Instituut
Voorbereidend lesmateriaal – Les 28: De Heer bespoedigt zijn werk


‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 28: De Heer bespoedigt zijn werk’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht (2019)

‘Voorbereidend lesmateriaal – Les 28’, Fundamenten van de herstelling – materiaal voor de leerkracht

Voorbereidend lesmateriaal – Les 28

De Heer bespoedigt zijn werk

Afbeelding
Algemene conferentie in het Conferentiecentrum

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Dit is een opwindende tijd. De Heer bespoedigt zijn werk voor onze ogen. Het is spannend. Het is rigoureus. Er wordt meer van ons ieder gevergd – meer dan ooit tevoren. En er wordt meer gegeven.’ (‘A Personal Invitation to Participate in Seminary and Institute’, 4 februari 2019, ChurchofJesusChrist.org.) Zoek bij je studie van dit materiaal naar manieren waarop je mee kunt doen nu de Heer zijn werk als voorbereiding op de wederkomst bespoedigt.

Deel 1

Wat is de bestemming van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen?

Op dinsdag 6 april 1830 dromden zo’n 50 mensen samen in en rond de blokhut van Peter Whitmer in Fayette (New York). Daar werd de kerk van de Heer opnieuw op aarde gevestigd door Joseph Smith, op aanwijzing van Jezus Christus. Hoewel de kerk een klein begin kende, is het haar bestemming om de hele aarde te vullen.

Afbeelding
Blokhut van Peter Whitmer

In het Oude Testament staat dat de Babylonische koning Nebukadnezar een droom had waarin hij ‘een steen uit de berg zag die niet door mensenhanden werd afgehouwen’ (zie Daniël 2:45). Deze steen werd steeds groter en werd ‘een grote berg en vulde de hele aarde’ (Daniël 2:35). In zijn interpretatie van de droom van de koning voorspelde de profeet Daniël dat God in de laatste dagen een koninkrijk zou oprichten dat nooit te gronde zou gaan, maar voor eeuwig zou standhouden (zie Daniël 2:28, 44).

Anderhalf jaar na de oprichting van de kerk herhaalde de Heer Daniëls profetie aan de profeet Joseph Smith, terwijl er toen maar zo’n 600 heiligen der laatste dagen op aarde waren. In Leer en Verbonden 65:2 staat: ‘De sleutels van het koninkrijk van God zijn toevertrouwd aan het mensdom op aarde, en vandaar zal het evangelie voortrollen naar de einden der aarde, zoals de steen die uit de berg is losgehakt zonder toedoen van mensenhanden, zal voortrollen totdat hij de gehele aarde heeft vervuld.’

Twee en een half jaar later, in april 1834, deed de profeet Joseph Smith een opmerkelijke profetie over de bestemming van de kerk aan een groep priesterschapsdragers in Kirtland (Ohio).

President Wilford Woodruff was toen aanwezig. Hij zei later:

Afbeelding
President Wilford Woodruff

De profeet riep allen die het priesterschap droegen bijeen in het houten schooltje bij zijn huis. Het was een klein huis, van misschien maar vier bij vier meter. Maar alle priesterschapsdragers van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in Kirtland pasten erin. […] De profeet zei: ‘Broeders, […] ik wil voor de Heer tot u zeggen dat u niet meer van de bestemming van deze kerk en dit koninkrijk weet dan een baby die op zijn moeders schoot ligt. U begrijpt het niet.’ Ik was nogal verbaasd. Hij zei: ‘We zien hier vanavond maar een handjevol priesterschapsdragers, maar deze kerk zal Noord- en Zuid-Amerika vullen – ze zal de wereld vullen.’ (Wilford Woodruff, in Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 148.)

Bekijk de video ‘The Gospel Shall Roll Forth’ (2:47). Bedenk hoe de groei van de herstelde kerk bewijst dat onze hemelse Vader de hele wereld wil zegenen.

Meer dan 160 jaar later, toen het ledental van de kerk tot meer dan 11 miljoen was gegroeid en de kerk bijna overal ter wereld te vinden was, zei president Gordon B. Hinckley:

Afbeelding
President Gordon B. Hinckley

Broeders en zusters, beseft u wat wij hebben? Beseft u welke plaats wij innemen in het grote schouwspel van de geschiedenis van de mensheid? Dit is het brandpunt van alles wat er is gebeurd. Dit is het tijdperk van wederoprichting. Dit is de tijd van de herstelling. […] Dit is het hoogtepunt van alle eeuwen sinds de geboorte van Christus tot aan deze geweldige tijd. (Gordon B. Hinckley, ‘Op het hoogtepunt der eeuwen’, Liahona, januari 2000, 89.)

