Lære og Pagter 2021
5.-11. april. Lære og Pagter 30-36: »Du er kaldet til at prædike mit evangelium«


»5.11. april. Lære og Pagter 30-36: ›Du er kaldet til at prædike mit evangelium‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»5.11. april. Lære og Pagter 30-36«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
tidlige missionærer for Kirken

5.-11. april

Lære og Pagter 30-36

»Du er kaldet til at prædike mit evangelium«

I skrifterne kan vi finde indsigt til vores særlige omstændigheder. Bed Herren om at hjælpe dig med at finde et budskab, der er henvendt til dig i Lære og Pagter 30-36.

Nedskriv dine indtryk

Parley P. Pratt havde været medlem af Kirken i omkring en måned, da han blev kaldet til at tage til »ødemarken« for at forkynde evangeliet (L&P 32:2). Thomas B. Marsh havde været medlem i endnu kortere tid end det, da han fik dette at vide: »Timen for din mission er kommet« (L&P 31:3). Orson Pratt, Edward Partridge og mange andre var på samme vis knap blevet døbt, da deres missionskald kom. Måske var denne timing af nødvendighed – i efteråret 1830 havde ingen været medlem af Kirken i mere end seks måneder. Men der er også noget, vi kan lære i vore dage af dette mønster: Hvis man ved nok til at tage imod evangeliet ved dåb, så ved man nok til at dele det med andre. Selvfølgelig vil vi altid gerne øge vores kundskab om evangeliet, men Gud har aldrig tøvet med at kalde »de ulærde« til at forkynde sit evangelium (L&P 35:13). Faktisk opfordrer han os alle således: »[Åbn] din mund for at kundgøre mit evangelium« (L&P 30:5). Og det gør vi bedst, når vi ikke bruger vores egen visdom og egne oplevelser, men i stedet gør det ved »Ånd[en]s kraft« (L&P 35:13).

Se også »The Faith and Fall of Thomas Marsh«, »Ezra Thayer: From Skeptic to Believer«, »Orson Pratt’s Call to Serve«, Revelations in Context, s. 54-69.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 30-36

Jeg er kaldet til at forkynde Jesu Kristi evangelium.

Uanset om du er formelt kaldet som missionær eller ej, så vil Herren gerne have dig til at fortælle andre om sit evangelium, og mange af ordene til de første missionærer i denne uddeling er også til dig. Når du studerer Lære og Pagter 30-36, så nedskriv det, du lærer om kaldet til at forkynde evangeliet. Du kan lave en liste over ting, som Herren beder sine missionærer om (se for eksempel L&P 30:8) og en anden liste over de ting, som Herren lover dem (se for eksempel L&P 30:11).

Hvordan kan disse vers opmuntre nogen, du kender, som tjener eller forbereder sig på at tjene på en forkyndende mission eller en kirketjenestemission? Hvad finder du, der inspirerer dig til at fortælle andre om evangeliet?

Se også Lære og Pagter 35:13-15; Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, »Zions ungdom« (verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org; Silvia H. Allred, »Gå derfor hen«, Liahona, nov. 2008, s. 10-12.

Billede
missionærer, der underviser

Vi er alle missionærer for Jesu Kristi Kirke.

Lære og Pagter 31:1-2, 5-6, 9, 13

Herren kan hjælpe mig med mine familieforhold.

Familier i 1830’erne kæmpede med mange af de samme ting, som familier står over for i vore dage. Hvilken vejledning og hvilke løfter gav Herren Thomas B. Marsh i forhold til hans familie? Hvordan kan hans ord hjælpe dig i dine familieforhold?

Se flere informationer om Thomas B. Marsh i De hellige, Liahona, okt. 2018, s. 30, og Saints, 1:119-120.

Lære og Pagter 32; 35

Var missionen blandt lamanitterne mislykket?

Da Oliver Cowdery, Peter Whitmer jun., Parley P. Pratt og Ziba Peterson tog afsted for at forkynde for de amerikanske indianere vest for Missouri, troede de, at de opfyldte profetier i Mormons Bog om, at lamanitterne skulle modtage evangeliet i de sidste dage (se for eksempel 1 Ne 13:34-41; En 1:11-18). Og alligevel havde de ved slutningen af deres mission, selvom de havde haft positive møder med nogle grupper, ikke døbt en eneste amerikansk indianer. Men de havde døbt flere end hundrede mennesker i nærheden af Kirtland i Ohio, hvor de var stoppet på vejen til Missouri. Blandt disse omvendte var der fremtidige indflydelsesrige kirkeledere, deriblandt Sidney Rigdon, og Kirtland blev senere et vigtigt samlingssted for Kirken. Hvad lærer denne oplevelse dig om, hvordan Herren udfører sit værk?

