten geloofden dat alleen een kleine groep mensen de hemel kon bereiken. Universalisten geloofden dat God mensen zou straffen voor hun zonden, maar dat iedereen uiteindelijk naar de hemel zou gaan.

Afbeelding
Het huis van John Johnson

In februari 1832 kregen Joseph Smith en Sidney Rigdon een visioen dat ons meer inzicht biedt in het leven na de dood. De twee mannen waren aan de Bijbelvertaling van Joseph Smith van het Nieuwe Testament aan het werken op de bovenverdieping van het huis van John Johnson. Ze waren gestopt om na te denken over Johannes 5:29, waarin wordt gesproken over de opstanding van hen die het goede en hen die het kwade gedaan hebben. Er waren een aantal mannen in de kamer toen Joseph en Sidney het visioen kregen en beschreven wat ze zagen. Dankzij dat visioen, dat nu in Leer en Verbonden 76 staat, begrijpen we het plan van onze hemelse Vader beter. Je kunt hieronder enkele waarheden uit die afdeling noteren die ons begrip van het hiernamaals vergroten en ons duidelijk maken dat onze hemelse Vader al zijn kinderen wil zegenen:

Afbeelding
Studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees fragmenten van het visioen in Leer en Verbonden 76:12, 20, 40–42, 50–54, 58, 62, 65, 69–71, 74–76, 79, 81–82, 86, 89–92, 111.

Afbeelding
Nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Welke invloed denk je dat die geopenbaarde kennis in afdeling 76 op jou zou hebben gehad als je een pasgedoopt lid in de begintijd van de kerk was geweest? Wat komen we in dit visioen over onze hemelse Vader en Jezus Christus te weten?