En nog geen tien jaar later zei president Hinckley:

Afbeelding
President Gordon B. Hinckley

Voor onze ogen vindt een groot wonder plaats. […]

En dit is nog maar het begin. Dit werk zal blijven groeien en zich verder over de aarde verspreiden. (Gordon B. Hinckley, ‘De steen die van de berg is losgeraakt’, Liahona, november 2007, 83–84.)

Afbeelding
Nadenken (pictogram)

Denk na als voorbereiding op de les

Waarom denk je dat het belangrijk is om een getuigenis van de bestemming van de kerk van de Heer te hebben?

Deel 2

Hoe is de Heer zijn werk nu aan het bespoedigen?

President Thomas S. Monson heeft het volgende gezegd over de versnelde groei en invloed van de kerk van de Heer:

Afbeelding
President Thomas S. Monson

De reden waarom de kerk groeit, is dat de Heer heeft aangegeven dat ze zou groeien. In de Leer en Verbonden heeft Hij gezegd: ‘Zie, Ik zal mijn werk te zijner tijd bespoedigen’ [Leer en Verbonden 88:73].

Wij, de geestkinderen van onze hemelse Vader, zijn in deze tijd naar de aarde gezonden om aan de bespoediging van dit grote werk deel te nemen. (Thomas S. Monson, ‘Het heilswerk bespoedigen’, Liahona, juni 2014, 4.)

Hieronder staan een aantal manieren waarop de Heer en zijn dienstknechten jou uitnodigen om mee te werken aan de bespoediging van het heilswerk. Markeer de beginselen of ideeën die er voor jou uitspringen, en bereid je voor om er in de klas over te vertellen.

Israël vergaderen

Afbeelding
Studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 29:4, 7. Deze verzen maken deel uit van een openbaring van de Heer aan de ouderlingen in de begintijd van de kerk.

President Russell M. Nelson heeft het volgende gezegd over deze vergadering:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Mijn lieve jonge broeders en zusters, dit zijn echt de laatste dagen. De Heer is het tempo van de vergadering van Israël aan het versnellen. Die vergadering is het belangrijkste wat er nu op aarde gebeurt. Niets is zo veelomvattend, niets is zo belangrijk, niets is zo majestueus. […]

Als we het over de vergadering hebben, hebben we het over deze fundamentele waarheid: ieder kind van onze hemelse Vader, aan beide kanten van de sluier, verdient het om de boodschap van het herstelde evangelie te horen. Ze bepalen zelf of ze er meer van willen weten. (Russell M. Nelson, ‘Hoop van Israël’ [wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018], bijlage bij de Ensign en New Era, 8, ChurchofJesusChrist.org; cursivering in oorspronkelijke tekst.)

Het evangelie uitdragen

Afbeelding
Studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 123:12 en zoek op wat de Heer de profeet Joseph Smith leerde over degenen ‘die worden verblind door de sluwe listigheid van de mensen’.

Houd de boodschap van dat vers in gedachte terwijl je nadenkt over de volgende uitnodiging van ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen, die ons aanmoedigt om op nieuwe manieren aan het heilswerk mee te helpen:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

De Heer bespoedigt zijn werk en het is geen toeval dat er krachtige vernieuwingen en uitvindingen op het gebied van communicatie in de bedeling van de volheid der tijden bedacht worden. De sociale media zijn wereldwijde hulpmiddelen die een persoonlijke en positieve uitwerking op veel personen en gezinnen kunnen hebben. En volgens mij is het tijd dat we als discipel van Christus op een gepaste en doeltreffende manier met die geïnspireerde hulpmiddelen aan de slag gaan om te getuigen van God, de eeuwige Vader, zijn plan van geluk voor zijn kinderen, en zijn Zoon, Jezus Christus, de Heiland van de wereld; om te verkondigen dat de herstelling van het evangelie echt in de laatste dagen plaatsgevonden heeft; en om het werk van de Heer te volbrengen. (David A. Bednar, ‘To Sweep the Earth as with a Flood’ [devotional tijdens Brigham Young University Education Week, 19 augustus 2014], speeches.byu.edu.)