Se også »A Mission to the Lamanites«, Revelations in Context, s. 45-49.

Lære og Pagter 33:12-18

Hvis jeg bygger mit liv på Frelserens evangelium, vil jeg ikke falde.

Lære og Pagter 33 var henvendt til Northrop Sweet og Ezra Thayer, to nyomvendte. Northrop forlod Kirken kort tid efter, at denne åbenbaring blev givet. Ezra tjente trofast i nogen tid, men han faldt til sidst også fra. Dette kan være en god mulighed for at evaluere, hvor fast du er bygget evangeliets »klippe« (v. 13). Hvilke sandheder i disse vers kan hjælpe dig til at forblive trofast mod Frelseren?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 30:2.Hvordan klarer vi os som familie med at fokusere på det, der vedrører Gud, fremfor »det, der vedrører denne jord«?

Lære og Pagter 31.Når I læser Herrens løfter til Thomas B. Marsh om hans familie, kan I tale om de velsignelser, jeres familie har fået på grund af missionering. I kan også synge en salme, der handler om missionering, som for eksempel »Jeg går, hvor du sender mig hen« (Salmer og sange, nr. 178). Hvordan er jeres familie blevet velsignet ved at fortælle andre om evangeliet?

Lære og Pagter 33:7-10.Hvilket billedsprog bruger Herren i disse vers til at beskrive, hvordan man fortæller andre om evangeliet? Hvilke andre billeder eller metaforer kan din familie komme i tanke om? Måske kan disse billeder få din familie til at tænke på kreative måder, hvorpå man kan fortælle andre om evangeliet. Samtalen kan derefter føre til en plan om at fortælle andre om evangeliet. Overvej at rollespille nogle mulige situationer.

Lære og Pagter 34:10.Vælg en vending fra vers 10, og bed en i familien om at hviske den. De andre i familien kan prøve at gætte vendingen. Bed derefter en i familien om at sige vendingen med høj røst. Hvordan hjælper denne aktivitet os til at forstå, hvorfor Herren befaler os at »opløft[e] … [vores] røst«?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg håber at blive missionær«, Børnenes sangbog, s. 91.

Billede
genoprettelsens røster-ikon

Genoprettelsens røster

De første omvendte

Selv før Kirken var organiseret, erklærede Herren: »Marken er allerede hvid til høst« (L&P 4:4). Denne udtalelse viste sig at være sand i de følgende måneder, da mange, der søgte sandhed, blev ledt af Guds Ånd til at finde Jesu Kristi genoprettede kirke.

Mange af disse første omvendte var medvirkende til at lægge grundvolden for genoprettelsen, og deres omvendelseshistorier er værdifulde for os i dag. Den tro, de viste, er den samme tro, som vi har brug for for at blive omvendt til Jesu Kristi evangelium.

Abigail Calkins Leonard

Da Abigail Calkins Leonard var i midten af trediverne, følte hun et ønske om at blive tilgivet for sine synder. Hun læste i Bibelen en gang imellem, og folk fra kristne kirker besøgte hendes hjem, men hun var forvirret over, hvad der adskilte den ene kirke fra den anden. »En morgen,« sagde hun, »tog jeg min bibel og gik ud i skoven, hvor jeg faldt på knæ.« Hun bad inderligt til Herren. »Straks så jeg et syn for mine øjne,« sagde hun, »og de forskellige sekter passerede forbi en efter en, og en røst sagde til mig: ›Disse er alle dannet for vindings skyld.‹ Så kunne jeg bagved se et stort lys, og en røst ovenfra sagde: ›Jeg skal oprejse et folk, som jeg skal glædes over at eje og velsigne.‹« Kort tid efter hørte Abigail om Mormons Bog. Selvom hun endnu ikke havde et eksemplar, søgte hun efter at »kende sandheden af denne bog ved Helligåndens kraft,« og hun følte »dens indflydelse med det samme«. Da hun endelig fik mulighed for at læse Mormons Bog, var hun »parat til at modtage den«. Hun og hendes mand, Lyman, blev døbt i 1831.1