Bediening

Tijdens zijn aardse bediening zei de Heiland tegen zijn discipelen dat Hij ‘niet gekomen [was] om gediend te worden, maar om te dienen’ (Mattheüs 20:28). Hij ging het land door ‘terwijl Hij goeddeed’ (Handelingen 10:38). In een openbaring aan Joseph Smith nodigde de Heer Frederick G. Williams uit om anderen te dienen.

Afbeelding
Studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 81:5.

Ook wij zijn tot de bediening geroepen. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

Ik [getuig] dat deze aanpassingen [van huisonderwijs en huisbezoek naar bediening] […] nog maar eens [bewijzen] dat de Heer zijn werk nu bespoedigt. […]

Mogen we aan de zijde van de Heer van de wijngaard werken [zie Jakob 5:70–72] en God, onze Vader, helpen met zijn enorme werk om gebeden te beantwoorden, troost te bieden, tranen te drogen, en zwakke knieën te sterken [zie Leer en Verbonden 81:5]. Als we dat doen, gaan we meer op de ware discipelen van Christus lijken die we dienen te zijn. (Jeffrey R. Holland, ‘Bij hen te zijn en hen te versterken’, Liahona, mei 2018, 101, 103.)

Zuster Linda K. Burton, voormalig algemeen ZHV-presidente, heeft gezegd:

Afbeelding
Zuster Linda K. Burton

Stelt u zich met mij eens enkele mogelijke geestelijke bordjes ‘gevraagd’ voor die met het heilswerk te maken hebben:

  • Helpers gevraagd: ouders die hun kinderen in licht en waarheid grootbrengen

  • Helpers gevraagd: dochters en zoons, zussen en broers, tantes en ooms, neven en nichten, grootouders, en echte vrienden om als mentor te dienen en een behulpzame hand te bieden op het verbondspad

  • Helpers gevraagd: zij die naar de ingevingen van de Heilige Geest luisteren en handelen naar ontvangen ingevingen

  • Helpers gevraagd: zij die dagelijks het evangelie op kleine en eenvoudige manieren naleven

  • Helpers gevraagd: voor familiegeschiedenis en tempelwerk om gezinnen voor eeuwig met elkaar te verbinden

  • Helpers gevraagd: zendelingen om het ‘goede nieuws’ te verkondigen – het evangelie van Jezus Christus

  • Helpers gevraagd: redders om hen die verdwaald zijn te vinden

  • Helpers gevraagd: mensen die verbonden nakomen en voor waarheid en deugd staan

  • Helpers gevraagd: ware discipelen van Jezus Christus […]

Het geeft niet als we nog niet volmaakt en compleet zijn. […] Wij [kunnen] eensgezind voortgaan, als discipelen, als dienstmaagden met een gewillig hart en gewillige handen om het heilswerk te bespoedigen. Als we dat doen zullen we op de Heiland lijken. (Linda K. Burton, ‘Gevraagd: uw handen en uw hart om het werk te bespoedigen’, Liahona, mei 2014, 124.)

De sabbat heiligen

Afbeelding
Studeren (pictogram)

Studeer als voorbereiding op de les

Lees Leer en Verbonden 59:9–10 en zoek op wat de Heer tegen zijn heiligen zei over het heiligen van de sabbat.

President M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft het volgende gezegd over de kracht die uitgaat van het heiligen van de sabbat:

Afbeelding
President M. Russell Ballard

Wij hebben vastgesteld dat van alle organisatorische of beleidswijzigingen of leerstellige instructies die het heilswerk zouden kunnen bespoedigen, de geest en uitwerking van de sabbat op een hoger plan brengen momenteel de leden en hun gezinsleden het dichtste tot de Heer Jezus Christus zou brengen. (M. Russell Ballard, in Chad H. Webb, ‘The Sabbath Day’ [instructie-uitzending seminarie en instituut, 4 augustus 2015], ChurchofJesusChrist.org.)

Afbeelding
Opschrijven (pictogram)

Schrijf je gedachten op

Hoe heb je nog meer gezien dat de Heer zijn werk nu bespoedigt? Op welke concrete manieren zou je een grotere bijdrage aan het werk van de Heer willen leveren? Noteer je gedachten in je dagboek of hieronder.