Thomas B. Marsh

Da Thomas B. Marsh var ung, studerede han Bibelen og sluttede sig til en kristen kirke. Men han var ikke tilfreds og trak sig til sidst tilbage fra alle kirker. »Jeg havde en smule af profetiens ånd,« sagde han, »og fortalte [en religiøs leder], at jeg forventede, at en ny kirke ville komme frem, som ville have sandheden i sin renhed. Ikke længe efter fik Thomas en åndelig tilskyndelse til at forlade sit hjem i Boston i Massachusetts og rejse mod vest. Efter at have tilbragt tre måneder i det vestlige New York uden at finde, hvad han ledte efter, begyndte han at vende hjemad. På vejen spurgte en kvinde Thomas, om han havde hørt om »den gyldne bog, der var fundet af en ung mand, der hed Joseph Smith«. Fascineret af denne tanke rejste Thomas straks til Palmyra og mødte Martin Harris hos trykkeren, lige da de første 16 sider af Mormons Bog var blevet trykt. Thomas fik en kopi af disse 16 sider, og han tog dem med hjem til sin hustru, Elizabeth. »Hun var godt tilfreds« med bogen, mindedes han, »og troede på, at det var Herrens værk.« Thomas og Elizabeth flyttede senere til New York med deres børn og blev døbt.2 (Se yderligere oplysninger om Thomas B. Marsh i Lære og Pagter 31).

Parley og Thankful Pratt

Ligesom Thomas Marsh reagerede Parley og Thankful Pratt på åndelige tilkendegivelser og forlod deres blomstrende gård i Ohio i den hensigt at forkynde evangeliet, som de forstod det fra Bibelen. Som Parley sagde til sin bror: »Ånden i disse ting har ligget mig så kraftigt på sinde på det sidste, at jeg ikke har kunnet sove.«3 Da de nåede til det østlige New York, fik Parley en tilskyndelse til at blive lidt i området. De besluttede, at Thankful skulle fortsætte uden ham. Jeg har noget at udføre i dette område af landet,« sagde Parley til hende, »og hvad det er, eller hvor lang tid det tager at udføre det, ved jeg ikke, men jeg kommer, når det er udført.«4 Det var der, at Parley første gang hørte om Mormons Bog. »Jeg følte en sær interesse for bogen,« sagde han.5 Han bad om et eksemplar og læste hele natten. Om morgenen vidste han, at bogen var sand, og påskønnede den »mere end alle verdens rigdomme«.6 I løbet af et par dage var Parley blevet døbt. Han vendte derpå tilbage til Thankful, der også blev døbt. (Se yderligere oplysninger om Parley P. Pratt i Lære og Pagter 32).

Billede
Parley P. Pratt

Maleri af Parley P. Pratt, af Jeffrey Hein

Sidney og Phebe Rigdon

På sin vej fra New York til en mission i Missouri stoppede Parley Pratt og hans ledsagere i Mentor i Ohio hos Sidney og Phebe Rigdon, nogle gamle venner, som Parley kendte fra sin tid i Ohio. Sidney var en kristen præst, og Parley var tidligere medlem af hans menighed og anså ham for en åndelig mentor. Parley fortalte ivrigt sine venner om Mormons Bog og gengivelsen af Jesu Kristi evangelium. Sidney havde selv søgt efter en genoprettelse af den sande kirke, som han fandt beskrevet i Det Nye Testamente, selvom han til at begynde med var skeptisk over Mormons Bog. »Men jeg vil læse din bog,« sagde han til sin ven Parley, »og jeg vil forsøge at få vished om, hvorvidt det er en åbenbaring fra Gud eller ej.«7 Efter to ugers studium og bøn var både han og Phebe overbevist om, at bogen var sand. Men Sidney vidste også, at det ville være et stort offer for hans familie, hvis han sluttede sig til Kirken. Han ville selvsagt miste sit job som præst tillige med sin sociale status i lokalsamfundet. Da han og Phebe drøftede denne mulighed, sagde Phebe: »Jeg har set på omkostningerne … og det er mit ønske at gøre Guds vilje, det være sig til liv eller død.«8

Billede
mænd, der går i sne

Drag ud i ødemarken, af Robert T. Barrett